Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« : Maaliskuu 30, 2010, 23:18:36 » |
|
VR tunnustaa Pendolino-junien olevan epätäsmällisempiä kuin muut junat, kertoo Uusi Suomi.
Erot Pendolinojen ja muiden junien välillä "eivät ole olleet niin pieniäkään" tammi-helmikuun aikana, sanoo VR:n liikennesuunnittelupäällikkö Herbert Mannerström Uudelle Suomelle.
- Suhteessa siihen, miten paljon Pendolinoja me ajamme kaikesta junatarjonnasta, niin niitä on jäänyt semmoinen kaksinkertainen määrä pääsemättä perille tai matkalle tai peruutettu lähtöasemalta asti, Mannerström myöntää lehden haastattelussa.
Pendolino-lipuista peritään korkeampaa hintaa kuin muista junalipuista. VR ei ole harkinnut lippuhintojen hintojen alentamista, Uusi Suomi kertoo.
VR:ltä voi vaatia korvausta, jos Pendolino-juna on vaihdettu toiseen junatyyppiin tai jäänyt matkan varrelle. VR hyvittää hinnasta Pendolino-lipun erotuksen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 31, 2010, 13:15:37 » |
|
VR tunnustaa Pendolino-junien olevan epätäsmällisempiä kuin muut junat, kertoo Uusi Suomi.
Pendolino-lipuista peritään korkeampaa hintaa kuin muista junalipuista. VR ei ole harkinnut lippuhintojen hintojen alentamista, Uusi Suomi kertoo.
VR:ltä voi vaatia korvausta, jos Pendolino-juna on vaihdettu toiseen junatyyppiin tai jäänyt matkan varrelle. VR hyvittää hinnasta Pendolino-lipun erotuksen.
Toi on sikäli outo juttu, että vaikka VR myöntää myyvänsä sekundaa, se hinnoittelee sen silti lähtökohtaisesti uniikkina tuotteena. Mitään korvaustahan VR:ltä ei saa, jos juna on myöhässä 59 minuuttia tai alle. Tämä on vähän sama juttu kuin, jos kauppa myisi jonkin vehkeen ja kertoisi siitä ennakkoon, että tämä joko toimii tai sitten ei, toimivuustakuuta emme voi valitettavasti antaa. Silti tuotteesta pyydettäisi listahinta. Mainittakoon, että kuluttajalla on oikeus purkaa kännykkäkauppa, mikäli akku ei kestä luvattua aikaa. Kännykän keskihinta on reilun sata euroa, eli suurinpiirtein sama kuin keskimääräisellä edestakaisella Pendo-matkalla. Aiheesta lisää tuolla: http://www.iltalehti.fi/digi/2010033111392005_dg.shtml
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 31, 2010, 13:48:19 » |
|
Mainittakoon, että kuluttajalla on oikeus purkaa kännykkäkauppa, mikäli akku ei kestä luvattua aikaa. Kännykän keskihinta on reilun sata euroa, eli suurinpiirtein sama kuin keskimääräisellä edestakaisella Pendo-matkalla. Aiheesta lisää tuolla: http://www.iltalehti.fi/digi/2010033111392005_dg.shtmlEli analogia junamatkaan: jos junamatka kestää vähemmän kuin aikataulussa on luvattu, voi matkustaja purkaa kaupat, ja hänet kuljetetaan veloituksetta takaisin lähtöpisteeseen. Vastaavasti voisi junan myöhästyessä konduktööri kuuluttaa, että ei mene lisämaksua, vaikka vähän yliaikaa ajetaankin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 31, 2010, 17:12:33 » |
|
Ja paitsi epäluotettavia, ovat pendot myös epämukavia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 31, 2010, 21:39:55 » |
|
Tosin - jos haluaa oikeasti tilaa ja ykkösluokkaa, niin Pendo on ainut (Ei:n ohella), jossa on tarjolla 3 jakkaraa rinnakkain. Proleluokka on sitä samaa kapeaa kovapenkkiä kuin muuallakin punavalkoisessa kalustossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 151
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 31, 2010, 22:13:01 » |
|
Tuli uutisesta ja keskustelusta mieleen erään tuttavani tarina tältä talvelta. Tuttavani ei käsittääkseni junalla juurikaan matkusta, mutta talven pahimpina ongelma-aikoina teki junalla reissun Tampereelta Seinäjoelle. Kuulemma tarkoitus oli mennä pendoliinolla ensimmäistä kertaa, ja pendoliinon aikataulukin passasi hyvin. Lippu oli jo ostettu kun kyseinen pendoliinovuoro oli korvattu, tuttavani mukaan "niillä helvetin vanhoilla sinisillä romuilla". Kiroamista lisäsi se että paikkatiedot eivät nyt olleetkaan voimassa eikä junassa ollut edes ravintolapalveluita.
Juna sentään oli vain muutamia minuutteja myöhässä. Tuttavani oli konnarilta kysellyt miten saa lipun hintaan korvausta kun juna ei ollutkaan pendo, mutta korvausta ei kuulemma tule kun juna on kuitenkin lähes aikataulussaan.
Eli vaikka maksaa melkein 50% suuremman hinnan pendolinosta, verrattuna pikajunaan, mutta pendon tilalla on ravintolavaunuton pikajuna jossa paikkatiedot eivät päde, ei saa hyvitystä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Risto Heikkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 31, 2010, 22:33:04 » |
|
Eli vaikka maksaa melkein 50% suuremman hinnan pendolinosta, verrattuna pikajunaan, mutta pendon tilalla on ravintolavaunuton pikajuna jossa paikkatiedot eivät päde, ei saa hyvitystä.
"VR:ltä voi vaatia korvausta, jos Pendolino-juna on vaihdettu toiseen junatyyppiin tai jäänyt matkan varrelle. VR hyvittää hinnasta Pendolino-lipun erotuksen. " Onko kellään kokemuksia joissa on saanut korvauksen junatyypin vaihduttua halvempaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 309
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 31, 2010, 23:05:06 » |
|
Onko kellään kokemuksia joissa on saanut korvauksen junatyypin vaihduttua halvempaan?
Minä kyllä muistelen saaneeni lipun hinnasta muutaman euron takaisin, kun pendo olikin IC2.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 31, 2010, 23:52:05 » |
|
Lipunmyynnistä saa jälkeenpäin junatyyppien mukaisen erotuksen takaisin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Risto Itkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 29
|
« Vastaus #9 : Huhtikuu 01, 2010, 10:55:57 » |
|
Pendolinoa ei ole tehty Suomen vaativiin olosuhteisiin ja eikä sen huippunopeudestakaan ole riittävästi hyötyä surkean kiihtyvyyden vuoksi, sillä matka-ajan ratkaisee keskinopeus. Suomessa on paljon yksiraiteisia rataosuuksia, mikä tietää ylimääräisiä pysähdyksiä niin junakohtausten ja paljon nopeusrajoituksia ratatöiden tms. vuoksi, joten Sm4 päihittää pendolinon kevyesti 160km/h:n radalla. Nopeita osuuksia 200-220 km/h on niin vähän, että niiden merkitys on vielä melko vähäinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Salo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 8
|
« Vastaus #10 : Huhtikuu 04, 2010, 21:29:45 » |
|
Onko kellään kokemuksia joissa on saanut korvauksen junatyypin vaihduttua halvempaan?
Joskus ehkä v. 2008 yritin lähteä Helsingistä Tampereelle illan viimeisellä IC:llä, mutta sen veturissa oli vika, ja matkustajat opastettiin siirtymään viereisen raiteen pikajunaan (joka oli yli tunnin myöhemmin perillä). Kysyin pikajunassa konnarilta, että miten saan korvauksen tästä - vähintäänkin junatyyppien erotuksen. Konnari neuvoi aseman lipunmyyntiin, johon meninkin seuraavana päivänä, ihan kiinnostunuksesta. En kuitenkaan saanut takaisin koko erotusta vaan siitä jäi puuttumaan 50 senttiä. Olin ostanut lippuni junamaatista, ja se muka jotenkin liittyi tähän. Kuten tavallista - lipunmyyntitädeillä oli taas kädet liian sidotut / peukalot keskellä kämmentä / asenneongelma (luultavinta), eikä ne "pystyneet" palauttamaan koko erotusta. Sanoin lähettäväni VR:lle erillisen valituksen, minkä teinkin ja sain huiman viiden euron etukupongin. Näinpä taas koetin parantaa VR:n palvelun laatua käytännössä ihan ilmaiseksi, kun on joskus liikaa aikaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 147
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 04, 2010, 23:24:52 » |
|
lipunmyyntitädeillä oli taas kädet liian sidotut / peukalot keskellä kämmentä / asenneongelma (luultavinta)
Ei kai se lipunmyyjien asenteesta ole kiinni, jos joku ylempi taho on sanellut kuinka toimitaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|