Rautatiet ja harrastus  |  Pienoisrautatiet  |  Aihe: Ob — kuninkuusluokan tolppavaunu  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1242


« : Eilen kello 19:30:15 »



Ob-vaunussa on 32 tolppaa. Tiedät sahanneesi tolppia, kun rakennat pari kuninkuusluokan vaeltajaa. Lopputulos on kuitenkin vaivan arvoinen.

Rakenteeltaan Ob-vaunu on lähes samanlainen kuin Hkk- tai Hkb-vaunut — siis pienoismallirakentajan näkökulmasta. Ulkonäöltään Ob on kuin Hkk:n isoveli. Tämä on luonnollista, koska molempien vaunujen rakentaminen alkoi vuonna 1962.
20 tonnin akselipainolle suunniteltu vaunu on tarkoitettu kuitupuun, tukkien, pylväiden ja pitkien teräspalkkien kaltaisen tavaran kuljettamiseen — ei raskaiden taakkojen kuljettamiseen, joita varten oli suunniteltu jo vuonna 1960 rakennettu Oa-sarja.

Ob-vaunuja rakennettiin 835 kappaletta vuosien 1962–1970 välisenä aikana. Kaikki vaunut olivat alun perin tavaravaunun vihreitä.

Ob-vaunun alkuperäinen numerosarja oli 72201—73035. Myöhemmin vaunuista riisuttiin laukaistavat teleskooppipylväät, jotka korvattiin yhtenäisillä sivupylväillä. Samalla vaunuihin asennettiin hihnavintturit. Muutokset tehtiin 804 vaunuun, jolloin vaunujen numerosarja muuttui 142210—143014. Tiedossa ei ole se, milloin muutos toteutettiin ja jäikö tämän jälkeen loput vaunuista alkuperäisen kaltaisiksi vai oliko osa vaunuista jo romutettu tässä vaiheessa.

Ob-vaunu osoittautui liian lyhyeksi sen jälkeen, kun kuitupuun mitta muutettiin kolme metriä pitkäksi. Ob-vaunua korvaamaan suunniteltiin 2,8 metriä pidempi Oc-vaunu.

Pienoismalli on rakenteeltaan lähes samanlainen kuin Hkk-vaunu.


tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2824


« Vastaus #1 : Tänään kello 12:39:21 »

Hyvä ja mieleenkiintoinen avaus.
Äkkiseltään löysin seuraavat tiedot Ob-sarjan numeroinneista ja rakenne-eroista uusina:

Ob numerointi:

Tilaus Ko 12/105, 18.1.61 = 185 kpl
Numerot Ob 72051-72235 (Ko 12/410, 21.2.1961)
MUUTOS (annettu numerotilaa Oa-vaunusarjalle):
Numerot Ob 72201-72385 (Ko 170/265, 3.2.1962) [kk epäselvä]

Tilaus Ko [en vielä löytänyt] = 100 kpl
Numerot Ob 72386-72485 (Ko …)

Tilaus Ko 63/2865, 22.11.1965 ja Ko 198/960, 1.4.1966 = 250 kpl
Numerot Ob 72486-72735 (Ko 854/1776, 26.5.1966)

Tilaus Rh 144/412/68, 15.1.1968 ja Ko 80/513, 22.2.1968 = 300 kpl
Numerot Ob 72736-73035 (Ko …)

Seuraavat 60 vaunua asetettiin liikenteeseen 1969-1970 ilman kuorman alusputkia. Asetettu liikenteeseen Liikenneosaston pyynnöstä vaunupulan takia.
72736-72739, 72741, 72744-72773, 72775-72791, 72801.

Vuoden 1968 tilauksessa käytettiin piirustusluettelossa Ktt 53/3717, 24.10.1962 lueteltuja piirustuksia seuraavin poikkeuksin:
- Aluskehyksen kokoonpano 300A/30390 (UIC keskuspurkintila)
- Telit K14a ja K14kja
- Laukaistavat teleskooppipylväät 389/28202
- Vetolaite 320/27978 (kumijoustoinen)
- Mäntäpuskin 322/28707 (kumijoustoinen)
- Ruuvijarrulaitteet 354/47210 ja 353B/45920
- Päätyrakenne 302A/31445 (Hkk malli, ei kuitenkaan päätyluukkua osa 1)
- Kuormanalusputkien rakenne muuttuu (Ktt esittää myöhemmin)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2824


« Vastaus #2 : Tänään kello 12:44:37 »

Päädyn irtolaudan poisjättäminen sopinee tähän keskusteluun.


* IMG_2547 Hkb Hkk Ob päädyn irtolaudat.JPG (2566.88 kilotavua, 2736x3648 - tarkasteltu 21 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Pienoisrautatiet  |  Aihe: Ob — kuninkuusluokan tolppavaunu  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina