Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« : Maaliskuu 17, 2010, 03:20:41 » |
|
“Veturinkuljettajia eläköityy lähivuosina sellaista tahtia, että uusia aletaan kouluttaa sankoin joukoin. Heinäkuun loppupuolella alkavaan veturinkuljettajakoulutukseen valitaan koko maasta 72 ihmistä, joista neljä saa työpaikkansa Pieksämäeltä. Paikat ovat avoimessa haussa, joskin osa paikoista saatetaan täyttää sisäisesti. Sisäiset siirrot koskevat lähinnä sellaisia työntekijöitä, joiden työpaikat ovat vaarassa VR:n muutosohjelman vuoksi, VR:n Pieksämäen vetopalveluyksikön päällikkö Jan-Erik Westerlund selittää.” Asiasta uutisoi Pieksämäen Lehti 12.03.2010 Hakuaika päättyy 19.03.2010 - http://careers.fi/vr/careers.cgi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 17, 2010, 05:00:30 » |
|
Tarkoittaakohan tuo näkövaatimus sitä, että laseja ei saa olla vai onkohan siinä jokin tarkempi määrittely?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 17, 2010, 07:04:45 » |
|
Tarkoittaakohan tuo näkövaatimus sitä, että laseja ei saa olla vai onkohan siinä jokin tarkempi määrittely?
Jos noin olisi niin tähän kaatuisi minun ammatti haave
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Vesala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 17, 2010, 08:15:21 » |
|
Nykyisin lääketieteellä voidaan korjata moisia, kts. esim. http://lasik-leikkaus.com/Ei muuta kuin kaasua pohjaan vaan jos kuljettajaksi oikein haluaa. Vai rattia kaakkoon?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 17, 2010, 09:14:53 » |
|
Silmälasit eivät liene este koska meidän oppilaskoulussa oli jo vuonna 1976 lasien käyttäjiä. Värinäössä ei saa olla vikaa ja piilopitkänäkö oli sellainen jota ei sallittu. Mitä tuo piilopitkänäkö tarkoittanee, onko se sellainen virhe näössä ettei etäisyyksiä osaa oikein erottaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 17, 2010, 12:10:28 » |
|
Ei kelpaa leikkauksella korjattu näkö veturinkuljettajalle, tulee kamala säätö jos tuollaisessa leikkauksessa on käynyt. Lasit sen sijaan ei ole este.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 17, 2010, 14:27:40 » |
|
Ei kelpaa leikkauksella korjattu näkö veturinkuljettajalle, tulee kamala säätö jos tuollaisessa leikkauksessa on käynyt. Mistäs sen työnantaja tietää jos on operoitu näkö? Kaikkea ei työhaastattelussakaan kannata kertoa..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 17, 2010, 14:42:49 » |
|
Ei kelpaa leikkauksella korjattu näkö veturinkuljettajalle, tulee kamala säätö jos tuollaisessa leikkauksessa on käynyt.
Lasit sen sijaan ei ole este.
Kyllähän kelpaa. Voi toimia tehtävissä vuoden päästä leikkauksesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 78
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 17, 2010, 18:48:40 » |
|
Googleta tev1 niin tiedät pykälät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 17, 2010, 19:11:30 » |
|
Entäs karsastusleikkaus?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 17, 2010, 20:06:21 » |
|
Näkövaatimukset: 5.2.4.1 Näköä koskevat vaatimukset
Liikkuvan kaluston kuljettaminen
Yhteisnäön on oltava vähintään 1.0 laseilla tai ilman laseja. Huonomman silmän näön on oltava vähintään 0.5 laseilla tai ilman laseja. Lasikorjaus voi olla enintään +5 diopteria tai -8 diopteria. Kontrastinäön on oltava hyvä.
Muut näköaistiin liittyvät vaatimukset
Liikenneturvallisuustehtävää hoitavalla henkilöllä ei saa olla näössä tai näkökyvyssä sairaudesta aiheutuvaa poikkeavuutta, joka voi vaarantaa liikenneturvallisuuden, kuten häikäisyherkkyyttä, hämäränäön tai hämärään sopeutumisen ongelmia, kaksoiskuvia tai silmän toimintaa haittaavaa muuta sairautta. Näkökenttien tulee olla normaalit molemmissa silmissä.
Värinäön tulee olla normaali.
Lähinäön on oltava riittävä työtehtävien turvalliseen suorittamiseen.
Silmälaseja tai vaihtoehtoisesti piilolaseja on käytettävä työssä, jos vaadittu näöntarkkuus saavutetaan vain niillä. Silmälasit tai piilolasit eivät saa haitata liikenneturvallisuustyön suorittamista.
Piilolasit on sallittu, jos niitä voidaan käyttää vaivatta koko työvuoron ajan. Tällöin työssä on aina oltava sankalasit varalaseina. Värillisiä piilolinssejä ei saa käyttää.
Työssä käytettävissä silmälaseissa hyväksytään enintään 15 % tummennus.
Aurinkolaseissa hyväksytään enintään 75 % tummennus. Linssivärin tulee olla sellainen neutraali väri, joka ei muuta värien näkemistä. UV-suodatinlinssit sallitaan.
Henkilö, jonka taittovirhe on hoidettu leikkaamalla, on leikkauksesta alkaen yhden (1) vuoden ajan sopimaton liikenneturvallisuustyöhön. Hän voi hakea vuoden kuluttua leikkauksesta erivapautta asiantuntijalääkärin nimeämän silmälääkärin antaman lausunnon perusteella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joni Leskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 18, 2010, 02:51:02 » |
|
Mun henk.koht. käsitykseni on, että silmien laserleikkaus aiheuttaa hämäränäön heikkenemistä, eikä sen vuoksi ole suotavaa veturinkuljettajalle. Näin muistan joskus lukeneeni jostain, mutta korjatkaa, jos olen väärässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 18, 2010, 09:42:30 » |
|
Mun henk.koht. käsitykseni on, että silmien laserleikkaus aiheuttaa hämäränäön heikkenemistä, eikä sen vuoksi ole suotavaa veturinkuljettajalle. Näin muistan joskus lukeneeni jostain, mutta korjatkaa, jos olen väärässä. Saattaa olla mahdollista, että vaikuttaa hämäränäköön liiaksi. Siksi pitääkin asiantuntijalääkäriltä pyytää se erivapaus. Kuitenkin tiedän parin vuoden sisällä valmistuneen ainakin kaksi kuljettajaa, joiden silmät on leikattu. Enkä ole kuullut, että ketään olisi kalkkiviivoilla sen takia jätetty valitsematta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Huusko
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 15
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 18, 2010, 19:44:32 » |
|
Jossain kahvipöydässä muistaisin kuulleeni, että silmälasien käyttäjät jätetään sinne hakemuslistan loppupäähän eli hakulistan kärkeen pääsee, kun ei omista silmälaseja... Toi värinäkö on kuitenkin ehdoton kaikilla eli pitää pelata
|
|
|
tallennettu
|
Do not underestimate the power of dieselengine!
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 18, 2010, 20:08:01 » |
|
Jossain kahvipöydässä muistaisin kuulleeni, että silmälasien käyttäjät jätetään sinne hakemuslistan loppupäähän eli hakulistan kärkeen pääsee, kun ei omista silmälaseja...
Sen verran älyttömän kuuloinen kahvipöytäväite, että jättäisin suosiolla omaan arvoonsa. Tuonhan perusteella silmälasipäisiä ei valittaisi lainkaan, sillä aina siellä nelinumeroisen hakijamäärän joukossa olisi riittävästi rillittömiä, ettei rillipäillä olisi mahdollisuuksia. Kuitenkin näin nopeasti arvioiden silmälasipäisten ja -lasittomien suhteellinen jakauma vastaa aika lailla vastaavan ikäluokan jakaumaa koko väestössä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka V. Puhakka
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 18, 2010, 21:38:25 » |
|
Hiukan huvittavaa että laser-leikkauksen karenssi veturimiehillä on edelleen tuo 1 vuosi kun se ammattilentäjillä on 1 kuukausi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 78
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 18, 2010, 21:45:48 » |
|
Eikä ainoastaan veturikuskeilla vaan kaikissa tev1 hommissa on leikkauksen jälkeen vuoden karenssi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|