Juuri kun VR alkoi selvitä junat totaalisesti hyydyttäneestä talvesta, alkoivat routavauriot koetella aikatauluja niin, että nyt vain vajaat 80 prosenttia kaukojunista kulkee ajallaan. Yhtiö puolustautuu, että talvi oli todellakin kovempi kuin koskaan. Kevään routaongelmat johtuvat pääosin vanhasta ja huonokuntoisesta rataverkosta, joka on liikenneviraston vastuulla.
VR ja liikennevirasto tekevät paraikaa selvitystä käymällä läpi viime talven kokemuksia. Tarkoitus on selvittää, miten ne yhdessä voivat varautua tulevien talvien varalle.
"Me keskitymme kaluston kunnossa pitämiseen niin paljon kuin mahdollista. Olemme aloittaneet vaunukaluston uusimisen: Kyselyssä on 40 uutta vaunua. Niiden lisäksi on tarkoitus järjestää tarjouskilpailu 27 vaunulle. Ne korvaavat sinisiä vanhoja vaunuja", VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen sanoo.
Veturien, muun muassa Pendolinojen, pakkaskestävyyttä pyritään lisäämään. Laitteiden valmistusmaalla ei ole hänen mukaansa merkitystä. Viime talvena hyytyivät sveitsiläiset veturit ja suomalaiset vaunut sekä sähköjunat italialaisten kanssa yhtä lailla.
"Varmasti tulevasta talvesta selvitään paremmin. Tämä oli opetus meille ja liikennevirastolle siitä, että tällaisiakin talvia Suomessa vielä tulee."
Kaleva:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kova-talvi-sai-varotoimiin/851178 Mielenkiintoisena maininta tarjouskilpailu 27kpl uudesta "sinisestä" vaunusta.