|
Risto Itkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 29
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 19, 2010, 07:28:31 » |
|
Kyseessä on laiton lakko! Laittomat lakot ovat yhteiskunnan syöpä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 19, 2010, 09:14:02 » |
|
Mutta mitä merkitystä tällä on? Julkisuudessa ja Vr Cargon omilla www -sivuilla on uutisoitu, ettei VR toimita satamiin enää yhtään uusia kuormattuja vaunuja siellä jo olevien lisäksi. http://www.vrcargo.fi/fin/: Työtaistelun aikana yleisissä satamissa ei pureta eikä käsitellä tavaraa. Siksi se myös keskeyttää suurimman osan raidelogistiikasta satamiin ja satamista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 19, 2010, 10:28:00 » |
|
Jos satamat on vaunuja täys eikä niitä pureta niin ei ole töitäkään.Ruvetaan lakkoon, eipä tarvii maksaa palkkaa joutenolosta.Lisäksi lakkopäivät syövät hieman kesälomaa joten voi käydä työssä silloin kun työtä on. Onhan sillä merkitystä. Yhteistyötä parhaimmillaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 19, 2010, 11:30:33 » |
|
Kyseessä on laiton lakko! Laittomat lakot ovat yhteiskunnan syöpä!
Tiedän tapauksen vuosien takaa, jossa työntantaja syyllistyi laittomuuksiin. Kun muu ei auttanut, työntekijät menivät laittomaan lakkoon. Homma palautui normaaliksi, eikä lakkolaisia kohtaan nostettu syytteitä. Olisi nimittäin työnantajaan kohdennettu melko paljon suuremmat sanktiot, kun asia olisi virallisesti selvitetty. Nyt pääsi työnantajakin rangaistuksetta. En ota kantaa nyt kyseessä olevaan mielenilmaisuun. Tahdon vain sanoa, että joskus laiton lakkokin on "oikein".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 19, 2010, 11:46:18 » |
|
Mutta mitä merkitystä tällä on? Julkisuudessa ja Vr Cargon omilla www -sivuilla on uutisoitu, ettei VR toimita satamiin enää yhtään uusia kuormattuja vaunuja siellä jo olevien lisäksi. http://www.vrcargo.fi/fin/: Työtaistelun aikana yleisissä satamissa ei pureta eikä käsitellä tavaraa. Siksi se myös keskeyttää suurimman osan raidelogistiikasta satamiin ja satamista.Venäläiset kemikaalivaunut tuntuvat liikkuvan ainakin melko normaalisti sekä Kotkaan että Haminaan. Sekä Vainikkala-Hamina/Kotka-Vainikkala junat ovat olleet kulussa ja esimerkiksi harvat kulussa olevat Kouvola-Kotka junat ovat koostuneet pääsääntöisesti Vgobo ja Vof/Vofa-vaunuista(nestekonteilla). Olipa ainakin yksi päivä lakon aikana ylimääräinenkin Vgobo-juna Haminaan Kouvolasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Bo Jansson
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 9
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 19, 2010, 13:09:39 » |
|
Olisin erittäin mielelläni kuullut Risto Itkosen perustelut miksi kyseessä olisi laiton lakko. Tässä taitaa olla lainsäädännöstä täysin tietämättömän henkilön oma mielipide (johon hänelle tietysti on oikeus). Pitäisi kuitenkin muotoilla lausunto mielipiteeksi eikä faktaksi. Anteeksi palkokasvien veto hengityselimeen mutta tällaiset heitot saa aina niskakarvat pystyyn 20 vuotta ay-toimintaa tehneellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 19, 2010, 16:51:44 » |
|
Pannaan lisää vettä eräiden myllyyn. Liittoni Rautatievirkamiesliitto meni aikoinaan SAK:hon, mutta onneksi olin sitä ennen ehtinyt erota VR:ltä. Kyllä nyt hävettäisi olla SAK:n solidaarisuus-ahneus-änkyrä-ym. porukassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 19, 2010, 18:52:09 » |
|
Pannaan lisää vettä eräiden myllyyn. Liittoni Rautatievirkamiesliitto meni aikoinaan SAK:hon, mutta onneksi olin sitä ennen ehtinyt erota VR:ltä. Kyllä nyt hävettäisi olla SAK:n solidaarisuus-ahneus-änkyrä-ym. porukassa.
Pääset vähemmällä kuin minä, minä kun kuulun nykyään työnantajien leiriin. Khihihi. Sillä kyllä minua hävettää kuulua samaan porukkaan kuin satamalakon aikaansaanut työnantajapuoli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 19, 2010, 19:28:24 » |
|
Topi, muistan tapauksen vuosien takaa, jossa työntekijät (3) syyllistyivät laittomuuksiin ja yksiselitteisten sääntöjen ja määräysten, toistuviin rikkomuksiin ja lopuksi siinä kävi vanhanaikaisesti. Toverit halusivat tukea heitä, menivät lakkoon, syvää suuttumusta tuntien, työnantajaa ja heidän edustajiaan kohtaan, avaramielistä suhtautumista vaativat työnantajalta. Yön yli nukuttuaan, palasivat aamuna töihin kun suurin suuttumus oli purkautunut, hylkäsivät tuettavansa. Apua eivät saaneet, kaltoin kohdellut myöskään sieltä, jossa suurinta osaamista ja tietämystä kerrottiin löytyvän. Osaamiskeskuksen nimi? Juuri nyt, se ei muistu mieleeni. Laittomuuksiin syyllistyneet lähtivät kuin kuppa Töölööstä, eivät palanneet. Siihen lakkoon otan kantaa, se oli typerä mielenilmaisu, järjen käytön pitäisi olla sallittua myös työelämässä. Työnantajalle homma ei maksanut pätkääkään, tukijat menettivät vajaan päivän palkan ja kolme ”veijaria” leipäpuunsa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 20, 2010, 13:56:48 » |
|
Pannaan lisää vettä eräiden myllyyn. Liittoni Rautatievirkamiesliitto meni aikoinaan SAK:hon, mutta onneksi olin sitä ennen ehtinyt erota VR:ltä. Kyllä nyt hävettäisi olla SAK:n solidaarisuus-ahneus-änkyrä-ym. porukassa.
Vaihtoehtona olisi voinut olla se, että olisit pysynyt VR:llä mutta eronnut RVL:stä. En tosin tiedä minkälainen paine olisi kahvipöydässä ollut...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 20, 2010, 18:37:01 » |
|
Meinaakohan nämä meidän jutut mennä vähän sivuun vaunut.org:in ideasta. Lakot kuohuttaa monien mieltä, jossain määrin minunkin. Yritetään kuitenkin pysyä kannaotoissa miehinä ettei tarvii olla nolona myöhemmin.Jos olen kannanotollani loukannut jotajuta niin pyydän anteeksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|