Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #25 : Huhtikuu 17, 2010, 21:08:31 » |
|
Mikä käytännössä on ero Sähkö-GTW:n ja Flirtin välillä? Ensimmäinen kevyemmille, jälkimminen raskaammille radoille?
Minusta se on juuri tuo GTW:n 'power module' konsepti eli GTW:ssä ainoastaan power moduulin (tai molempien moduulien, kuten GTW 4/8:ssa ja 4/12:sta) akselit ovat vetäviä. Power moduulin läpi voi ehkä kävellä (kapean, korkealla olevan ja hieman meluisan käytävän läpi), mutta muuten niissä ei ole matkustajatiloja. Siksi 'diesel Flirt' on hieman vaikea hahmottaa . Toki spekseissä, esim. huippunopeudessa, on eroja, mikä selittänee sen, että GTW ei ole virolaisille sopinut.
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2010, 21:36:52 kirjoittanut Tauno Hermola »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #26 : Huhtikuu 17, 2010, 22:41:02 » |
|
Hehe, en mä tullut ajatelleeksikaan, että Viro on tosiaan myös ollut osa Neuvostoliittoa... Voiko tuo olla tosiaankin totta, suomalaisena nuorena? Onko jotain muutakin jätetty koulussa kertomatta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #27 : Huhtikuu 18, 2010, 00:48:43 » |
|
Hehe, en mä tullut ajatelleeksikaan, että Viro on tosiaan myös ollut osa Neuvostoliittoa... Voiko tuo olla tosiaankin totta, suomalaisena nuorena? Onko jotain muutakin jätetty koulussa kertomatta? Herran jestas nyt. Se, että mulle on jotain opetettu ei tarkoita, että se olisi mun mielessäni aktiivisena joka ikisenä hetkenä. Ei Viro mun silmissäni profiloidu niin vahvasti neuvostomenneisyytensä kautta, että ajattelisin automaattisesti Neuvostoliittoa kun ajattelen Viroa. Mun silmissä Viro on ihan itsenäinen ja suvereeni valtio ja sillä hyvä. Jos sitten kyseessä olisi esim. joku Viron historiaan tai tietyissä tilanteissa myös kulttuuriin liittyvä juttu, ottaisin neuvostomenneisyyden tietysti huomioon. Mutta joku Flirttien tilaus? Eihän se liity Viron Neuvostomenneisyyteen yhtään sen enempää kuin Flirttien tilaus Suomeen liittyy Suomen menneisyyteen osana Venäjää. En mä JKOY-Flirttikeskustelussakaan skannannut kaikkea kirjoitteluani siltä varalta, että joku tulkitsisi jonkun heittoni viittaavan Suomen venäläiseen historiaan. Ja vielä, mulla on balttilaisia kavereita, jotka eivät ehkä niin hyvällä katso, jos heidän neuvostoliittolaista syntyperäänsä korostaa. Ainakin latvialaisissa passeissa lukee jopa synnyinmaana Latvia, vaikka henkilö oikeasti olisikin syntynyt Neuvostoliitossa. Venäläisen kutsuminen neuvostoliittolaissyntyiseksi tuntuu kuitenkin ihan luontevalta. Ja, nyt kun pohdin, jotenkin mys valkovenäläisen, ukrainalaisen ja jopa kazakstanilaisenkin kohdalla tulisi ajatelleeksi vahvemmin neuvostomenneisyyttä. Ei mitään hajua, mistä tämäkin ajatus tulee. Täytyy korjata tuota Hauska soppa syntyi taas yhdestä ilmauksesta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #28 : Huhtikuu 18, 2010, 21:22:17 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #29 : Huhtikuu 21, 2010, 16:21:59 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #30 : Huhtikuu 21, 2010, 23:40:22 » |
|
Sen verran pitää sanoa Viron historiasta, että maata assimiloitiin erittäin voimakkaasti myöhäisbrezneviläisen stagnaation aikana Neuvostoliiton imperiumiin, toisin sanoen venäläisyyteen. Oli kysymys pienen kansan oman minuuden hävittämisestä ja alistamisesta yleisliittolaiseen mereen kiihdyttämällä venäläistämisprosessia.
Homma toimi mm niin, että korkean teknologian laitoksia sijoitettiin hyvinvoiviin baltian maihin ja kun tarvittiin erityistä henkilöstöä, sitä löytyi laajasta isänmaasta pilvin pimein perheineen. Varsinkin asetekninen kompleksi hoiti tonttinsa tässä mielessä mainiosti. Koko N-L:ssa arvioitiin olevan noin 20 miljoonaa vaeltajaa, jotka hakivat parempaa elämää jättivaltakunnassa. Näitäkin tuli paljon. Virolaiset muistavat pitkään nämä rändajad.
EKP:n (Viron kommunistinen puolue) keskuskomitea päätti itse1978 venäjän kielen aseman kehittämisestä Virossa. Propagandan johtava iskulause oli: täysiarvoinen ihminen on se, joka osaa samanveroisesti hyvin niin omaa äidinkieltään kuin kansainvälisen kanssakäymisen kieltäkin (se on venäjän kieltä). Kun ihmisellä on kaksi äidinkieltä, on hän siten kaksinkertainen ihminen. Että tuollaista oli henkinen elämä Neuvosto-Virossa, ei siinä mitään kaunistelemista ole. Oli ilmeisesti korkea aika sille, että jättiläinen kaatui ja päästi henkitoreissa olevan pienen kansan pihdeistään.
No niin, nyt pitää keskittyä seuraamaan uusien junien tuloa ja toisella silmällä Rail Baltica -hankkeen etenemistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #31 : Elokuu 06, 2010, 11:41:03 » |
|
Eesti Päevaleht julkaisi 5.8. kuvan tulevista Stadler Bussnangin paikallisjunista, joista ensimmäiset tulevat vuoden 2013 alussa Tallinna-Keila -linjalle. Kaikkiaan Stadler Bussnang AG toimittaa 18 sähköistä yksikköä ja 20 dieselyksikköä vuoden 2014 kesään mennessä. Tässä kuvassa lienee dieselversio vaiko sitten se toinen? http://www.epl.ee/artikkel/581291Sitä, tuleeko tuosta kuvassa olevasta lopullinen väritys, en tiedä. Kivalta ja hillityltä kuosi näyttää. Valkoiset kaarevat viivat keventävät muuten raskaanoloista kokonaisuutta mukavasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #34 : Syyskuu 23, 2010, 15:17:21 » |
|
Eipä ole vieläkään Stadler tiedottanut tästä kaupasta omilla sivuillaan tai referenssilistallaan, pitääkös taas lähettää Ryyppoenen selvittämään, mistä on kysymys!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #35 : Syyskuu 26, 2010, 00:25:38 » |
|
Musta tuntuisi hassulta pommittaa Stadleria tuollaisilla kysymyksillä, eikä intoakaan hirveästi juuri nyt ole. Uskon, että tieto ilmaantuu joka tapauksessa kohtuullisen pian.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #37 : Marraskuu 04, 2010, 19:20:23 » |
|
Mielenkiintoista. CAF siis kokee tulleensa ”huijatuksi” tarjouskilpailussa ja haluaa itselleen tarjouskilpailuun osallistumisesta koituneet kustannukset korvattaviksi. Mitenhän heitä on mahdettu hujestaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 107
|
« Vastaus #38 : Marraskuu 05, 2010, 17:11:00 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #39 : Marraskuu 07, 2010, 21:38:32 » |
|
Virossa on kulkenut sähköjunia 1924 alkaen, Suomessa kai 1969 lähtien, ensimmäisenä Kirkkonummelle. Mistähän moinen 45 vuoden ero voisi johtua?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #40 : Marraskuu 07, 2010, 22:05:27 » |
|
Neuvostoliitosta. 8)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #41 : Marraskuu 10, 2010, 21:24:24 » |
|
Tuossapa kuva nuoren tasavallan ensimmäisestä sähköjunasta Nõmmella, siis ei oltu Neuvostoliitossa. http://vaunut.org/kuva/38881?u=1414&m=1&t=s%25C3%25A4hk%25C3%25B6Kun Virossa katsottiin täyttä häkää ihmelaatikko televisiota, niin Suomessa tuijoteltiin ULA -superin ruudullista kangasta. Niin se vaan tekniikka meni nevostoaikana meitä kovempaa. Helpottaa vain se, TV:n sisältö naapurissa oli aika pitkäpiimäistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|