Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junien pysähtymis- ja lähtönopeudet asemalle / asemalta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Kesäkuu 05, 2010, 09:02:41 »

Tällainen asia on jo vähän aikaan mietityttänyt.

Eikös asemalta lähtevillä junilla ole rajoitus 30 km/h rajoittimen takia? Tai ainakin VR:llä töissä olleen pappani mukaan (ei VEK). Mutta mitä vauhtia esimerkiksi 15 vaunuinen IC juna saa tulla juuri junan tulosuunnan puolisen laiturin päässä? Onko asemlilla eroa ja esimerkiksi 4 vaunisen IC2:n ja 15 vaunisen IC:n välillä. Voiko Tikkurilasta läheteä kuinka nopeaan vauhtiin 12 vaunisen junan kanssa pohjoiseen. Välillä tuntuu että asemilla on eroa. Mikäs nopeus on esim. 2 yksikköisellä Sm4:llä laitureiden päässä junan tulosuunnassa.
Myös sellainen asia että kuinka nopeasti 15 vaunuinen IC juna 1:n Sr2:n vetämänä kiihtyy maksimissaan?

Toivottavasti tämä ei herätä kenessäkään outoja katesita meikäläista kohtaan, ajattelin että voisin kysyä niiltä jotka tietävät, esimerkiksi veturinkuljettajilta ta harrastajilta.  Hymyilee
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #1 : Kesäkuu 05, 2010, 12:03:02 »

Eikös asemalta lähtevillä junilla ole rajoitus 30 km/h rajoittimen takia?

Lähtöasemalla on rajoitus 35 km/h ensimmäiselle opastimelle asti. Välipysähdyksillä ei tällaista rajoitusta ole, joskin JKV merkkaa pysähdyttäessä seuraavan opastimen seis-asentoon, riippumatta mitä siellä oikeasti on. Tilanne päivittyy ennalleen vasta seuraavalla baliisilla, joten tämä voi rajoittaa kiihdyttelyhaluja asemalta. Monesti toistobaliisi(t) on kuitenkin sijoitettu siten, että himmailla ei tarvitse.


Lainaus
Mutta mitä vauhtia esimerkiksi 15 vaunuinen IC juna saa tulla juuri junan tulosuunnan puolisen laiturin päässä? Onko asemlilla eroa ja esimerkiksi 4 vaunisen IC2:n ja 15 vaunisen IC:n välillä.

(15-vaunuinen IC... melkoinen harvinaisuus... Hymyilee) Junan pituudella on jonkin verran merkitystä, jarruvoimien muutoksissa on pidemmillä junilla pidempi viive. Itse junan hidastuvuus on pituudesta riippumatta kuitenkin samaa kokoluokkaa (kaikki vaunut kun jarruttaa). Nopeuteen, jolla keula ohittaa laiturin alkupään, vaikuttaa enemmän laiturin pituus, tai tarkemmin vielä: keulan pysähdyskohdan ja laiturin alkupään välinen etäisyys. Sellainen tyypillinen nopeus tyypillisellä junalla tyypillisen laiturin alkupäässä on suuruusluokkaa 60 km/h, lähiliikenteen Sm-kalustolla voi olla tilanteesta riippuen jonkin verran enemmänkin.


Lainaus
Voiko Tikkurilasta läheteä kuinka nopeaan vauhtiin 12 vaunisen junan kanssa pohjoiseen. Välillä tuntuu että asemilla on eroa. Mikäs nopeus on esim. 2 yksikköisellä Sm4:llä laitureiden päässä junan tulosuunnassa.

Tikkurilasta voi lähteä niin paljon kuin vekottimesta lähtee pohjoiseen lähtiessä. Eri asemien välillä voi tuntua eroja, esimerkiksi Tikkurilassa lähdetään ylämäkeen, joka luonnollisesti hidastaa kiihdytystä.

Toista kysymystä sivusin jo edellä... riippuu etäisyydestä pysähtymiskohtaan. Lähijunilla normaalisti sellaista 60-80 km/h laiturin alkupäässä. Yksiköiden lukumäärä ei vaikuta asiaan, muutoin kuin eri pysähtymiskohdan kautta (joten pidemmillä junilla voi tulla lujempaa).


Lainaus
Myös sellainen asia että kuinka nopeasti 15 vaunuinen IC juna 1:n Sr2:n vetämänä kiihtyy maksimissaan?

Lukuarvoja en osaa arvioida, mutta tuollainen perus n. 6-vaunuinen IC Sr2:lla saavuttaa 160:n nopeuden Tikkurilasta pohjoiseen lähtiessä siinä Rekolan ja Korson välillä, mikäli kiihdyttää "normaalisti".
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Kesäkuu 05, 2010, 16:15:19 »

Kiitos Topille näistä vastauksista!  Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junien pysähtymis- ja lähtönopeudet asemalle / asemalta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina