Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Viimeisen punakeltaisen Sm2:n 6056 liikkeitä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« : Toukokuu 29, 2010, 00:06:59 »

Viimeiset punakeltaiset Sm2-yksiköt 6056 ja 6097 ovat menneet saneerattaviksi. Näin uskaltaisin väittää, sillä niitä ei ole 2-3 viikkoon näkynyt liikenteessä. Sitä ennen tein havaintoja vähintään toisesta yksiköstä lähes päivittäin, välillä näin molemmat samana päivänä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2010, 17:50:35 kirjoittanut Ari Palin » tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2010, 08:13:23 »

Ei ainakaan toinen ole, koska yksi liekkikeulasami seisoi Ilmalan varikolla eilen illalla.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #2 : Toukokuu 29, 2010, 21:09:34 »

Ei ainakaan toinen ole, koska yksi liekkikeulasami seisoi Ilmalan varikolla eilen illalla.
Kiitos infosta. Se on tainnut seistä siellä sitten jo pitempään tai sitten olen jotenkin onnistunut kolmen viikon ajan välttyä sen näkemiseltä. Kuljen päivittäin välin Savio-Helsinki-Savio ja noilla matkoilla näin aikaisemmin lähes päivittäin punakeltaisen yksikön, välillä 6056:n ja välillä 6097:n. Onkohan tuo Ilmalan varikolla ollut yksikkö ollut viimeiset viikot vain rantaradalla?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #3 : Toukokuu 29, 2010, 22:12:50 »

En tiedä, en ole itsekään nähnyt moneen viikkoon, viimeinen havaintoni oli 27.4.2010 E-junana Sm2 6x56.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Tuomas Hyökyranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #4 : Toukokuu 30, 2010, 10:11:22 »

Ei ainakaan toinen ole, koska yksi liekkikeulasami seisoi Ilmalan varikolla eilen illalla.
Kiitos infosta. Se on tainnut seistä siellä sitten jo pitempään tai sitten olen jotenkin onnistunut kolmen viikon ajan välttyä sen näkemiseltä. Kuljen päivittäin välin Savio-Helsinki-Savio ja noilla matkoilla näin aikaisemmin lähes päivittäin punakeltaisen yksikön, välillä 6056:n ja välillä 6097:n. Onkohan tuo Ilmalan varikolla ollut yksikkö ollut viimeiset viikot vain rantaradalla?

No eipäs ole rantaradallakaan nähty, mitä olen koittanut bongata. Kuljen päivittäin Kan-Hpl-Kan välin,  ja muutenkin liikun paljon radan varressa, eikä näitä ole tullut enään pariin viikkoon bongattua.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #5 : Toukokuu 30, 2010, 12:54:03 »

Kiitos infosta. Se on tainnut seistä siellä sitten jo pitempään

On seissyt jo pidempään, seuraava määräpaikka ilmeisesti Hyvinkään konepaja.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #6 : Kesäkuu 01, 2010, 21:59:03 »

Kiitos infosta. Se on tainnut seistä siellä sitten jo pitempään

On seissyt jo pidempään, seuraava määräpaikka ilmeisesti Hyvinkään konepaja.
Kiitos tästä tiedosta! Koskaan ei sitten enää pääse istumaan kernipenkille...
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #7 : Kesäkuu 01, 2010, 22:07:18 »

Varmaan utopistinen ajatus, mutta jos viimeinen punakeltainen yksikkö on vielä Ilmalassa, järjestyisiköhän harrastajille mahdollisuus olla kyydissä Hyvinkäälle siirron yhteydessä?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #8 : Kesäkuu 01, 2010, 22:09:28 »

Se olisi raskas matka.  Surullinen Tunnelma ei todellakaan olisi mikään hyvä. Ainakaan liekkikeulafanien (minäkin) mielestä.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #9 : Kesäkuu 01, 2010, 23:51:07 »

Sinänsä harmi, että viimeinenkin vanhus lähtee remonttiin. Olisi tietysti ollut pitkänäköistä VR:ltä säästää yksi lähes alkuperäiskuntoinen 'sami', ehkä mielummin vielä Sm1:nen, mutta niistä ei taida saada alkuperäisen näköistä tekemälläkään? Ja varsinkin penkkien hankinta voisi olla hankalaa, ellei saataisi säästettyä noista Sm2:sta poistettavia penkkejä. Tosin, ykkösissä taisi olla ilman sitä 'ylätyynyä' olevat penkit ja kakkosissa ne korkeammat?
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #10 : Kesäkuu 02, 2010, 08:16:55 »

Yksinäinen Sm2-penkki havaittu viime lauantaina 29.5. Se kökötti hyljättynä Mommilan asemanseudulla olevan entisen kaupparakennuksen sisällä näyteikkunan vieressä. Talo näytti olevan lattiasta kattoon ja seinästä seinään täynnä kaikenlaista roinaa, kaikki paksun pölykerroksen peitossa, osa ikkunoistakin kai rikki. Siinä sitten kruununa tämä kahdenistuttava junanpenkki. Penkki näytti ehjältä, mutta valitettavasti en voinut pysähtyä katsomaan tarkemmin, koska istuin erään ryhmän retkilinja-autossa.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Pekka Siiskonen
Toimitus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #11 : Kesäkuu 03, 2010, 08:34:17 »

Sinänsä harmi, että viimeinenkin vanhus lähtee remonttiin. Olisi tietysti ollut pitkänäköistä VR:ltä säästää yksi lähes alkuperäiskuntoinen 'sami', ehkä mielummin vielä Sm1:nen, mutta niistä ei taida saada alkuperäisen näköistä tekemälläkään? --
Maalataanko tuo nyt siis vihreäksi VR:n uuden markkinointimielikuvan mukaan vai käykö niin että värit vaihtuu nopeammin kun kalusto ehtii peruskorjaukseen?

pekka
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #12 : Kesäkuu 10, 2010, 09:53:14 »

Hieman yllättävä näköhavainto eiliseltä:

6056 nakotti Karjaan asemalla, Y-junaksi kilvitettynä klo 18 maissa. Ja kyllä, punakeltaisena.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #13 : Kesäkuu 10, 2010, 10:09:43 »

Hieman yllättävä näköhavainto eiliseltä:

6056 nakotti Karjaan asemalla, Y-junaksi kilvitettynä klo 18 maissa. Ja kyllä, punakeltaisena.

6056 lähtenyt siis iltapäivän vetojen mukana Ilmalan ratapihalta, jossa bongasin sen kello 13. Paikalla oli myös toinen punakeltainen yksikkö, jonka numeroa en nähnyt - vaan eipä tuo kai kovin vaikea ole arvattavaksikaan...
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #14 : Kesäkuu 10, 2010, 17:59:05 »

6056 lähtenyt siis iltapäivän vetojen mukana Ilmalan ratapihalta, jossa bongasin sen kello 13. Paikalla oli myös toinen punakeltainen yksikkö, jonka numeroa en nähnyt - vaan eipä tuo kai kovin vaikea ole arvattavaksikaan...
Jep, 6056 meni iltaruuhkaan Pääradalle. Lähti ainakin klo 16.55 K-junassa Keravalta kohti Helsinkiä.
tallennettu
Karri Pietikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #15 : Kesäkuu 11, 2010, 20:40:04 »

Tänään oli saneeramaton Sm2 6056/6256 liikenteessä ainakin K-junassa, joka lähti 16.40 Helsingistä.
tallennettu
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #16 : Kesäkuu 12, 2010, 01:33:47 »

Tänään oli saneeramaton Sm2 6056/6256 liikenteessä ainakin K-junassa, joka lähti 16.40 Helsingistä.
Ja juuri sitä ennen tuli myöskin K-junana Helsinkiin.
tallennettu
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 74


« Vastaus #17 : Kesäkuu 15, 2010, 11:10:41 »

Eilen iltapäivällä Sm2 6056 oli H-junassa 9707.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #18 : Kesäkuu 21, 2010, 18:02:16 »

Tänään 6x56 ajoi ainakin 16.08 U junan Helsingistä, ja vastaavasti 16.59 U junan Kirkkonummelta.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #19 : Kesäkuu 21, 2010, 18:30:59 »

Teen valmiin pohjan, joten näiden äärimmäisen hyödyllisten havaintojen kirjaaminen on helpompaa:

"Jo ajat sitten menneenä ajankohtana ________, havaitsin viimeisen saneeraamattoman punakeltaisen Sm2-yksikön, joka tunnetaan moottorivaununsa numerolla 6056, junassa ______ tunnuksella __ matkalla lähtöpaikaltaan _______ määräpaikalleen _______. Yksikön liikkeessä en havainnut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Junavuoro ei ollut yksikön viimeinen, eikä muutoinkaan mitenkään erityinen. Vakuutan, että havaintoni on kirjoitettu niin myöhään, ettei havainnostani ole hyötyä esim. valokuvaajille."
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2010, 20:07:06 kirjoittanut Topi Lajunen » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« Vastaus #20 : Kesäkuu 21, 2010, 19:56:19 »

Oletkohan Topi ihan varmasti sisäistänyt bongauksen tarkoituksen, kun olisit valmis noin pitkään selitykseen? Seliselit kuuluvat poikkeuksiin, ei käytäntöön. Esim seuraava malli olisi riittävä:
100620 6x56 U16:08 Hki-Kkn
100620 6x56 U16:59 Kkn-Hki

eli vvkkpp nro juna huomautukset

Ei huomautuksia jos ei erityistä mainittavaa. Siitä näkee kuitenkin yhden Sm1:n kulkua ja yhden U-junaparin kierron Kirkkonummella. Onko kyseessä rutiinia vai ei, selviää vasta kun samasta junasta on useita havaintoja. Onko kyseessä 6x56 viimeinen ajovuoro selviää vasta kun seuraava on alkanut. Kaikki eivät ymmärrettävistä syistä ole havainneet tätä junaa, joten on kiva kun nykyisellä tekniikalla tieto saadaan asiasta kiinnostuneille.

Jos vetureissa ja moottorivaunuissa pidetään edelleen ajopäiväkirjaa, josta näkee kaikkien viimeaikojen junat (ja junapainot+akseliluvut), niin sittenhän näitä tietoja olisi todella helpompikin tapa kerätä. Jotenkin vaan tuntuu, että harrastajilla ei niihin ole samanlaista pääsyä kuin virasto-VR:n aikaan. Vetureissa työskentelevät taasen tuskin jaksavat innostua moisten tietojen keruusta ja levittämisestä (ei se varmaan kiellettyä olisi, ainakin vaikea kuvitella miksi olisi) siinäkään tapauksessa, että se todella olisi edelleen mahdollista.

Eihän tällaisesta tietoarkistosta tietenkään ole mitään hyötyä, mutta aina joskus se on kivaa nippelitietoa, ainakin Vorgissakin esiintyneiden kysymysten valossa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #21 : Kesäkuu 21, 2010, 20:16:54 »

Oletkohan Topi ihan varmasti sisäistänyt bongauksen tarkoituksen

Olen ainakin mielestäni ymmärtänyt kuvaamasi perinteisenkaltaisen bongauksen idean. Siihen ymmärtääkseni kuuluu juurikin mainitsemasi pitkän aikavälin havainnoista tehdyt päätelmät ja tulkinnat. Lisäksi, jos yksikön kierrossa havaittaisiin jotain poikkeuksellista, niin toki siinä olisi uutisoimisen arvoista. Tai jos sen havaittu liikehdintä viittaa siihen, että yksikkö on vaikkapa seuraavat pari päivää Kotkan liikenteessä, jolloin halukkaat kuvaajat löytävät sen helposti.

Mutta siinä, että seuraavana päivänä havainnon tekemisen jälkeen kerrotaan, että se näkyi jossain random K-junassa siihen ja siihen aikaan, ei ole mielestäni sitten niin mitään kertomisen arvoista.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #22 : Kesäkuu 22, 2010, 09:40:21 »

Oletkohan Topi ihan varmasti sisäistänyt bongauksen tarkoituksen
Mutta siinä, että seuraavana päivänä havainnon tekemisen jälkeen kerrotaan, että se näkyi jossain random K-junassa siihen ja siihen aikaan, ei ole mielestäni sitten niin mitään kertomisen arvoista.

Myöhäinenkin havainto on parempi, kuin ei havaintoa lainkaan - aina.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #23 : Kesäkuu 22, 2010, 10:08:00 »

Myöhäinenkin havainto on parempi, kuin ei havaintoa lainkaan - aina.

Ok.

Näin muuten eilen junassa IC 55 valkopunaisen kaksikerroksisen vaunun.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #24 : Kesäkuu 22, 2010, 12:36:35 »

Myöhäinenkin havainto on parempi, kuin ei havaintoa lainkaan - aina.

Ok.

Näin muuten eilen junassa IC 55 valkopunaisen kaksikerroksisen vaunun.

Onko tiedossasi muuten, milloin viimeinen liekkikeulasami poistuu liikenteestä? Mikäli ei, osaatko antaa mitään pitävää päivien vähimmäismäärää, jonka ajan liekkikeulasameja vielä voi kaupallisessa liikenteessä havaita?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Viimeisen punakeltaisen Sm2:n 6056 liikkeitä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina