Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Suomalainen konepaja sai jättikaupan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« : Joulukuu 13, 2025, 18:19:24 »

Suomalainen konepaja sai jättikaupan – Metsäjätti tilaa yli 150 vaunua korvaamaan venäläismallit
VR Fleetcare kertoo, että kyseessä on yhtiön ensimmäinen raakapuuvaunukauppa VR:n ulkopuoliselle asiakkaalle.

Raidekaluston kunnossapitäjä ja vaunuvalmistaja VR Fleetcare toimittaa yli 150 uutta raakapuuvaunua UPM Metsälle. Ensimmäiset vaunut tulevat liikenteeseen vuoden 2026 loppuun mennessä, ja koko sarja valmistuu vuoteen 2028 mennessä.

Uudet snps-raakapuuvaunut rakennetaan VR Fleetcaren Pieksämäen konepajalla, jonka vuosituotantokapasiteetti on noin 300 tavaravaunua. Kapasiteettia voidaan kasvattaa asiakastarpeiden mukaan. Sopimukseen sisältyy myös vaunujen kunnossapito.

VR Fleetcaren mukaan hanke on merkittävä suomalaiselle vaunuvalmistukselle: kyseessä on yhtiön historian ensimmäinen raakapuuvaunutoimitus VR:n ulkopuoliselle asiakkaalle.

Uudet vaunut tulevat kuljettamaan noin kolmasosan UPM Metsän raakapuukuljetuksista rautateillä ja korvaavat asteittain ulkomaisen vaunukaluston, jota UPM on käyttänyt Suomessa vuodesta 2023 lähtien. Yhtiö korostaa vaunujen kotimaisen valmistuksen työllistävää vaikutusta, sillä se ”luo työtä ja toimeentuloa Suomeen useaksi vuodeksi”.

Operaatiojohtaja Ville Parkkinen kertoo, että Suomessa valmistettavat vaunut korvaavat Virosta vuokratut osjd-standardin mukaiset vaunut, jotka perustuvat venäläiseen suunnitteluun.

Suomen metsäteollisuuden poikkeusluvalla käyttämät vaunut ovat venäläistä gost-standardia eivätkä täytä Euroopan unionin vaatimuksia. Suomessa liikenteessä olevia tällaisia vaunuja on noin tuhat, ja ne on valmistettu Venäjällä ja Baltiassa.

Osjd- ja gost-standardeja käytetään usein rinnakkaisina.

Alun perin vaunut piti poistaa käytöstä vuoden 2026 lopussa, mutta eduskunta hyväksyi marraskuussa 2025 lakimuutoksen, joka mahdollistaa kahden vuoden lisäajan.
https://tinyurl.com/mv7vafnc
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #1 : Joulukuu 27, 2025, 17:32:57 »

Tässä menettelyssä haiskahtaa "aivan terve kapitalismi" ja erään rautatieyhtiön lopulliseen "monopolin murtoon tähtäävä normaali toiminta". Tietysti UPM haluaa/hankkii vaunuston itselleen, jotta se voi tervehenkisesti kilpailuttaa noiden vaunustojen vetovoiman, eli operaattorit.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1869


« Vastaus #2 : Joulukuu 27, 2025, 22:25:33 »

Tässä menettelyssä haiskahtaa "aivan terve kapitalismi" ja erään rautatieyhtiön lopulliseen "monopolin murtoon tähtäävä normaali toiminta". Tietysti UPM haluaa/hankkii vaunuston itselleen, jotta se voi tervehenkisesti kilpailuttaa noiden vaunustojen vetovoiman, eli operaattorit.

Eikö tuo ole juurikin hyvä uutinen suomalaiselle rautatieliikenteelle? Nyt sitten nähdään - tai ainakin UPM:ssä näkevät - mikä monopolifirman hinnoittelu on ollut.

Kaikki on mahdollista. En hämmästyisi, vaikka VR:n ilmoitettaisiin aikanaan ostavan UPM:n vaunut itselleen. Yhtä vähän hämmästyttää sekin, jos toiminta laajenee ja vetopalvelut ostetaan laajassa mitassa kilpailijoilta.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1255


« Vastaus #3 : Eilen kello 17:39:45 »

UPM Metsän osalta ei ole tiedossa suuria muutoksia, vaikka yhtiö ostaakin nyt itselleen vaunuja. Tähän saakka UPM on vuokrannut vaununsa Virosta — on siis ollut vaunukaluston osalta riippumaton VR:stä. Kynnys osallistua operaattoreiden väliseen kilpailuun on aina matalampi, kun kuljetuspalveluiden tilaajalla on tarjota kuljetuksissa tarvittava kalusto omasta takaa.

Miksi UPM haluaa omistaa kalustoa vuokraamisen sijasta? Onko ratkaisu halvempi vai eikö vuokrakalustoa ole tarjolla? Kun plakkarissa on satamäärin omaa vaunukalustoa, ei tästä ole enää pitkä matka perustaa omaa operaattoriayhtiötä. Metsäteollisuudella on tämäntyyppisistä ratkaisusta kokemuksia. UPM on yksi Suomen suurimmista sähkötukkukauppaa käyvistä toimijoista, koska sillä on runsaasti voimalaitosomistuksia.

Toinen kysymyksiä herättävä asia on se, miksi VR:n kokonaan omistama VR Fleetcare ylipäätään päätti valmistaa vaunuja UPM:lle. Tämähän mahdollistaaa UPM:lle kuljetuksiensa kilpailuttamisen pari pykälää helpommalla eikä se ole itsestään selvää, että kisan voittaisi VR. VR Fleetcare olisi voinut todeta, että kapasiteettia ei ole. Todennäköisesti omistajakin voi tarvittaessa osoittaa kaapin paikan. Sisältääkö diili jotain ehtoja itse kuljeutuksien järjestämisestä? Toisaalta — vaunujen tilaaminen keskieurooppalaisilta konepajoilta tuskin on mikään ihmeellinen juttu. Meneekö VR Fleetcarella niin huonosti, että kaikenlaiset duunit kelpaavat?

En hämmästyisi, vaikka VR:n ilmoitettaisiin aikanaan ostavan UPM:n vaunut itselleen.

Tuntuu epätodennäköiseltä. Jos VR tarvitsee itse tämäntyyppisiä vaunuja, niin konsernin oma tytäryhtiö voinee valmistaa niitä tarvittaessa jopa omakustannehinnalla.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 372


« Vastaus #4 : Eilen kello 19:10:53 »

Osteleeko UPM seuraavaksi hakevaunuja vastaavasti tai tekeekö raakapuuvaunujen suhteen Stora Enso tai MetsäGroup myös hankintoja.

Ja onko kotimaassa muita kuin Fleetcare jolta vaunuja saisi. Eikö Otanmäellä voitaisi tehdä tavaravaunujakin tai se Hyvinkään Suomen kiskokalustotehdas..
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1204


« Vastaus #5 : Eilen kello 22:44:37 »

Sisältääkö diili jotain ehtoja itse kuljeutuksien järjestämisestä?

Tätä olen miettinyt itsekin, että rohkeneeko VR (Fleetcare) kokeilla kepillä jäätä ja asettaa UPM:n tilaamille vaunuille käyttörajoituksia, kuten vaikkapa sellaisia, että niitä saa käyttää vain muuan valtiollisen toimijan operoimissa junissa?

En tunne kilpailulainsäädäntöä niin tarkasti, että uskaltaisin ottaa tähän kantaa, mutta näppituntumalta sanoen tuonkaltainen toiminta kuulostaa toteutuessaan vähintään harmaalla alueella puuhaamiselta.

Jos VR tarvitsee itse tämäntyyppisiä vaunuja, niin konsernin oma tytäryhtiö voinee valmistaa niitä tarvittaessa jopa omakustannehinnalla.

Tämä on toinen seikka, jota olen miettinyt: voiko VR tuottaa määräävässä markkina-asemassa rahtiliikenteessä toimiessaan itse itselleen vaunukalustoa omakustannushintaan? Luulisi, että firma, jolla on lähes monopoli leveäraidekaluston kunnossapitoon ja uuden kaluston valmistukseen Suomessa, ei voisi tehdä kaikkea aivan niin vapaasti kuin muut toimijat – ei edes valmistaa kalustoa omaan käyttöönsä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Suomalainen konepaja sai jättikaupan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina