Näistä R-kiinteistöistä vielä. Hyvä ystäväni tuolla Itäisen-Suomen suunnalla jätti tarjouksen upeasta ja todella hyväkuntoisesta museoviraston suojelemasta asemasta noin 10 vuotta sitten. Tarjous oli 200 000mk, VR:n (vain kuka näitä oikein myy) kaverit hieman naureskelivat alhaiselle tarjoukselle. Meni 3-4 vuotta kun sieltä hänelle soitettiin, että vieläkö hän on asiasta kiinnostunut, ja sopiiko hintaa hieman nostaa, hän sanoi että ei sovi, kaupat tehtiin seuraavana päivänä. Hän tilasi tontille saostuskaivot ja maaperätutkimuksen porakaivoa varten, tutkimuksessa selvisi maaperän vakava saastuminen, tällä kertaa kyseessä ei ollut VR:n tekosista, vaan kiinteistössä aiemmin toiminut akkufirma, soitto VR:lle toi paikalle ensin Bobkatin, no eihän siitä mitään tullut, uusi soitto VR:lle niin saatiin paikalle kunnon pyörivä kaivuri ja kuorma-autoja, ensin löydettiin aika mälli akkuja, tämän jälkeen suoritettiin tarpeelliset maanvaihdot. Mutta kyllä porakaivot ja harmaavesisysteemit tämän jälkeen jäivät tekemättä. Eli mikä on myyjän vastuu tällaisista ympäristöpommista yleensä ja onko esim. VR:ä tutkituttanut näitä alueita mitenkään ennen myyntiin laittoa. Eikö ”ennen vanhaan” R-kalusto tuottanut liikkeellä/paikalla ollessaan erilaisia nykyjään ”ongelmajätteeksi” luottavia aineosia. Esim. diesel tankkaus paikat näyttävät täällä olevissa kuvissa aika saastuneilta, ja onhan vetureista valunut luontoon myöskin suuria määriä voiteluun ym. käytettyjä voiteluöljyjä. Oma osansa on tietenkin tämä vieläkin jatkuva (vai jatkuuko?) sinisten vaunujen isomman tai pienemmän hädän ”roiskiminen” pitkin radanvarsia (vrt. kesämökki direktiivit). Sitten on vielä tämä lamppukaasun (VR) valmistus, taitaa olla aikalailla samaa tavaraa kuin kaupunkikaasu, Kuvan
http://vaunut.org/kuva/41877?m=1&t=kaasu alla asiaa Pasilan kaasutehtaasta, ja seuraavan linkin alla hieman tarinaa siitä mitä ”mömmöja” tällaisesta toiminnasta syntyy
http://vaunut.org/kuva/61938 ja miten niiden loppusijoitus aikoinaan hoidettiin ja paljonko tämä tapaus ”Myllypuro” on tullut Helsinkiläisille veronmaksajille maksamaan. Voi hyvin kuvitella mistä nämä VR:n syanidit löytyvät, ne löytyvät Pasilan entiseltä kaatopaikalta eli nykyisen Pasilan varikon alta, kohtahan se nähdään, kun sen peruskorjaus alkaa Osoitteessa
http://www.suvilahti.fi/about/rakennushistoria/ on muuten hieno historiallinen kuvaus Suvilahden kaasu ja sähkölaitoksesta, suosittelen.