[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« : Maaliskuu 04, 2010, 09:53:54 » |
|
Maanantaina kuultiin eräässä pohjanmaanradan junassa seuraava kuulutus:" Hyvät matkustajat, seuraavalla asemalla kaikki vaunut eivät pysähdy laituriin.Pyydämme poikkeavia matkustajia siirtymään junan etupäähän." Täh? Olenko normaali vai poikkeava? Kai minä enempi normaali olen ettei tarvitse siirtyä etupäähän??
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 04, 2010, 11:35:43 » |
|
Onhan se ystävällistä, että matkustajien annetaan itse päättää poikkeavuudestaan. Out of interest: tuolta Hämeen ja Satakunna rajamailta löytyy kioski ja kyltti: "Kukkia poikkeaville".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Kortman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 04, 2010, 12:07:44 » |
|
Kaikki vaunut eivät pysähdy laituriin. Tuo ollut ilmeisesti kokeilu, joka on jo jalostettu eteenpäin. Aikaisemmin tuota kokeiltiin Helsingissä ilman matkustajia ja tuolloin pari vaunua jatkoi matkaansa suoraan hotelliin Kenties tulevaisuudessa voidaan kuuluttaa ihan oikeasti: Pendolino Helsingistä Jyväskylään saapuu raiteille 1, 2 ja 3. No joo, vitsi vitsi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 04, 2010, 13:40:33 » |
|
Suomessa on muutamia paikkoja, joissa pidemmissä junissa vaunuja voi jäädä laiturialueen ulkopuolelle. Tämä pyritään huomioimaan kuulutuksin ja mahdollisuuksien mukaan jo lipuntarkastuksen yhteydessä. Tarvittaessa juna pysäytetään vaikka kahdesti, mikäli junasta on poistumassa asiakkaita esim. isojen matkatavaroiden kanssa tms. Esimerkiksi Ylitorniossa mahtuu ainoastaan kuusi vaunua laituriin, joten melko usein junasta laituriin pysäytetään EFit (päivävaunumatkustajia varten) ja viisi makuuvaunua siitä eteenpäin. Tilanteen mukaan...
Pohjanmaalla tällainen pysähdys taitaa olla Ruukissa, Vihannissa tai Kannuksessa (raide 1 länsipuoli) joskus. Muita ei tule mieleen tässä vaiheessa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 04, 2010, 14:01:13 » |
|
Onpa joskus jäänyt Oulussakin etelästä saapuvan IC:n viimeinen vaunu laiturin ulkopuolelle. Mutta en silloin käynyt toisessa päässä katsomassa, oliko juna liian pitkä vai pysähdyttiinkö väärään kohtaan. Kyse oli raiteesta 3, jolle mahtuu aika pitkiäkin junia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 04, 2010, 14:39:30 » |
|
olen itsekkin monesti nähnyt että "häntä" on jäänyt liian pitkälle, suorittaja toki saattaa hieman valittaa mutta kyllä se siitä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 04, 2010, 15:05:13 » |
|
Stadissahan menee sesonkiyöjunat useinkin laiturin yli. Täällä se on sallittua, muualla kiellettyä, sillä muualla ex-RVI tulkitsee sen turvallisuusriskiksi ja kieltää liikenteen kokonaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2202
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 04, 2010, 15:24:01 » |
|
Eli Nymanni Mikkohan tarkoittaa aikaa, jolloin VR OY (nykisin VR yhtymä Oy) teki kaiken voitavansa saada Rautatievirasto kieltämään matkustajajunien pysähtyminen Vian, Misin ja Kuusivaaran liikennepaikoilla Rovaniemen ja Kemijärven välillä ( http://www.raideryhma.fi/kirjeet01.PDF)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 04, 2010, 20:22:16 » |
|
Eli Nymanni Mikkohan tarkoittaa aikaa, jolloin VR OY (nykisin VR yhtymä Oy) teki kaiken voitavansa saada Rautatievirasto kieltämään matkustajajunien pysähtyminen Vian, Misin ja Kuusivaaran liikennepaikoilla Rovaniemen ja Kemijärven välillä ( http://www.raideryhma.fi/kirjeet01.PDF) Kun kerran on erikseen mainittu nykyinen nimi niin kommentoidaan, ettei koskaan ole ollut VR OY.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 04, 2010, 20:36:01 » |
|
Kun kerran on erikseen mainittu nykyinen nimi niin kommentoidaan, ettei koskaan ole ollut VR OY.
Paitsi veturien kyljessä: VR Osakeyhtiö
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 04, 2010, 22:10:52 » |
|
Tapahtuihan 50-luvulla Pohjanmaalla seuraava konduktöörin "kuulutus":"Seisoo Kourassa viisi minuuttia!"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Mälkönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 48
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 05, 2010, 00:12:44 » |
|
Suomessa on muutamia paikkoja, joissa pidemmissä junissa vaunuja voi jäädä laiturialueen ulkopuolelle. Tämä pyritään huomioimaan kuulutuksin ja mahdollisuuksien mukaan jo lipuntarkastuksen yhteydessä. Tarvittaessa juna pysäytetään vaikka kahdesti, mikäli junasta on poistumassa asiakkaita esim. isojen matkatavaroiden kanssa tms. Esimerkiksi Ylitorniossa mahtuu ainoastaan kuusi vaunua laituriin, joten melko usein junasta laituriin pysäytetään EFit (päivävaunumatkustajia varten) ja viisi makuuvaunua siitä eteenpäin. Tilanteen mukaan...
Pohjanmaalla tällainen pysähdys taitaa olla Ruukissa, Vihannissa tai Kannuksessa (raide 1 länsipuoli) joskus. Muita ei tule mieleen tässä vaiheessa... Lempääläkin taitaa olla tälläinen pysähdys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 05, 2010, 07:14:11 » |
|
Voisihan tuo käsittää kirjaimellisemminkin. Jos kaikki vaunut eivät pysähdy... jatkavat matkaansa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 05, 2010, 08:16:34 » |
|
Paitsi veturien kyljessä: VR Osakeyhtiö
Juu, VR Osakeyhtiö oli yksi yhtiö muiden seassa konsernissa, joskin vuoden alussa se sulautettiin emoyhtiöönsä (VR-Yhtymä). Kylkitekstit vielä elävät mennyttä aikaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 05, 2010, 10:34:53 » |
|
Mikähän ton fuusion idea oli, en oo ihan kartalla? Ratayhtiön mahdollinen tuleva myynti? Sehän jäi edelleen omaksi yhtiökseen, eikä varsinaisesti ole VR-Yhtymä Oy:n ydinliiketoimintaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 05, 2010, 17:25:26 » |
|
Kun kerran on erikseen mainittu nykyinen nimi niin kommentoidaan, ettei koskaan ole ollut VR OY.
Paitsi veturien kyljessä: VR Osakeyhtiö VR Osakeyhtiö olikin oikein. Missään papereissa ei esiintynyt yhtiötä nimeltä VR OY. Tämän vain olisin halunnut korjata.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 05, 2010, 17:27:06 » |
|
Mikähän ton fuusion idea oli, en oo ihan kartalla?
Pienentää VR-Yhtymän yhtiöiden määrää ja virtaviivaistaa hallintoa, ainakin aluksi. Näin hihasta vetäisten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 06, 2010, 00:58:07 » |
|
Kun kerran on erikseen mainittu nykyinen nimi niin kommentoidaan, ettei koskaan ole ollut VR OY.
Paitsi veturien kyljessä: VR Osakeyhtiö VR Osakeyhtiö olikin oikein. Missään papereissa ei esiintynyt yhtiötä nimeltä VR OY. Tämän vain olisin halunnut korjata. Aika moni ulkomaalainen on multa kysynyt, että miksi niin monen suomalaisen firman nimi loppuu sanoihin "oi" tai "oij". Sitten ovat yllättyneitä, kun kerron mistä on kyse. Tiäkkö sä muuten, mistä "OY" on lyhenne?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 06, 2010, 09:24:03 » |
|
Tiäkkö sä muuten, mistä "OY" on lyhenne?
Tiedän, mutta tiedätkö sinä, että tämän kyseisen entisen yhtiön nimessä ei koskaan käytetty tuota lyhennettä. Se oli siis osa yhtiön nimeä, ei pelkästään osoitus yhtiötyypistä. Jos sen lyhentää Oy:ksi niin virallisesti sellaista yhtiötä ei ollut. Ehkä tämä sopisi tuonne knoppiketjuun...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #19 : Maaliskuu 06, 2010, 11:19:22 » |
|
Tiäkkö sä muuten, mistä "OY" on lyhenne?
Tiedän, mutta tiedätkö sinä, että tämän kyseisen entisen yhtiön nimessä ei koskaan käytetty tuota lyhennettä. Se oli siis osa yhtiön nimeä, ei pelkästään osoitus yhtiötyypistä. Jos sen lyhentää Oy:ksi niin virallisesti sellaista yhtiötä ei ollut. Ehkä tämä sopisi tuonne knoppiketjuun... VR Osakeyhtiö kuitenkin taisi olla osakeyhtiömuotoine. Oliko kyseessä sitten VR Osakeyhtiö OY?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 06, 2010, 11:27:05 » |
|
Ei. Se oli VR Osakeyhtiö, aivan kuten Sanoma Osakeyhtiökin. Eli ei siis mitään Oy Sanoma Osakeyhtiö Aktiebolag Ab-viritystä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #22 : Maaliskuu 06, 2010, 14:21:02 » |
|
Ei. Se oli VR Osakeyhtiö, aivan kuten Sanoma Osakeyhtiökin. Eli ei siis mitään Oy Sanoma Osakeyhtiö Aktiebolag Ab-viritystä.
Vähän tällaista mä jonkun verran ikään kuin ounastelinkin. Sanoma Osakeyhtiö muuten viittaa itseensä omilla nettisivuillaan nimellä Sanoma Oyj. Sitä tässä vaan tahdoin sanoa, että OY ei ole mikään itsenäinen kirjainyhdistelmä tyyliin VR ( ), vaan lyhenne sanasta osakeyhtiö.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #23 : Maaliskuu 06, 2010, 14:37:48 » |
|
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sanoma_News -> vuoteen 2008 sen nimi on ollut Sanoma Osakeyhtiö. Osakeyhtiön lyhenteen kirjoitusasu on Oy, ei OY. Jos metreissä mitataan, niin kuinka kaukana otsikosta "Kuulutus" ollaan tällä hetkellä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #24 : Maaliskuu 06, 2010, 21:45:59 » |
|
Maanantaina kuultiin eräässä pohjanmaanradan junassa seuraava kuulutus:" Hyvät matkustajat, seuraavalla asemalla kaikki vaunut eivät pysähdy laituriin.Pyydämme poikkeavia matkustajia siirtymään junan etupäähän." Täh? Olenko normaali vai poikkeava? Kai minä enempi normaali olen ettei tarvitse siirtyä etupäähän??
Ei kuulutuksessa sanottu: "poikkeavia matkustajia". "Hyvät matkustajat, seuraavalla asemalla kaikki vaunut ei vät pysähdy laiturin kohdalle. Pyydämme poisjääviä matkustajia siirtymään junan etupäähän."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|