Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« : Huhtikuu 07, 2010, 19:46:52 » |
|
Raidenäytöissä teksti "HSL/Lähiliput eivät kelpaa" on korvattu uudella tekstillä "Vain kaukojunien lipuilla". Näin on tapahtunut ainakin Tikkurilassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 07, 2010, 20:50:07 » |
|
Raidenäytöissä teksti "HSL/Lähiliput eivät kelpaa" on korvattu uudella tekstillä "Vain kaukojunien lipuilla". Näin on tapahtunut ainakin Tikkurilassa.
Havaittu viime viikolla lauantaina Tikkurilan ja Pasilan asemilla. Teksti vuorottelee myös ruotsin kielisen version kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 07, 2010, 21:29:35 » |
|
Miksei toi voisi olla yksinkertaisesti "Vain junatyypinmukaiset liput kelpaavat"? En tiedä merkkien maksimimäärää noissa näytöissä, mutta joku selkeä juttu voisi olla parempi kuin jatkuva venkslailu. Toki jommankumman Arin (Palin / Längman, en muista kumpi tuon uudistuksen alullepani) idea tuosta on pirun hyvä, sitä en kiistä. Mites olisi joku teksti mallia
19:38 IC 54 HELSINKI VAIN IC-LIPULLA
Eikö toi olisi se kaikkein selkein tapa ilmaista asia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Viljami Jokinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 07, 2010, 22:02:14 » |
|
19:38 IC 54 HELSINKI VAIN IC-LIPULLA
Eikö toi olisi se kaikkein selkein tapa ilmaista asia?
Joo, mutta ei taideta jaksaa/ohjelmisto ei anna vaihtaa jokaisen junatyypin mukaan tuota..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 07, 2010, 22:21:38 » |
|
"Tjaa." Kas kun ei "Junassa saa matkustaa vain siinä kelpaavalla lipulla"
tuossa IC:ssä vain IC-lipulla on vielä se vika että joku jolla on pendo-kuukausilippu hyppää kauhuissaan taksiin ja maksaa vielä enemmän turhasta.
Niin, eli että (käytännössä) vain Tikkurilasta tai Pasilasta etelään kulkevat kuukausilippulaiset ihmiset eivät tunnistaisi normaalisti käyttämäänsä junaa IC:stä tai Pendosta? Ettei menisi hiustenhalkomiseksi tämä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 07, 2010, 22:56:17 » |
|
Eikö olisi vain yksinkertaisinta kieltää kokonaan nousut Helsingin suuntaan meneviin kaukojuniin Pasilassa, Tikkurilassa, Espoossa ja Kirkkonummella? Eli ei myytäisi lippuja kaukojuniin HSL-alueen sisäisille matkoille eikä niinkään, että vaihdollisen matkan yksittäinen osuus olisi HSL-alueen sisällä kaukojunassa (esim. Tikkurila - Pasila - Turku). Lähiliikennettä on varmasti tarpeeksi ja hyvin harva kaukojunia HSL-alueen sisällä nykyisinkään käyttää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 08, 2010, 18:57:34 » |
|
Se on ihan sama mitä siinä lukee, läjä porukkaa sitä joka tapauksessa kyytiin tulee. Junan parilla konduktöörillä ei ole mahdollisuutta tätä estää, eikä esim. Tikkurilassa ole oikein mielekästä jäädä porukkaa uloskaan heittelemään (jonka aikana toisaalta punkee lisää porukkaa sisään), kun seuraava jonottaa Hiekkaharjussa. Käytännössä siis Tikkurilasta pääsee ilmaiseksi Helsinkiin, kunhan on vain hieman röyhkeyttä. Tämä ei ole kehoitus, vaan havainto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 09, 2010, 10:40:35 » |
|
Käytännössä siis Tikkurilasta pääsee ilmaiseksi Helsinkiin, kunhan on vain hieman röyhkeyttä. Tämä ei ole kehoitus, vaan havainto. Omat havainnot kertovat kyllä erittäin aktiivisesti junaan pyrkivien asiakkaiden tarkkailemisesta huolehtivista konduktööreistä kaukojunissa (Kirkkonummi, Espoo, Tikkurila). Mikäli aika riittää, niin asiakkaita informoidaan etukäteen edullisemmasta vaihtoehdosta matkustaa lähijunalla. Toki kyytiin nousemista ei estetä, koska rahalla pääsee ja ravintolapalvelut ovat avoinna junassa perille saakka. Tiedän useita henkilöitä, jotka tykkäävät matkustaa kaukojunalla Helsinkiin ja nauttia pääkaupunkiseudun sisäisellä matkalla aikuisten sihijuoman - luvallisesti. Länsinaapuristahan löytyy lähin esimerkki siitä, että junat pysähtyvät vain matkustajien ottamista/jättämistä varten. Se toki voisi olla vaihtoehto, mutta miksi kieltää asiakkaita valitsemasta junatyyppiä - lyhyemmällekin matkalle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 09, 2010, 14:25:14 » |
|
Havainnoista tarttuneiden mielikuvien sävy korreloinee niiden linssien sävyn kanssa, joiden läpi tätä maailmaa ihmettelee. Joillekin jää herkemmin mieleen toiset asiat, joillekin toiset. Totuus on sitten jossain välissä tuolla ulkona.
Tikkurilassa tuo "ongelma" on mielestäni voimakkaimmillaan. Siellä on ihan perusteltuakin kokonaisuuden kannalta katsoa hommaa läpi sormien.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #9 : Huhtikuu 09, 2010, 23:42:02 » |
|
Havainnoista tarttuneiden mielikuvien sävy korreloinee niiden linssien sävyn kanssa, joiden läpi tätä maailmaa ihmettelee. Joillekin jää herkemmin mieleen toiset asiat, joillekin toiset. Totuus on sitten jossain välissä tuolla ulkona.
Tikkurilassa tuo "ongelma" on mielestäni voimakkaimmillaan. Siellä on ihan perusteltuakin kokonaisuuden kannalta katsoa hommaa läpi sormien.
Linssit ovat sävyttömät ja vahvuus -1,25. Jokainen tilanne on erilainen ja tyyli tehdä tehtäviään myös. Eipä siinä mitään... Maailmalla matkailu saa silmät aukeamaan ja tilanteita osaa tarkkailla sen jälkeen uudesta näkökulmasta, kun on nähnyt erilaisia tapoja toimia. Sormien läpi katsominen tarkoittaisi hanskojen lyömistä tiskiin ja tehtävien laiminlyömistä, eikä kai sellaiseen pidä ryhtyä..?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #10 : Huhtikuu 10, 2010, 01:12:40 » |
|
Mä Espoossa asuessani tykkäsin, kun esim. Kouvolaan mennessä sai mennä alkupätkän pikajunalla. Se tekee matkanteosta mukavampaa. Mitään loogista syytä tuohon en oikeastaan keksi, mutta niin se nyt vaan on. Vähän sama juttu kuin miksi Helsingistä ajaa Leppävaaraan mieluummin S- kuin A-junalla, vaikka matka-aika onkin lähes sama. Se on se pään sisäinen ero Sillä, että pikajunilla saa matkustaa (ja että se on kyseen ollessa vaihtoyhteydestä jopa järkevää), saadaan muutama matkustaja lisää pois autoteiltä kolaroimasta. Voisihan tuota ongelmaa toki estää, mutta hoidon sivuoireet taitaisivat olla lopulta tautia itseään pahemmat..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 10, 2010, 22:41:52 » |
|
Eipä sitä kai ole kategorisesti kielletty matkustamasta esim. EB-vuoroilla HSL-alueen sisällä, vai onko?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 11, 2010, 13:59:58 » |
|
Linssit ovat sävyttömät ja vahvuus -1,25.
Uskon kyllä, että ymmärsit kyseessä olevan metafora. Jokainen tilanne on erilainen ja tyyli tehdä tehtäviään myös.
Valitettavan totta. Tietyissä ammateissa voi jättää surutta hommia tekemättä, eikä kukaan asiaan puutu. Kuten esimerkiksi vartiointialalla (jossa myös suurin osa tekee hommansa siitä huolimatta moitteettomasti). Sitten on ammatteja, jossa ei oikein voi jättää hommia tekemättä, kuten vaikkapa lentäjä (ei ole kovin mielekästä jättää esim. laskutelineitä laskematta alas ennen laskeutumista). Eipä siinä mitään... Maailmalla matkailu saa silmät aukeamaan ja tilanteita osaa tarkkailla sen jälkeen uudesta näkökulmasta, kun on nähnyt erilaisia tapoja toimia.
Kyllä vain. Toisaalta, vaikka itsekin olen rajallisen määrän maailmalla matkannut, ei se silti estä näkemästä nyt vaikkapa sellaista, että Tikkurilassa ei juurikaan puututa kaukojuniin nouseviin ilmeisen liputtomiin matkustajiin. Ja kuten aiemmin sanoin, pienemmän pahan periaatteen mukaan joissain tilanteissa se on varsin ymmärrettävä toimintamalli. (Mites, voiko tarkastaja määrätä tarkastusmaksun juuri ovesta ulos astuneelle, liputtomalle matkustajalle - vai lakkaako lipunnäyttövelvollisuus ovensuussa?) Sormien läpi katsominen tarkoittaisi hanskojen lyömistä tiskiin ja tehtävien laiminlyömistä, eikä kai sellaiseen pidä ryhtyä..?
Ei pidä ryhtyä tehtävien laiminlyömiseen. Silti sellaista tapahtuu, koska ihminen on pohjimmiltaan laiska.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #13 : Huhtikuu 13, 2010, 12:54:29 » |
|
(Mites, voiko tarkastaja määrätä tarkastusmaksun juuri ovesta ulos astuneelle, liputtomalle matkustajalle - vai lakkaako lipunnäyttövelvollisuus ovensuussa?)
En tiedä onko luvallista, mutta mahdollista ainakin Helsingissä silti. Siellä on tapahtunut useammalle tutulleni, että vaunusta poistuessa tarkastaja on pukeutumis- ja hiustyyliltään liian erilaisilta näyttävät matkustajat napanneet kiinni ja lintanneet naamalleen ratikan seinää vasten oven viereen lipun tarkastaakseen. Lipun löydyttyä on sitten päästetty mokomatkin pahantekijät menemään ja jatkettu tarkastustoimintaa seuraavan ratikan saapuessa. Näin viitisen vuotta sitten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #14 : Huhtikuu 13, 2010, 21:19:33 » |
|
En tiedä onko luvallista, mutta mahdollista ainakin Helsingissä silti.
Tässä olisi ratkaisu Tikkurilan kaukojunapummaajiin. Tarkastajat vastassa Pasilassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Huhtikuu 14, 2010, 07:38:07 » |
|
En tiedä onko luvallista, mutta mahdollista ainakin Helsingissä silti.
Tässä olisi ratkaisu Tikkurilan kaukojunapummaajiin. Tarkastajat vastassa Pasilassa. Vaan ei niin järin käytännöllinen, ottaen huomioon että Pasilassa jää porukkaa pois jatkaakseen matkaa jollain toisella kulkuneuvolla; Tkl-Psl-välillä aikaa lippujen tarkastukseen liikkuvassa junassa on 8 minuuttia, mutta noinkohan on, pitäisivätköhän matkustajat tarkastuksesta laiturialueella, kun pitäisi ehtiä seuraavaan junaan, sporaan, bussiin jne.?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #16 : Huhtikuu 14, 2010, 10:43:14 » |
|
Ideana olikin, että tarkastajat suorittaisivat konduktöörien tilaamina täsmäsakotuksen näille Tikkurilan pummaajille, joita konduktöörit ovat Pasilassa ohjaamassa ystävällisesti ulkoilmaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|