Vastaukset em. kysymyksiin tiedetään jo:
1. Kalustokysymykset kuuluvat liikennöitsijälle. (VR: Ei kannata investoida)
2. Uusiin ostoliikennevuoroihin ei ole määrärahaa. (VR: Ei kannata ajaa)
Joskus tulee vielä mitta täyteen tuon "VR:n Virallisen Mielipiteen (tm)" kanssa.
Ajatellaanpa tilannetta kun henkilöliikenne on kilpailutettu: Kalustopankkijärjestelyllä useampi yhtiö voi harkintansa mukaan investoida kalustoon tulevaisuudessa, toki kalusto maksaa ja kaluston ostamiseen sekä ylläpitämiseen tarvitaan resursseja. Liikennöinti pitäisi olla tukevalla pohjalla alusta alkaen, ja kaluston käyttövarmuus pidettyä huipussaan, että asiakkaat oppisivat luottamaan uuteen yhtiöön.
Liikennöinti tuolla ei voi olla sillä pohjalla mitä se nyt on, tyyliin: "Lakkautetaanpas tuosta nuo vähemmän kannattavat vuorot nyt ihan vaan huvin vuoksi että saatais porukkaa kulkemaan kalliimmalla junalla pitemmän matkaa.."
Samoin henkilöliikenne (varsinkin YTV-seudun ulkopuolinen lähi-) vaatii erilaista asennoitumista, kuin mitä VR:llä tällä hetkellä on. Yksityisen firman, joka tekee homman tehokkaammin mitä VR, toiminta tulee halvemmaksi ja itsekannattavaksi. Tukea tarvitsisi lähinnä kalustohankintoihin.
VR:n suhtautuminen välinpitämättömästi "poikkiliikenteeseen" on jo nähty.
Tällä haavaa Jy-Sk-taajamajunavuoroja ollaan supistamassa kahteen kun niitä päinvastoin pitäisi lisätä viiteen. Ja eikä siinä vielä kaikki, liikennöintikalusto on suunnitteilla vaihtaa Dm12:siin, vankkoihin jotka jo kertaalleen todettiin kyseisellä rataosalla huonosti käytettäviksi tilanpuutteen (täyden 5-vaunuisen sinisen taajamajunan kapasiteetti ahdettuna pariin vankkaan=Sillipurkki) ja yksiköiden välillä kulkemisen hankaluuden takia. Ilmeisesti VR:llä ajatuksena ohjata ihmiset kalliimmalle reissulle Tampereen kautta. Kilometrejä tulee yli sata lisää sen kautta.