Minä kyllä olen yleensä kuullut vain moitteita uusista IC-vaunuista, niiden penkkien epämukavuudesta ja hyllyjen ahtaudesta. Sen sijaan vanhoja sinisiä vaunuja kehutaan (tai ainakin harrastajat kehuvat) mukaviksi. Ilmastoinnin puuttuminen lienee sinisten suurin miinus. Ja siitäkin on haittaa vain kesällä.
Hieno asia sinänsä, että radoille tulee uutta suomalaisvalmisteista kalustoa.
Onhan siniset olleet aikanaan hyviä, mutta jos pitää valita sinisen vaunun ja kaksikerroksisen väliltä, valitsen kyllä jälkimmäisen! 8)
Ilmastointi on tosiaankin iso plussa, josta on iloa viilennyksen lisäksi myös kosteudenpoistajana. Sinisissä on mukavammat penkit (en silti pidä 2-kerrosvaunujen penkkejä huonoina), mutta taas kaksikerrosvaunuissa on paremmat pöydät. Kulkuominaisuudet (tärinä, heilunta) ovat uusissa vaunuissa ihan toista luokkaa kuin sinisissä. Näitä osaa arvostaa viimeistään, kun joutuu tekemään töitä liikkuvassa junassa. Ainiin, ja IC-vaunuissahan on lukuvalot, toisin kuin sinisissä (poislukien jo romutetut Esslingenit?). Jos nettiin tarvis päästä, myös GSM-vahvistimesta on iloa niissä osastoissa jossa sellainen on. Kun tulee aika lähteä käymään ravintolassa, vaunujen välillä liikkuminen sujuu IC:ssä jouheammin, kun ovet avautuvat napilla ja vaunujen välikköjen ovet kaksikerrosvaunuissa vielä yhtä aikaa.
Eiköhän tuossa nyt ollut jo vähän vasta-argumenttiakin. Hattuhyllyjen ahtaus 2-kerrosvaunuissa johtunee puhtaasti pystysuuntaisesta tilanpuutteesta, sillä vaununhan täytyy mahtua ATU:n sisälle. Pitkänä kaverina en mielelläni näkisi hyllyä alempanakaan, sillä ikkunapaikalle könyämisestä tulisi hankalampaa.