Maan sisäistä luotijunaverkostoa rakentava Kiina pakottaa lentoyhtiöt suunnittelemaan lentoreittinsä uudestaan. Zhengzhoun ja Xianin välille rakennettu 505 kilometrin junayhteys on vain kaksi kuukautta avaamisensa jälkeen saanut lentoyhtiöt lopettamaan kaupunkien välisen liikenteen kannattamattomana, kertoo Reuters.
Jopa 350 kilometrin tuntinopeudella kulkeva juna on pudottanut matkustusajan Zhengzhoun ja Xianin välillä kuudesta tunnista alle kahteen tuntiin. Se on hyvä vaihtoehto lentokoneelle, sillä Xianin lentokenttä sijaitsee tunnin ajomatkan päässä kaupungin keskustasta.
Kiinan panostukset luotijunaverkoston rakentamiseen ovat omaa luokkaansa. Maan tavoitteena on, että vuoteen 2012 mennessä huippunopea junaverkosto kattaisi jo 13 000 kilometriä.
Se vaikuttaisi arvioiden mukaan jopa 60 prosenttiin maan sisäisestä lentoliikenteestä.
Rakennushankkeet eivät rajaudu maan sisälle, vaan Kiina haluaa myydä junatekniikkaansa myös ulkomaille. Kiinan valtion omistamat rautatieyritykset kilpailevat muun muassa Yhdysvaltain rautatieuudistuksen kahdeksasta miljardista dollarista.
Ulkomaille Kiinaa auttaa muun muassa General Electric, joka ilmoitti lokakuussa kehittävänsä Yhdysvaltoihin sopivia luotijunia yhdessä Kiinan valtion omistamien yhtiöiden kanssa.
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article389842.ece?s=u&wtm=tt-30032010Kartta aiheesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:China_Railway_High-Speed_.png