Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1091


« Vastaus #25 : Elokuu 09, 2010, 21:50:13 »

Kieltämättä mun teksti oli hiukka vaikeaselkoinen. Otin kantaa kolmeen eri aihealueeseen:
1. Siihen, ettei ohjausvaunujen tekninen rakentaminen ole Ameriiiikan temppu, sillä ihan samaan tapaan esim. Sm-kalusto on rakennettu

Ongelma voi olla ohjaus yms signaalien välittäminen veturin ja ohjaamon välillä. Mitä tehdään vanhan IC/IC2 kaluston kanssa? Onko ohjausvaunuja tarkoitus käyttää vain uusien vaunujen kanssa yms.

Ja tässä sitä yhdenlaista Ameriikan mallia, veturista otettu moottori pois ja laitettu matkatavara osasto tilalle:

http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_F40PH ja sieltä Cabbage Car (NPCU)

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #26 : Elokuu 09, 2010, 22:38:09 »

IC2-vaunuista löytyy jo nykyisellään UIC-kaapeli, jonka lisäksi ei minun käsittääkseni* vaadita välivaunuilta mitään kummempaa. Yksikerrosvaunuissa sitä kaapelia ei välttämättä ole.

Jos muutostöitä sitten tarvitseekin tehdä, ne eivät ole mitään sen kummempaa kuin yhden kaapelin läpivienti. Onnistuu tarvittaessa kohtuullisen pienin kustannuksin ja nopeasti.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1091


« Vastaus #27 : Elokuu 09, 2010, 23:06:18 »

Jos muutostöitä sitten tarvitseekin tehdä, ne eivät ole mitään sen kummempaa kuin yhden kaapelin läpivienti. Onnistuu tarvittaessa kohtuullisen pienin kustannuksin ja nopeasti.

Sen yhdenkin kaapelin vetäminen ei välttämättä ole helppoa/nopeaa. Toivottavasti sitä ei tarvita.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1330


« Vastaus #28 : Elokuu 16, 2010, 13:05:30 »

Joitain ajatelmia ohjausvaunuista. Niiden ohjaamo pitänee olla samaa lujuusluokkaa, kuin veturissakin. Vrt. myös Flirt-turvakeularakenne. Mites mällitilanteissa, kun heijari onkin perässä.

Hyvä pointti, mutta asia on huomioitu rakenteessa. Sveitsiläisten käyttämissä ohjausvaunuissa käytetään BR 460/465(Sr2) -tyypin ohjaamokomponenttia varusteineen ja hallintalaitteineen ja mainitussa veturissahan on teräksinen törmäyssuoja ajopöydän korkeudella ja siitä alaspäin. Edelleen, vaunun rungon on kestettävä sama 1500 kN pitkittäispuristusvoima kuin veturinkin.

Jos ajatellaan törmäystilannetta ja ohjausvaunun rungon kestävyyttä, on se sille yksi ja sama, onko ohjausvaunun jälkeen 5 kpl 45 tonnia painavia vaunuja vai 3 kpl mainittuja vaunuja sekä 90 tonnin veturi; eteenpäin työntävä massa on sama.

Kaapeloinnista: kahden Sr2-veturin välinen tiedonsiirto moniajossa tapahtuu UIC-kaapelia myöden; näin varmasti myös Sr2:n ja ohjausvaunun välinen.

Aiempiin kommentteihin viitaten: keskustelua selkeyttää, ellei ohjausvaunuksi lasketa moottorijunayksiköihin enemmän tai vähemmän kiinteästi kuuluvia ohjausvaunuja (Sm1, X2000 jne). Näin laskien nopein ohjausvaunu saattaisi olla saksalaisen ICE2:n ohjauspää, sn 280 (toki joskus näillä junilla oli ohjauspää edellä ajettaessa sn 200, mutta se saattoi olla pistemäinen rajoitus mm. voimakkaan sivutuulen mahdollistavilla silloilla (niin, kyllä!!), mutta en muista tähän hätään tarkasti.) Ohjausvaunu olkoon siis muunneltaaan junakokoonpanoon, jonka toisessa päässä on erillinen veturi, liitettävä vaunu.

Vielä noihin sinänsä ansiokkaisiin kuviin: tuo Kazakstanin Talgon pää tuskin on ohjausvaunu, vaan Talgoon kiinteästi kuuluvan "tekniikkavaunun" pääty. Kuvissa valonheitinvarustus on olematon tai puuttuu kokonaan ja ainakin kaikkia muita Talgoja vedetään veturilla.

tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina