Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« : Maaliskuu 09, 2010, 10:32:30 » |
|
VR on ilmoittanut aloittavansa vuoden 2010 aikana 15 uuden kaksikerroksisen ravintolavaunun hankinnan.
Nykyisin käytössä olevien ravintolavaunujen tyypillinen piirre on vaunun toisessa päässä pörisevä dieselaggregaatti joka on tyypillisesti aina käynnissä riippumatta siitä, saako junarunko sähköä jostain muualtakin.
Mitäpä luulisitte, arvoisat vorgit, varustetaanko uudetkin ravintolavaunut aggregaateilla? Jos varustetaan, niin millä tämä perustellaan? Eiväthän Sm3- ja Sm6 -junienkaan ravintolat tarvitse aggregaattia.
Sinertävää katkua asemalaiturille pukkaava meluisa aggregaatti on aika erikoinen laite muuten kovin ympäristötietoisessa henkilöliikenteessä - jokohan niiden aika alkaa olla ohi?
- Tomi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2202
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 09, 2010, 12:05:44 » |
|
Entäs sitten, kun yhteys valtakunnan verkkoon katkeaa huippupakkasella jostakin syystä? Ei voi enää tarjotakaan mitään, eikä löydy edes yhtä vaunua, joka pysyisi lämpimänä. No täällähän on erityisolosuhteet, jotenka tälläiseen, kuten ei myöskään muihin sääilmiöihin, tarvitse varautua...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 09, 2010, 13:03:56 » |
|
Luulisi että nykyäänkin käytettäisiin aggregaatteja omavaraisuuden turvaamiseksi. Kahvi kuumana ja kalja kylmänä. Varmaankin nykyaikana osataan sähköä säädellä melko hyvin, mutta työkseen virtalähteitä yms. suunnitteleva sukulainen valitti aikoinaan ajojohdosta saatavan virran olevan sen verran grouvia, että kovin hienohipiäiselle laitteelle oli ongelma saada sopivaa syötävää. Hellan hevy ei kai niin kranttu ole, mutta hienompi elektroniikka kyllä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 10, 2010, 08:05:39 » |
|
Ei nuissa aggrekaateissa mitään outoa ole. Pitää ottaa huomioon aika ja radat ennen sähköistystä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 10, 2010, 15:00:41 » |
|
Ei nuissa aggrekaateissa mitään outoa ole. Pitää ottaa huomioon aika ja radat ennen sähköistystä.
Hyvä huomio. Mutta pitääkö aika ja radat ennen sähköistystä ottaa huomioon myös näitä uusia ravintolavaunuja hankittaessa? Eikö VR voi yksinkertaisesti kieltäytyä liikennöimästä näillä uusilla ravintolavaunuilla sähköistämättömillä rataosilla ilman erillistä tehokasta aggregaattivaunua kuten tehtiin Edm-vaunujen kanssa? Entäs sitten, kun yhteys valtakunnan verkkoon katkeaa huippupakkasella jostakin syystä? Ei voi enää tarjotakaan mitään, eikä löydy edes yhtä vaunua, joka pysyisi lämpimänä.
Toimiiko esimerkiksi Rx-vaunujen lämmitys vaunun omalla aggregaatilla vai junan 1500V johdosta vai kenties näiden yhdistelmällä? Vertaukseni Sm3- ja Sm6-juniin on kyllä tietyllä tapaa huono, sillä tuossa kalustossa on aina mahdollisuus virransaantiin ajojohdosta. Uusissa ravintolavaunuissa näin ei tietenkään ole, ellei vaunuihin asenneta omia virroittimia Vaunun seistessä ilman veturia se täytyisi aina kytkeä ulkoiseen virransyöttöön, mutta eikös näin tehdä yleensä muutenkin mm. vaunujen lämmityksen takia? - Tomi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 10, 2010, 17:20:00 » |
|
Uusissa ravintolavaunuissa näin ei tietenkään ole, ellei vaunuihin asenneta omia virroittimia Vaunun seistessä ilman veturia se täytyisi aina kytkeä ulkoiseen virransyöttöön, mutta eikös näin tehdä yleensä muutenkin mm. vaunujen lämmityksen takia? Tätä olen aina ihmetellyt, mutta siihen on varmaankin syynsä. Siis tuota virroittimen puutetta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 11, 2010, 08:55:01 » |
|
Tätä olen aina ihmetellyt, mutta siihen on varmaankin syynsä. Siis tuota virroittimen puutetta.
Muistaakseni ainakin Sveitsissä tuollaisia on. Siis virroittimellisia ravintolavaunuja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 186
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 11, 2010, 08:59:19 » |
|
Tuleeko kumpaankin kerrokseen myyntipiste, vai ovatko mallia Lappeenrannan M/S Prinsessa Armada, jossa myyntipiste on tavallaan välikerroksessa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 11, 2010, 11:14:42 » |
|
Tuleeko kumpaankin kerrokseen myyntipiste, vai ovatko mallia Lappeenrannan M/S Prinsessa Armada, jossa myyntipiste on tavallaan välikerroksessa?
Jossain mainittiin, että ravintola tulee vain alakertaan ja ylös tavallinen matkustajaosasto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martti Salomaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3
|
« Vastaus #9 : Toukokuu 11, 2010, 19:51:23 » |
|
Tuleeko kumpaankin kerrokseen myyntipiste, vai ovatko mallia Lappeenrannan M/S Prinsessa Armada, jossa myyntipiste on tavallaan välikerroksessa?
Jossain mainittiin, että ravintola tulee vain alakertaan ja ylös tavallinen matkustajaosasto. Olisi järkevää että kaljanlipittäjät olisivat alakerrassa ja ruokailu tapahtuisi yläkerrassa rauhallisissa puitteissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 01, 2010, 19:41:06 » |
|
Nytkö väitetään, että "kaljanlipittäjät" eivät ole rauhalllisia? Olen varma, että mikäli oluen myynti ravintolavaunuissa vaikkapa lopetettaisiin, ei ko. vaunuja tarvittaisi juuri ollenkaan. Kalliin ja mauttoman ravintolavaunuruuan kysyntä ei ole kovin suurta. Nykyistä mössöä voi syödä vain äärimmäisessä hädässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 06, 2010, 10:55:01 » |
|
Missään en ole syönyt niin hyvää pyttipannua kuin taannoin ravintolavaunussa. Ero marketin pyttikseen oli kuin yöllä ja päivällä. Myös lihapullat ovat parempia kuin ennen vanhaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 08, 2010, 09:11:29 » |
|
Ei voi kuin ihmetellä suunnitelmia ravintolan sijoittamisesta alakertaan. Kuka haluaa ruokaillessaan katsella ohikiitäviä pusikoita ja meluvalleja tai asemalaitureilla ylhäältäpäin tuijottavia matkustajia. Ravintolan/kahvilan paikka on nimenomaan yläkerrassa, jossa suurista maisemaikkunoista avautuu näkymät aivan toisella tavalla, kuin alhaalta raiteen tasosta. Tässä esimerkki Amtrakilta: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Superliner_I_Lounge_upper.jpg
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #13 : Kesäkuu 10, 2010, 08:23:43 » |
|
Ei voi kuin ihmetellä suunnitelmia ravintolan sijoittamisesta alakertaan. Jos tämä on VR:n vihertymiseen liittyvä asia. Tällä ratkaisulla voidaan yläkerran WC:n vedet hyödyntää ekologisesti alakerrassa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|