Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kallistuvakorinen juna  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #25 : Kesäkuu 14, 2010, 00:57:07 »

Jos se toimisi täysin oikein

Aivan täysin tarkasti 100-prosenttisesti se ei voikaan toimia - paitsi yhden penkkirivin kohdalla (ja ei tietenkään aivan täysintäysin siinäkään). Kaarteeseen ajettaessa vaunun etupää kohtaa sivuttaiskiihtyvyyttä aikaisemmin, mutta vaunu kuitenkin kallistuu saman verran koko pituudeltaan (kukahan valmistaja ensimmäisenä kehittelee kallistuvaa, sivuttaissiirtyvää ja _kiertyvää_ vaunua...). Näin ollen kaarteen alussa vaunun loppupää reagoi etupäätä enemmän verrattuna kallistustarpeeseen, ja kaarteen päättyessä toisin päin.

Hyvin marginaalinen ilmiö pitkien siirtymäkaarien takia, mutta olemassa, ainakin teoriassa. Hymyilee
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #26 : Kesäkuu 14, 2010, 02:05:01 »

Voisikohan tuollainen järjestelmä toimia täysin oikein jos se 'tuntisi' radan entuudestaan, eli siinä olisi ennakkoon ohjelmoitu eri kallistuspaikat jolloin se aloittaisi vaunun/vaunujen kallistamisen suunnilleen samalla hetkellä kun juna kaarteeseen saapuu? Tarvittavat tiedothan kone saisi junan omista järjestelmistä ja/tai GPS:n kautta, tosin sille pitäisi muistaa kertoa mitä reittiä ajetaan, varsinkin jos se se saa tietonsa junan omien järjestelmien kautta. Veikkaisin tosin, että tuollaisella järjestelmällä saatava hyöty olisi kai aika marginaalinen?
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #27 : Kesäkuu 14, 2010, 21:42:14 »

Hyvä keino on myös ottaa masun pohjalle pari Underbergiä tai muuta magenbitteriä. Toimii hyvin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #28 : Kesäkuu 15, 2010, 17:37:36 »

On kyllä ideoita täällä sadellut, mutta mulla on kyllä yksiselitteisesti paras, jätä pendolinot ja käytä sinisiä tahi ic vaunuja Iskee silmää
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #29 : Kesäkuu 15, 2010, 20:28:10 »

Voisikohan tuollainen järjestelmä toimia täysin oikein jos se 'tuntisi' radan entuudestaan, eli siinä olisi ennakkoon ohjelmoitu eri kallistuspaikat jolloin se aloittaisi vaunun/vaunujen kallistamisen suunnilleen samalla hetkellä kun juna kaarteeseen saapuu? Tarvittavat tiedothan kone saisi junan omista järjestelmistä ja/tai GPS:n kautta, tosin sille pitäisi muistaa kertoa mitä reittiä ajetaan, varsinkin jos se se saa tietonsa junan omien järjestelmien kautta. Veikkaisin tosin, että tuollaisella järjestelmällä saatava hyöty olisi kai aika marginaalinen?
Queensland Railin Hitachi-junassa pelaa juuri noin. Juna ajaa Brisbanesta Rockhamptoniin ja hiilijunat tuhoavat rataa siihen tahtiin, että kiihtyvyyksiin perustuva kallistelu ei kunnolla toimisi. Aina välillä junan kallistusohjelmisto tarkistaa sijaintinsa baliiseista.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #30 : Kesäkuu 16, 2010, 12:58:50 »

Hyvä keino on myös ottaa masun pohjalle pari Underbergiä tai muuta magenbitteriä. Toimii hyvin.
Kyllä, auttaa myös pienlentokoneen kyydissä ollessa, whiskykin kelpaa.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kallistuvakorinen juna  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina