Janne Smedberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2
|
« : Maaliskuu 03, 2010, 18:43:35 » |
|
Lähivuosina Suomessa nähdään ensimmäinen ohjausvaunu. Siinä yhdistyvät veturin ja matkustajavaunun ominaisuudet. Ohjausvaunun avulla junaa voi ohjata molemmista päistä ilman veturinvaihtoa. Ohjausvaunu säästää ratapihakapasiteettia ja parantaa täsmällisyyttä. Lisäksi turvallisuus ratapihalla paranee, kun veturinvaihdot ja kaluston kytkennät vähenevät. VR tilaa yhteensä 12 ohjausvaunua.
Lisäksi tilataan 15kpl ravintolavaunuja ja 40kpl kaksikerroksisia IC-vaunuja.
Odotellaan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 03, 2010, 18:50:25 » |
|
Oho, en saa vaan päähäni kuvaa että minkämoinen tämä ohjauvaunu on. Pendolinon ohjaamovaunun tapainen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 03, 2010, 19:42:20 » |
|
Oho, en saa vaan päähäni kuvaa että minkämoinen tämä ohjauvaunu on. Pendolinon ohjaamovaunun tapainen?
Lienee hieman tätä vastaava: http://vaunut.org/kuva/38458Tämä on puhdas heitto, mutta arvelisin että tuo voisi olla lähimpänä toteutuvaa vempelettä. Toki, voihan kyseessä olla vaikka Sn200:lle rimmattu Dm10 plootualustalla, se tuskin on se ongelma, vaan ehkäpä enemmänkin se, mikä laitoksen ilmanvastus on ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmanvastus), josta voi jokhainen laskhea kuinka suuri merkitys moisella vastuksella on. Siksi epäilisin tuota Dm10-variaation käyttöä ohjausvaunun holkkina. Tietty kannattaa myös muistaa se, että ohjausvaunu noin niin kuin tietoteknisesti edustaa lähinnä yksittäistä työasemaa veturiin nähden - ohjauslogiikat, voimansiirrot, päämuuntajan ohjaukset yms. ja plaaplaaplaavetureihin kuuluvat komponentit jäävät yhä edelleenkin veturipäähän - vrt. Eio/Eic <=> Sm1/sm2
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 03, 2010, 19:56:45 » |
|
Viime keväänä olin Sisiliassa jossa hotellin vierestä kulki rata jolla paineli junia 'takaperin'. Ohjausvaunun pää oli lähes tavallisen vaunun näköinen, mitä nyt oli ajovalot, ja lasinpyyhin ikkunassa. Taisi olla ovikin mahdollista läpikulkua varten jos junia yhdisteltäisiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 03, 2010, 20:25:46 » |
|
Viime keväänä olin Sisiliassa jossa hotellin vierestä kulki rata jolla paineli junia 'takaperin'. Ohjausvaunun pää oli lähes tavallisen vaunun näköinen, mitä nyt oli ajovalot, ja lasinpyyhin ikkunassa. Taisi olla ovikin mahdollista läpikulkua varten jos junia yhdisteltäisiin.
Mikä ihme tässä nyt tuntuu kaikille olevan ymmärtää - ei Sr2 + Edb + Edfs + Ed + Ed + "Edo" ole yhtään sen kummempi kombinaatio kuin Sm1/2-junankaan yhdistelmä ohjausvaunuineen. Olen tätä yrittänyt vinkata jos vaikka jollain konsteilla porukalle, mutta mikään muu kuin ilmeisesti rautalanka ei piisaa ymmärrysalustaksi. ELI: OHJAUSVAUNUJEN HANKINTA EI PARANNA VR:n IMAGOA, KYSEESSÄ ON LÄHINNÄ KALUSTOKIERRON TEHOSTAMINEN, JOKA EI VITTUAKAAN KIINNOSTA MATKUSTAJIA. POKAA KIINNOSTAA VAIN JA AINOASTAAN TÄSMÄLLISYYS, EI KALUSTOON SATSATTU RAHAMÄÄRÄ TAI SIINÄ KÄYTETTY TEKNIIKKA. Voisin kysyä vastakysymyksen - kuinka monen kännykkäasiakkaan operaattori kertoo loppuasiakkaalle lähitukiaseman, HLR:n, EDGEn, 3G:n, laskutusjärkän, aspan palveluiden integroinneista tms.? Mitä se loppuasiakas tällä tiedolla tekisi? Eiköhän pokaa nyt kuitenkin kiinnosta enemmänkin soittaa NYT paikasta A paikkaan B, eli siis poka on vailla täsmälleen samaa palvelua VR:ltä. Mikä tästä asiasta tekee niin järjettömän monimutkaisen ymmärtää myös VR PK:ssa? Hieman off topic, mutta kerron silti: vertasin kaverille tänään teleoperaattoreiden monopolien murtumista 90-luvun alussa ja puolivälissä. Mitä tapahtui loppuviimein puheluiden hinnoille? - vuonna 1996 Radiolinjan Freetime-liittymien puhlut muihin verkkoihin maksoivat päiväsaikaan (3,80 mk/min) 65 snt/min - nykyään ne maksavat kymmenyksen tuosta. Ilman kilpailua tässä maassa ei olisi yli viittämiljoonaa kännykkäasiakasta, eikä palvelu olisi kehittynyt mihinkään. Sen sijaan nämä operaattorit ovat tehneet ihan helvetisti tiliä sillä, että välittävät puheluliikennettä verkoissaan B-tilaajille, joka heille (laskevan liikenteen osalta vieraasta verkosta) on rahasampo. Yksikään Horri Halkeri tai Vekka Pennamo ei alkuysärin jälkeen (RL perustettiin v. 1988 ja kaupallinen käyttö alkoi 1992) ole enää tänä päivänä sitä mieltä, että kilpailun avaaminen olisi ollut edes marginaalinen töppäys. Kysyn jokaiselta vorgilaiselta, jokaiselta Vehviläiseltä, jokaiselta asiantuntijalta ja kaikilta muiltakin, että mikä perhana tässä näin yksinkertaisessa asiassa on niin suunnattoman vaikeaa ymmärtää, sillä kyse ei kuitenkaan ole ydinfysiikasta? Tässä nyt on kuitenkin se pohjana, että niin operaattorit, asiakkaat kuin yrityksetkin (kalusto, leasing, etc) tästä hyötyvät, eli tässä puhutaan näin ammattitermein win-win-tilanteesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 57
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 03, 2010, 22:46:53 » |
|
Viime keväänä olin Sisiliassa jossa hotellin vierestä kulki rata jolla paineli junia 'takaperin'. Ohjausvaunun pää oli lähes tavallisen vaunun näköinen, mitä nyt oli ajovalot, ja lasinpyyhin ikkunassa. Taisi olla ovikin mahdollista läpikulkua varten jos junia yhdisteltäisiin.
Mikä ihme tässä nyt tuntuu kaikille olevan ymmärtää - ei Sr2 + Edb + Edfs + Ed + Ed + "Edo" ole yhtään sen kummempi kombinaatio kuin Sm1/2-junankaan yhdistelmä ohjausvaunuineen. Olen tätä yrittänyt vinkata jos vaikka jollain konsteilla porukalle, mutta mikään muu kuin ilmeisesti rautalanka ei piisaa ymmärrysalustaksi. Taidat jutella joillekin mielikuvitusihmisille, tokkopa tuossa on kenelläkään mitään epäselvää ja vaikka olisikin, mitä sitten? ELI: OHJAUSVAUNUJEN HANKINTA EI PARANNA VR:n IMAGOA, KYSEESSÄ ON LÄHINNÄ KALUSTOKIERRON TEHOSTAMINEN, JOKA EI VITTUAKAAN KIINNOSTA MATKUSTAJIA. POKAA KIINNOSTAA VAIN JA AINOASTAAN TÄSMÄLLISYYS, EI KALUSTOON SATSATTU RAHAMÄÄRÄ TAI SIINÄ KÄYTETTY TEKNIIKKA. Ziisus, etsi jostain itsellesi lääkitystä tai edes raitista ilmaa. Sinun VR-vastaisuus on niin käsittämättömällä tasolla, että sitä on vaikea ymmärtää edes niiden, jotka eivät VR:llä ole töissä. Voisin kysyä vastakysymyksen - kuinka monen kännykkäasiakkaan operaattori kertoo loppuasiakkaalle lähitukiaseman, HLR:n, EDGEn, 3G:n, laskutusjärkän, aspan palveluiden integroinneista tms.? Mitä se loppuasiakas tällä tiedolla tekisi? Eiköhän pokaa nyt kuitenkin kiinnosta enemmänkin soittaa NYT paikasta A paikkaan B, eli siis poka on vailla täsmälleen samaa palvelua VR:ltä. Mikä tästä asiasta tekee niin järjettömän monimutkaisen ymmärtää myös VR PK:ssa? Hienoa ensin esittää kuvitteellinen muiden esittämä väittämä ja sitten kumota se oman päänsä sisällä ja kirjoittaa se vieläpä tänne asti. Hieman off topic, mutta kerron silti: vertasin kaverille tänään teleoperaattoreiden monopolien murtumista 90-luvun alussa ja puolivälissä. Mitä tapahtui loppuviimein puheluiden hinnoille?
- vuonna 1996 Radiolinjan Freetime-liittymien puhlut muihin verkkoihin maksoivat päiväsaikaan (3,80 mk/min) 65 snt/min - nykyään ne maksavat kymmenyksen tuosta. Ilman kilpailua tässä maassa ei olisi yli viittämiljoonaa kännykkäasiakasta, eikä palvelu olisi kehittynyt mihinkään. Sen sijaan nämä operaattorit ovat tehneet ihan helvetisti tiliä sillä, että välittävät puheluliikennettä verkoissaan B-tilaajille, joka heille (laskevan liikenteen osalta vieraasta verkosta) on rahasampo. Yksikään Horri Halkeri tai Vekka Pennamo ei alkuysärin jälkeen (RL perustettiin v. 1988 ja kaupallinen käyttö alkoi 1992) ole enää tänä päivänä sitä mieltä, että kilpailun avaaminen olisi ollut edes marginaalinen töppäys. Tämä ei liity mitenkään mihinkään. Kysyn jokaiselta vorgilaiselta, jokaiselta Vehviläiseltä, jokaiselta asiantuntijalta ja kaikilta muiltakin, että mikä perhana tässä näin yksinkertaisessa asiassa on niin suunnattoman vaikeaa ymmärtää, sillä kyse ei kuitenkaan ole ydinfysiikasta? Tässä nyt on kuitenkin se pohjana, että niin operaattorit, asiakkaat kuin yrityksetkin (kalusto, leasing, etc) tästä hyötyvät, eli tässä puhutaan näin ammattitermein win-win-tilanteesta.
Olen ymmärtänyt, että olet joskus ollut VR:n palveluksessa. Jos näin todella on, olen kaikkien junaa käyttävien ihmisten puolesta onnellinen, että urasi rautatiemaailmassa on jo taakse jäänyttä elämää. Onneksi noin sekopäisiä ihmisiä ei ole töissä millään alalla, joka liittyy jonkinlaiseen turvallisuuteen. Ja onneksi suurimpaan osaan kriittisistä aloista on psykologiset testit. Ja yleisemmin, kaimalla tuntuu olevan suoritustason ns. sisäpiiritietoa monesta asiasta ja harrastuksensa mukana tuomaa kokemusta. Suuremmissa linjoissa kaimani tyypillisesti kertoo hällä olevan vaikka mitä tahansa sisäpiirin tietoa eri asioista, mutta ne kyllä ovat joko täysin henkilön itse keksimiään tai jossain Transpointin tupakkapaikalla kuultuja. Niin vähän tietoa todellisuudesta herra Nymanilla tuntuu olevan. P.S. Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä miten tämä lainauskuvio internet-maailmassa toimii, joten tää on ns. tätä. // Korjattu lainaukset
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2010, 22:52:21 kirjoittanut Teemu Peltonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 03, 2010, 23:18:13 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2010, 00:40:52 kirjoittanut Tuukka Ryyppö »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 04, 2010, 01:06:13 » |
|
Muistaakseni ei ole kauankaan, kun VR:llä oli erittäin jyrkkä kielteinen mielipide näiden ohjausvaunujen tarpeellisuudesta. Mikähän lienee tilanne nykyään naapurissamme Ruotsissa, eikös sielläkin ole (tai oli) näitä ohjausvaunuja? Muistelen kuulleeni aikoinaan, että suuria ongelmia oli esim. Tukholman ja Uppsalan välisessä liikenteessä - ei teknisiä? Kuinkahan muuten tulevaisuudessa ratkaistaan meidän tupakoitsijoiden tilat kaksikerros-vaunuissa? Ravintelivaunun yläkertaan voitaisiin rakentaa esim. avonainen terassi - ei muuten "nortista" taida montaa henkosta saada 160km/h:n viiletyksessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 04, 2010, 01:14:52 » |
|
Muistaakseni ei ole kauankaan, kun VR:llä oli erittäin jyrkkä kielteinen mielipide näiden ohjausvaunujen tarpeellisuudesta. Mikähän lienee tilanne nykyään naapurissamme Ruotsissa, eikös sielläkin ole (tai oli) näitä ohjausvaunuja? Muistelen kuulleeni aikoinaan, että suuria ongelmia oli esim. Tukholman ja Uppsalan välisessä liikenteessä - ei teknisiä? Kuinkahan muuten tulevaisuudessa ratkaistaan meidän tupakoitsijoiden tilat kaksikerros-vaunuissa? Ravintelivaunun yläkertaan voitaisiin rakentaa esim. avonainen terassi - ei muuten "nortista" taida montaa henkosta saada 160km/h:n viiletyksessä.
Ruotsissa taitaa Englannin lisäksi maailman nopeimmat ohjausvanuista ajettavat junat. Ruotsissa tietenkin X2000 ja Englannissa IC225-junat joskin ohjausvaunuja käytetään myös joissain muissakin junissa, ohjausvaunun litterakin kertoo kaiken: DVT - Driving Van Trailer. Niissä näyttäisi olevan matkatavaraosastot joskin niitä ei kai ole ihmeemmin käytetty. Ja mitä tulee savuttelijoihin, eikös VR:llä ollut selvä sääntö: kaksikerroksiset junat ovat savuttomia (tarkoitti tosin IC2-junia)... Voipi olla tuskaa joillekin Helsinki - Oulu ilman savuja...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 04, 2010, 01:15:34 » |
|
Eiköhän tuo tupakointikysymys kiristy pikku hiljaa aina vaan, tupakoimattomien onneksi. Tuukan linkittämissä kuvissa tosiaan tuli mieleen että onhan Suomessakin jo nyt ohjausvaunuja, mutta moottorivaunuissa niitä ei sellaisiksi miellä. Sitä veturi-ohjausvaunujunaa odotellessa. Tulisi taas uusi variantti Suomen yksitotistuvaan kalustokirjoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 04, 2010, 01:57:26 » |
|
mikä laitoksen ilmanvastus on
Laitoksen ilmanvastus on sama kuin nykyisen Sr2+Ed -yhdistelmälaitoksen, koska se ilmaa vastustava poikkipinta-ala on samanmuotoinen. Katso liitteeksi lisäämäni kuva, joka selventää pointtia. Ja itse asiassa, koska Ed-vaunujen etuosa on pysty, mutta kaksikerroksisen ohjausvaunun keula mitä luultavimmin viisto, pitäisi ilmanvastuksen olla ohjausvaunu edellä kulkiessa jopa pienempi kuin veturi edellä kulkiessa Tietty se ei ole mitenkään varmaa, että ohjausvaunuista tulee kaksikerroksisia, mutta vähän kummaa se nykyisellä IC-politiikalla olisi, jos ohjauvaunut jätettäisiin yksikerroksisiksi..
|
|
|
|
Pete Nummi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 33
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 04, 2010, 02:09:55 » |
|
Tuohon tupakka asiaan... Ainakin VR:n henkilökunnan mukaan ei mene enään montaa vuotta, ja junista häviävät tupakkakopit kokonaan. Yksi on veikannut vuotta 2012 ja kaksi muuta vuotta 2013.. saas nähdä..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 04, 2010, 04:19:38 » |
|
ELI: OHJAUSVAUNUJEN HANKINTA EI PARANNA VR:n IMAGOA, KYSEESSÄ ON LÄHINNÄ KALUSTOKIERRON TEHOSTAMINEN, JOKA EI VITTUAKAAN KIINNOSTA MATKUSTAJIA. POKAA KIINNOSTAA VAIN JA AINOASTAAN TÄSMÄLLISYYS, EI KALUSTOON SATSATTU RAHAMÄÄRÄ TAI SIINÄ KÄYTETTY TEKNIIKKA. Ziisus, etsi jostain itsellesi lääkitystä tai edes raitista ilmaa. Sinun VR-vastaisuus on niin käsittämättömällä tasolla, että sitä on vaikea ymmärtää edes niiden, jotka eivät VR:llä ole töissä. No eihän mulla nyt mitään VR:ää vastaan ole, ainoastaan kritisoin mielestäni jopa joskus jollain tapaa argumentoiden heidän tapaansa toimia. Tai oikeammin johdon toimia kritisoin, jos nyt ihan tarkkoja ollaan. Mm. tämä ohjausvaunuasia oli sellainen, että vielä vuosi sitten talosta tuupattiin sellaista infoa ulos, ettei VR ole hankkimassa ohjausvaunuja. Voisin kysyä vastakysymyksen - kuinka monen kännykkäasiakkaan operaattori kertoo loppuasiakkaalle lähitukiaseman, HLR:n, EDGEn, 3G:n, laskutusjärkän, aspan palveluiden integroinneista tms.? Mitä se loppuasiakas tällä tiedolla tekisi? Eiköhän pokaa nyt kuitenkin kiinnosta enemmänkin soittaa NYT paikasta A paikkaan B, eli siis poka on vailla täsmälleen samaa palvelua VR:ltä. Mikä tästä asiasta tekee niin järjettömän monimutkaisen ymmärtää myös VR PK:ssa? Hienoa ensin esittää kuvitteellinen muiden esittämä väittämä ja sitten kumota se oman päänsä sisällä ja kirjoittaa se vieläpä tänne asti. Käytetään rautalankaa: - Mitä loppuasiakas tekee sillä tiedolla, onko Sm5-junissa ilmaverhosysteemit, Allegro-junissa kaksivirtajärjestelmä tai kahden eri järjestelmän JKV? Tokkopa yhtään mitään matkansa kannalta. Sen sijaan VR:n kannattaisi mielestäni satsata matkustajia oikeasti koskevan informaation tiedottamiseen, ei pelkkien markkinointikirjeiden tuputtamiseen lehdistölle. Mikä tuossa muuten oli muiden esittämää väittämää? Hieman off topic, mutta kerron silti: vertasin kaverille tänään teleoperaattoreiden monopolien murtumista 90-luvun alussa ja puolivälissä. Mitä tapahtui loppuviimein puheluiden hinnoille?
- vuonna 1996 Radiolinjan Freetime-liittymien puhlut... Tämä ei liity mitenkään mihinkään. Ei niin, siksi siinä lukeekin "off topic". Kysyn jokaiselta vorgilaiselta, jokaiselta Vehviläiseltä, jokaiselta asiantuntijalta ja kaikilta muiltakin, että mikä perhana tässä näin yksinkertaisessa asiassa on niin suunnattoman vaikeaa ymmärtää, sillä kyse ei kuitenkaan ole ydinfysiikasta? Tässä nyt on kuitenkin se pohjana, että niin operaattorit, asiakkaat kuin yrityksetkin (kalusto, leasing, etc) tästä hyötyvät, eli tässä puhutaan näin ammattitermein win-win-tilanteesta.
Onneksi noin sekopäisiä ihmisiä ei ole töissä millään alalla, joka liittyy jonkinlaiseen turvallisuuteen. Ja onneksi suurimpaan osaan kriittisistä aloista on psykologiset testit. En tiedä, että miten kritiikki liittyy turvallisuuteen? Jännä juttu on sellainen, että kun otan kantaa vapaaseen tai edes osittaiseen kilpailuun, siitä sitten vedetään tommoset herneet. Toki jos seuraava lausuntoni edellyttää psykotestejä, voin ne käydä vetämässä läpi, jotta sana on taas vapaa. Jos kerron, että WTC:n security policyn ongelma on heidän oma monimutkaisuutensa, tai että aidattujen lentoasemien ongelma on se, että konehallin avoimen oven kautta pääsee plattalle suoraan, oletko edelleen sitä mieltä, että joht. Nymanin olisi syytä käydä psykossa ennen plattalle kävelyä, vaikka nämä edellä mainitutkin ovat täysiä tosia Kääntäen niin, että minäkö se turvallisuusuhka olen, jos sen täysin minusta riippumattomat tahot ovat aiheuttaneet omalla toiminnallaan ja turvallisuussuunnittelullaan? Ja yleisemmin, kaimalla tuntuu olevan suoritustason ns. sisäpiiritietoa monesta asiasta Jeps, hyvä että sulla tuntuu olevan tällainen fiilis. Niin vähän tietoa todellisuudesta herra Nymanilla tuntuu olevan. Jeps nro 2, hyvä että sulla tuntuu olevan tällainen fiilis. P.S. Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä miten tämä lainauskuvio internet-maailmassa toimii, joten tää on ns. tätä.
// Korjattu lainaukset
Korjattu muutamia kaiman selviä asiavirheitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 04, 2010, 06:16:30 » |
|
Mm. tämä ohjausvaunuasia oli sellainen, että vielä vuosi sitten talosta tuupattiin sellaista infoa ulos, ettei VR ole hankkimassa ohjausvaunuja.
Resiina-lehdessä taisi jokunen aika sitten lukea, että ohjausvaunuista tehtiin tarjouskilpailu, mutta kokonaisratkaisun hintataso oli tuolloin niin kallis, ettei hommasta silloin tullut mitään. Sitä en tiedä, onko aiemminkin ohjausvaunujen hankinta ollut tapetilla, ja kuinka pitkälle tapetti on edennyt. Yksi mieleen tuleva seikka on se, että tämä tuorein ohjausvaunuhankinta perustuisi siihen, että samaan aikaan tilataan normaalejakin kaksikerrosvaunuja. Ehkä nykyinen vaunukalusto ei työntöjuniin kuitenkaan sovellu? Sen perusteella miten kuulutuskaiuttimet silloin tällöin pörisee, niin mielikuva UIC-kaapelin häiriöherkkyydestä ei ole kaikkein paras mahdollinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 04, 2010, 10:55:03 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 04, 2010, 11:49:46 » |
|
Olin ymmärävinäni, että Johtajan ohjausvaunukommentti liittyi jollain tapaa kilpailun avaamiseen rataverkolla. Ehkä ymmärsin väärin, kun en mitenkään keksi kuinka mahdollisesta ohjausvaunuhankinnasta tiedottaminen liittyy kilpailun avaamiseen.
Toisaalta tämä ei ole maailman ainoa asia, jota en ymmärrä. Eikä varmaan myöskään tärkein.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #19 : Maaliskuu 04, 2010, 12:34:15 » |
|
Kieltämättä mun teksti oli hiukka vaikeaselkoinen. Otin kantaa kolmeen eri aihealueeseen: 1. Siihen, ettei ohjausvaunujen tekninen rakentaminen ole Ameriiiikan temppu, sillä ihan samaan tapaan esim. Sm-kalusto on rakennettu
2. Vertasin ohi aiheen telemonopolien murtumista rataverkon vapaaseen kilpailuun
3. Kerroin esimerkin, mitä puheluiden hinnoille on monopolien purkamisen jälkeen tapahtunut ja että vapaa kilpailu tekisi hyvää myös Suomen rataverkolle.
Voin joskus kirjoittaa tuon puhtaaksi, niin myös muut kuin allekirjoittanut ymmärtää, mitä tarkoitin :-)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 04, 2010, 13:33:45 » |
|
Tuo 55 vaunun tilaus olisi ihan tervetullut edistämään kotimaan vaunuteollisuutta ja eiköhän tuo 12 ohjausvaunun rakentaminen ole mikään mahdottomuus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #21 : Maaliskuu 04, 2010, 14:05:36 » |
|
mikä laitoksen ilmanvastus on
Laitoksen ilmanvastus on sama kuin nykyisen Sr2+Ed -yhdistelmälaitoksen, koska se ilmaa vastustava poikkipinta-ala on samanmuotoinen. Katso liitteeksi lisäämäni kuva, joka selventää pointtia. Ei ole välttämättä sama, koska Sr2:n ja Ed:n väliin jää sivusta katsoen kolmionmuotoinen tila, joka aiheuttaa oman vaikutuksensa turbulenssiin. Sillä voi olla ilmanvastusta lisäävä tai vähentävä vaikutus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #22 : Maaliskuu 04, 2010, 14:05:43 » |
|
3. Kerroin esimerkin, mitä puheluiden hinnoille on monopolien purkamisen jälkeen tapahtunut ja että vapaa kilpailu tekisi hyvää myös Suomen rataverkolle.
Oletko myös sattumoisin sitä mieltä, että koska Suomen metsissä saa vapaasti kävellä, siellä pitäisi saada myös vapaasti ajella puskutraktoreilla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 515
|
« Vastaus #23 : Elokuu 08, 2010, 17:35:05 » |
|
Ohjausvaunut ovat melko itsestäänselvyys meille joskus Suomen ulkopuolella junailleille, mutta etenkin nuoremmalle polvelle ne voivat olla jotain eksoottista. Kyllä mäkin niitä vielä 18-kesäisenä ihmettelin, kun ekaa kertaa näin veturin olevan junan peräpäässä ) Tässä vähän kuvia ohjausvaunuista eri maissa: ..... ..... ..... Tämä http://en.wikipedia.org/wiki/Railjet puuttui Tuukan listalta Toinen veturi on tuon artikkelin mukaan usein junan keskellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #24 : Elokuu 08, 2010, 20:37:40 » |
|
Joitain ajatelmia ohjausvaunuista. Niiden ohjaamo pitänee olla samaa lujuusluokkaa, kuin veturissakin. Vrt. myös Flirt-turvakeularakenne. Mites mällitilanteissa, kun heijari onkin perässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|