Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: LNER A1 60163 "Tornado"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« : Helmikuu 05, 2009, 13:06:24 »

Brittiläinen A1-luokan höyryveturi 60163 "Tornado" teki viime viikonloppuna ensimmäiset yleisöajonsa päärataverkolla. Lauantaina 31.1. ajettiin York-Newcastle-York. Sunnuntaina vuorossa oli Doncaster-York-Durham-York.

Video lauantain ajosta: http://www.youtube.com/watch?gl=GB&hl=en-GB&v=K7j-5gpwric
Video sunnuntain ajosta: http://www.youtube.com/watch?gl=GB&hl=en-GB&v=DGlYjpHoGAg

Veturihan on ensimmäinen uusi veturi sitten vuoden 1960. Veturin valmistus alkoi 1994. Alkuperäiseen sarjaan verrattuna veturiin on tehty useita uudistuksia ja lisäyksiä, mm. kokonaan hitsattu kattila ja koneiston rullalaakerointi. Valmistuksessa on käytetty moderneja työstö- ja valmistusmenetelmiä. Myös junaturvallisuuslaitteisto vastaa nykypäivän vaatimuksia. Kyseessä ei ole siis replika eikä vanhan veturin kunnostus ajokuntoon. Mainittakoon lisäksi, että veturissa on kuuluisien Kylälän ja Chapelonin kehittämät Kylchap-kaksoisvetosuppilot.

Lisätietoja veturista: http://www.a1steam.com/ ja http://en.wikipedia.org/wiki/60163_Tornado
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 05, 2009, 14:05:06 kirjoittanut Simo Toikkanen » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Helmikuu 05, 2009, 18:47:03 »

BBC:n nettisivut ovat oiva lähde tämänkin asian seuraamiseen. UK:n valtiollinen yleisradioyhtiö kun tuntuu seuraavan varsin tiiviisti, mitä kiskoilla tapahtuu myös museojunien osalta. Tornadosta löytyy juttuja ja myös videota, esim. http://www.bbc.co.uk/tyne/content/articles/2008/11/19/tornado_steam_locomotive_feature.shtml
tallennettu
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #2 : Helmikuu 08, 2009, 11:38:31 »

Tornado on käynyt Lontoossa lauantaina.  http://www.hs.fi/videot/1135243358568?kategoria=Uutiset

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7876162.stm
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #3 : Helmikuu 08, 2009, 22:18:19 »

Iso-Britanniassa valmistettiin uusi höyryveturi. Näin kertoi Kymmenen uutiset (MTV3) hetki sitten. Vapaasti uutista siteeraten harrastajilta kesti 18 vuotta rakentaa vanhojen piirustusten mukaan uusi, viimeisimmillä turvavarusteilla ryyditetty höyryveturi, jonka kulkee peräti 140 km/h.

http://www.a1steam.com
tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #4 : Helmikuu 09, 2009, 13:39:18 »

Ei satu suomessa olemaan saman laista projektia kun tornado? Eli harrastajat rakentaa jotakin veturia?
Brittien projekti kokonaan uuden höyryveturin rakentamiseksi taitaa olla maailmanluokassakin ainutlaatuista. Replikoita on kyllä rakennettu, esim. saksalainen Adler on jo toinen replika kyseisestä veturista. Myös Ruotsissa on tehty sikäläisestä ensimmäisestä höyryveturista replika. Suomessa sen sijaan on kunnostettu pelkästään vanhoja vetureita, mikä sinälläänkin on jo hatunnoston ja syvän kumarruksen arvoinen teko. Tällä hetkellä ajokuntoon tähtääviä veturinkunnostusprojekteja on meneillään tietääkseni ainakin Haapamäellä ja Suolahdessa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #5 : Helmikuu 09, 2009, 14:23:48 »

Haapamäellä on projekteina Hr1 1020 sekä Tr1 1082. Suolahdessa on Hv3 995 työn alla.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #6 : Helmikuu 09, 2009, 20:18:03 »

Haapamäellä on projekteina Hr1 1020 sekä Tr1 1082. Suolahdessa on Hv3 995 työn alla.

Toi 995:sen kunnostus onkin hieno juttu, tulee hieman 'väriä' kunnostettujen höyryjen joukkoon, ei aina vaan pikku-jumboja ja kanoja. Edellinen ajokuntoinen 'Heikki' taisi olla Prinsessa eli 555, nykyään taitaa viettää eläkepäiviään Hyvinkäällä? Toki kaikki kunnostaminen on hienoa työtä, vielä kun on nuita ex-rautatieläisiä jotka osaavat auttaa.

Jos olisi mahdollista (lue: olisi RAHAA ja paljon), niin olisi mielenkiintoista nähdä ajokuntoisena jokin SVR:n ensimmäisiä höyryjä, noita 4-4-0 koneita, Ilmarinen ja mitä niitä nyt olikaan?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #7 : Helmikuu 17, 2009, 14:47:55 »

Mutta eipä saane Tornado pitää pitkään Euroopan uusimman höyryveturin titteliä. DMW Meiningenissa on rakentella saksalaiselle kapearaideradalle uusi höyryveturi. Se on laskettu jo pyörilleen ja kokoonpano oli työnalla tammikuun puolivälissä. Saattapi olla että se jo liikkunut ensi metrinsä omin konenen. http://www.molli-bahn.de/Nachrichtendetails.76.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=57&tx_ttnews[backPid]=7&cHash=61c7f64769
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #8 : Helmikuu 17, 2009, 18:40:04 »

Niin, eihän siis uuden höyryveturin valmistuminen ole uutinen sinänsä, eikös noita uusia kapearaidehöyryjä tehdä kohtuu 'tiuhaan' tahtiin...sillai muutaman vuoden välein?

Tornadosta uutisen tekenee se, että se on tehty periaatteessa vanhan LNER A1-veturin piirrustusten pohjalta, itse valmistustekniikka onkin sitten nykyaikaa. Pitäisi hieman tutkia, että tehtiinkö itse koneistopuolella mitään 'uutta' joka olisi parantanut koneen tehokkuutta, mutta toisaalta kyseessä taas ei ole ihan raskaaseen päiväliikenteeseen tarkoitettu veturi.

Eikös noita kapearaidehöyryjä ole ihan arkiliikenteessä pitkin poikin eurooppaa?
tallennettu
Philip Wormald
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #9 : Helmikuu 20, 2009, 13:35:07 »

Some photos from yesterday of "Tornado" with Royal Train (sorry in English!)
http://locopage.fotopic.net/c636675_1028.html
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #10 : Helmikuu 20, 2009, 19:03:29 »

Some photos from yesterday of "Tornado" with Royal Train (sorry in English!)
http://locopage.fotopic.net/c636675_1028.html

Not a problem. Nice pictures, i was wondering where was the 2nd engine of the Royal Train, but it was apparently left behind as it was replaced by someone more 'suitable' engine...  Virnistää

Kinda odd that Royal Train was using goods lines in Chesterfield.

Welcome to Vaunut.org Hymyilee
tallennettu
Philip Wormald
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #11 : Helmikuu 21, 2009, 00:37:15 »

Some photos from yesterday of "Tornado" with Royal Train (sorry in English!)
http://locopage.fotopic.net/c636675_1028.html

Not a problem. Nice pictures, i was wondering where was the 2nd engine of the Royal Train, but it was apparently left behind as it was replaced by someone more 'suitable' engine...  Virnistää

Kinda odd that Royal Train was using goods lines in Chesterfield.

Welcome to Vaunut.org Hymyilee

They got brave using only one engine on Royal Train! Train stayed on goods lines to save it crossing over twice!

Thanks for the welcome Virnistää
tallennettu
Tatu-Pekka Paukkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #12 : Tammikuu 26, 2011, 17:12:28 »

Tornadon kattila on tällähetkellä Meiningenin Höyryveturipajalla korjattavana.
Pariin kertaan korjatut sidepultit vaivaavat edelleen. Tarkemmin en osaa eritellä, minkälaista vaivaa/vuotoa
esiintyy. Kattila on otettu irti ja kuljetettu kumipyöritse Saksaan.

http://www.a1steam.com sivustolta lisätietoa latest news kohdasta, jossa myös ohjaus kuviin.
tallennettu
Tatu-Pekka Paukkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #13 : Tammikuu 28, 2011, 23:25:41 »

Ei liene hirmu suosittu aihe, mutta koska itseäni kiinnostaa niin päivitellään nyt.

A1 Steam Trustilla on suunnitteilla rakentaa toinen veturi. Idea olisi sama, että uusi yksilö sellaista veturisarjaa, mitä ei ole yhtään säilynyt. Ja tuo sarja olisi Gresley P2, joka on Peppercorn A1 sarjalle, mitä Tornadokin edustaa, vähän sama asia, mitä Risto on Ukko-Pekalle. Gresley P2 veturisarja käsittää n. 70% samoja osia mitä Peppercorn A1.

Suunniteltu veturi tulisi ensimmäisen/ensimmäisten P2 veturien tavoin omaavan caprottin lautasluistikoneiston, millainen on mm. 71000 Duke Of Gloucester prototyyppiveturissa, mikä on museoitu.
tallennettu
Tatu-Pekka Paukkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #14 : Huhtikuu 09, 2011, 13:59:53 »

Tornadon kattila on takaisin veturin kehyksessä ja kasaus käynnissä. Mielenkiinnolla odotan, miten kattila kestää käyttöä. Veturi saa jälleen uuden värityksen, Brunswick Green on malli tälläkertaa.
tallennettu
Arttu Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #15 : Huhtikuu 12, 2011, 08:09:34 »

Hyvä että Tornado saadaan taas kuntoon. Veturilla on poikkeuksellisen suuri julkisuus- ja symboliarvo Brittein saarilla. Harrastajia harmitti aikoinaan kattilan teettäminen Saksassa, arvatenkin kritiikki on jatkunut sidepulttiongelmien myötä. Kaikki myöntävät varmaan silti että veturi ja kattila ovat olleet kovassa käytössä.

P2 oli brittimittakaavassa jättiläinen ja sarjan varhaista runtelemista pacific-tyyppiseksi pidettiin jo aikoinaan pyhäinhäväistyksenä ja Edward Thompsonin kaunan purkauksena Sir Nigel Gresleylle (P2:n ja eräiden muiden LNER:n tunnetuimpien mallien suunnittelija). Melkein voi sanoa, että jokainen junaharrastaja Brittein saarilla odottaa P2:n paluuta. Ja kattila tehtäneen omalla saarella, Doncasterissa jos mahdollista
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #16 : Huhtikuu 12, 2011, 20:41:08 »

Koskas Suomessa aletaan tekemään uutta Dm4:sta Pyörittää silmiään
tallennettu
Tatu-Pekka Paukkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #17 : Toukokuu 25, 2011, 11:00:44 »

Tornado on taas nipussa ja koeajot ajettu. Ei tarkempia tietoja ollut vielä heidän nettisivuillaan. Myös uusi väritys on niskassa, BR-vihreä. Ilmeisesti on tarkoitus, että veturi maalataan kaikkiin elinkaarensa väreihin vuorollaan.

Asiaa sivuten, BR 60019 A4 sarjan veturi Bittern on maalattu siniseksi ja ristitty väliaikaisesti uudelleen Dominion of New Zealand (BR 60013) nimelle. Kantaa tätä väritystä ja nimeä muutaman vuoden. Tapaukseen taisi liittyä jonkinlainen hyväntekeväisyyskampanja koskien Uutta Seelantia.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« Vastaus #18 : Toukokuu 25, 2011, 11:47:37 »

Tornado on taas nipussa ja koeajot ajettu. Ei tarkempia tietoja ollut vielä heidän nettisivuillaan. Myös uusi väritys on niskassa, BR-vihreä. Ilmeisesti on tarkoitus, että veturi maalataan kaikkiin elinkaarensa väreihin vuorollaan.
.....
Tornado valmistui 2008, joten sillä on aika lyhyt elinkaari toistaiseksi. Lyhyeksi se jäi tietysti myös sen esikuville, alkuperäisille A1 (Peppercorn)-sarjan vetureille (valmistuivat 1948-49, hylättiin 1962-66). Siitä huolimatta ne ehtivät kantaa neljää eri väritystä.
tallennettu
Tatu-Pekka Paukkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #19 : Kesäkuu 03, 2011, 18:13:04 »

Ymmärtääkseni Tornadon kattilavikojen syy oli uudenmalliset sidepultit, jotka ovat aikaisempaa mallia selkeästi kovempaa materiaalia. Taisivat aiheuttaa sen, että tulipesän seiniin tuli pieniä halkeamia. Sidepulttien materiaali oli vissiinkin turhan kova.

Sama vika oli jossain hiljattain täyskorjatussa saksalaishöyryssä (tietääkö joku tyyppiä ja numeroa?), johon oli täyskorjauksen yhteydessä uusittu kattila Meiningenissä. Tässäkin kattilassa oli käytetty tätä uuden mallista sidepulttia, joka ei selkeästikään toimi.

Myös Suomesta on yksi tarina laivapuolelta toimimattomista uudenmallisista sidepulteista, mutten mene siihen tarkemmin, ettei vaikuttaisi mollaamiselta. Sitä en tarkoita yhtään.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #20 : Joulukuu 17, 2011, 13:23:07 »

Jos kerrotaan missä vika, on se höydyksi kaikille ettei samaa virhettä toisteta. Tällaista keskustelua ei saa käsittää mollauksena. Valitettavasti aina joku ottaa herneen nenään. Ehkäpä Tornadon sidepulttien vika
oli siinä, ettei materiaali ole tarpeeksi joustavaa. Jos materiaali valitaan vain lujuuden mukaan tulee
hankaluuksia. Saksalaisilla on kokemusta aiheesta. Kompastuivat tähän ansaan kun tekivät standarivetureita 1930-luvulla ja nipan hitsaaminen lujasta materiaalista tehtyyn kattilaan aiheutti haurastumismurtuman. Hitsaus työt piti tehdä suurella huolella lämmittämällä hitsauskohtaa. Pahin näkymä oli, että DRG:llä oli 2500 uutta veturia joiden kattilat olivat hauraita. Tämä ilmeisesti oli osasyynä 1950-luvun alussa tehdylle kattiloiden uusimiselle esim 01 sarjan vetureihin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: LNER A1 60163 "Tornado"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina