Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 94
|
« : Helmikuu 03, 2009, 16:09:54 » |
|
Kotka on laskeutunut -elokuva (1976) tänään klo 22.05 TV2. Elokuvan alkujaksot on kuvattu Rovaniemen rautatieasemalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Aitta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 68
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 04, 2009, 10:23:58 » |
|
Vähä mietinki tota, ku siinä ratakohtauksessa oli jotenki tutun näköinen(Tr1) 2-8-0 veturi. Risto kävi mielessä heti, ku näki sen veturin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 193
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 04, 2009, 21:01:21 » |
|
Vähä mietinki tota, ku siinä ratakohtauksessa oli jotenki tutun näköinen(Tr1) 2-8-0 veturi. Risto kävi mielessä heti, ku näki sen veturin.
2-8-2 on oikea pyörästöjärjestys. Ja elokuvassa käytetyt veturit olivat muistaakseni 1073 ja 1076.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilari Uotila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 32
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 04, 2009, 22:57:54 » |
|
Steinerin miehiä veti 1070, toisen numeroa ei näkynyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 152
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 05, 2009, 10:53:36 » |
|
Steinerin miehiä veti 1070, toisen numeroa ei näkynyt.
Se 1070 oli ohjaajan vaatimus (pellistä tehdyt uudet uudet numerot). Oikeasti veturi oli 1073. Myös 1077 jossain vilahteli. Ja puolalaisen kuljettajan nimi oli Erkki Huhtala - en tälläkään kertaa nahnyt tuota alkua, jossa ne junakohtaukset olivat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 06, 2009, 00:05:51 » |
|
Veturihan löytyy edelleen Haapamäeltä "kriisivarastokunnossa". Valtakunnankotkan muotoinen selvä jälki hytin molemmissa kyljissä muistona filmauksista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 199
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 06, 2009, 00:49:08 » |
|
Veturihan löytyy edelleen Haapamäeltä "kriisivarastokunnossa". Valtakunnankotkan muotoinen selvä jälki hytin molemmissa kyljissä muistona filmauksista.
Eipä taida löytyä yksikään aiemmin mainituista Haapamäeltä. Vain 1077 on edelleen veturin muodossa ja sekin jossain päin Englantia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 06, 2009, 15:51:40 » |
|
Voipa olla, ettei kyseinen filmiveturi siinä tapauksessa ole 1073, mutta pari vuotta takaperin Haapamäellä sen näin, olisiko siitä jopa kuviakin Vorgissa. Näkemäni jälkeen ei kuitenkaan ole siellä höyryvetureita romutettu (jos en aivan väärin muista, paremmin tietävät kertokoot). Tervetuloa poikkeamaan Haapamäellä joku kerta : )
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2009, 16:32:34 kirjoittanut Tuomas Myllylä »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 199
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 06, 2009, 16:45:30 » |
|
Voipa olla, ettei kyseinen filmiveturi siinä tapauksessa ole 1073, mutta pari vuotta takaperin Haapamäellä sen näin, olisiko siitä jopa kuviakin Vorgissa. Näkemäni jälkeen ei kuitenkaan ole siellä höyryvetureita romutettu (jos en aivan väärin muista, paremmin tietävät kertokoot). Tervetuloa poikkeamaan Haapamäellä joku kerta : )
Kyllä kyseessä on 1073. Aika vaan rientää niin nopeasti, että parilta vuodelta tuntunut aika onkin todellisuudessa pari vuotta enemmän. Haapamäellähän se silloin oli, ennen kuin päätyi romuksi syksyllä 2004.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 07, 2009, 12:15:21 » |
|
No näinpä onkin, kylläpä aika lentää... viitisen vuotta sittenhän höyryjä ja muuta kiskokalustoa meni nippu romuksi, joukossa myös tuo "kotkaveturi" 1073.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 152
|
« Vastaus #10 : Helmikuu 07, 2009, 12:49:47 » |
|
Steinerin miehiä veti 1070, toisen numeroa ei näkynyt.
[/quSe 1070 oli ohjaajan vaatimus (pellistä tehdyt uudet uudet numerot). Oikeasti veturi oli 1073. Myös 1077 jossain vilahteli. Ja puolalaisen kuljettajan nimi oli Erkki Huhtala - en tälläkään kertaa nahnyt tuota alkua, jossa ne junakohtaukset olivat. ote] Jatkan vielä hieman tästä aiheesta (olen tämän vanhassa vorgissa kerran selvittänyt). Ohjaaja kävi Oulussa katsomassa, mitkä veturit otetaan. Hän halusi 1070:n ja 1077:n. Se 1070 oli kuitenkin letkassa kauempana, ja oululaiset päättivät ottaa päästä 1077:n ja 1073:n, jotka olivat peräkkäin. Tämä ei ohjaajaa miellyttänyt, vaan 1073 vaihdettiin pellistä tehdyillä numeroilla 1070:ksi. Filmausten jälkeen veturit lähtivät parivedolla tavarajunassa Kemiin. Numerot olivat kai vielä filmausten ajoilta muuttamatta. Kemiläinen kuljettaja, joka edusti toista vakaumusta, kuin mitä Reichsbahnin kaksipäinen kotka kuvasi, vaati että ennen matkaa se kuva on peitettävä, ja niin se maalattiin pikaisesti yli sopivalla maalilla, mikä tilanteeseen löytyi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 199
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 07, 2009, 15:32:21 » |
|
Mikähän mahtoi siinä 1070:ssä olla niin erikoista, että ohjaajan piti sellainen aivan välttämättä saada kuviin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|