Kari Kajaus
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4
|
« : Kesäkuu 18, 2010, 04:48:38 » |
|
Pääradalla liikenne poikki ajolankavaurion vuoksi, joku tehnyt nuotion Keravan ja Tikkurilan välille joka johtanut ajolankavaurioihin. Tälläistä kuulin kun töihin piti lähteä, Järvenpäässä seisonut parituntia junat ja kuulemma toisen samanlaisen kestää katkos. Nämä tiedot sain Järvenpään asemalta. http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/06/junaliikenne_poikki_tikkurila-kerava-valilla_1770423.html?origin=rssLiikenne on keskeytetty Tikkurilan ja Keravan välisellä rataosuudella. Kiskojen läheisyydessä on tulipalo. Radan jännite on jouduttu sammuttamaan ja junat eivät pääse kulkemaan. Tapahtuma vaikeuttaa sekä lähi- että kaukoliikennettä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Viljami Jokinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 18, 2010, 08:06:46 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2010, 08:47:22 kirjoittanut Viljami Jokinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2193
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 18, 2010, 10:43:11 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 18, 2010, 13:40:58 » |
|
Kokemuksia matkasta pääradalla (IC2-171): Runko saapui Helsinkiin lähtöraiteelle 2 minuuttia ennen lähtöaikaa ja matkaan päästiin 2 min myöhässä. Tikkurilassa odotettiin kulkuvuoroa 9 minuuttia, jonka jälkeen sn50 Tikkurilasta Korsoon. Korson pohjoispuolella käyttöön normaali nopeus (160km/h). Hyvinkäälle jarruttelua, kun edessä kulkeva H-juna saavutettiin ja sen perässä Riihimäelle. Riihimäeltä 18 min myöhässä, Hämeenlinnasta 16 min, Toijalasta 15 min ja Tampereella 14 min. Juna saapui raiteelle 1, jossa saapunut veturi irroitettiin samalla kun uudet asiakkaat jo nousivat kyytiin junan muututtua InterCity2-176:ksi. IC2-176 lähti 14:16 9 min myöhässä...
Rautatiedomino on jälleen aloitettu.
Liikennetiedotteet tällä hetkellä:
18.6. klo 14.33 Taajamajuna (9853) Helsingistä klo 16.25 Lahteen peruttu
18.6. klo 14.30 Helsingistä klo 15.36 (221), klo 16.02 (223), klo 16.36 (227) ja klo 17.00 (9701) Riihimäelle lähtevät taajamajunat ovat peruttu.
18.6. klo 14.20 Iltapäivällä klo 15-18 välillä K-junat Helsingistä Keravalle lähtevät 10 ja 40 minuuttia yli tasatunnin. Keravalta Helsinkiin K-junat kulkevat 25 ja 55 minuuttia yli tasatunnin. Ensimmäinen peruttu K-juna Helsingistä Keravalle on klo 14.55 ja viimeinen peruttu juna Helsingistä Keravalle klo 17.25.
18.6. klo 10.01 Kaikki Helsingin ja Saunakallion välillä kulkevat G-junat on peruttu tänään 18.6.2010 aiemmin tapahtuneen ilkivallan vuoksi.
18.6. klo 7.57 Liikenne on palautumassa vähitellen normaaliksi Hiekkaharjun ja Keravan välillä. Keskeytyksen syynä oli ilkivalta. Matkustajia pyydetään edelleen varautumaan myöhästymisiin ja mahdollisiin peruutuksiin lähijunaliikenteessä. Kaukojunaliikenteelle aiheutuu noin 10-30 minuutin myöhästymisiä. Korjaustyöt kestävät useita päiviä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 18, 2010, 15:53:49 » |
|
Toivottavasti tälläiset ilkivaltaiset teot eivät tule vaikuttamaan suhtautumista bongareihin, negatiivisella tavalla!? Poliisissa jo huomattavissa negatiivista asennetta bongareita kohtaan!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aleksi Kallio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 13
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 18, 2010, 16:45:56 » |
|
Joo ikävä kyllä yhdyn edelliseen. Jos joku "kansalaisaktiivinen" poliisit soittaa ja olet radan varressa niin sitten vaan kerrot että mitä teet ja näytät kuvauskalustosi. Harvemmin sitä paitsi kukaan pistää radalle telezoomia tai jalustaa. Tämä lähinnä huomiona niille "kansalaisaktiiveille".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 18, 2010, 18:21:46 » |
|
Nyt täytyy tietysti muistaa se, että tässä oli kyseessä kirkonpolttaja-, yms. kategorian tyypit, eikä näitä pitäisi rinnastaa muihin nuoriin ja/tai nuoriin rautatieharrastajiin. Vertauksena esimerkiksi se, ettei Myyrmäen kirkon edustalla tupakoiva rippi-ikäinen poikaporukka lähtökohtaisesti tarkoita sitä, että seuraavaksi palaa pala Louhelaa.
Tällä tarkoitan sitä, että jokainen parturi on hu*ra, mutta jokainen hu*ra ei ole parturi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Tuominen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 19
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 18, 2010, 19:23:41 » |
|
Aika vähättelevä tuo termi ilkivalta. Tuollainen rautatien turvalaitteiden tarkoituksellinen tuhoaminen, jossa laitetaan ihmishenget vaakalaudalle ja aiheutetaan mittavia taloudellisia vahinkoja yhteiskunnalle katsottaisiin Keski-Euroopassa terrori-iskuksi ja asia myös tutkittaisiin ja syylliset rangaistaisiin sen mukaisesti. Ei taida tapahtua Suomessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1092
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 18, 2010, 20:08:34 » |
|
Aika vähättelevä tuo termi ilkivalta. Tuollainen rautatien turvalaitteiden tarkoituksellinen tuhoaminen, jossa laitetaan ihmishenget vaakalaudalle ja aiheutetaan mittavia taloudellisia vahinkoja yhteiskunnalle katsottaisiin Keski-Euroopassa terrori-iskuksi ja asia myös tutkittaisiin ja syylliset rangaistaisiin sen mukaisesti. Ei taida tapahtua Suomessa.
Onneksi termi "terrori" on kuitenkin varattu toisenlaiselle toiminnalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 18, 2010, 22:26:13 » |
|
Onneksi termi "terrori" on kuitenkin varattu toisenlaiselle toiminnalle.
Kyllä, juuri näin. Ilkivalta, vaikka sen seuraukset olisivat kuinka ilkeitä, on ilkivaltaa. Kaikenlaisen hörhötyksen kutsuminen terrorismiksi vain lopulta vähättelee oikeaa terrorismia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Kajaus
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 18, 2010, 23:33:27 » |
|
Juuri tuohon junabongareiden olemassaolon väärinymmärryksen leikkiin törmäsin itsekkin tänään, kun tulin takaisin helsingistä. Rekolassa valkoisen nauhan takana eräs mieshenkilö kurotteli pitkälle järjestelmäkameran objektiivit tiukasti säädettynä, räpsien kuvia palaneesta rele"laatikosta". Muut asemalla olijat kyllä katsoivat tiukasti ja pitkään kyseistä kuvaajaa.
Aamulla Järvenpäässä puoli seitsemän tienoilla ohitse meni intercity jonka perässä oli Eil ja Eilf vaunut. Tarkemmin en ehtinyt huomioimaan, unenpöpperössä taisi olla vielä helsinkiin päin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 19, 2010, 13:31:06 » |
|
Lisäten tuohon omaan ed. kommenttiin se että en tuota poliisien asennetta nyt ihan tuulesta tempaissut, sillä siihen liittyy omakohtasta kokemusta, viimeksi Torstaina Kouvolassa, kun olin kuvaamassa radan vierellä,niin ensin huutaa naiskuski hiekka-auton hytistä, että pois radalta, vähän aikaa "akan" lähdön jälkeen, niin poliisi karjuu minulle että pois radalta ja sanoo että jos vielä minut tapaa radan vierestä, niin sakkoa sataa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #13 : Kesäkuu 19, 2010, 16:37:27 » |
|
Lisäten tuohon omaan ed. kommenttiin se että en tuota poliisien asennetta nyt ihan tuulesta tempaissut, sillä siihen liittyy omakohtasta kokemusta, viimeksi Torstaina Kouvolassa, kun olin kuvaamassa radan vierellä,niin ensin huutaa naiskuski hiekka-auton hytistä, että pois radalta, vähän aikaa "akan" lähdön jälkeen, niin poliisi karjuu minulle että pois radalta ja sanoo että jos vielä minut tapaa radan vierestä, niin sakkoa sataa! Kuinka lähellä olit ATU:a? Oliko radan ja sinun välissä aitaa tms.. ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2519
|
« Vastaus #14 : Kesäkuu 19, 2010, 16:59:39 » |
|
......poliisi karjuu minulle että pois radalta ja sanoo että jos vielä minut tapaa radan vierestä, niin sakkoa sataa!
Tällainen vanhaan aikaan anottu radallakulkulupa voisi auttaa selittämään, ettei sitä olla pahanteossa. http://vaunut.org/kuva/63589
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #15 : Kesäkuu 19, 2010, 23:07:04 » |
|
Kuinka lähellä olit ATU:a? Oliko radan ja sinun välissä aitaa tms.. ? [/quote] Vastaus on nyt nähtävissä http://vaunut.org/kuva/63604?u=1669&d=20.06.2010&ns=1. Kerro mitä mielestäsi tein väärin, sillä olin 2m radasta, mutta mikään selitys ei poliisille kelvannut!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1092
|
« Vastaus #16 : Kesäkuu 20, 2010, 00:12:57 » |
|
Kuinka lähellä olit ATU:a? Oliko radan ja sinun välissä aitaa tms.. ? Poliisin mielestä tuo etäisyys ei varmaankaan ollut joko riittävä, tai ehkä päättelivät sinun olleen ratapiha-alueella. Ja siis asiattomasti. Rautatielaki: 4) liikkuu tai oleskelee asiattomasti ratapiha-alueella, ratalinjalla, rautatiesillalla tai rautatietunnelissa, joka ei ole yleisön käytettävissä, on tuomittava, jollei teko ole vähäinen tai siitä muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, rautatielainsäädännön rikkomisesta sakkoon. Eräillä vierailla mailla jopa nuo huoltotiet luetaan rautatiealueeksi. En tiedä miten näitä on kokeiltu Suomen oikeuslaitoksessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #17 : Kesäkuu 20, 2010, 09:03:11 » |
|
Kerro mitä mielestäsi tein väärin, sillä olin 2m radasta, mutta mikään selitys ei poliisille kelvannut!
Suosittelen käyttäytymään virkavallan tai vartijoiden kanssa näissä tilanteissa asiallisesti. Kerro ystävällisesti millä asioilla liikut ja kuka olet, näytä tarvittaessa vaikka henkilöllisyystodistuksesi ja anna näin hyvä kuva rautatieharrastajista. Mikäli alat haistattelemaan tms. niin se jää varmasti "virallisten valvojien" mieleen, eikä missään nimessä positiivisessa mielessä... SRHS:n jäsenkortin esittäminen tilanteessa voi myös antaa taustatukea. Kun loppupeleissä muistetaan, että virkavallalla ja harrastajilla on kuitenkin yhteisen hyvän tavoittaminen päämääränä, niin parempi olisi ettei välejä pilattaisi epäasiallisella käytöksellä. Tässä Kouvolan esimerkki tapauksessa et välttämättä tehnyt mitään väärää, mutta poliisi kiinnostui tarkoitusperistäsi normaalista poikkeavan liikkumisesi vuoksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #18 : Kesäkuu 20, 2010, 12:59:08 » |
|
20.6.2010. Matkustajainformaatiojärjestelmä ei toimi Etelä-Suomen asemilla Helsinkiä ja Pasilaa lukuun ottamatta.
Muilla Etelä-Suomen asemilla laiturinäytöt ja kuulutukset eivät toimi. Myös lipunmyyntijärjestelmissä on ollut ongelmia.
Ongelmat johtuvat Rekolassa varhain perjantaiaamuna tapahtuneesta tuhotyöstä. Liikennevirasto selvittää parhaillaan tilannetta.
Liikenneviraston tiedote ja muut uutiset antavat ymmärtää, että tilanne olisi suoraa seurausta tulipalosta. YLE:n uutiset kertoo kuitenkin, että korjaustöiden yhteydessä on rikottu jokin kaapeli, josta tämä häiriö varsinaisesti johtuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #19 : Kesäkuu 20, 2010, 13:03:11 » |
|
Larille: En ruvennutkaan poliiseille inttämään. Kun poliisit olivat lähteneet...tai siis he saattivat minut siihen halkotorille, niin sitten kyllä raivosin! kyllä minulla on sellainen itse tekemä huomioliivi, jossa lukee selässä junabongari. En tiedä sitten olisiko huomioliivi auttanut asiaan!?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #20 : Kesäkuu 20, 2010, 22:23:23 » |
|
Larille: En ruvennutkaan poliiseille inttämään. Kun poliisit olivat lähteneet...tai siis he saattivat minut siihen halkotorille, niin sitten kyllä raivosin! En tunne paikkaa, mutta kuvan perusteella en kyllä näe mitään syytä poliisin toimintaan. Yhä edelleen viranomaisillamme on silloin tällöin unohtaa jokamiehenoikeudet, liikkumis- ja ilmaisunvapaus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #21 : Kesäkuu 21, 2010, 00:59:11 » |
|
Olisiko tässäkin tapauksessa kyse ikärasismista? Oletan Markuksen olevan nuori tai melko nuori harrastajanalku.. Tätä ikärasismia on tavattu aina, ei pelkästään nyt 2000-luvulla, ja sen kohteena on aina ns. nuoriso. Nuorisoa kun on aina pidetty, pidetään yhä ja tullaan pitämään jatkossakin kaiken pahan alullepanijana, häiriöiden aiheuttajana ja paikkojen tuhoajana. Nuorison edustajat eivät ole vielä ehtineet hankkimaan paikkaa tai statusta yhteiskunnan kastijärjestelmässä, joten heillä ei voi olla koskaan mitään asiaa minnekään. Meillä aikuisilla on sen sijaan helpompaa. Ison kameran kanssa sihtaavaa aikuista pidetään hyvin usein lehtikuvaajana, ainakin maaseudulla. Vielä jos on sattunut valitsemaan asusteekseen esimerkiksi em. heijastinliivit, työrauha on aina taattu. Toisekseen, aikuinen vastaan aikuinen -tilanteessa äärimmäisen harvoin tilannetta lähdetään selvittämään huutamalla tai uhkailemalla, sillä fyysisen kontaktin uhka ja sen häviäminen on tässä tapauksessa suurempi kuin esimerkiksi nuori vastaan aikuinen -tilanteessa. Runsaan omakohtaisen kokemuksen perusteella epäilyttävästi käyttäytyviä aikuisia lähestytään askel kerrallaan varovasti nuuskien ja haistellen, jolloin tilannetta voi aina pehmentää lähtemällä itse vastaan tai vähintään tervehtimällä kädenheilautuksella. Lyhytkestoisen epävirallisen kuvausluvan ja kuvausrauhan voi toisinaan käydä kysymässä joltakin, joka esimerkiksi työskentelee samaan aikaan alueella näköyhteyden päässä, esimerkiksi lauseella "Haittaako jos jos hetkisen kuvaan tässä lähistöllä..." Sama koskee myös esim. asuttujen vanhojen asemarakennusten edustalla kuvaamista - tapauksesta riippuen tietenkin. Samalla voi kysyä lämpimikseen vaikkapa paikan historiasta, lähiaikojen liikenteestä, tai mikä nyt tilanteeseen kulloinkin sopiikaan! Tässä Markuksen esimerkkitapauksessa poliisit toimivat juuri niin kuin heidän on käsketetty toimia: On saatu ilmoitus epäilyttävästä henkilöstä tai asiattomasti oleilevasta henkilöstä, jolloin miliisiipartiolle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin poistaa henkilö paikalta, jotta tehtävä voidaan ylipäätään raportoida suoritetuksi. Mikäli Markus olisi palannut paikalle esimerkiksi seuraavana päivänä, olisi se jo uusi tehtävä. Kestolottomuotoista pysyvää kieltoa ei voi antaa, koska sille ei ole perusteita. (aitaa alueella, kieltotauluja, tms.) Poliisipartion onneksi asiaton oleskelija oli tällä kertaa Markus, eikä esimerkiksi Pasi Viheraho, aikuinen joka ei mitä tahansa niele, tässä tähän tapaukseen sopiva esimerkkivideo: http://www.youtube.com/watch?v=wAz-zUbfi4A
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #22 : Kesäkuu 21, 2010, 12:48:35 » |
|
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni voidaan kertoa, että sähkökeskuksen "luuranko" oli tänä aamuna siirtynyt Rekolasta Keravalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #23 : Kesäkuu 22, 2010, 01:16:40 » |
|
Edelleen JuKu:ssa mainitaan Tikkurilan kohdalla 'ilkivalta' myöhästelyn syyksi, ainakin näihin karjalan baanan juniin, kaiketi myös muihinkin? Joudutaanko Tikkurilasta matelemaan Keravalle vai mikä aiheuttaa myöhästymistä?
Esim. S7 oli n.30min myöhässä, osittain toki ratatöidenkin takia. Sopivasti IC10:kin oli myös myöhässä ja kohtaus olikin sitten Lappeenrannassa, 'normaalisti' Muukossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #24 : Kesäkuu 22, 2010, 09:51:12 » |
|
Joudutaanko Tikkurilasta matelemaan Keravalle vai mikä aiheuttaa myöhästymistä?
Siellä joudutaan ajelemaan punaisia päin useammankin tolpan ohi, mikä aiheuttaa alhaisen nopeusrajoituksen. Lisäksi liikenteenohjaus ei "näe" tämän pätkän junia, joten lupa punaisten ohitukseen voidaan antaa vasta, kun edellinen juna on ilmestynyt takaisin kartalle (ja vähän pidemmälle, jotta seuraavalla junalla on "tilaa" ilmestyä pimeältä alueelta). Siis, tämä ainakin pari päivää sitten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|