Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 184
|
« Vastaus #50 : Lokakuu 17, 2011, 10:12:49 » |
|
No ei kai tuo Siperian Susi ollut yhtään susi hankintana, Ainakin henkiläkohtaisesti sitä mieltä että jahka niitä alkaa poistumaan niin ainakin yhden soisinmuseoitavan ja palautettavan alkuperäisväritykseen. VR voisi aivan hyvin juhlistaa juhlavuottaaan tulevana vuonna maalauttamalla edes yhden Sr1:sen alkuperäisväreihin, lienee turha haaveilla valkosivuisista puolapyörärenkaista, mutta edes se maalaus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #51 : Lokakuu 17, 2011, 14:34:47 » |
|
Täysin samaa mieltä. VR tuskin olisi sitä mitä se on nyt ilman susia ja miksei myös junttilan salamoita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #52 : Lokakuu 17, 2011, 15:29:00 » |
|
Täysin samaa mieltä. VR tuskin olisi sitä mitä se on nyt ilman susia ja miksei myös junttilan salamoita.
Junttien salamia oli vain yksi kappale. En oikein ymmärrä Sr1:n haukkumista. Kyllähän ne kai varsin hyvin ovat tehtävänsä toimittaneet. Neukkupelejä toki, mutta ei niitä nyt 40 vuoden iässä kannata upouusiin vetureihin verratakaan. Eikä se viimeinen kotimainenkaan veturituotanto kaiketi puhdasta riemuparaatia ollut 80-luvulla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #53 : Lokakuu 17, 2011, 15:40:35 » |
|
Eikä se viimeinen kotimainenkaan veturituotanto kaiketi puhdasta riemuparaatia ollut 80-luvulla.
No ei, semminkin kun uutta kotimaista veturia pukkaa vielä vuonna 2011... 8)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1330
|
« Vastaus #54 : Lokakuu 20, 2011, 14:38:43 » |
|
En oikein ymmärrä Sr1:n haukkumista. Kyllähän ne kai varsin hyvin ovat tehtävänsä toimittaneet. Neukkupelejä toki, mutta ei niitä nyt 40 vuoden iässä kannata upouusiin vetureihin verratakaan.
Kuka haukkui Sr1:tä? Ei niitä tarvitsekaan verrata 40-vuotiaina, riittää, kun verrattiin niitä syntyaikoinaan. Meluisia, vetoisia, jäykät kulkuominaisuudet omaavia vetureita, jotka kehittivät noin 2/3 vastaavien länsimaisten vetureiden tehosta ja vetovoimasta (muistettakoon. että Sr1:n todellinen vetovoima on luokkaa 210 kN viileillä ja 160 kN kuumentuneilla ajomoottoreilla). Veturin neuvostotekniikka on 1940-luvulta peräisin. Lukuisat Sr1:n käyttäjät ovat saaneet niistä reumatismin, meluvamman ja välilevyvikoja. Jo vajaa kymmenen vuotta aiemmin toimitti kotimainen teollisuus Sm1-kalustoa, joka oli teknisesti kymmeniä vuosia edellä aikaansa. Laittamalla Sr1:n hintaan hieman lisää, olisi saanut kotimaisen sähköveturin, ja on vaikea kuvitella, että se olisi ollut tässä valossa erityisen huono.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 515
|
« Vastaus #55 : Heinäkuu 19, 2012, 14:39:48 » |
|
Sr1 ajomoottorien tuuletus on alimitoitettu, moottorit kun käyvät kuumana niin virta rajoitetaan 850 A.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 43
|
« Vastaus #56 : Tammikuu 19, 2013, 16:20:13 » |
|
Karmea vihreä mutta vihreä veturi kyllä nätti tyyliin vanhat höyryveturit.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #57 : Tammikuu 19, 2013, 16:44:31 » |
|
Mielestäni Sr1:sen uusi vihreä väri on mukavan vihreä, ei mitenkään hirveä, mutta sen valkoisen osan puhtaanapito ei ole valitettavasti aina parasta mahdollista...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa-Matti Turunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 65
|
« Vastaus #58 : Maaliskuu 22, 2013, 10:01:56 » |
|
Jos harrastajilta kysyttäisiin nyt mielipiteitä Sr1:n uudesta värityksestä, kun se nyt on jonkun aikaa ollut ensimmäisen veturin maalaamisesta, niin mitäpä vastaisitte? Itse kyllä täytyy sanoa, että alan jo pikku hiljaa tykätä uudistuksesta yhä enemmän ja enemmän. Kokonaisuudessaan piristävä vaikutus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #59 : Maaliskuu 22, 2013, 10:37:58 » |
|
Ja Sr2:n väritys on jotenkin kökkö. En tiedä mitä pitäisi tehdä, mutta nykyinen on huono.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #60 : Maaliskuu 22, 2013, 19:45:37 » |
|
Sr1 vihreänä näyttää mielestäni oikein hyvältä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Vesa Kauhajärvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 55
|
« Vastaus #62 : Maaliskuu 26, 2015, 09:02:22 » |
|
En löytänyt parempaakaan paikkaa tälle, enkä viitsinyt uutta ketjua aloittaa. http://blogbook.fi/timoekman/paranoian-ja-myotajuoksijoiden-kehto/"Yksi VR:n käytössä oleva veturi on ”Made in U.S.S.R.” –plakaatilla varustettu, mutta niitäkin plakaatteja on kuulemma alettu varastamaan keräilyharvinaisuuksina veturien kyljistä." Pitääkö tuo paikkaansa? Muuhun blogin sisältöön en ota kantaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #63 : Maaliskuu 26, 2015, 09:11:18 » |
|
En oikein ymmärrä Sr1:n haukkumista. Kyllähän ne kai varsin hyvin ovat tehtävänsä toimittaneet. Neukkupelejä toki, mutta ei niitä nyt 40 vuoden iässä kannata upouusiin vetureihin verratakaan.
Kuka haukkui Sr1:tä? Ei niitä tarvitsekaan verrata 40-vuotiaina, riittää, kun verrattiin niitä syntyaikoinaan. Meluisia, vetoisia, jäykät kulkuominaisuudet omaavia vetureita, jotka kehittivät noin 2/3 vastaavien länsimaisten vetureiden tehosta ja vetovoimasta (muistettakoon. että Sr1:n todellinen vetovoima on luokkaa 210 kN viileillä ja 160 kN kuumentuneilla ajomoottoreilla). Veturin neuvostotekniikka on 1940-luvulta peräisin. Lukuisat Sr1:n käyttäjät ovat saaneet niistä reumatismin, meluvamman ja välilevyvikoja. Jo vajaa kymmenen vuotta aiemmin toimitti kotimainen teollisuus Sm1-kalustoa, joka oli teknisesti kymmeniä vuosia edellä aikaansa. Laittamalla Sr1:n hintaan hieman lisää, olisi saanut kotimaisen sähköveturin, ja on vaikea kuvitella, että se olisi ollut tässä valossa erityisen huono. Minkälaiset näkymät nyt olisi, jos suomalaista veturiteollisuutta olisi ylläpidetty. Nyt ylläpidetään vain "surua puserossa", siltäkin osin. Ja suru vaan lisääntyy, uusi uutinen, Torotkin häipyvät!
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2015, 19:43:02 kirjoittanut Esko Ampio »
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1330
|
« Vastaus #64 : Maaliskuu 26, 2015, 16:56:35 » |
|
Voisi ajatella, että Valmet olisi saanut tehdä Hr 21 -veturin: Bo´Bo´3800 kW, 160 km/h, suurin vetovoima 280 kN, tyristorikäyttö. Ehkä olisi hankittu Lokomolta pienempi sarja Sr 21:ää, Co´Co´, 5700 kW, 120 km/h, suurin vetovoima 420 kN, tyristorikäyttö. (Sarjamerkintöjä olisi ollut loogista jatkaa näin). Näistä veturityypeistä on kaaviokuvia.
Sitten 1988 olisi saatu uusi taajuusmuuttajapeli Sr 22, Bo´Bo´, 4400 kW, 200 km/h, 320 kN. Tästä veturityypistä on jopa värikuva Valmetin esitteessä.
SLM:n kanssa asiointi olisi ehkä ollut tarpeetonta (nykyinen Sr2 olisi jäänyt hankkimatta) , ja nyt alettaisiin korvata kahta ensimmäistä mallia Transtechin täysin tietokoneistetulla T601 "ROCK"-veturilla, Bo´Bo´, 6000 kW, 220 km/h, 340 kN . Tämä mm. nopeustutkalla varustettu veturi on varustettu ajomoottoreiden ja taajuusmuuttajien nestejäähdytyksellä sekä mm. ympäristöystävällisellä muuntajaöljyllä. "Last mile" -ominaisuuksia varten veturissa on erityisen hiljainen Sisu Diesel / AgcoPower 6-sylinterinen 8,4 litran 295 kW (400 hv) dieselgeneraattori, joka on optimoitu biopolttoaineen käytölle ja jolla voidaan häiriötilanteissa hoitaa myös junan 1500 V syöttöä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|