Paikallislehti Rantapohja uutisoi 22.4. Iin kunnanvaltuuston päättäneen varsin yksimielisesti (29–3, tyhjiä 1), että Iin ohittava tulevaisuudessa rakennettava Nelostien ohitustieosuus linjataan Oulun–Tornion rautatien vartta pitkin.
Noin realiteettien nimissä kuitenkin mainittakoon, että yksikään kunnanvaltuusto ei päätä sitä, mihin valtio tiensä rakentaa.
Kunnanvaltuuston päätösvallassa on kaavoitus ja Iissä nyt tehdään yleiskaavaa. Yleiskaava ei kuitenkaan
velvoita valtiota rakentamaan tietään yhtään mihinkään. Tie voidaan siis jättää rakentamatta ja jos intressiristiriita on suuri ja tiehanke ei ole kriittinen, se jopa todennäköisesti jää rakentamatta ja rahat käytetään jossain muualla. Tällöin faktisesti toteutuu nollavaihtoehto, eli liikenteen jääminen Iin keskustaan.
(Tästähän irvailtiin joskus 1970-luvulla, kun suomenkieliset kyläkunnat riitelivät verissä päin vuosikaudet siitä, rakennetaanko tuolloinen kantatie 67, nykyinen valtatie 19, Lapuanjoen itä- vai länsipuolelle. Riidan kestäessä ruotsinkielisen piiri-insinöörin sanottiin junailleen rakentamisrahat ruotsinkielisen Pohjanmaan tieolojen kohentamiseen.)
Kunta siis tarjoaa tielle paikan ja valtio ottaa tai jättää. Jos paikka on Liikenneviraston mielestä huono ja Liikennevirasto haluaa tien, harvalla kunnalla on loppupeleissä voimaa muuhun kuin kaavan muuttamiseen.
Ja sitten eikun miettimään keskustelun asiayhtyttä rautatieliikenteeseen.