Seppo Hiltunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 22
|
« : Kesäkuu 10, 2010, 13:14:50 » |
|
Lomalipun hintaa on VR nostanut välillä v.2003 - v.2010 99 € - 149€ (eli muutos on +150%). Samalla ehtoja on huononnettu rajaamalla edellisen illan matkanaloitus ennen klo 18 pois ja tietysti poistamalla es. opiskelijahinta kokonaan. Pääosin kuriositettipaikkalippuja sen sijaan on lisätty.
VR:n tarkoitushan on osakeyhtiönä tuottaa osakkenomistajilleen yhä suurempia voittoja alati pienemmillä panostuksilla, joten tämä muutos on siitä lähtökohdasta oikein. Tietysti junaharrastajille asia on juuri päinvastoin eli entistä vähemmän saa yhä kalliimmalla.
Nettikeskusteluista ja lehdistöstä on havainnut, että Lomalippu osoittautui liian suosituksi ja erityisesti nuoriso (n. 50% käyttäjistä) kansoitti junia ahkeraan, joten heidät poistettiin poistamalla alennuskin.
Mikä on Lomalipun tulevaisuus? Käyttäjämäärät parhaista päivistä (yli 40 000 lippua) laskevat vuosi vuodelta, hinta lähenee 200€ ja matkustuspäiviä vain 2 korkeintaan 2 viikon ajalla? Tätä me matkustajat ilmeisesti haluamme VR:n mielestä. Olisikohan näin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 10, 2010, 13:45:37 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 10, 2010, 19:55:00 » |
|
Mitenhän toi 175 tunnin passi oikein toimii? Onko se ensi käytöstä (leimaus?) voimassa sen 7 päivää ja 7 tuntia (eli 175 tuntia?) vai vähennetäänkö matkustetut tunnit jonkin pyöristyssäännön mukaan pois kokonaismäärästä? Taitaa olla eka vaihtoehto kuitenkin, myydään vain erikoisella nimellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 10, 2010, 20:15:10 » |
|
Mitenhän toi 175 tunnin passi oikein toimii? Onko se ensi käytöstä (leimaus?) voimassa sen 7 päivää ja 7 tuntia (eli 175 tuntia?) vai vähennetäänkö matkustetut tunnit jonkin pyöristyssäännön mukaan pois kokonaismäärästä? Taitaa olla eka vaihtoehto kuitenkin, myydään vain erikoisella nimellä. Suoraan tuossa linkatulla sivulla lukee: "175 Stunden (7 Tage und 7 Stunden)", eli lippu on voimassa 7 päivää ja 7 tuntia. Ilmeisesti siis leimaushetkestä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 10, 2010, 20:16:46 » |
|
Suoraan tuossa linkatulla sivulla lukee: "175 Stunden (7 Tage und 7 Stunden)", eli lippu on voimassa 7 päivää ja 7 tuntia. Ilmeisesti siis leimaushetkestä.
Suoraan linkatulta sivulta löytyvistä ehdoista: Der erste Geltungstag muss angegeben werden. Ab diesem Tag gilt der Pass 175 Stunden (7 Tage und 7 Stunden) lang.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 309
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 10, 2010, 22:57:00 » |
|
Voisiko joku suomentaa lyhyesti niin voisi vertailla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2010, 23:13:51 » |
|
Voisiko joku suomentaa lyhyesti niin voisi vertailla? Kaksi tuotetta, molempien perustietojen täydet käännökset: JuhlaPassi 175 tuntia - 175 tuntia 175,- eurolla
Tilaa välillä 17.5.2010 - 31.8.2010 JuhlaPassi ja aja 13.6.2010 ja 31.8.2010 välillä 175 tuntia (7 päivää ja 7 tuntia) 175,- eurolla koko Saksan läpi! Nuorille lippu maksaa heidän 26. ikävuotensa päättymiseen asti 145,- euroa. Lipun hintaan sisältyy pääsy DB:n museoon Nürnbergissä. Juhlatarjouksena lippu on lisäksi voimassa 7.12.2010!
---
JuhlaPassi - 1 kuukausi 299,- eurolla
Tilaa välillä 17.5.2010 - 31.8.2010 JuhlaPassi ja aja 13.6.2010 ja 31.8.2010 välillä kuukauden ajan (yhteen mittaan, ensimmäisestä voimassaolopäivästä laskien) 299,- eurolla koko Saksan läpi! Nuorille lippu maksaa heidän 26. ikävuotensa päättymiseen asti 246,- euroa. Lipun hintaan sisältyy pääsy DB:n museoon Nürnbergissä. Juhlatarjouksena lippu on lisäksi voimassa 7.12.2010!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 11, 2010, 07:01:29 » |
|
Lomalipun hintaa on VR nostanut välillä v.2003 - v.2010 99 € - 149€ (eli muutos on +150%).
Ei korotus ole 150 % vaan 50 %. Uusi hinta on kyllä 150 % vanhasta hinnasta, mutta se on toinen juttu. Jos korotus (99 eurosta) olisi 150 %, korotettu hinta olisi 247,50 €.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Seppo Hiltunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 22
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 11, 2010, 18:48:04 » |
|
Tämä on kyllä hiusten halkomista, mutta kuten kirjoitin, muutos (ei korotus) on 150% eli 1,5 kertainen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 11, 2010, 20:32:57 » |
|
Tämä on kyllä hiusten halkomista, mutta kuten kirjoitin, muutos (ei korotus) on 150% eli 1,5 kertainen.
Kylläkin kirjoitit, että "muutos on +150%".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Seppo Hiltunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 22
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 11, 2010, 21:08:29 » |
|
Lauri, 150% ja +150% on sama asia. Hinnanmuutos siis ylöspäin. P.S. Tällä jaarittelulla missataan kuitenkin kirjoitukseni pointti.
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2010, 01:53:10 kirjoittanut Seppo Hiltunen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 11, 2010, 21:40:42 » |
|
P.S. Tällä jaarittelulla missataan kuitenkin kirjoitukseni pointti.
Jos vertaat tuotteen sisällön muutosta tuotteen hinnan muutokseen ja kuinka ne vastavat toisiaan (tai ei), niin mielestäni pointti vääristyy, jos perustelut ovat alusta lähtien väärin. Luin aluksi ensimmäisen postauksesi ja silmiini tarttui tuo ("muutos +150%") ja ajattelin jotta onpas noussut todella paljon. Onneksi en kadulle mennyt huutamaan maailman pahuutta ja VR:n ahneutta pelkästään tuon tiedon varassa. Hulluinahan olisivat pitäneet aikuista ihmistä joka ei prosenttilaskua osaisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Seppo Hiltunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 22
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 12, 2010, 02:07:36 » |
|
Kyllä perustelut ovat ihan oikein. Riittää sisälukutaito. Pointti siis on, että tuotteen hintaa on korotettu ko. ajassa vaatimattomat 50% (opiskelijoille 150%) ja sisältöä on huononnettu sekä käyttäjämäärää rajattu ja sitten kaikkien kuuluisi olla kiitollisia. No, oletko sinä?
Provosoivasti enkä suinkaan vahingossa kirjoitin kuten olet lukenut. Jos nettopalkkasi (=käteen jäävä rahamäärä) olisi samassa työssä noussut tässä ajassa puolitoistakertaiseksi, olisit silti tappiolla, koska tuote on huonompi kuin alkuperäinen. Monenkohan opiskelijan tai es. eläkelläisen tulot ovat seuranneet VR:n hintakehitystä samoilla prosenteilla, jotta voi LOMAlippua lomallaan käyttää?
Ontuvista perusteluista malliesimerkkiä tarjoaa VR itse, kun harjoittaa harhaanjohtavaa markkinointia es. kehumalla, että "Junamme kulkevat nyt vedellä." (Kaukoliikenteen uusin aikataulu s.207). Minkähänlaista vettä Vankkojen ja Deevereiden tankkeihin lorotetaan, jotta mainos olisi totta? Jos halutaan sanoa, että sähköliikenne käyttää vesivoimaa energiantuottamiseensa, miksi jäädä puolitiehen? Mahtaillaan suoraan, että "junamme kulkevat aurinkoenergialla", sillä Aurinkohan sen veden meristä ja vesisitöistä haihduttaa ja siirtää potentiaaliksi sateena vesivoimalaitoksille.
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2010, 21:58:32 kirjoittanut Seppo Hiltunen »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #13 : Kesäkuu 14, 2010, 18:46:40 » |
|
Tämä Lomapassihan on nykyisillä ehdoilla täysin vessasta ja on tuotteena kaikkea muuta kuin houkutteleva. Yksi juttu tuoss ainakin voisi olla järkevämmin toteutettu, eli että matkustuspäiviä olisi parillinen määrä. Jos mielii heittävänsä esimerkiksi Helsinki-Jyväskylä- ja Helsinki-Oulu-reissut tuolla Lomapassilla, niin Oulun paluureissulle pitää hankkiakin tavallinen lippu ja Lomapassin + normilipun hinnaksi muodostuukin sitten jo 220 EUR, kahdelta hengeltä siis miltei puolen tuhatta euroa! Tuota ei voi millään matematiikalla pitää edullisena hintana.
Tämänkaltaisen tuotteen pitäisi oikeasti olla edullinen. Lomapassi lipputyyppinä on erinomainen, mutta miksi se pitää tarkoituksella hinnoitella ja erityisehdoitella pilalle? Jutut opiskelijoiden kansoittamista junista ovat bull shitiä. Itse olen sen verran monta sataatuhatta kilometriä rautateillä matkustajan ominaisuudessa kulkenut, että tiedän aivan varmasti mistä puhun. Ainoat ajankohdat, jolloin myös päiväjunat ovat tupaten täynnä, sijoittuvat hiihtolomasesonkeihin, juhannuksen ja joulun tietämiin. Muulloin kaikissa päiväjunissa on tilaa - tai tilaa on ainakin sen verran, että juniin mahtuisi varmasti muutama lomapassilainenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|