Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junalla Shanghin maailmannäyttelyyn  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Toukokuu 15, 2010, 10:20:42 »

Vajaat sata Aalto-yliopiston opiskeljaa aloitti eilen junamatkan Shanghain maailmannäyttelyyn hyppäämällä Tolstoihin. Junamatkahan ei sinänsä ole mikään uutinen, mutta poikkeuksellista tässä on se, että opiskelijat onnistuivat vuokraamaan oman junan välille Moskova-Shanghai. Paitsi että matka on taatusti opettava kokemus, junassa järjestetään matkan aikana yliopisto-opetusta ja tenttejä. Sponsorien tuen ansiosta menomatka maksaa tonnin/opiskelija, paluumatka on pitänyt järjestää itse.

Hesarin mukaan ensimmäinen kysely mahdollisuudesta vuokrata oma juna tuotti masentavan "Ai ette ole edes yritys, ei tule kuuloonkaan, ei ole mahdollista" vastauksen. Sinnikkyys kuitenkin palkittiin ja porukka on nyt matkalla. Olisikohan mahdollista, että Suomessakin vielä joskus sinnikkyys palkittaisiin ja museojunilla päästäisiin ajamaan myös rataosilla, joilla se nykyisin "ei tule kuuloonkaan, ei ole mahdollista"? Vai onko meillä täällä sinnikkäitä - muualla kuin yliopistoissa?

(Uutislähde Hesarin vanhanaikainen paperiversio 15.5.2010)
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Toukokuu 15, 2010, 19:46:59 »

Onko Suomessa jokin sääntö, jonka takia juna ei olisi saanut lähteä jo Helsingistä? Vastaavia tilausjunia kun kuitenkin on ennenkin Suomessa liikkunut, mutta venäläisin matkustajin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Pekka Soininen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 114


« Vastaus #2 : Toukokuu 16, 2010, 10:06:07 »

Tuota, ovat kai venäläisten tilausjunat venäläistä kalustoa, joka on lähtenyt jo Venäjän puolelta - ja silti ne saadaan suomalaisten vuorojen joukkoon.
Tolstoi lähtee Suomesta säännönmukaisena vuorona Venäjälle, mutta mitä kalusto- ja junavuorokysymyksiä lähtö omalla junalla jo Hesasta aiheuttaisi? 

Oma juna koskee siis väliä Moskova - Shanghai, jolla VR:n sana ei paina mitään. Opiskelijat saivat tietysti ei-vastauksensa VR:ltä, ei RZhD:ltä?
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #3 : Toukokuu 16, 2010, 10:37:59 »

Sponsorien tuen ansiosta menomatka maksaa tonnin/opiskelija, paluumatka on pitänyt järjestää itse.

Siis Moskova - Shangai omassa junassa (vai vaunussa?) maksaa opiskelijoilta 1000 euroa/lärvi? Tämän lisäksi sponsorien rahat, ja takaisin vielä jollakin muulla.

Eli yli 100000 euroa kokonaisuudessaan menomatkasta RZhD:lle. Kyllä tuolla rahalla bisnesmieskin taipuu.

Vai oliko uutinen jotenkin vajaa? Kun ei tuota paperiversiota tule.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #4 : Toukokuu 16, 2010, 18:13:03 »

Sponsorien tuen ansiosta menomatka maksaa tonnin/opiskelija, paluumatka on pitänyt järjestää itse.

Siis Moskova - Shangai omassa junassa (vai vaunussa?) maksaa opiskelijoilta 1000 euroa/lärvi? Tämän lisäksi sponsorien rahat, ja takaisin vielä jollakin muulla.

Eli yli 100000 euroa kokonaisuudessaan menomatkasta RZhD:lle. Kyllä tuolla rahalla bisnesmieskin taipuu.

Vai oliko uutinen jotenkin vajaa? Kun ei tuota paperiversiota tule.

Jos oikein muistan, niin matkan hinta olisi ilman sponsoreita ollut tuplaten mitä he nyt maksoivat, eli luokkaa 2000€/lärvi. Lähtijöitä oli muistaakseni 85.

Olisikohan syynä VR:n hinnasto siihen, että tilausjuna ei lähtenyt Suomesta. Olisi tullut lisää kuluja.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #5 : Toukokuu 16, 2010, 18:27:05 »

Tai ettei kyseistä vaunusarjaa olla hyväksytty Suomen liikenteeseen, jota Moskovasta Shanghaihin käytettiin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 16, 2010, 20:03:15 »

Siis Moskova - Shangai omassa junassa (vai vaunussa?) maksaa opiskelijoilta 1000 euroa/lärvi? Tämän lisäksi sponsorien rahat, ja takaisin vielä jollakin muulla.
Ainakin uutisen mukaan nimenomaan omassa junassa, ei vaunussa.

Lainaus
Eli yli 100000 euroa kokonaisuudessaan menomatkasta RZhD:lle. Kyllä tuolla rahalla bisnesmieskin taipuu.
Matka kestaa yli viikon ja kilometrejä kertyy kohtalaisesti.

Lainaus
Vai oliko uutinen jotenkin vajaa? Kun ei tuota paperiversiota tule.
Käänny luottamuksella lähikirjastosi puoleen. Kirjoitin lievästi poleemisen referaatin, en kopioinut koko juttua, joka olisi haastatteluinen ollut aika pitkä tänne.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #7 : Toukokuu 17, 2010, 09:17:40 »

Eikös lehtijutussa kirjoitettu, että junamatka päättyy jo Kiinan rajalle ja siitä eteenpäin matkustetaan bussilla Pekingiin? Kiinaan asti ajettaessahan pitäisi olla alla telinvaihtokelpoista kalustoa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Toukokuu 17, 2010, 19:02:33 »

Eikös lehtijutussa kirjoitettu, että junamatka päättyy jo Kiinan rajalle ja siitä eteenpäin matkustetaan bussilla Pekingiin? Kiinaan asti ajettaessahan pitäisi olla alla telinvaihtokelpoista kalustoa.

Onko venäläisen vaunukaluston joukossa sitten sellaistakin, joka ei telinvaihtoa tue? Ainakin tavarajunakalusto näyttäisi olevan kauttaaltaan rakennettu siten, että telin ja vaunun välinen yhteys on pelkkä tappi. Kun vaunun nostaa ilmaan, jää teli maahan.
Luulisin, että enemmänkin ongelmana on ollut kiinalainen byrokratia, että ylimääräiselle junalle ei ole osattu kehittää veturia.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junalla Shanghin maailmannäyttelyyn  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina