Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #75 : Toukokuu 24, 2010, 07:05:14 » |
|
Tässä vaiheessa on sopiva hetki tätä kautta esittää matkan järjestäjille parhaat kiitokset hienosti onnistuneesta viikonlopusta!
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #76 : Toukokuu 24, 2010, 08:55:45 » |
|
Omasta ja SRHS ry:n puolesta haluan kiittää kaikkia matkalle osallistuneita, henkilökuntaa ja matkanjärjestäjiä! Olemme jälleen kokemusta rikkaampia. Matka on onnellisesti ohi. Kelit suosivat ja järjestelyt tuntuivat pelaavan muutamaa yksityiskohtaa lukuunottamatta erinomaisesti. No, ainahan sitä pitää jäädä hieman parannettavaa. Erityisen mukavaa oli nähdä kyydissä runsaasti uusia harrastajapiireistä ennestään tuntemattomia ihmisiä, pariskuntia ja jopa lapsiperheitä - toki vanhoja tuttuja unohtamatta. Matkanjärjestäjän kanssa istumme alas parin viikon kuluttua katsomaan mitä matkasta jäi käteen. Sitä ennen pyritään osallistuneille lähettämään pienimuotoinen vapaaehtoinen kysely matkajärjestelyiden onnistumisesta. Missä jäi parannettavaa, missä onnistuimme jne. Toki vaunut.orgin keskustelun kauttakin voi palautetta välittää. Emme pelkää rakentavaakaan palautetta, kunhan pysytään asjallisella tasolla jutuissa. Pieniä tunnelmavideoita matkalta voitte katsoa esimerkiksi täältä: http://www.youtube.com/results?search_query=Dr13+2343+SRHS%2FHMVY+Rengasmatkalla&aq=fKiitos!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #77 : Toukokuu 27, 2010, 16:31:24 » |
|
Jossain pysähdytään, mutta pitäisikö tämä jättää ainoastaan matkasta maksavien tietoisuuteen?
Haa! Selkeää Tiedon Panttaamista (TP) havaittavissa! Mieluusti kyllä kuulisin, mihin "hyötyyn" kyseinen TP perustuu. Itse kuulun niihin, jotka seurasivat museaalista junaa (museaalisella) henkilöautolla, ja tieto pysähdyspaikoista olisi ollut minulle hyödyllinen. En keksi logiikkaa, miten matkanjärjestäjälle olisi ollut haitallista, jos ko. tieto olisi tavoittanut minutkin. En usko, että SRHS:lle, jonka jäsen itsekin olen, ottamani valokuvat olsivat omiaan esimerkiksi huonontamaan imagoa (tämä on toki mielipidekysymys)! Tuntemattoman aikataulun vuoksi vähensin rataosan kuvauspaikkojen määrän neljästä kolmeen, aavistin myös pysähdyksen Retusen rannalla, joten en "turhaan" valinnut sitä kuvauspaikaksi, vaikka alunperin meinasin - sehän tuli nyt muutenkin dokumentoitua lukuisten kuvaajien toimesta. Tässä ei tietenkään ole niin vakavasta asiasta kyse, kuin miltä "avautumiseni" ehkä kuulostaa - TP:hän on saatettu tehdä hetken mielijohteesta, vailla tarkoitusta kiusata meitä "pummeja", maksamattomia matkasta hyötyjiä - oma (puhtaasti epäkaupallinen) reissuni tosin maksoi tuplasti sen mitä reissuni olisi maksanut siellä junan kyydissä. Toin vain esille (olen tainnut tuoda ennenkin ) oman kielteisen suhtautumiseni TP:hen... ...Kohti avoimempia kuvioita ystävällisesti toivoen: TP "En ole koskaan pitänyt valmismatkoista, enkä enää ala harjoittelemaan"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #78 : Toukokuu 27, 2010, 22:01:49 » |
|
Kohti avoimempia kuvioita ystävällisesti toivoen Tarkat aikataulut kaikkine harrastajilta "salaisine" pysähdyksineen oli jaettu etukäteen koko ajelureitin kaikille liikenteenohjaajille, varikoille yms. tarpeellisille tahoille. Junien ratakapasiteetin on liikennöitsijä HMVY hakenut etukäteen Liikennevirastosta, eli vähintäänkin sieltä (vanhasta RHK:sta) pitäisi suomalaisen veronmaksajan saada kysyttäessä tällaisten junien tarkat aikataulut mukaansa - kuin apteekin hyllystä. Jos HMVY ei kerran tuota palvelua halua omista syistään johtuen antaa. Enkä viitsi tässä yhteydessä edes mainita, kuinka lähellä maantieteellisesti tiedottamaton HMVY ja tiedottava LiVi oikeasti ovat ...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #79 : Toukokuu 27, 2010, 22:07:38 » |
|
Tiedon panttaamista tai ei, mutta tässä tapauksessa oli paljon keskustelua ennen matkaa matkasta maksaneiden harrastajien kanssa. Onko oikein, että toiset maksavat matkan ja toiset kuvaavat "siivillä" vai ei? Mielipiteitä on varmasti yhtä monta kuin on kirjoittajiakin...
Näin tällä kertaa. Toisenlaisiakin esimerkkejä löytyy. Radan varressa on museojunia kuvaavia henkilöitä, jotka ostavat lipun tai jopa useampiakin matkalle, vaikka missään vaiheessa ei ole tarkoitustakaan nousta itse junan kyytiin. Museokalusto liikkuu vain ja ainoastaan lipputuloilla sekä tietenkin kovalla määrällä talkootyötä, joten jos kyydissä ei olisi ketään niin kovin pitkään ei museojunatkaan liikkuisi.
Ymmärrän sekä matkasta maksaneiden kuin junaa kuvaavien näkemykset asiasta. Näin mentiin tällä kertaa...
Itseäni hämmästytti suunnattomasti matkan suunnittelun aikana useat toiveet kuvauspysähdyksistä mitä ihmeellisimmillä paikoilla. Ihmetystä ei aiheuttanut toiveet pysähdyksistä, vaan se, että ne tulivat ainoastaan henkilöiltä, jotka eivät itse edes aikoneet matkustajaa ja näin ollen maksaa matkasta mitään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #80 : Toukokuu 27, 2010, 22:50:05 » |
|
Jos on noin paha olla, niin eikö kannattaisi mennä nukkumaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #81 : Toukokuu 27, 2010, 22:57:30 » |
|
TP:hän [=tiedon panttaaminen] on saatettu tehdä hetken mielijohteesta, vailla tarkoitusta kiusata meitä "pummeja", maksamattomia matkasta hyötyjiä - oma (puhtaasti epäkaupallinen) reissuni tosin maksoi tuplasti sen mitä reissuni olisi maksanut siellä junan kyydissä. Toin vain esille (olen tainnut tuoda ennenkin oman kielteisen suhtautumiseni TP:hen... Ehkä olisi oltava jokin "kohtuullinen" hinta radanvarressa kuvaajillekin (eli ei junamatkustajan hintaa 95 e), jolla saisi haltuunsa junan aikataulun. Tosin aikataulutiedot saa LiVi:n virkamiehiltä tietoonsa ilmaiseksikin... Ja lisätiedoksi, että minä lämmitin saunan mökillä, ja nukuin myös rauhallisesti tuona viikonloppuna, että en ollut väijymässä junaa radanvarressa (vaikka tarkka aikataulu olikin tiedossa).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #82 : Toukokuu 27, 2010, 23:43:46 » |
|
Tuohon Jorman kommenttiin lisäisin, että ei kai niiltä sentään peritä kohtuullista maksua, jotka muuten vaan sattuvat asumaan radan varrella ja sattuvat kuvaamaaan junan? Jos matkustaminen ei kiinnosta (minkä jatkuvasti matkustavana ymmärrän hyvin), niin miksi evätä sattumakuvan mahdollisuus? Sehän olisi vain mainosta järjestäjien toiminnasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #83 : Toukokuu 28, 2010, 00:48:44 » |
|
Erään yhdistyksen toimista olen saanut paljon ennakolta tietoa toiminnasta, eivätkä he ole tainneet olla kovin pahoillaan julkaisemistani kuvista. Jos ei mainosta ennakolta, lopahtaa mielenkiintokin vähitellen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #84 : Toukokuu 28, 2010, 12:08:55 » |
|
SRHS kieltämättä on Suomen suurin rautateiden harrastusyhdistys (joskaan kaikkien mielestä yhdistyksen suuruus ei ole tärkeä itseisarvo), joten jotain yhdistyksessä on oikeinkin tehty. Yhdistyksen nykyinen linja näyttää kuitenkin suosivan modernia teaser-taktiikkaa, väläytellään hieman sisältöä, jotta saataisiin porukka osallistumaan. No, ehkä joku saattoi olla osallistumatta matkalle siksi, koska ei etukäteen tiennyt tarkkaa ohjelmaa, tiedä häntä. Yhdistys elää rahalla, se on totta. Mutta rahankeruusta ei pidä tulla pääasia. Toisaalta, nykyinen päällikkö maksatti omat syntymäpäivänsäkin harrastajilla, joten nykysuuntaus on siihen nähden samassa linjassa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #85 : Toukokuu 28, 2010, 18:25:13 » |
|
SRHS kieltämättä on Suomen suurin rautateiden harrastusyhdistys (joskaan kaikkien mielestä yhdistyksen suuruus ei ole tärkeä itseisarvo), joten jotain yhdistyksessä on oikeinkin tehty. Yhdistyksen nykyinen linja näyttää kuitenkin suosivan modernia teaser-taktiikkaa, väläytellään hieman sisältöä, jotta saataisiin porukka osallistumaan. No, ehkä joku saattoi olla osallistumatta matkalle siksi, koska ei etukäteen tiennyt tarkkaa ohjelmaa, tiedä häntä. Yhdistys elää rahalla, se on totta. Mutta rahankeruusta ei pidä tulla pääasia. Toisaalta, nykyinen päällikkö maksatti omat syntymäpäivänsäkin harrastajilla, joten nykysuuntaus on siihen nähden samassa linjassa Matkan järjestivät yhteistyössä SRHS ry ja HMVY ry. SRHS vastasi ilmoittautumisten vastaanottamisesta sekä kustannusten maksamisista ilmoittautumismaksuista kerätyillä tuloilla. Matkan jälkeen tulot ja menot lasketaan yhteen ensi viikolla, jonka jälkeen nähdään kuinka kävi. SRHS:n tarkoitus ei ole tuottaa voittoa, eikä rahallista hyötyä hallitukselleen tai jäsenistölleen. Hommia tehdään täysin talkoohommina, nälkä palkalla. Tämän vuoksi onkin perin kummallista, että rahoista nousee jälleen esille kysymyksiä. Näitä hommia ei todellakaan tehdä rahan vuoksi, vaan rakkaudesta rautateihin. Useampi matkustaja ilmoitti matkan aikana, että heille riitti lähtöajan tietäminen matkalle osallistumiseksi. Mukavasti sitä porukkaa kyydissä olikin, joten tuskin kovin moni rannalle jäi em. syystä. Tuosta "teaser-taktiikasta" kuulin ensimmäistä kertaa tuollaisen termin. Itse olen pyrkinyt tuomaan toimintaa nykypäivänä valitettavasti vähentyvää läpinäkyvyyttä, jossa kerrotaan myös jo suunnitteilla olevista asioista. Joskus suunnitelmat eivät ole toteutuneet, mutta yritetty on ainakin. Minun puolestani kaikki yhdistyksen tiedot ovat tarkistettavissa milloin vain, jos allekirjoittanutta epäillään väärinkäytöksistä seuran rahoilla. Puheenjohtajan rooli on sellainen, kun kukin puheenjohtaja vuorollaan haluaa sen olevan. Itse pyrin aktiivisuuteen tässäkin asiassa. Rahan keruu ei SRHS:n toiminnassa todellakaan ole pääasia, vaan se, että jäsenistöllemme on tarjolla erilaisia tapahtumia mahdollisimman pienillä kustannuksilla. Kahvitarjoilut toimivat kerhoilloissa ja muutenkin perusasiat ovat kunnossa. Tällekin rengasmatkalle järjestimme jäsenille ilmaisen liityntäkuljetuksen linja-autolla, kun osalle junamatka Helsinki-Pieksämäki-Helsinki olisi tietänyt matkan hinnan tuplaantumista. HMVY:n Dm9-projektia tuettiin viime vuonna 3680 eurolla ja kohde on edelleen päätuettavana tänäkin vuonna. Se, että järjestin vuonna 2007 omat 30-vuotissyntymäpäivät Dr13 2343-vetoisella junalla ei pitäisi olla SRHS:n kanssa tekemisissä. Toki kyydissä oli suuri määrä seuramme jäsenistöä, jotka ostivat 50 euroa maksaneet matkaliput 13 tunnin junaristeilylle. Tämä ei ollut mitenkään erikoista, kun muistellaan 1990-luvulla järjestettyä kahden harrastajan 100-vuotisjuhlajunaa (2 x 50v). Minun lompakollani, jonka sisältö on täysin omalla työskentelyllä vuodesta 1994 alkaen tienattu, ei olisi riittänyt tuon tuhansien eurojen maksuisen museojunan liikkeelle saamiseen mitenkään, joten tässä mentiin näin "jokaiselle jotakin" periaatteella. Idean käyttäminen omissa juhlissa ei todellakaan ole kiellettyä, päinvastoin. Mitä enemmän museojunia liikkuu, sen parempi meille rautatieharrastajille. Onko rautatieharrastuksessa mielestäsi Topi mitään positiivista vai oletko oikeasti täällä aiheuttamassa vain turhanpäiväisiä keskusteluja näillä kommenteillasi? Jos ei oikeasti hommasta löydä mitään positiivista, niin suosittelisin uuden alan etsimistä. Oikeasti on alkanut jo niin monen kirjoituksesi perusteella asia mietityttämään, että en voi kuin ihmetellä mistä kenkä puristaa? Siitä huolimatta, hyvää kesää!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #86 : Toukokuu 28, 2010, 19:18:12 » |
|
Onko rautatieharrastuksessa mielestäsi Topi mitään positiivista vai oletko oikeasti täällä aiheuttamassa vain turhanpäiväisiä keskusteluja näillä kommenteillasi? Jos ei oikeasti hommasta löydä mitään positiivista, niin suosittelisin uuden alan etsimistä. Oikeasti on alkanut jo niin monen kirjoituksesi perusteella asia mietityttämään, että en voi kuin ihmetellä mistä kenkä puristaa? Siitä huolimatta, hyvää kesää!
On toki paljon positiivista, kuten on itse rautatieympäristössä muutoinkin. Se on esimerkillinen kestävän kehityksen ala, ja olen mielelläni mukana siinä kelkassa. Tämä kaikki ei kuitenkaan estä minua kommentoimasta alan ja sen harrastamisen epäkohtia, jos sellaisia havaitsen. Käytän usein kirjoitustyyliä, joka on ehkä tutumpi kolumneista - en vain ole tottunut kirjoittamaan korulauseita (mielestäni tekstin pukeminen korulauseisiin on yhdenlaista epärehellisyyttä). Tarjoan luonnollisesti samalla mahdollisuuden vastakommentointiin, ja luen kaiken minuun kohdistuvan kritiikin, oli se ansaittua tai ei. Aerosmithin biisin sanoin: "don't get mad, get even"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #87 : Toukokuu 28, 2010, 21:00:07 » |
|
Asiahan herätti keskustelua, hyvä niin, ja on siis herättänyt jo ennen matkaakin.
Ymmärrän sinänsä Larin mainiteman toisenkin näkökulman. En vain itse usko, että yksityiskohtaisten kuvauspysähdysaikataulujen julkaisu/julkaisemattomuus olisi juuri ollenkaan kytköksissä matkalle lähtevien (matkastaan maksavien) määrään. Jos se vaikuttaisi, panttaaminen olisikin hyvin perusteltua. Tosin otokseni tähän esimerkkiin rajoittuu vain itseeni. Minä en noin pitkälle ja kauan kestävälle ryhmämatkalle lähtisi muutenkaan, pidän matkustaa rauhassa ja itsekseni, kaukana hälinästä ja kaaoksesta, omat määränpääni päättäen.
Meneepä nyt turhankin filosofiseksi, mutta logiikkani tuossa aikaisemmassa viestissäni perustuukin juuri tähän, matkanjärjestäjä ei "hyödy" mitään tiedon pitämisestä salassa. Mutta onko se "oikein" vai "väärin", että ulkopuoliset pummit hyötyvät tiedon julkaisemisesta? Se on subjektiivisempi kysymys. Mainitsen esimerkiksi, kun eräällä leirintäalueella täytyi nuotiopuut ostaa respasta. Ne olivat törkeän kalliita, mutta makkaraa teki mieli. Kun tulet olin saanut aikaiseksi, riittihän niitä siipeilijöitä joille myös ruoan grillaaminen kelpasi. Ei se minua kuitenkaan hatannut. Toisaalta tiedän, että joitakin ihmisiä tällainen toiminta ärsyttää.
Mutta on täysin totta, että museojunat eivät ilman rahaa liiku. En tiedä taloudellisia faktoja, mutta mielestäni kuvaamani junat ovat vetäneet matkustajia varsin hyvin. "Siipely" kävisikin varmasti nolottamaan, jos huomaisi kuvaavansa lähes tyhjää junaa. Jorman ehdottama vapaaehtoinen kuvaus/ -sponssausmaksu kuulostaa ihan reilulta idealta.
Aikatauluthan saisi tosiaan LiVistä, mutta tässä kyseisessäkin tapauksessa odotin tiedon julkaisua järjestäjätaholta siihen asti, kunnes piti jo lähteä. Toistan vielä, että isosta asiasta tässä ei nyt ole kysymys. Mutta pienistä hiukkasista se maailmankaikkeuskin koostuu..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #88 : Toukokuu 28, 2010, 22:51:02 » |
|
Minä voisin tässä ilmoittautua Tuomaksen kirjoituksen kannattajaksi, kun tällä foorumilla ei ole sellaista peukalo ylös tai alas toimintoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #89 : Toukokuu 29, 2010, 04:47:31 » |
|
Junaretkien hinnat ovat nousseet taivaisiin ja kun tiedottaminen ja markkinointi on tälläistä ylimielistä, niin ei kiinnosta sellaset enää osallistua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #90 : Toukokuu 29, 2010, 05:02:58 » |
|
Junaretkien hinnat ovat nousseet taivaisiin ja kun tiedottaminen ja markkinointi on tälläistä ylimielistä, niin ei kiinnosta sellaset enää osallistua.
95 euroa oli jäsenhinta, joka sisälsi kahden vuorokauden aikana 8h + 8h = 16h museojunailua (jopa enemmän jos lähti/palasi Haapamäeltä asti), kaksi lounasta sekä aamiaisen, majoituksen 2hh ja ilta+aamusaunan hotellissa. Raha-asioista ei tietenkään pidä kiistellä, kun toisilla sitä on enemmän ja toisilla vähemmän... Matkan aikana kuitenkin kuultiin myös kommentteja siitä, että matka oli todella edullinen sisältöönsä nähden. Lisäksi SRHS ry tarjosi ilmaisen liityntäkuljetuksen Helsingistä Pieksämäelle ja takaisin! Ylimielisyydestä en tiedä, mutta ainakin se on herättänyt keskustelua ja sehän on aina hyvästä - kun pysytään raiteilla keskustelujen kanssa. Näppäimistön takaa ilman muunlaisen tikun ristiin laittamista on helppo huudella kuinka huonosti asioita järjestetään, vaikka samaan aikaan itsellä ei olisi minkäänlaista aikomustakaan tehdä muuta kuin haukkua toisten tekemisiä... Tämä on valitettavasti viime aikoina yleistynyt harrastuksen parissa ja voin suoraan sanoa, että en pidä siitä lainkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #91 : Toukokuu 29, 2010, 08:12:20 » |
|
Satunnaisena retkille osallistujana - Tuomaksen tavoin vierastan ryhmämatkoja yleisesti - ja ilman rivijäsenyyttä suurempia sidoksia järjestäjätahoihin voinen lisätä sanasen.
Ennen matkaa mutisin siitä, että aikataulun kaksi peruspilaria, lähtöaika Pieksämäeltä ja saapumisaika sinne takaisin, pysyivät kovin pitkään pimennossa. Järjestäjät julkistivat ne kuitenkin riittävän ajoissa, eli osallistumista harkitseva saattoi ennen ilmoittautumista varmistua liityntäyhteyksien olemassaolosta. Minulle riittivät nämä kaksi kellonaikaa osallistumispäätöksen pohjaksi.
Aikatauluilla on yleensä merkitystä niille, jotka matkustavat, vapaa-ajan- ja harrastusmatkoilla ei välttämättä näillekään. Toisaalta niistä voi olla iloa myös niille, jotka eivät syystä tai toisesta lähde matkaan. Siksi ei ole yksiselitteistä vastausta siihen, mikä etukäteistiedottaminen on katsottava kohtuulliseksi. Se riippuu siitä, kumpaa näkökulmaa painotetaan.
Matkalla mukana olleen näkökulmasta koin tiedottamisen riittäväksi, asialliseksi ja toimivaksi ja hinnan tarjontaan nähden erittäin kohtuulliseksi. Joku kokee toisin mutta on mielestäni järjestäjiä kohtaan epäoikeudenmukaista, jos sivuunjättäytyjä yrittää yleistää oman mielipiteensä objektiiviseksi totuudeksi, kuten Santeri T. yllä tekee. Asialliset pohdiskelut ovat toinen juttu - viittaan tällä Tuomas P:n argumentteihin.
En usko, että kenelläkään järjestäjäyhdistyksissä on mitään rakentavaa kritiikkiäkään vastaan, tai rivijäsenenä ainakin toivon näin. Normaali yhdistystoiminnan periaatehan on, että jäsenistö esittää ideoita hallitukselle, jonka tehtävä sitten on pohtia, mitkä niistä ovat toteuttamiskelpoisia ja millä reunaehdoilla.
Siksi kritiikkikin pitäisi mielestäni esittää positiivisessa hengessä ratkaisuja ongelmiin etsien. Muuten siitä on koko harrastukselle ja muutenkin pirstaloituneelle harrastajayhteisölle vain haittaa. Haukut tuskin innostavat ketään ryhtymään uuteen hankkeeseen. Jokaisen optimismi loppuu joskus.
Keskustelulta positiivista henkeä (muutenkin kuin vain tässä yksittäistapauksessa) kaivaten nimimerkki Tyytyväinen rengasmatkalainen.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #92 : Toukokuu 29, 2010, 13:09:16 » |
|
Satunnaisena retkille osallistujana... Tyytyväinen rengasmatkalainen.
Kiitos Timolle oman näkemyksen esille tuonnista. Kuten viestissäsi mainitset, niin nämä ovat niitä positiivisia viestejä ja signaaleja, joiden vuoksi sitä jaksaa olla yhtenä mukana järjestämässä tällaisia retkiä porukalle. Matkojen järjestelyissä ei koskaan ole mukana ainoastaan yhtä henkilöä, vaan kyllä siihen tarvitaan hienosti yhteen toimiva tiimi. Tällä matkalla tiimi koostui Haapamäen Museoveturiyhdistys ry:n ja Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry:n aktiivisistä jäsenistä sekä tietenkin oman työnsä ohella myös meistä huolehtineista VR-Yhtymän henkilökunnasta (mm. liikenteenohjaajat ja monet muut). Rakentava palaute on aina yhtä tervetullutta kuin positiivinenkin, koska palautteiden perusteella matkoja voidaan kehittää parempaan suuntaan. Pyydän kuitenkin, jälleen kerran, muistamaan sen pienen yksityiskohdan, että matkoja ei järjestetä palkallisena työnä vaan oman työn ohella aina kuin ehditään. Tämä pieni seikka tuntuu katoavan tietokoneen näytön ja aivotoimintojen liikenteenohjauskeskuksen välillä, muutamilta. Mikäli kommentit ovat 24/7 yhtä kolumnin kirjoittamista ilman pienintäkään positiivisuutta, niin suosittelen oikeasti miettimään miksi ylipäätään kolumnejaan kirjoittelee. Jopa Matti Esko Hytönen on löytänyt joskus kolumneissaan positiivisia asioita Aihe tuntuu olevan käsitelty ja omasta puolestani olen valmis laittamaan sille viimeisen pisteen. Toki eräänä matkanjärjestäjistä seuraan sen mahdollista jatkumista ja vastailen tarvittaessa - mielellään asiallisiin kysymyksiin. Kiitos kaikista palautteista niin maksaneilta kuin matkalle osallistumattomiltakin harrastajilta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #93 : Toukokuu 29, 2010, 13:52:05 » |
|
Joo, mutta ei se 100€ jäsenhinta oo kaikki kulut mitä mulle olis tullu, oikeempi kustannus olis ollu 500€. Selite: Sinne jumalanseläntaakse pitää lähteä jo edellisenä päivänä ja olla yötä. Sama juttu takastullessa. Lisätkää siihen vielä menetetty työaika ja palkka. Kuulostan vittumaiselta jätkältä, mutta annan kritiikkiä vain.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Kaipiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1
|
« Vastaus #94 : Toukokuu 29, 2010, 14:40:24 » |
|
Näin ensimmäistä kertaa retkellä mukana olleena ei voi kuin ihmetellä jos joku pitää ~100e hintaa tällaisesta retkestä kalliina, tuolla hinnalla pääsee Vr:n kyydillä juuri ja juuri jyväskylä-helsinki-jyväskylä. Ja mitä järjestelyihin tulee niin niissä en kyllä moitteen sijaa löydä, siispä suuri kiitos kaikille ketkä ovat näitä mukana järjestämässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 141
|
« Vastaus #95 : Toukokuu 29, 2010, 14:49:19 » |
|
Heitänpä tyylilleni uskollisesti pari suoraa kommenttia (ihan henkilökohtaisesti) oltuani tätä(kin) retkeä toteuttamassa. Saa vetää herneen nenään jos siltä tuntuu, ei ole mun nenä.
1) Aikataulu julkaistiin vasta 16.4. ja ohjelma 28.4. koska: - Aikataulujen laatiminen ei todellakaan ole mikään "näytäs tänne"-juttu, vaan nyt(kin) oli otettava huomioon aikataulukauden vaihtumisen lisäksi mm. routarajoitukset ja niistä johtuvat pelivarat. Kokeilkaapa joskus itse tehdä aikataulu ja hakea ratakapasiteettia! - Tämä ei todellakaan ole ollut kevään ainoa ajo ja tapahtuma HMVY:n osalta. Palkkatöiden ja vapaa-ajan lisäksi on pitänyt huolehtia monesta muustakin yksittäisestä harrastusasiasta jotta teillä(kin) olisi jatkossa mahdollisuus harrastella museojunia eri yhteyksissä. - Ohjelman laatiminen eri palasineen on toinen yhtä iso työmaa, vaikka se ei siltä siellä monitorin ääressä aluksi vaikuta. Esim. pysähdysten ajoituksen sekä ruokailupaikkojen ja -aikojen osalta osallistujamäärä vaikuttaa aika paljon. Asiat etenevät siis käsi kädessä. - Otimme huomioon myös Porhan lätän vaihtoyhteyden, joka oli oma työnsarkansa. Olisiko ollut parempi ilman?
2) Täällä(kin) julkaistusta ohjelmasta puuttui vain pari pientä yksityiskohtaa ja Sij-Vnj pysähdykset. Ne puuttuivat koska minä ohjelma-pdf:n laatijana olin pysähdysten varmistuttua jo Haapamäellä kädet rasvassa valmistelemassa retkijunaa. En ehtinyt enää päivittää lopullista ohjelmaa nettiin. Sorry Tuomas ja muut, mutta teillä kuvaajilla ei ollut mitään vaikutusta tämän asian hoitamiseen (tai hoitamattomuuteen, ihan miten vaan). Vääryyttä kokeneen voivat siis heitellä kiviä ja kirveitä allekirjoittaneen suuntaan!
Oleelliset tiedot retkelle osallistumiseen oli annettu ja lisätietojen kysymistä varten oikein yhteystiedotkin mainittu. Eipä täällä kirjoittelevista kukaan soittanut tai lähettänyt sähköpostia. Lopullinen ohjelma koko komeudessaan oli junassa retken osallistujien nähtävillä.
3) En ota mitään ehdotonta kantaa kuvausmaksun tms. suhteen, mutta: - on pakko todeta näiden ajojen loppuvan jos kaikki vain kuvaavat, mutta matkustajia ei ole ollenkaan. - pienenä vihjeenä kerrottakoon parin kuvaajan jättävän silloin tällöin pienen lahjoituksen kaluston kunnostukseen, jotta kalusto kulkisi jatkossakin
4) Retken hinta (sisältö huomioiden) oli enemmän kuin kohtuullinen. Viikonlopun kokonaiskustannusta ei olisi laskenut (vaan nostanut) vaihtoehto, jossa junalippu olisi maksanut esim. 50 eur ja muut jutut olisi pitänyt maksaa itse. Ja mitä hintaan kuului? Juna + hotelli + kaksi ruokailua + kaksi bussia Smj:llä + sisäänpääsy Vanhaan Kaivokseen.
Hinnasta ruikuttajat olisivat jääneet rannalle joka tapauksessa. Jos on PA, niin se ei ole järjestäjän ongelma, eikä siitä kannata järjestäjälle valittaa.
5) Ei tässä ole ollut - eikä tule jatkossakaan olemaan - tarkoitus kiusata muita harrastajia "tietojen pimittämisellä". Jos tietoa ei ole, niin sitä ei voida jakaa. Mitään alustavia suunnitelmia tai aikataululuonnoksia ei tulla julkaisemaan, koska siitä se soppa vasta syntyisikin teidän kanssanne. Samanlainen päätös tehtiin myös siirtoajojen aikataulujen suhteen kun alkoi tulla itku-potku-raivareita siitä, että "juna meni tunnin etuajassa ja jäi kuvat saamatta".
6) Allekirjoittaneen oma mietelause, joka näissä piireissä pätee 24/7: "Tehtiin miten vaan, sanomista tulee kuitenkin".
T: JuhaV
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #96 : Toukokuu 29, 2010, 19:17:15 » |
|
Minä en oikein jaksa käsittää kritiikkiä matkan hinnasta. Jos lasketaan rengasmatkan osat yhteen, eli tuhatkunta kilometriä junamatkaa, mahdollisuus bussikyytin Helsingistä ja takaisin, kaksi lounasta, museokäynti ja hotelli, sen arvo VR:n ja Sokoksen taksoilla ilman alennusta asettuu 400-500 euron välille.
Toisaalta jos lasken yhteen, mitä meni viikonlopun bensoihin, matkaan, ruokaan, viinoihin ja mitä multa jäi yrittäjänä tienaamatta, 1000 euroa riitti nippa-nappa. Köyhiä se ketuttaa, meitä se vain naurattaa.
Mitä aikatauluihin tulee, käsitin ettei tarkkaa aikataulua julkaistu siitä syystä, ettei se näin pitkällä matkalla jokatapauksessa pidä. Eikä mikään ihme. Esimerkiksi lauantaina Kurkimäen kuvauspysähdys peruuntui kokonaan muun liikenteen myöhästymisen takia. Olisin pikemminkin kummastellut, jos aikataulu olisi julkistettu minuutilleen.
---
Palautteen antajat näyttävät jakautuvan selvästi kahteen ryhmään:
1) Negatiivista palautetta ovat antaneet ne, jotka eivät olleet matkalla syystä eli toisesta mukana.
2) Positiivista palautetta ovat antaneet ne, jotka olivat junassa. Ja se ei ole mikään ihme, meillä oli meinaan vimosenpäälle suffeli reissu!
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2010, 20:33:31 kirjoittanut Antti Ojala »
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #97 : Toukokuu 29, 2010, 20:01:24 » |
|
Joo, mutta ei se 100€ jäsenhinta oo kaikki kulut mitä mulle olis tullu, oikeempi kustannus olis ollu 500€. Selite: Sinne jumalanseläntaakse pitää lähteä jo edellisenä päivänä ja olla yötä. Sama juttu takastullessa. Lisätkää siihen vielä menetetty työaika ja palkka. Kuulostan vittumaiselta jätkältä, mutta annan kritiikkiä vain.
Seuraavan reissun järjestäjät voivat varmaan maksaa osallistujille tuntipalkan ja päivärahat! Saatte sitten Santerinkin mukaan Mites ku oon ollu muutamassa museojunassa kyydissä, enkä ole lainkaan kuvannut, niin mistä voin hakea palautusta lipun hinnasta?
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 309
|
« Vastaus #98 : Toukokuu 29, 2010, 20:46:37 » |
|
Eiköhän keskustelun matkan hinnasta voi lopettaa, koska kyseessä on vain yhden henkilön valitus, mikä sekin taitaa olla pelkkä provosoimismielessä tehty sohaisu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 309
|
« Vastaus #99 : Toukokuu 29, 2010, 20:59:30 » |
|
Eiköhän keskustelun matkan hinnasta voi lopettaa, koska kyseessä on vain yhden henkilön valitus, mikä sekin taitaa olla pelkkä provosoimismielessä tehty sohaisu.
No, mä tietysti puutuin rahaan, mutta en onneksi juuri hintaan. En viitsinyt katsoa kirjoittaessani tulleita viestejä koneen kehotuksesta huolimatta. Sori, Jape. Ei mitään sori. Ihan yhtenä retkelle osallistuneena ja keskustelupalstan jäsenenä kirjoitin oman ajatukseni keskustelusta. En minään pomona tahi ylläpitäjänä. Harmitti vain lähinnä se, että järjestäjät joutuvat puolustelemaan hintaa jonkin yhden provoilijan takia. Ihan vapaasti toki kuitenkin jokainen saa ajatuksensa julki tuoda...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|