Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: P274 8.7.2010 Deeverivedolla Ouluun.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« : Heinäkuu 09, 2010, 04:38:44 »

8.7.2010 P274 saapui Ouluun yhden deeverin (2502) vetämänä, sillä hinauksessa ollut Sr1 oli vikaantunut. Sr1 oli kuitenkin virroitin ylhäällä, joten ilmeisesti pystyi syöttämään vaunuihin sähköä, joten tavallaan voimme puhua dieselsähköisestä veturista tai pikemminkin yhdistelmästä Hymyilee Juna meni ihan kiitettävää vauhtia kaikesta huolimatta ja kuvasin sen Tuirassa, valitettavasti kameran näytöltä en erottanut Sr1 numeroa ja vielä on kuvat purkamatta koneelle. Oulussa junaan on vaihdettu uusi veturi vikaantuneen tilalle ja junan Ouluun tuonut dv palasi siirtona takaisin pohjoiseen.  Liitteenä copy/paste kulkutiedoista ja kuten voidaan havaita itse asiassa Dv12 vetoisena on ottanut Rovanimi-Oulu välillä aikataulua jopa kiinni.
Edit: Lisätty kuva tapahtumasta, ylläpito voi poistaa kuvan mikäli katsoo aiheelliseksi.


* P274_08072010.jpg (137.33 kilotavua, 789x672 - tarkasteltu 558 kertaa.)

* IMG_0168_m2.JPG (234.63 kilotavua, 1200x900 - tarkasteltu 426 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2010, 06:53:29 kirjoittanut Harri Junttila » tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #1 : Heinäkuu 09, 2010, 08:58:34 »

Tampereelle tultiin jopa etuajassa ja Helsinkiin juna saapui aikataulun mukaisesti.
tallennettu
Jouni Ijäs
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #2 : Heinäkuu 09, 2010, 10:42:15 »

Jaa siis oliko 15-20 vaunuinen yöpikajuna ajettu Rovaniemeltä Ouluun yhdellä deeverillä Järkyttynyt Huh
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #3 : Heinäkuu 09, 2010, 12:59:52 »

Jaa siis oliko 15-20 vaunuinen yöpikajuna ajettu Rovaniemeltä Ouluun yhdellä deeverillä Järkyttynyt Huh
Kyllä juuri näin, sillä laitoinkin havainnon tänne koska oli todellakin poikkeavaa Oletettavasti on sama Dv joka on tuonut Kemijärveältä Rovaniemelle junan, sillä roissa ei pahemmin ole koneita...  tosin on joskus tullut tavarajunakin yhdellä deeverillä perässä 36 tavaravaunua.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2010, 13:36:09 kirjoittanut Harri Junttila » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 09, 2010, 13:53:23 »

Mites deeverillä riitti voimaa? Aika erikoista, mutta ois kyllä ihan kiva tietää kuinka lujaa päästiin maksimissaan ajamaan?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Heinäkuu 09, 2010, 19:49:41 »

En tiedä tämän junan toteutunutta kokoonpanoa, mutta voisin arvioida sen olleen seuraavanlainen (vaunujen massat arvioina):
- 8 x Edm (Kjä +Roi-vaunut), 8 x 60 tn
- 1 x Ei, 1 x 40 tn
- 1 x Rk, 1 x 40 tn
- 1 x Ein, 1 x 40 tn
- 1 x Fot, 1 x 40 tn
- 1 x Fots, 1 x 40 tn
- 2 x Hccmqqr, 2 x 40 tn (kuormattuina)
==
15 vaunua, 760 tn (yhden Dv12:n maksimijunapaino on 900 tn)

Olen kyllä vahvasti sitä mieltä ja uskallan jopa pantata vehkeeni siitä, ettei 1 x Dv12 ei suoriudu tällaisesta mitenkään näin huikeilla keskinopeuksilla:
- Roi-Kem, 95 Km/h (matka-aika 72 min, matkaa 114 Km)
- Kem-Ol, 108 Km/h (matka-aika 59 min, matkaa 106 Km)

Eli tämä ei voi olla tällä vetokokoonpanolla totta, ei mitenkään. Maksimijunapainolla yhden Dv12:n vetämänä tämänkaltainen juna hyytyy mäkeen kuin mäkeen ja niitä Roi-Kem(-Ol)-välillä on melkoisen paljon.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #6 : Heinäkuu 09, 2010, 21:05:22 »

Kerrankin täytyy olla samaa mieltä Mikon kanssa. Yhdelle Dv12:lle mahdoton tehtävä, ennen vanhemmat miehet sanoivat, että 7-vaunuinen pikajuna on riittävä mainitulle sarjalle (1960/-70 lukujen vaihteessa) ja tuostahan ovat nopeudet vielä nousseet. Voisikohan olla mahdollista, että Sr1 oli vain puolitehoinen (toinen teli erotettu) - erittäin laiska tuolle junalle, lisättiin tuo Dv12:a vetovoimaksi ja yhdessä toivat junan Ouluun (molemmissa vetureissa kuljettajat)Huh Erittäin villi arvaus.
tallennettu
Jouni Ijäs
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #7 : Heinäkuu 09, 2010, 21:26:03 »

Onhan toki 22 vaunuinen yöjunakin tullut Rovaniemeltä Ouluun 1 x Dr16 vetämänä, niin eikai tuossa vielä mäkeen jäädä deeverillä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Heinäkuu 09, 2010, 21:34:15 »

Onhan toki 22 vaunuinen yöjunakin tullut Rovaniemeltä Ouluun 1 x Dr16 vetämänä, niin eikai tuossa vielä mäkeen jäädä deeverillä.

Paitsi että ei ole koskaan tullut - matkustajajunien maksimivaunumäärä on iät ajat ollut 20 vaunua, akseleista viis.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #9 : Heinäkuu 09, 2010, 22:09:15 »

Vai olisiko sudesta hajonnut  kompura? jolloin se on voinut vetää junaa täydellä teholla Deeverin kanssa.
tallennettu
Jouni Ijäs
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #10 : Heinäkuu 09, 2010, 22:15:42 »

Vuonna 1999 elokuussa oli sitten joku poikkeustilanne. Itse matkustin yöjunassa Rovaniemeltä Ouluun, jossa oli 22 vaunua autovaunut mukaanlukien ja vetovoimana 1 x Dr16.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #11 : Heinäkuu 09, 2010, 22:27:35 »

Ei toki jäädä mäkeen, mutta noiden keskinopeuksien ylläpitämien on erittäin epätodennäköistä. Mikolle: on joskus tullut vietyä yli 80-akselista pikajunaa - kuljettajan suostumuksella (en varmaan enää joudu edesvastuuseen). Junapainojen teoreettinen laskeminen vajaatehoiselle veturille on erittäin kaukana käytännöstä: Vet. Dr12 2228 matkalla konepajalle Tampereelta, 1-3 ryhmä erotettu pois eli 1/3-osa laskennallisesta max. painosta pois (1500tn). Lähtiessä 80aks 874tn, Viinikasta Perkiöön (Tpe:n ratapihalla) juna liikkui, muttei edes Hassler tikittänyt - Perkiössä katkaistiin kuljettajan pyynnöstä vielä pätkä pois, lopullinen kokoonpano 64aks. 638tn - eikä tuollakaan junalla pystytty aivan aikataulun mukaiseen ajoaikaan. Dr13 2329 matkalla Kv:sta  konepajalle, vain I-ryhmä käytössä, junana 136aks. 706tn (toki junan pituus vaikeutti kulkua) - ajoaika Kv-Ri 2h 45min, kun normaalisti  liikuttin tuo väli (ehjällä veturilla), jopa 1560tn:n junilla kahteen tuntiin.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #12 : Heinäkuu 09, 2010, 22:30:40 »

Tuo Joonan olettamus saatta olla totuudenmukaisempi, kuin oma arviointini.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #13 : Heinäkuu 09, 2010, 23:12:25 »

Yhden Dv12:n suurin sallittu junapaino M-vaihteella 450tn ja T-vaihteella 900tn, riippuen rataosasta tämä mainitsemani tieto on Tpe-Pri välillä jossa suurin nousu-/lasku on 12,5 promillea. T-vaihteella liikkuu vaihtotyössä Toijala-Valkeakoski välillä 2800tn, tämä tieto on kuultu veturin kuljettajalta.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #14 : Heinäkuu 10, 2010, 00:57:39 »

Katsoin videokameralta videon kun juna ohitti tuiran ja kaalihäkistä ei kyllä kuulunut pihaustakaan mutta se ei tietenkään mitään todista vaikka yleensä tuuletin pitää jonkunlaista ääntä kuitenkin, tosin oli kyllä deeverikin puottanut jo tehoja pois ja lähinnä rullasi kohti Oulua enää. Valitettavasti en näe että onko kaalihäkissä kuljettaja sisällä. Vaunuja seuraavasti keulalta alkaen 2 sinistä vaunua + rx + sininen (fot?) + 3x edm + Fots? + 6x edm +3x Hccmqqr (en hirveän hyvin tunne vaunuja) eli 17 vaunua perässä + kaalihäkki ?.
Tämä olisi kyllä mielenkiintoista saada varmistettua että miten tässä on toimittu ja onko sr1 kyennyt vetämään, toisaalta jos deeveriä olisi tarvittu pelkästään paineilman tuottamiseen, niin miksei silloin olisi laitettu sr1:stä keulaan ja dv sen taakse?. Katson jos saisin liitettyä kuvan tähän keskusteluun kun saan purettua kuvat kamerasta, mutta se kestää kun on satoja kuvia ja kameran liitäntä on vain usb 1.1 .
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #15 : Heinäkuu 10, 2010, 02:18:37 »

Sk-Tpe välillä kokoonpano oli Sr1+Ein+Eipt+Rk+EFit+3Edm+Fots+6Edm+3Hccmqqr.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 641


« Vastaus #16 : Heinäkuu 10, 2010, 23:18:24 »

Ei toki jäädä mäkeen, mutta noiden keskinopeuksien ylläpitämien on erittäin epätodennäköistä.

Kävin läpi puolenkymmentä Dr16-vetoisen 16-19-vaunuisen yöpikajunan ajoa Kemistä Ouluun ja kaikissa toteutunut ajoaika oli muutaman minuutin päälle 1 h 10 min. Tosin näissä oli aina jotain tilapäisten hiljennysten tai junakohtausten aiheuttamia hidastuksia, joten Dr16-veturilla lienee optimioloissa mahdollista alittaa ko. välillä 1 h 10 min raskaan yöpikajunan kanssa. Sen sijaan 59 min vaikuttaa tällä perusteella Dr16-veturillekin jo täysin utopialta ja se on sentään paljon voimakkaampi kuin Dv12.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #17 : Heinäkuu 11, 2010, 09:28:00 »

Ei toki jäädä mäkeen, mutta noiden keskinopeuksien ylläpitämien on erittäin epätodennäköistä.

Kävin läpi puolenkymmentä Dr16-vetoisen 16-19-vaunuisen yöpikajunan ajoa Kemistä Ouluun ja kaikissa toteutunut ajoaika oli muutaman minuutin päälle 1 h 10 min. Tosin näissä oli aina jotain tilapäisten hiljennysten tai junakohtausten aiheuttamia hidastuksia, joten Dr16-veturilla lienee optimioloissa mahdollista alittaa ko. välillä 1 h 10 min raskaan yöpikajunan kanssa. Sen sijaan 59 min vaikuttaa tällä perusteella Dr16-veturillekin jo täysin utopialta ja se on sentään paljon voimakkaampi kuin Dv12.

Ovatko nämä ajoajat Kemin ja Oulun väliltä kellotettu milloin? Mikäli niissä ei ole otettu huomioon 2005-2006 välillä nostettua radan suurinta sallittua nopeutta 120-> 140km/h, niin se saattaisi selittää tämän. Yöjunissakin on eroja, jos oikein muistan - eikös osalla ole sn 120 km/h ja osalla 140 km/h. Näistä pikajuna 274 täyttää 140 km/h ehdot ja sitä myös käyttää, jos on mahdollista. Tässä kerrotussa tapauksessa keulilla on ollut Dv12, jonka sn on 125 km/h ja matka 106 km. Kun tapauksesta on havaintoja radan varrelta ja mustaavalkoisella muutenkin, niin en mä ainakaan epäile tapahtunutta. Hyvin on juna liikkunut...

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Heinäkuu 11, 2010, 11:17:12 »

Miten Dv12-veturi voi kumota fysiikan lait? Onko kuskina ollut muuan David Copperfield? Muuta selitystä en keksi, sillä mun ymmärtääkseni tietty tehomäärä riittää tiettyyn etenemisnopeuteen tietynpainoisen junan kanssa.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 641


« Vastaus #19 : Heinäkuu 11, 2010, 17:51:51 »

Ovatko nämä ajoajat Kemin ja Oulun väliltä kellotettu milloin? Mikäli niissä ei ole otettu huomioon 2005-2006 välillä nostettua radan suurinta sallittua nopeutta 120-> 140km/h, niin se saattaisi selittää tämän.

Mainitsemani ajot olivat vuosilta 1997-2004. En kuitenkaan usko, että sallitun nopeuden nostolla olisi mitään käytännön merkitystä 16-19-vaunuisen Dr16-vetoisen junan ajoaikaan, koska tuollaisen junan normaali ajonopeus pyörii linjalla siinä 90-110 km/h:n kieppeillä. Kyllä se hetkellisesti saavuttaa edullisessa maastossa 120 km/h mutta vastaavasti kovemmissa nousuissa nopeus hyytyy 50-70 km/h:n tasoon (joskaan juuri Kemin ja Oulun välillä ei pahoja mäkiä ole).

Käytännössä siis Dr16-veturin teho on liian pieni, jotta raskaalla yöpikajunalla voitaisiin merkittävässä määrin hyödyntää yli 120 km/h:n nopeutta ja tietysti tämän täytyy päteä vielä selvemmin Dv12-veturiin. Itse asiassa Dv12-veturilla lienee suotavaa vetää noin raskasta junaa T-vaihteella, jolloin sallittu nopeus on 85 km/h.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: P274 8.7.2010 Deeverivedolla Ouluun.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina