Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaliikenne seisoo  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Huhtikuu 09, 2010, 10:23:20 »

9.4. klo 11.14 Häiriö junien kauko-ohjausjärjestelmässä

Liikenne on toistaiseksi keskeytynyt Helsinki-Riihimäki, Helsinki-Turku, Helsinki-Vantaankoski sekä Helsinki-Lahti välisillä rataosuuksilla. Keskeytyksen syynä on häiriö junien kauko-ohjausjärjestelmässä. Häiriön vaikutukset laajenevat myös vähitellen muuhunkin junaliikenteeseen.

Lähde: www.vr.fi

(Ylläpito voi poistaa tämän uutisen, kun liikenne on palautunut normaaliksi)
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #1 : Huhtikuu 09, 2010, 10:58:08 »

Ainakin pääradalla junia kulkee Oulunkylän ja Pukinmäen välillä tasaisen epätasaiseen tahtiin...

Tiedote kertoo vian kohdistuvan nyt Helsingin ja Pasilan välille:
"Liikenne on toistaiseksi keskeytynyt Helsingin ja Pasilan välisellä rataosuudella. Häiriön vaikutukset laajenevat vähitellen muuhunkin junaliikenteeseen."
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2010, 11:14:19 kirjoittanut Lari Nylund » tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #2 : Huhtikuu 09, 2010, 11:14:44 »

(Ylläpito voi poistaa tämän uutisen, kun liikenne on palautunut normaaliksi)
Miksi pitäisi poistaa? Eihän muitakaan uutisia poisteta sen jälkeen, kun uutisessa kerrottu tapahtuma tai tilanne on ohi Hymyilee
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Huhtikuu 09, 2010, 11:20:09 »

Niin no, no niin. Ehkä tämän voi siirtää sitten jonnekin. Tai antaa olla. Tai ihan miten vaan...  Hymyilee
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #4 : Huhtikuu 09, 2010, 13:40:09 »

Ollako vai eikö olla.  Epävarma
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Huhtikuu 09, 2010, 15:51:11 »

Tulee ihan 1984 mieleen tästä uutisten poistamisesta.

Ja sitten kukkaruukusta asiaan:
Miten on olevinaan mahdollista, että vaikutukset heijastuvat vähitellen koko liikenteeseen? Koko liikenteeseen heijastumisen käsitän siten, että junat eivät kulje myöskään Helsinki-Pasila -välin ulkopuolella.
Junat kääntymään Pasilassa, matkustajille tieto korvaavasta yhteydestä raitiolinjoilla 9 ja 7, HKL:lle pyyntö saada kaikki irtoava ratikkakalusto ajamaan suorinta reittiä väliä Pasila-Hesari-Mansku-Rautatientori-Kallio-Pasila. Lisäksi kaikki irtoava bussikalusto ajamaan väliä Pasila-Sörnäinen Ja lopuksi tietysti HKL:lle korvauksia. Kuljettajien haaliminen vienee hetken, mutta ainakin jonkinlaista liikennettä luulisi saavan alta puolessa tunnissa kasaan.

Jos Hel-Psl -välillä osa liikenteestä saadaan hoidettua, käännetään vain osa junista takaisin ja pyydetään matkustajia käyttämään mahdollisuuksien mukaan raitiolinjoja 7 ja 9 keskustan suuntaan sekä bussilinjoja 58 ja 59 Kalasataman metroasemalle. Tällöin ei edes tarvita ratikkaliikenteeseen lisää kalustoa. Yksi tai kaksi ylimääräistä bussia tosin voisi olla jees.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #6 : Huhtikuu 09, 2010, 19:47:01 »

Miten on olevinaan mahdollista, että vaikutukset heijastuvat vähitellen koko liikenteeseen? Koko liikenteeseen heijastumisen käsitän siten, että junat eivät kulje myöskään Helsinki-Pasila -välin ulkopuolella.

Missä asetinlaitteessa ongelma oli?

Vaikutukset muuhun liikenteeseen on mielestäni helppo ymmärtää. Junat jotka eivät pääse Helsinkiin seisovat jossain muualla. Ja koska ne seisovat, niin niiden takana myös seistään. Samoin runko jonka pitäisi illalla lähteä Ouluun ja ei ole ajallaan Helsingissä ei pääse kääntymään takaisin Ouluun.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #7 : Huhtikuu 09, 2010, 22:45:35 »

Ei ole koskaan tainnut koko maan junaliikenne pysähtyä muun syyn kuin lakon vuoksi? Nykyaikana maanlaajuinen sähkökatko veisi lähelle sellaista tilannetta, mutta silti dieselvetoiset junat liikkuisivat ja vähitellen saataisiin joitakin dieselvetureita avuksi myös pääradoille. Onkohan VR:llä olemassa suunnitelmaa siitä, miten liikennöidään poikkeusliikennettä, jos koko maa jää ilman sähköä vaikkapa kolmeksi päiväksi? Mitä reittejä ajettaisiin junilla ja millä vuorotiheydellä ja mitä reittejä korvattaisiin busseilla? Dieselkaudella, kuten tunnettua, VR oli varautunut mahdolliseen dieselpulaan pitämällä yllä höyryveturien kriisivarastoja.
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #8 : Huhtikuu 09, 2010, 23:21:49 »


Miten on olevinaan mahdollista, että vaikutukset heijastuvat vähitellen koko liikenteeseen? Koko liikenteeseen heijastumisen käsitän siten, että junat eivät kulje myöskään Helsinki-Pasila -välin ulkopuolella.
Junat kääntymään Pasilassa,......


Jos Helsingin asetinlaite on nurin, niin Pasilassa ei käännetä yhtään junaa, sillä Helsingin asetinlaite ohjaa myös Pasilan aseman vaihteita. Lähin paikka pääradalla taitaa olla Tikkurila, missä junia voisi kääntää, rantaradalla Huopalahti. Kummassakin vetureiden ympäriajo syö melkoisen siivun kääntökapasiteetista, joten ei niitä montaa junaa tunnissa käännettäisi.

Kaupunkiradan junien kääntö taitaa onnistua jo Oulunkylässä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #9 : Huhtikuu 11, 2010, 13:36:07 »

Tällä kertaa havaintojen mukaan asetinlaite itsessään toimi, sillä muodostetut kulkutiet säilyivät, vaikka systeemi oli muutoin kaatunut. Vika ilmeisesti liikenteenohjaajien käyttöliittymien ja itse fyysisen asetinlaitteen välillä.

Oulunkylän pohjoispuolen vaihteet taitavat kuulua vielä samaan järjestelmään, ainakin niitä operoi Helsingin pääradan liikenteenohjaaja. Näin ollen Tikkurilassa olisi eteläisin pääradan paikka, jossa kääntää junia ympäri. Kaupunkiradalla on Malmin pohjoispuolella vaihteet kaupunkiradan raiteiden välillä (mutta ei yhteyttä kaupunkiraiteilta kaukoliikenteen raiteille), joten siellä kääntyisi Iit ja Koot.

Rantaradalla Kivihaan vaihteet (Ilmalan länsipuolella) ovat vielä Helsingin liikenteenohjauksen kontolla. Huopalahdessa on vaihteet, mutta vain kaksi laituriraiteiden länsipäässä, toinen ohjaamaan A- ja M- junat erilleen ja toinen yhteen. Leppävaaran suunnasta ei siis pääse Huopalahdesta takaisin Leppävaaraan eri raiteelle, eikä Vantaankoskelta takaisin toista raidetta. Leppävaara on Helsinkiä lähin paikka, jossa käännöt onnistuu (myös veturin ympäriajo 3- ja 4-raiteiden avulla).
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #10 : Huhtikuu 14, 2010, 21:09:42 »

Oulunkylän pohjoispuolen vaihteet taitavat kuulua vielä samaan järjestelmään, ainakin niitä operoi Helsingin pääradan liikenteenohjaaja. Näin ollen Tikkurilassa olisi eteläisin pääradan paikka, jossa kääntää junia ympäri. Kaupunkiradalla on Malmin pohjoispuolella vaihteet kaupunkiradan raiteiden välillä (mutta ei yhteyttä kaupunkiraiteilta kaukoliikenteen raiteille), joten siellä kääntyisi Iit ja Koot.

Malmilla on vaihteet myös kaukoliikenneraiteiden välillä, joten kaukojunienkin kääntö onnistuisi siellä. Malmin asemalla on myös laituri kaukoliikenneraiteiden välissä. Veturivetoiset junat pitäisi tosin peräyttää paluusuunnassa Malmilta Tikkurilaan, koska veturin saa vasta siellä rungon ympäri. Järkevämpää kaukojunat olisi tuollaisessa poikkeustilanteessa kuitenkin kääntää Tikkurilassa, sillä Malmille asti ajamisesta ei ole juuri hyötyä. Malmi ei ole kaukojunien normaali pysähdyspaikka ja myös korvaavan bussiyhteyden järjestäminen Helsinkiin/Helsingistä on helpompaa Tikkurilassa.

Jos liikenne Malmilta etelään olisi poikki, todennäköisesti Malmilla ei käännettäisi myöskään I- eikä K-junia, vaan niiden sijasta N-junia.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #11 : Huhtikuu 15, 2010, 08:23:04 »

Juu, olen tietoinen Malmin kaukoliikenneraiteiden vaihteista. Mutta kuten sanoit, Malmilla ei normaalistikaan pysähdy kaukojunat, eikä ympäriajo ole mahdollista, eikä liikennepaikkojen välillä saa tehdä vaihtotöitä matkustajat kyydissä. Siksi ne kääntyisivät Tikkurilassa, jos tuollaisiin järjestelyihin ylipäätään ryhdyttäisiin.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #12 : Huhtikuu 15, 2010, 10:03:40 »

Juu, olen tietoinen Malmin kaukoliikenneraiteiden vaihteista. Mutta kuten sanoit, Malmilla ei normaalistikaan pysähdy kaukojunat, eikä ympäriajo ole mahdollista, eikä liikennepaikkojen välillä saa tehdä vaihtotöitä matkustajat kyydissä. Siksi ne kääntyisivät Tikkurilassa, jos tuollaisiin järjestelyihin ylipäätään ryhdyttäisiin.

Eikös tuohon vaihtotyösääntöön tullut poikkeus, että jos liikennettä ei muuten saada hoidettua, ovat vaihtotyöt matkustajien kanssa sallittuja. (Vai miten se on sanailtu?)
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #13 : Huhtikuu 15, 2010, 13:07:52 »

Eikös tuohon vaihtotyösääntöön tullut poikkeus, että jos liikennettä ei muuten saada hoidettua, ovat vaihtotyöt matkustajien kanssa sallittuja. (Vai miten se on sanailtu?)

Koskee ilmeisesti ennakoimattomia tilanteita, joissa esim. pitää vaihtotyönä hinata rikkoontunut juna linjalta lähimmälle henkilöliikenneasemalle.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaliikenne seisoo  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina