Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #25 : Maaliskuu 16, 2010, 13:24:15 » |
|
Pääseekö väliasemilta kyytiin Meinaan toisaalta kiinnostaisi jahdata junaa autolla mutta toisaalta taas kiinostaisi kokea kotiratakin varsin asjanmukaisella kalustolla matkustaen. Harmillisen aikaseen on tuo reissu, noin niinkuin ajankohdaltaan, kun näyttää ttää lumien katoaminen tapahtuvan varsin hitaasti tällä seudulla, olisihan tuohon muuten junailtu junailua kapearaiteisella outokummussa. Lumikolat käteen Outokummussa ja Kaivosrata käyttökuntoon... Kaksi kuukautta olisi aikaa, joten eiköhän siinä ehdi... Junan jahtaaminen autolla on toki mukavaa, mutta kuten liikennöitsijän edustaja tuossa mainitsi - heidän rahoilla juna ei liiku, joten kyytiin vain junaan Perttu! Toki sellaisiakin harrastajia on, jotka ostavat lipun junaan ja kuvaavat silti radan varressa - heille hatunnosto tässä kommentissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 184
|
« Vastaus #26 : Maaliskuu 18, 2010, 13:50:04 » |
|
Toisaalta kotoa olis lähimpään paikkaan josta juna menee - vajaa kilometri
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Otto Karikoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #27 : Maaliskuu 30, 2010, 16:13:52 » |
|
Otetaanko aikataulusuunnittelussa huomioon Joensuusta mukaan tulevat kyytiläiset? Täältä "etelän lämmöstä" tultaessa S 1 näkyy olevan ensimmäisenä perillä (Jns 11.39).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #28 : Maaliskuu 30, 2010, 16:41:20 » |
|
Otetaanko aikataulusuunnittelussa huomioon Joensuusta mukaan tulevat kyytiläiset? Täältä "etelän lämmöstä" tultaessa S 1 näkyy olevan ensimmäisenä perillä (Jns 11.39).
Matka alkaa jo lauantaina, joten valitettavasti epäilen junan lähteneen Joensuusta jo ennen kuin sunnuntaina ehtisi etelästä paikalle. Toivottavasti voit osallistua matkalle jo lauantaista alkaen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Otto Karikoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #29 : Maaliskuu 31, 2010, 13:28:42 » |
|
Otetaanko aikataulusuunnittelussa huomioon Joensuusta mukaan tulevat kyytiläiset? Täältä "etelän lämmöstä" tultaessa S 1 näkyy olevan ensimmäisenä perillä (Jns 11.39).
Matka alkaa jo lauantaina, joten valitettavasti epäilen junan lähteneen Joensuusta jo ennen kuin sunnuntaina ehtisi etelästä paikalle. Toivottavasti voit osallistua matkalle jo lauantaista alkaen. Pitää kai sitten yrittää ängetä mukaan jo lauantaina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #30 : Huhtikuu 10, 2010, 23:49:51 » |
|
Hiljaista on ollut keskustelu tämän otsikon alla viime-aikoina. Edelleen kiinnostaisi nuo Pieksämäen lähtö-/tulo-ajat (noin arviolta). Tokihan HMVY:llä täytyy alunalkaenkin olla jonkinlaiset "raamit" junan kululle, ennenkuin alkavat edes suunnittelemaan moista retkeä - vaiko ensin ilmoitetaan päivämäärät, hinnat ja viimeinen ilmoittautumispäivä ja vasta sitten tutkaillaan (toukokuun puolessavälissä?) sopiiko muun liikenteen sekaan kulkemaan - tuskin. Eikä Larikaan ole ilmoitellut yleisesti 15.3. pidetyn kokouksen päätöksiä - vai ovatko nekin salaisia vain jäsenille. Taitaa tuo "Villen bussikin" koukata edelleen vain Monnin kautta? No, saapahan keskittyä vain kauniissa keväisessä säässä "pihan haravointiin". Ps. Ei taida olla mukana edes tuo tupakki-osastolla varustettu vaunu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #31 : Huhtikuu 11, 2010, 13:20:47 » |
|
Hiljaista on ollut keskustelu tämän otsikon alla viime-aikoina. Edelleen kiinnostaisi nuo Pieksämäen lähtö-/tulo-ajat (noin arviolta). Tokihan HMVY:llä täytyy alunalkaenkin olla jonkinlaiset "raamit" junan kululle, ennenkuin alkavat edes suunnittelemaan moista retkeä - vaiko ensin ilmoitetaan päivämäärät, hinnat ja viimeinen ilmoittautumispäivä ja vasta sitten tutkaillaan (toukokuun puolessavälissä?) sopiiko muun liikenteen sekaan kulkemaan - tuskin. Eikä Larikaan ole ilmoitellut yleisesti 15.3. pidetyn kokouksen päätöksiä - vai ovatko nekin salaisia vain jäsenille. Taitaa tuo "Villen bussikin" koukata edelleen vain Monnin kautta? No, saapahan keskittyä vain kauniissa keväisessä säässä "pihan haravointiin". Ps. Ei taida olla mukana edes tuo tupakki-osastolla varustettu vaunu?
Valitettavasti aikatauluista ei ole ollut uutta tietoa tarjolla, joten siitä syystä on ollut hiljaista. Aiheeseen liittyvät faktat julkaistaan välittömästi, kun saadaan ne ensin selville.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #32 : Huhtikuu 13, 2010, 17:58:58 » |
|
On lievästi sanottuna hämmentävää, että matkaa on nyt mainostettu kuukausi, viimeiseen ilmoittautumispäivään on kaksi ja puoli viikkoa jäljellä ja järjestäjilläkään ei vielä ole aavistustakaan aikataulusta. Aivan kuin joku olisi yrittämässä latvasta puuhun, mutta katsellaan ja kuulostellaan...
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #33 : Huhtikuu 14, 2010, 14:31:55 » |
|
On lievästi sanottuna hämmentävää, että matkaa on nyt mainostettu kuukausi, viimeiseen ilmoittautumispäivään on kaksi ja puoli viikkoa jäljellä ja järjestäjilläkään ei vielä ole aavistustakaan aikataulusta. Aivan kuin joku olisi yrittämässä latvasta puuhun, mutta katsellaan ja kuulostellaan...
Aikataulusta saatiin HMVY:n edustajan tarjoamana maistiaisia SRHS:n kerhoillassa maanantaina, joten eiköhän se esille ole tulossa aivan näillä hetkillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #34 : Huhtikuu 16, 2010, 16:27:58 » |
|
Rengasmatkan kaupallinen aikataulu on vihdoin valmis julkaistavaksi. Pahoittelen, että aikataulun kanssa on kestänyt näinkin pitkään. Kuten tarkkaavaisina varmasti havaitsette, niin liikennöintisuunta on muuttunut alkuperäisestä. Lauantaina 22.5.2010 Haapamäki 7:55 Jyväskylä 9:53-9:55 Pieksämäki 11:57-12:04 Kuopio 15:06-15:55 Siilinjärvi 16:24-16:35 (kuvauspysähdyksiä linjalla ja asemilla) Joensuu 20:05 Sunnuntaina 23.5.2010 Joensuu 8:00 Sysmäjärvi 8:50-10:55 (käynti kaivosmuseossa) Kerma (lounas) n. 12:30-14:00 Varkaus (käynti Kommilan radalla) 15:00-15:30 Huutokoski 15:48-15:58 Pieksämäki 16:30-16:50 Jyväskylä 19:06-19:30 Haapamäki 20:55 Ilmoittautumiset 30.4.2010 mennessä osoitteessa http://srhs.fi/retkelle/index.htm, josta löytyy myös lisätietoja matkaan liittyvistä asioista. Muutokset aikatauluun ovat vielä mahdollisia, mutta toivotaan, että näillä mennään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #35 : Huhtikuu 16, 2010, 17:30:12 » |
|
Kyllä vaan MRY hoiti paljon paremmin ja aikaisemmin tiedotuksen Päijänteen ympäriajolta, kuin nyt tämä consorttio.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #36 : Huhtikuu 16, 2010, 18:59:12 » |
|
Minähän en mistään mitään tiedä, mutta näin hihasta ravistettuna voisin veikata, että JKV-Sn 120 -junalle voi varmemmin olettaa saavansa sen kapasiteetin mitä hakee kuin 100 % turvalliseksi tehdylle museojunalle, jonka Sn on linjaosuudella peräti 70 km/h. Liikennepaikoilla sitten vieläkin vähemmän...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #37 : Huhtikuu 16, 2010, 19:45:41 » |
|
No olishan Joensuusta löytyny ylimääräsiä Dr16:sia Niissä on riittävästi ÄSSÄNNÄÄ Savon kieroille radoille! Vaikka sähkölämmityksen olis ottanu puukorivaunuihin.. (nyt joku saivartelee, niin tietysti asianmukaisten certifikaattien jälkeen..)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #38 : Huhtikuu 16, 2010, 20:07:30 » |
|
Kritiikki aikataulun myöhäisestä julkaisusta ilmoittautumisajan päättymisen suhteen on asiallista, koska näin tosiaan pääsi käymään. Asia pitää keskustella tarkkaan järjestäjäyhdistysten välisenä asiana matkalla ja pyrkiä välttämään tällainen tulevaisuudessa.
"Puolustuksen puheenvuorona" todettakoon seuraavaa. Aikatauluikkunat yksiraiteisilla rataosilla liikkuville museojunille ovat erittäin vaativat suunnitella ja niitä suunnitellessa otetaan lukuisia yksityiskohtaisia asioita huomioon. Kotona tietokoneen ääressä on helppo osoitella syyttelevällä sormella, kun jotain viipyy. Me, matkan järjestäjät, teemme näitä matkasuunnitelmia omien toimiemme ohessa - ilman korvausta. Joku kuitenkin maksaa meidänkin palkkamme, joten aivan aamusta iltaan ei ole ollut mahdollista miettiä vain tätä yksittäistä harrastajille suunnattua matkaa - yleensä tehtävät taitavat venyä yön ja viikonloppujen puolelle. Lisäksi meilläkin on kodeissamme toisia ihmisiä, joita meidän tulee ottaa huomioon. Tällä hetkellä esimerkiksi eräs matkan pääjärjestäjistä viettää aikaansa Puolustusvoimien kertausharjoituksissa, eräs kirjoittaa tätä viestiä lomamatkallaan ja eräs valmistautuu viettämään lomaviikkoaan matkalle lähtevän veturin huoltotehtävissä ennen matkaa. Me kaikki toivomme, että matkalle osallistujille olisi jälleen luvassa oikein mukava reissu. Tällaiset pienet asiat olisi hyvä pitää mielessään, vaikka joskus joutuisikin odottamaan aikataulun julkaisua, alan lehteä tms...
Reippaasti vain kaikki ilmoittautumaan reissulle - Teille näitä matkoja suunnitellaan ja toteutetaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 184
|
« Vastaus #39 : Huhtikuu 16, 2010, 22:49:28 » |
|
Tyhmiä kysymyksiä esittää Mä ystävällisesti tuttavallisesti, nam!
ELi Siilinjärvi - Joensuu siirtyminen tapahtunee joskus illalla Sysmäjärven kautta? ja seuraavana aamuna ajetaan Vnj - Smj josta käydään kaivosmuseolla ja paölataan takaisin Viinijärvelle josta jatketaan sitten Varkauden suuntaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #40 : Huhtikuu 17, 2010, 08:02:17 » |
|
Kritiikki aikataulun myöhäisestä julkaisusta ilmoittautumisajan päättymisen suhteen on asiallista, koska näin tosiaan pääsi käymään. Asia pitää keskustella tarkkaan järjestäjäyhdistysten välisenä asiana matkalla ja pyrkiä välttämään tällainen tulevaisuudessa.
Järjestäjät saivat lopulta kuitenkin aikataulun julkisuuteen kohtuullisesti ennen ilmoittautumisajan umpeutumista, joten omasta mielestäni asia on kunnossa. Tosin jos jo matkan järjestämisestä ilmoitettaessa olisi ollut olemassa jonkinlainen ennakkotieto siitä, onko tarkoituksena sijoittaa lähtöaika Pm:ltä aamuun vai keskipäiväään, eräiltä ennakkomutinoilta olisi vältytty. Kuitenkin, kuten sanottu, kysymys ratkesi riittävän ajoissa eikä kenenkään mielestäni tarvitse ripotella tuhkaa päälleen enempää kuin sitä luonto tällä hetkellä antaa.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #41 : Huhtikuu 17, 2010, 09:34:46 » |
|
Tyhmiä kysymyksiä esittää Mä ystävällisesti tuttavallisesti, nam!
ELi Siilinjärvi - Joensuu siirtyminen tapahtunee joskus illalla Sysmäjärven kautta? ja seuraavana aamuna ajetaan Vnj - Smj josta käydään kaivosmuseolla ja paölataan takaisin Viinijärvelle josta jatketaan sitten Varkauden suuntaan?
Oikein olet päätellyt Perttu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #42 : Huhtikuu 17, 2010, 09:40:08 » |
|
Kritiikki aikataulun myöhäisestä julkaisusta ilmoittautumisajan päättymisen suhteen on asiallista, koska näin tosiaan pääsi käymään. Asia pitää keskustella tarkkaan järjestäjäyhdistysten välisenä asiana matkalla ja pyrkiä välttämään tällainen tulevaisuudessa.
Järjestäjät saivat lopulta kuitenkin aikataulun julkisuuteen kohtuullisesti ennen ilmoittautumisajan umpeutumista, joten omasta mielestäni asia on kunnossa. Tosin jos jo matkan järjestämisestä ilmoitettaessa olisi ollut olemassa jonkinlainen ennakkotieto siitä, onko tarkoituksena sijoittaa lähtöaika Pm:ltä aamuun vai keskipäiväään, eräiltä ennakkomutinoilta olisi vältytty. Kuitenkin, kuten sanottu, kysymys ratkesi riittävän ajoissa eikä kenenkään mielestäni tarvitse ripotella tuhkaa päälleen enempää kuin sitä luonto tällä hetkellä antaa. Tieto kerrottiin ensimmäisen kerran tällä foorumilla 12.3. Juha Vuorisen kirjoituksessa "Ensisijaisesti pyrimme järjestämään museojunan lähtöajan siten, että osallistujat voivat saapua lähtöasemalle kaupallisilla junilla. Tästä asiasta annetaan lisätietoja heti kun aikataulut saadaan varmistettua." Opiksi toki voidaan ottaa ja tulevaisuudessa pyrkiä mainitsemaan asia selkeämmin heti ensitiedossa SRHS:n matkoilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #43 : Huhtikuu 19, 2010, 09:12:34 » |
|
RENGASMATKA 2010 TARJOUS - avec mukaan jäsenhinnalla! Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry ja Haapamäen Museoveturiyhdistys ry tarjoavat ystävällesi mahdollisuuden osallistua 22.-23.5.2010 Rengasmatkalle jäsenhinnalla (alennus 25 euroa kahden päivän matkasta!). Alennus myönnetään, kun SRHS ry:n tai HMVY ry:n jäsenen mukana matkalle ilmoittautuu samalla mukaan toinen henkilö. Mainitse alennuksesta kohdassa "lisätietoja" matkalle ilmoittautumisen yhteydessä http://srhs.fi/retkelle/index.htm. Alennus huomioidaan toki myös jo aiemmin ilmoittautuneiden jäsenten kohdalla. Ilmoittautumisaika hotellimatkalle päättyy 30.4.2010 majoitusteknisistä syistä johtuen. Tervetuloa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #44 : Huhtikuu 19, 2010, 19:03:22 » |
|
Missäs menomatkalla (lauantaina) on lounas järjestetty, Kuopiossa jossa n. tunnin pysähdys vai Pieksämäen ja Kuopion välillä kun vaatimattomat 3 tuntia matka-aikaa (kohtauksia)? Huomioidaanko lounaalla erikoisruokavaliot (esim. keliakia)?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #45 : Huhtikuu 19, 2010, 21:17:35 » |
|
No olishan Joensuusta löytyny ylimääräsiä Dr16:sia Niissä on riittävästi ÄSSÄNNÄÄ Savon kieroille radoille! Vaikka sähkölämmityksen olis ottanu puukorivaunuihin.. (nyt joku saivartelee, niin tietysti asianmukaisten certifikaattien jälkeen..) Voijjaan saivarrellakkii. Veturista ja jkv-laitteista riippumatta tina on maksimissaan 70 museokaluston kanssa. Sähkölämmitykseen käytettävät 1500V-järjestelmät on käyttökiellossa. Ei voittoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #46 : Huhtikuu 19, 2010, 22:37:18 » |
|
No olishan Joensuusta löytyny ylimääräsiä Dr16:sia Niissä on riittävästi ÄSSÄNNÄÄ Savon kieroille radoille! Vaikka sähkölämmityksen olis ottanu puukorivaunuihin.. (nyt joku saivartelee, niin tietysti asianmukaisten certifikaattien jälkeen..) Voijjaan saivarrellakkii. Veturista ja jkv-laitteista riippumatta tina on maksimissaan 70 museokaluston kanssa. Sähkölämmitykseen käytettävät 1500V-järjestelmät on käyttökiellossa. Ei voittoa. Mikäs tuossa 1500V kiellossa on takana?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #47 : Huhtikuu 20, 2010, 01:29:09 » |
|
No sitten nyppästään Kuopiossa tai Joensuussa IC:n perästä 1-2 DoStoa ja mennään niillä! Ei tule silloin tyhjää ajoa Haapamäeltä Pieksämäelle ja näin ajetut km pienenee.
Entäpä mikä on Sn sillon, jos vuokrataan vaunuja VR OY:lle? Mikä oli Sn siinä junassa, jossa puuvaunuja veti Dv12?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #48 : Huhtikuu 20, 2010, 01:39:13 » |
|
No sitten nyppästään Kuopiossa tai Joensuussa IC:n perästä 1-2 DoStoa ja mennään niillä! Ei tule silloin tyhjää ajoa Haapamäeltä Pieksämäelle ja näin ajetut km pienenee.
Entäpä mikä on Sn sillon, jos vuokrataan vaunuja VR OY:lle? Mikä oli Sn siinä junassa, jossa puuvaunuja veti Dv12?
Eikös Juhani vastannut, että museokaluston kanssa sn 70km/h. Joskus, aikaan ennen noita hieman typeriä määräyksiä, puuvaunujen kanssa taisi olla sn 80km/h rakenteellisista syistä kaiketi johtuen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #49 : Huhtikuu 20, 2010, 06:45:20 » |
|
Joskus, aikaan ennen noita hieman typeriä määräyksiä, puuvaunujen kanssa taisi olla sn 80km/h rakenteellisista syistä kaiketi johtuen?
Ennen näitä nykyisiä museosäännöksiä oli museokaluston Sn 80. Sitä siis laskettiin hieman näiden nykyisten RVI:n (nyk. Trafi) määräysten tultua voimaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|