Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« : Tammikuu 05, 2009, 12:56:57 » |
|
Nyt kun tunnisteet ovat vielä uusia, niin kannattaisi ehkä keskustella myös niiden käytöstä. Laitoin jo muutaman kuvan kommentiksi joitakin näkemyksiä, mutta tuonpa niitä myös tässä esille.
- Jos kuvan veturin numero on tiedossa, niin se kannattaisi varmasti lisätä myös tunnisteeseen - Veturit kannattaisi varmaan listata erikseen, jotta haku toimisi paremmin - Junan numero olisi kiva lisä, jos on tiedosssa - Muiden tyyppien Asema viitannee pelkästään asemarakennuksista otettuihin kuviin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Leo Männistö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 39
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2009, 13:01:15 » |
|
Päällekkäiset tagit pois! Ei liene järkevää, että kolminvedossa jokaisen veturin numeron edessä on vielä erikseen mainittu Dieselveturi - Dv12 - numero. Kuvitelkaapa tilanne vaikka kymmentä eri vaunusarjaa olevan vaunujen tunnisteiden syötössä.
Olen yhä sitä mieltä, että yksi tyhjä kenttä johon itse syötetään tagit pilkulla eroteltuna toimii kaikkein parhaiten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 264
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2009, 13:11:16 » |
|
Olen yhä sitä mieltä, että yksi tyhjä kenttä johon itse syötetään tagit pilkulla eroteltuna toimii kaikkein parhaiten.
Vapaassa tagien syöttämisessä on se ongelma, että jokainen syöttää tagit omalla tavallaan. Tietokoneelle esim. Dv 12, Dv12, DV12 ja DV-12 eivät ole sama asia, puhumattakaan monimutkaisemmista tapauksista. Mielestäni paras vaihtoehto on ylläpitää sopivan runsasta tagivalikoimaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Mälkönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 48
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2009, 13:44:39 » |
|
Tunnisteiden joukosta löytyy sopiva tunniste vain asemalle. Miten muut rautatierakennukset (esim. vahtituvat) tulisi merkitä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 184
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 05, 2009, 15:13:38 » |
|
muut kohdasta puuttuu tasoristeys - vaihtoehto. Turvalaite löytyy mutta hyvä olisi olla erikseen tasoristeys - vaihtoehto myös.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Saarelainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 05, 2009, 16:44:55 » |
|
Tagien antamiseen sekä alasvetovalikoilla että vapaalla kirjoittamisella on puolensa (ja molemmilla kannattajansa), mutta ennen kaikkea niiden antamisen pitäisi olla mahdollisimman vaivatonta. Muuten ne jää helposti antamatta, jos siihen vaaditaan liian monta hiiren siirtoa ja klikkausta. Monella vanhalla vorgistilla on arkistossa satoja tai jopa yli tuhat kuvaa, joiden tageja on nyt toivottu paranneltavaksi. Tämä on itse kullekin sen verran iso urakka, että hihathan siinä palaa jos tagien syöttäminen on liian työlästä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 05, 2009, 17:49:10 » |
|
Tagien antamiseen sekä alasvetovalikoilla että vapaalla kirjoittamisella on puolensa (ja molemmilla kannattajansa), mutta ennen kaikkea niiden antamisen pitäisi olla mahdollisimman vaivatonta. Muuten ne jää helposti antamatta, jos siihen vaaditaan liian monta hiiren siirtoa ja klikkausta. Monella vanhalla vorgistilla on arkistossa satoja tai jopa yli tuhat kuvaa, joiden tageja on nyt toivottu paranneltavaksi. Tämä on itse kullekin sen verran iso urakka, että hihathan siinä palaa jos tagien syöttäminen on liian työlästä.
Tunnisteita pystyttäisiin lisäämään aika pitkälle myös automaattisesti kuvatekstien perusteella. Jos kuvatekstissä on Sr2, niin tunnisteeksi voinee lisätä Sr2:n. Jos tekstissä on vielä numero 3212, niin luultavasti se on veturin numero, jonka voi myös lisätä. Tietenkin nämäkin tiedot pitää tarkistaa, mutta tämä olisi todella tehokas tapa saada kuviin edes joitakin tunnisteita. Automaattisesti luodut tunnisteet voisivat olla esimerkiksi jossakin listassa, josta ne voisi helposti hyväksyä, mikäli ne ovat oikein.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 05, 2009, 23:00:56 » |
|
Tunnisteet ovat idealtaan hyvä uudistus, mutta ne ovat tuottaneet nykymuodossaan jo kivasti ongelmia. Tein äskettäin kaikille kuvilleni tietopäivityksen ja jouduin pähkäilemään, että mitä laittaisi tunnisteeksi mm. teräskorisille Ei- ja Rk-vaunuille, ratatyökoneille, virkatarvevaunuille, rata-autoille sekä A-sarjan vaunuille. Eihän siinä muuten mitään, mutta kun tietojen muuttaminen vaatii vähintään yhden tunnisteen ja kun sellaista ei löydy niin... Joko valikoimaa täytyy laajentaa merkittävästi tai sitten mahdollistaa omat tunnistetyypit. HUOM! Junatyypin kirjainosa katoaa, kun muokkaussivu avataan uudestaan. Lisäksi yli 10 tunnisteen jälkeen systeemi alkaa kiertämään kehää, eli uudet tunnisteet jyräävät ensimmäiset tunnisteet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 06, 2009, 15:15:10 » |
|
Ylläpito voisi ottaa jotakin kantaa tuon Asema-tunnisteen käytöstä, sillä nyt sitä on käytetty kaikenlaisten kuvien yhteydessä: http://vaunut.org/kuvat/?tt=17&i1=AsemaMikä on sen haluttu käyttötarkoitus? Pitäisikö sitä käyttää vain silloin, kun kuva esittää pelkästään asemarakennusta vai miten?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olavi Huotari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 06, 2009, 15:31:55 » |
|
Ylläpito voisi ottaa jotakin kantaa tuon Asema-tunnisteen käytöstä, sillä nyt sitä on käytetty kaikenlaisten kuvien yhteydessä: http://vaunut.org/kuvat/?tt=17&i1=AsemaMikä on sen haluttu käyttötarkoitus? Pitäisikö sitä käyttää vain silloin, kun kuva esittää pelkästään asemarakennusta vai miten? Ylläpidosta en tiedä, mutta ainakin itse laittaisin kuvaani Asema- tunnisteen vain silloin kun asemarakennus näkyy kuvassa selvästi ja tunnistettavasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Hölttä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 06, 2009, 17:49:47 » |
|
Ylläpito voisi ottaa jotakin kantaa tuon Asema-tunnisteen käytöstä, sillä nyt sitä on käytetty kaikenlaisten kuvien yhteydessä: http://vaunut.org/kuvat/?tt=17&i1=AsemaMikä on sen haluttu käyttötarkoitus? Pitäisikö sitä käyttää vain silloin, kun kuva esittää pelkästään asemarakennusta vai miten? Ylläpidosta en tiedä, mutta ainakin itse laittaisin kuvaani Asema- tunnisteen vain silloin kun asemarakennus näkyy kuvassa selvästi ja tunnistettavasti. Tästä olen samaa mieltä, mutta tällä hetkellä tulee suunnaton kiusaus panna asema-tunniste myös veturitalli- yms. kuviin, sillä parempaakaan tunnistetta ei ole nyt tarjolla. Eiköhän täsmällisempiä vaihtoehtoja saada, kun sivuston kehittäjät ehtivät parantaa tilannetta!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 06, 2009, 18:37:15 » |
|
"Asema" pitäisi vaihtaa esimerkiksi muotoon "Miljöö" ja vasta sen jälkeen valita, esittääkö kuva "Asemarakennusta" vai "Veturitallia" vai "Ratapihaa" vai mitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 07, 2009, 18:55:43 » |
|
Muuten, mitenkäs niillä tunnisteilla on tarkoitus kuvia hakea, kun moista toimintoa ei taida ainakaan hakusivulla olla?
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #13 : Tammikuu 09, 2009, 20:51:18 » |
|
Liikennepaikkaluettelosta puuttuu Sörnäinen, muista tunnisteista ainakin tasoristeys, silta, kevät ja syksy.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 147
|
« Vastaus #14 : Tammikuu 09, 2009, 22:21:00 » |
|
Itse löysin tuon Sörnäisen jo jokunen päivä sitten. Näytti vaan olevan oot ja ööt sekaisin joten asiaan piti perehtyä syvemmin...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #15 : Tammikuu 10, 2009, 09:11:33 » |
|
Ai niin, olisihan tuo pitänyt muistaa.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 309
|
« Vastaus #16 : Tammikuu 10, 2009, 20:06:13 » |
|
Tunnistekeskustelua onkin syytä käydä. Tunnisteita, niiden toimivuutta ja käytettävyyttä meidän pitää vielä säätää. Tuo kuvanlisääminen on vähän hankalaa, kun pitää olla kaikenlaisia tunnisteita jne...
Tunnistesysteemin käyttöönotto on pelkästään käyttäjien eduksi tehty toiminto eikä sen tarkoitus ole olla rasite. Paljon on puhuttu, että Vorg on vain sekalainen läjä kuvia, mutta tällä tunnistesysteemillä meillä olisi nyt mahdollisuus saada tämä läjä toimimaan. On totta, että vanhojen kuvien päivitykseen menee aikaa, mutta jos porukalla tehdään, ei sekään mahdotonta ole. Jokainen käyköön läpi omia kuviaan, kun ehtii, ja ylläpito päivittelee (joskus) tunnisteita niihin kuviin, joiden lisääjät eivät enää aktiivisesti Vorgissa vaikuta. Olen yhä sitä mieltä, että yksi tyhjä kenttä johon itse syötetään tagit pilkulla eroteltuna toimii kaikkein parhaiten.
Vapaassa tagien syöttämisessä on se ongelma, että jokainen syöttää tagit omalla tavallaan. Tietokoneelle esim. Dv 12, Dv12, DV12 ja DV-12 eivät ole sama asia, puhumattakaan monimutkaisemmista tapauksista. Juuri tämä oli ongelma ja syy, miksi tunnisteiden lisäämistä ei rakennettu Leon kuvaamalla tavalla. Kaikki muistanevat vanhan Vorgin tagi-toiminnon, johon työnnettiin kaikkea mahdollista. Bannatut käyttäjät työnsivät siihen jopa kommenttejaan kuvasta ym. herjaa. Junan ja veturin yms. numeron lisääminen on edelleen mahdollista vapaakenttään. Tunnisteita on nyt liian vähän, mutta asiaa parannetaan. Tuo Asema-tunniste tarkoitettiin kuvaamaan asemarakennusta. Se voisi toki olla "Asemarakennus" niin sekaannusta ei tulisi. Myöhemmin haku-sivulle tulee myös tunnisteisiin perustuva hakutoiminto. Nykyisellään haku toimii siten, että kun klikkaa jotakin tunnistetta kuvan alla, kyseiseen tunnisteeseen kytketyt kuvat tulostuvat sivulle. Tunnisteita on nyt ehkä suotta ryhmitelty liikaa, ja se tekee systeemiä hiukan kankeaksi. Tätä täytyy parantaa, samoin kuin päällekkäisten tunnisteiden kasautumista. Ja kootaan tähän ketjuun nyt niitä tunnisteita, joita pitäisi olla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 184
|
« Vastaus #17 : Tammikuu 10, 2009, 21:10:07 » |
|
Eikö itävaunujen litterat, joilla ne liikennöi suomessa, voisi myös olla tuolla. Vgk, Vgobo, jne. Koska kuitenkin niitä täällä näkee joka päivä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #18 : Tammikuu 10, 2009, 21:44:43 » |
|
- Teräskorisia: CEi, Chft, Ci, Cmc, Ei, Eita, Eiu, Rk - Yhdysliikennevaunuja: Chfty - Virkatarvevaunuja yleensä - Työ-koneita: Ttr1 - Rata-autoja yleensä - Muu tunniste: Muu
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 369
|
« Vastaus #19 : Tammikuu 10, 2009, 23:35:45 » |
|
- A-vaunut (virka, salonki jne.) - Laais - muutkin työkoneet (Tsl...) - Ems, Eims (niistä on aika paljon kuvia suhteessa vaunujen määrään)
"vaunutyypiksi" resiina
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 369
|
« Vastaus #20 : Tammikuu 10, 2009, 23:51:15 » |
|
Niin joo... voisiko vielä ratikoiden ja metron tyypit lisätä toivomuslistaan? Jälkimmäisiä ei onneksi ole montaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #21 : Tammikuu 11, 2009, 09:35:33 » |
|
Nyt tunnisteluettelo on hyvin kalustopainotteinen, eli yleisesti varmaan kannattaa miettiä, mitä muuta rautateiltä voi kuvata.
Omia kuviani tunnisteilla varustaessani törmäsin juuri äsken (sinänsä itselleni epätyypilliseen) kuvaan, joka esittää RLR:n kiskoa, ja jäin miettimään, millä tunnisteella sen merkitsisin. Onko se turvalaite? Ei muuten kuin siinä mielessä, että sen tarkoitus on turvata junan pysyminen tiellä ja suunnassa. Aikani pohdiskeltuani merkitsin kiskokuvan toistaiseksi tunnisteella "kuva-arvoitus", vaikkei se sitäkään ole.
Entä muut rautatierakennukset kuin asemat? Henkilökunnan asuintalot voi tietysti väljästi ajatella tunnisteen "henkilökunta" alle, mutta paljon muutakin on.
"Maisema" ja "ilmakuva" olisivat varmaan myuös käypiä tunnisteita.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #22 : Tammikuu 11, 2009, 21:31:20 » |
|
- Teräskorisia: CEi, Chft, Ci, Cmc, Ei, Eita, Eiu, Rk - Yhdysliikennevaunuja: Chfty - Virkatarvevaunuja yleensä - Työ-koneita: Ttr1 - Rata-autoja yleensä - Muu tunniste: Muu
- A-vaunut (virka, salonki jne.) - Laais - muutkin työkoneet (Tsl...) - Ems, Eims (niistä on aika paljon kuvia suhteessa vaunujen määrään) "vaunutyypiksi" resiina
Kiitoksia täydennyksistä, osa noista listoilla onkin jo. Niin joo... voisiko vielä ratikoiden ja metron tyypit lisätä toivomuslistaan? Jälkimmäisiä ei onneksi ole montaa. Raitiovaunujen "litterat" ovat siitä ongelmallisia, että niitä ei hirveästi ole "virallisesti" käytetty. Turussa vaunut eroteltiin ainoastaan numeron perusteella. Laitetaan kuitenkin harkintaan, kuten metrolitteratkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #23 : Tammikuu 11, 2009, 22:31:53 » |
|
Raitiovaunujen "litterat" ovat siitä ongelmallisia, että niitä ei hirveästi ole "virallisesti" käytetty. Turussa vaunut eroteltiin ainoastaan numeron perusteella. Laitetaan kuitenkin harkintaan, kuten metrolitteratkin.
Suomen raitiotiet eivät ole käyttäneet varsinaisia sarjatunnuksia. Ne tunnukset, joita ratikoista/raitsikoista on käytetty ja näkynyt erilaisissa yhteyksissä, ovat valmistajien vaunutyypeillensä antamia. Siten esim. Suomen Autoteollisuus + Karia ja Valmet -litterat ovat rakenteeltaan erilaisia (kuten HP II ja RM2). Sisun isot kirjaimet kertovat kaupungin alkukirjaimen ja moottori/perävaunuvaihtoehdon ja monesko se on piirustuslaudalla. Valmetista taas selviää, että se on raitio, moottori ja monesko malli piirustuslaudalla, ilman kaupunkioletusta. Siis: Turustakin löytyy tehtaan litterat raitsikoille. HRO (R&O/S&O) eli Helsingin Raitiotie- ja Omnibus-Osakeyhtiössä laadittiin 1940-luvulla litterat kaikille eri vaunutyypeille. Se oli hyvin pitkälle Tukholman SS:n vastaavaa matkiva. Mutta ei ehditty koskaan ottaa virallisesti vaununkylkiin käyttöön. Olen tuota Helsingin sarjamerkintälistaa joskus hionut eteenpäin eli jatkanut sitä meidän päiviimme saakka. Siitä tuli aika hauska! Nyt en sitä tähän hätään löytänyt, eikä se niin tärkeää olekaan, koska sitä ei voi kuitenkaan ottaa "tuotantoon".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #24 : Tammikuu 12, 2009, 15:11:53 » |
|
Edelleen vaunut: mitä tunnistetta pitäisi käyttää JMR:n museovaunuista? Entä Orion-veturista? Ei viitsisi keksiä mitään kovin omaperäisiä ratkaisuja jos niitä joutuu muokkaamaan jälkeenpäin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|