En ole sitä mieltä, että metsissä saisi ajaa puskutraktoreilla. Sen sijaan olen ehdottomasti sitä mieltä, että rataverkolle saisi tulla myös muita operaattoreita. Kenenkään ei ole kuitenkaan pakko ryhtyä rautatieyrittäjäksi. En näkisi siinä mitään estettä, etteikö yksityisomisteinen firma pystyisi liikennöimään Turusta Tampereelle, Jyväskylästä Pieksämäelle tai Oulusta Helsinkiin. Uskon myöskin siihen, että kilpailu toisi huomattavia parannuksia ja toiminnan tehostamisia myös VR:lle. Tämä tarkoittaisi enemmän rahaa myös valtio-omistajan taskuun osinkojen myötä.
Olen muutaman talouselämän vanhan parran kanssa jutellut esimerkiksi matkapuhelinoperaattoreiden perustamisesta parikymmentä vuotta sitten. Vuonna 1988 Harri Holkeri ja Vennamon Peksi todellakin nauroivat partaansa, kun eräs vuoristoneuvos oli mennyt kertomaan, että he ovat nyt perustaneen GSM-operaattori Radiolinjan. Niin vain kului kolme vuotta ja ensimmäiset puhelut kulkivat niin Telen kuin Radiolinjankin omissa verkoissa. Mainittakoon semmonen ihan hauska detalji Radionlinjan historiasta, että he olivat tosiaan tilanneet koko verkon Nokialta ja se maksoi aika paljon ja vähän päälle. "Meillä oli tuolloin vain yksi ongelma, meiltä puuttui sen verkon toimilupa", tuumasi yksi kyseisen firman alkuperäisistä perustajista. Toimilupa kuitenkin tuli aivan viime tingassa ennen verkon avaamista. Samoihin aikoihin Telia puuhasi Ruotsissa omaa verkkoaan ja Nokialla ja Ericssonilla alettiin suunnitella ensimmäisiä GSM-puhelimia. Hommahan meni siis siten, että vaikka verkot aluksi avattiinkin vuonna 1991, markkinoilla ei ollut vielä ainuttakaan kaupallista päätelaitetta. Ensimmäiset gesmithän tulivat myyntiin vasta vuoden 1992 puolella.
On mulla muitakin tarinoita noilta vuosilta, mutta veikkaan että joku ei tykkää jos kerron juttuja liikaa...
Mainittakoon, ettei kyse ole mistään liikesalaisuuksista, vaan ihan koomisista jutuista, joita siihen maailman aikaan noissa väännöissä sattui ja tapahtui.
Mitä huonoa valuuttakaupan avautuminen Suomelle neljännesvuosisata sitten toi? Mitä huonoa rajojen avautuminen EU-sisämarkkinoilla on tehnyt? Mitä huonoa se teki, että katsastusasemat avattiin vapaalle kilpailulle? Entä se, että sähköverkko avattiin maanlaajuisesti vapaalle kilpailulle? Toki kaikissa asioissa on aina myös negatiivisia puolia, mutta jos keskimäärin noista laskee mitä on tapahtunut, niin kyllä koriin enemmän plussia kuin miinuksia jää, vaikka miten asiaa pyörittelisi. Viime kädessä näistä hyötyy tietenkin kuluttaja edullisimpien hintojen ja palvelun parantumisen vuoksi.
Mitä vielä tuohon Mikon kommenttiin VR-ajoistani tulee, hämmästelin jo vuonna 1998 sitä, että millainen työmoraali "yhtiössä" voi olla vielä 90-luvun lopussa! Otin asian puheeksi silloisen esimieheni kanssa. Se oli aivan äimän käkenä, kun sanoin että kyllä tuohon puhelimeen pitää vastata pasianssin peluun sijaan, mikäli asiakas soittaa! Se on asiakaspalvelua ja asiakkaat ovat tämän talon ainoa tulonlähde! Tuntui siltä, että tämä tieto tuli hänelle aivan puskasta. VR:lle tultiin aikoinaan suoraan intistä töihin ja sieltä lähdettiin eläkkeelle. Tätä samaa mentaliteettia on vielä näin vuonna 2010 häkellyttävän paljon mainitussa konsernissa.
Mikäli rataverkolla olisi kilpailua, myös VR:n olisi
pakko luopua ylimielisyydestään maksavia asiakkaita kohtaan. Onhan toki talossa tehty asioita pirusti myös oikein. Konkreettisimpana esimerkkinä mikä asiakkaille näkyy, on esimerkiksi harvennettuihin aikatauluihin siirtyminen jo ennen ennen kuin koko liikenne on koko maassa täysin solmussa. Nyt sentään asiakkaat tietävät, että N-junat kulkevat ruuhka-aikana aikataulun mukaisesti, eivät täysin miten sattuu. Tiedotus ja sormella kolmannen osapuolen syyttäminen (milloin raha, milloin keli, milloin sitä ja milloin tätä) on kuitenkin minun mielestäni edelleen aikakaudella sirppi ja vasara.
En tiedä vaikuttiko tämä Mikon asenteeseen mitään minua kohtaan, eikä paljon kiinnostakaan, mutta toivottavasti vähän silmiäsi avasi.