Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Vaasan varikko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2827


« : Eilen kello 08:15:14 »

Ensimmäisenä kuvana raidekaavio 1924 (aika iso tiedosto, vaikka vähän kutistin sitä).


* Vaasa varikko ja knp 1924.JPG (5759.34 kilotavua, 4000x3000 - tarkasteltu 79 kertaa.)
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #1 : Eilen kello 11:14:51 »

Kiinnostava raiteistokartta!
Viitaten VR 1912/37 II s.542:n karttapiirrokseen (jossa katoksia/vajoja on peräkkäin 3 kpl), on ehdottamani paikka vähän enemmän oikealle.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2827


« Vastaus #2 : Eilen kello 19:06:01 »

Vaasan konepaja ja varikko 1933. Laitan kaavion isommalta alalta, jotta selitykset (halkovaja =t) ja sellainen pääsisi mukaan, sillä minusta t on aseman ja katusillan välissä. Jaksaisiko joku tutkiskella tarkemmin onko näin. Varaikon kohdalla on vain vähäisiä muutoksia (tallin lisäosa vrt 1924 on tässä valmiina). Ratapihan eteläpuolelta (tässä=yläpuolelta) on poistunut joitakin pistoraiteita.


* Vaasa 1933.JPG (4001.32 kilotavua, 3282x2262 - tarkasteltu 28 kertaa.)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2827


« Vastaus #3 : Eilen kello 20:02:41 »

Vaasan varikon veturit 1921-1930 eräinä kuukausina ja Seinäjoen varikon K4:t samoina aikoina. Listalta näkee, että 1920-luvulla K4 637 oli Seinäjoen varikon kirjoilla ja siirrettiin Vaasaan vasta 1930-luvun alussa. Toki se on voinut käydä Vaasassa Seinäjoelta käsin vaikka "päivittäin". Itse asiassa K4-vetureiden siirto Vaasaan (peräti kolme) tuntuu oudolta ratkaisulta, koska ei tavaraliikenne olisi sitä vaatinut. K4 ajot koko maassa 1930-luvun pulavuosina olivat varsin vähäiset ja ne pääsivät kunnolla uudestaan tositoimiin vasta laman hellittäessä ja etenkin sitten sotavuosina.

* Vaasan veturit 1921--1930 ja K4 Seinäjoella.pdf (23.89 kilotavua - ladattu 6 kertaa.)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 10446


« Vastaus #4 : Eilen kello 20:49:44 »

Muistan pikkupoikana 60luvulla työntäneeni tuolla Eljaksen mainitsemalla paikalla puun kuljetukseen tehtyä rullavaunua eli rillirata maan tasolla siellä oli sain työnnellä sitä paikalla olleen henkilön luvalla,  ,siinä oli jonkinlainen puun varastointi /sahaus silloin,mielikuvaa mistään suuremmasta rakennelmasta ei jäänyt,
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #5 : Eilen kello 22:21:07 »

Eljakselta itsenäisyyslahjoja meille kulttuurimme vaalijoille ovat nämä kartat. Vaasan veri ei vapise !
1933 kartta näyttää niiden kolmen puisen katoksen/vajan oikealla puolella vielä "Bentsiinisäiliön" ja sitä osoittavan pikkuneliön.
Kun veturitallin suunnalla ei missään muualla ole paikkaa mistä tarjota veturipuita, täytyy näiden katostern/vajojen väkisinkin olla olleita sitä varten. Ja bentsiinisäiliö on pienempiä polttomoottorikäyttöisä kulkuneuvoja varten.

Entisen VR:n ja Onkilahden konepajojen alueilla on Vaasan uuden kukoistamisen puuhat käynnissä.
Runsaasti vanhoja rakennuspiirustuksia ja uudempia vanhojen teollisuustilojen valokuvia näitä puuhia esittää: https://www.vaasa.fi/app/uploads/2023/06/0483735f-ak1125_inventointikortit_kulttuuriymparistoselvitys.pdf
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 690


« Vastaus #6 : Eilen kello 22:34:32 »

Onko mahdollista, että Vaasan vetureilla olisi ajettu Haapamäelle tai jopa Tampereelle asti? Jos Vaasassa oli H8-vetureitakin jopa 7 kpl ja vielä sarjan uusimmasta päästä niin ei kai pelkästään Vaasa-Seinäjoki-välin liikennetarve ole voinut tätä oikeuttaa?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Vaasan varikko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina