Tuota ohjauksen luovuutta näyttää sieltä etelästä löytyvän kiitettävästi. Pari kertaa on tullut ihmeteltyä Kivesjärvellä pikureiden kohtaamista, jossa aikataulussa kulkeva ja normaalisti pysähtymättä aseman ohittava juna pysäytetään 1. raiteelle odottamaan myöhässä tulevaa "väistäjää", joka kierrätetään 2. raiteen kautta. Ainakin toisella kertaa tämä "väistäjä" vielä pysäytettiin tuolle 2. raiteelle. Taitaisi tällä logiikalla tuo myöhästymisketju jäädä katkaisematta.
Mietippä muuten uudelleen tämä juttu. Kivesjärven (Kilometrillä 878) lähimmät liikennepaikat ovat Paltamo (Km 901) ja Oulun suuntaan Vaala (Km 844). Toisin sanoen liikennepaikkojen etäisyydet Kivesjärveltä ovat 23 Km ja 34 Km. Keskinopeudella 120 Km/h nuo pikataipaleet taittuisivat ajassa 11,5 min ja 17 min, joka on siis melko pitkä aika, kun mietitään että se on käytännössä puolitoistakertainen, jos toinen kohdattavista junista on vasta liikennepaikkojen puolivälissä; odotusaikaa tulee kohdattavalle lisää pyöreästi +6 min ja +9min (+tietysti se toisen myöhästymisestä johtuva minuuttimäärä tietenkin).
Tässä todennäköisesti on ollut kyse junista 703 ja 710 ja siitä, että routarajoitusten vuoksi jo valmiiksi myöhässä oleva juna 703 myöhästyttäisi 710:aa, mikäli 710 jäisi odottelemaan aikataulunmukaista kohtausta Vaalaan
(korjattu). Näin 703 kannattaa laittaa huilimaan hetkeksi Kivesjärvelle ja odottaa vastaantulijaa. Muuta syytä 703:n raiteella 1 venaamiseen en keksi kuin sen, että se pääsee siitä lyhyen runkonsa ansiosta lähtemään melko sähäkästi, eivätkä sn35-vaihteet aiheuta lisämyöhästymistä, joskin marginaalista sellaista, kyseisen kohtauksen vuoksi.
Näin minä tämän järkeilisin.
703:n ja 710:n aikataulu hahmottunee helpoiten tuosta grafiikasta:
http://gratu.miso.fi/aikataulut/ -> Valitse rataosaksi Kajaani-Oulu, nakuta alaruutuun joku kulkupäivä ja paina sitten Haeskele.