Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #25 : Heinäkuu 22, 2010, 21:27:47 » |
|
Ja laivalla taas on satelliitin kautta nettiyhteydet.
...jolla yleensä on taas näköyhteys satelliittiin kuin satelliittiin.. En ole varma ymmärsinkö kommentin, mutta... Ei tarvitse kuin sen yhden satelliitin. Joko geostationaarisen tai sitten vaikka noita voimakkaasti elliptisellä radalla kiertäviä. Tosin niissäkin tulee pieni tauko kun haetaan uusi satelliitti, mutta vain ehkä kuuden tunnin välein.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Pihlajamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #26 : Heinäkuu 22, 2010, 22:01:06 » |
|
Joku voisi kertoa OIKEAN syyn miksi Visa Electron ei kelpaa missään junassa koskaan.
Esim. Pendolinoissa VR mainostaa olevan langaton nettiyhteys kaikkien matkustajien käytössä, ja suurimmalla osalla ainakin eteläisen Suomen radoista pystyy esim. sähköpostit lukemaan milloin vain, pois lukin tunnelit, myös muissa junissa.
Onko tosiaan niin, että kun tässä juuri vähän aikaa sitten laitteita uusittiin, niin uusissakaan laitteissa ei ole mahdollista verkkoyhteyteen silloin kun se verkon puolesta olisi mahdollista? Siinä tapauksessa vika on vain ja ainoastaan laitteet hankkineen yhtiön eli VR:n, ei pankkien, teleyhtiöiden tai minkään muunkaan tahon.
Jos taas yhteysmahdollisuus on olemassa miksei sitä käytetä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #27 : Heinäkuu 22, 2010, 22:25:18 » |
|
Nythän tässä asiassa oli kyse asiakaspalvelusta, ei erilaisten lippujen/korttien/pankkitilin saldojen yms. jutuista.
Mahtoiko kyseessä sittenkin olla maksuHALUKAS matkustaja? Onkos kukaan miettinyt tätä näin päin? Maksuvälineestä siis viis.
Suomalaisugrilainen tapa on todentotta se, että lähtökohtaisesti aina on ongelma ja vasta sen jälkeen ratkaisu. Skandinaavinen ja länsimainen tapa sen sijaan on se, että ensin on on ratkaisu ja vasta viimeisenä vaihtoehtona ongelma.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #28 : Heinäkuu 22, 2010, 22:26:16 » |
|
Se, että kortti kelpaa taksissa, johtuu siitä, että taksi on yleensä varsin hyvin väintään GPRS-verkon peittoalueella. Juna ei ole. Eikä se kortti sitten kelpaa taksissakaan, jos yhteys sattuu olemaan poikki.
Uuden GSM-R -verkon kautta tuon ei luulisi olevaan mikään ongelma, etenkin kun myyntilaitteissakin on GSM-R -tuki kuin myös GPRS-käyttömahdollisuus. http://www.almextransport.com/mobile.htm
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #29 : Heinäkuu 22, 2010, 22:45:26 » |
|
Käsittämätöntähän onkin se että mainostetaan junista löytyvää nettiyhteyttä, mutta sitten Elektron ei käykään. Miten netti voi toimia jos Elektron ei toimi?
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #30 : Heinäkuu 22, 2010, 23:41:31 » |
|
Vähintään 2G verkko kattaa suurimman osan erämaa taipaleita eli 262kt/s ja 3G kattaa kuntien keskustat itse joiduin ostamaa 79€ lisäantennin että saan lähes täyden tiedon siirtonopeuden. Nettiliittymä on DNA mokkula. Olisiko tässä mahdollista pyytää kuukausi maksuun alennusta kun pahimmillaan yhteyden nopeus on ollut ilman lisäantennia 80-110kt/s 1/10 osa maksetusta?
Työ konduktöörin toiminta että jätetään liikennepaikalle jonne pääsee vaan taksilla osoittaa huonoa asiakaspalvelua vaikka kaikkia jäniksiä ei voi kyydissä pitää. Pääkaupunkiseudulla on pankkiautomaatteja joka nurkalla seuraava yhteys Hki-Psl lähtee melkein 2 minuutin välein. Mutta Tuollainen toiminta että heitetään kyydistä keskelle korpea pistää vituttamaan, koska seuraava yhteys junalla voi olla 3-9 tunnin päästä. Maalaisjärkeä pitäisi saada enemmän käyttöön, koska naapurin kanssa on toimittu niin että minä harvennan metsän ja saan palkaksi työstä kaatamani puut ja naapuri työpanoksen kohtuu asevelihintaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ak
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 39
|
« Vastaus #31 : Heinäkuu 23, 2010, 01:39:38 » |
|
Tietämättömyys yleisesti hyväksytyn maksutavan kelpaamattomuudesta valtionyhtiön joukkoliikennevälissä ei ole tyhmyyttä.
Se on tyhmyyttä, jos et ole koskaan käyttänyt junassa matkustaessa korttia maksuvälineenä ja et sitten tarkista etukäteen käykö se. Kuitenkin aivotoiminnalla varustetut ihmiset tietävät ettei Electron käy maksuvälineenä lähellekään kaikkialla. Junien kohdalla tuo kelpaamattomuus ei ole mikään salaisuus ja siitä kerrotaan monessakin paikassa. Minun piti matkata taksilla ja minulla ei ollut käteistä joten luonnollisesti otin selvää ennen matkan aloittamista, että voiko matkaa maksaa kortilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #32 : Heinäkuu 23, 2010, 08:04:21 » |
|
Satunnaiselle bussimatkustajalle voi olla vaikea arvata ennakkoon sopivaa rahaa. En itsekään tiedä, voiko bussiin päästä 20 tai 50 euron setelillä. Kaks- tai viissatasella en olettaisi pääsevän.
HSL:n ohje kuljettajalle on, etto kaksikymppinen pitää hyväksyä, isompien hyväksyminen on sitten tilanteesta (kiire, kassa, kuskin pinna) kiinni eli harkinnanvaraista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #33 : Heinäkuu 23, 2010, 08:08:36 » |
|
Vähintään 2G verkko kattaa suurimman osan erämaa taipaleita eli 262kt/s ja 3G kattaa kuntien keskustat
No ja höpön-löpön! Lisäksi datayhteys liikkuvasta junasta yli 120 km/h on teknisesti pikkuisen haastavampaa kuin se sinun yrityksesi vilkuilla nettipornoa jossain mökissä kolmen kilometrin päässä kaupungista. Työ konduktöörin toiminta että jätetään liikennepaikalle jonne pääsee vaan taksilla osoittaa huonoa asiakaspalvelua vaikka kaikkia jäniksiä ei voi kyydissä pitää.
Kyllä tuo minustakin jossain määrin tökeröä oli. Ehkä konnarit ovat jo kyllästyneet näihin Electronin tarjoajiin joita tuntuu piisaavan vaikka asiasta on takuulla tiedotettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #34 : Heinäkuu 23, 2010, 08:10:37 » |
|
Käsittämätöntähän onkin se että mainostetaan junista löytyvää nettiyhteyttä, mutta sitten Elektron ei käykään. Miten netti voi toimia jos Elektron ei toimi?
Netti toimii Pendolinoissa ja joissain tupladekkereissä, joissa on omat tukiasemat. Kestää aika monta vuotta ja euroa ennen kuin kaikessa liikkuvassa kalustossa on riittävän luotettava verkkoyhteys korttitarkistuksen tekemiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #35 : Heinäkuu 23, 2010, 10:24:04 » |
|
On selvää, ettei bussikuskeilla ole tolkuttomasti vaihtorahaa, mutta sellainen 50 euroa ei saisi olla este. Olen itse vaihtanut matkustajalle rahaa kun kuskille ei ole viisikymppinen kelvannut. Ja sitten nämä muoviläpyskät: Pankit lähes pakottavat asiakkaita niitä ottamaan, mutta maksutilateessa niillä ei olekaan käyttöä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #36 : Heinäkuu 23, 2010, 10:52:06 » |
|
Vähintään 2G verkko kattaa suurimman osan erämaa taipaleita eli 262kt/s ja 3G kattaa kuntien keskustat
No ja höpön-löpön! Lisäksi datayhteys liikkuvasta junasta yli 120 km/h on teknisesti pikkuisen haastavampaa kuin se sinun yrityksesi vilkuilla nettipornoa jossain mökissä kolmen kilometrin päässä kaupungista. Eipä taida junat tuolla Vihtarissa 120:tä paahtaa ja elämänmeno on muutoinkin sen verran rauhallista, että sen datayhteyden ehtii ottamaan asemallakin seisten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 272
|
« Vastaus #37 : Heinäkuu 23, 2010, 11:08:37 » |
|
Mitä tapahtuu sitten se päivä kun VR lupaa että electron kelpaa junissa ja konnari ei jostain syystä saa yhteyttä verkkoon? Mitä lehdet kirjoittavat sitten kun juna seisoo asemalla ja jää myöhään kun joku maksaa electorinilla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Rissanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 33
|
« Vastaus #38 : Heinäkuu 23, 2010, 11:49:17 » |
|
Satunnaiselle bussimatkustajalle voi olla vaikea arvata ennakkoon sopivaa rahaa. En itsekään tiedä, voiko bussiin päästä 20 tai 50 euron setelillä. Kaks- tai viissatasella en olettaisi pääsevän.
HSL:n ohje kuljettajalle on, etto kaksikymppinen pitää hyväksyä, isompien hyväksyminen on sitten tilanteesta (kiire, kassa, kuskin pinna) kiinni eli harkinnanvaraista. Ohjetta sovelletaan lähinnä niin, että yli kahtakymppiä ei anneta vaihtorahana takaisin. Jos ostaa lippuja viidelläkympillä, niin ilman muuta voi maksaa viidenkympin setelillä. Tai jos hyväksyy sen, ettei saa rahasta takaisin, niin voi maksaa myös miten isolla setelillä vain. Tässäkin on viimekädessä kyse asiakaspalvelusta, koska tuollaisia rahoja rikkoessa loppuu vaihtokassa saman tien eikä sitten ole enää varaa antaa vaihtorahaa seuraaville asiakkaille. Ehdottomasti pitäisi ainakin seudullisessa joukkoliikenteessä saada joka vaunuun/junaan lippuautomaatti joka hyväksyy kaikki yleiset maksuvälineet, eli varsinkin Visa Electronin. Niin kauan kun on palveluja joissa ei muoviraha kelpaa, menetetään muovirahan hyödyt. Eli vaikka on kortti, niin silti joutuu kanniskelemaan lompakossa painavia, kiliseviä kolikoita ja seteleitä joita ei voi varkaustapauksessa sulkea pois käytöstä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #39 : Heinäkuu 23, 2010, 12:14:05 » |
|
Eipä taida junat tuolla Vihtarissa 120:tä paahtaa ja elämänmeno on muutoinkin sen verran rauhallista, että sen datayhteyden ehtii ottamaan asemallakin seisten.
Ostakeepa sinne Vihtarin seuvulle kaapuntista vähän lokkiikkaa, tiältä suapi halavalla. Vaekka se juna suattasihi Vihtarrii pysähtyö outtammaan kun joku asjakas vinguttoo vissaa - ja sitte sama viijen kilometrin piässä uuvvestaan - ni ee ne oekeen nuo pisnesmiehet tykkee jos joka iisee rupiaa aena seihtemän savun kohalla pysähtelemään vuan jotta joku kossi suapi Elektoonillansa maksoo.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #40 : Heinäkuu 23, 2010, 12:21:01 » |
|
Ehdottomasti pitäisi ainakin seudullisessa joukkoliikenteessä saada joka vaunuun/junaan lippuautomaatti joka hyväksyy kaikki yleiset maksuvälineet, eli varsinkin Visa Electronin.
Ehdottomasti pitäisi jokaiseen matkustajunaan (ei tarvitse olla joka vaunussa) saada lippuautomaatti, joka hyväksyy yleiset maksuvälineet - joihin Visa Electron ei kuulu. Electron on muutaman pankin sooloilua ja sen tarkoitus on yrittää sitouttaa nuoriso juuri sen pankin asiakkaaksi. Mokoma läpyskä on niin asiakkaille kuin laitevalmistajille ollut pahasti hiertävä kivi kengässä koko olemassaolonsa ajan. Jos Electronia ei lakkauteta kokonaan, pitää sen käyttäjille tehdä selväksi sen rajoitukset. Itse asiassa sitä yritetään nytkin, mutta näkyy niitä tomppeleita olevan, joille selitys ei uppoa. Onneksi minun ei enää tarvitse taistella Electronin online-varmennusten koodausten ja poikkeusten ja poikkeksenpoikkeusten kanssa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #41 : Heinäkuu 23, 2010, 12:40:02 » |
|
Mitä tapahtuu sitten se päivä kun VR lupaa että electron kelpaa junissa ja konnari ei jostain syystä saa yhteyttä verkkoon? Silloin voisi kokeilla normaalia asiakaspalvelua eli asiakas saisi matkansa ilmaiseksi, jos maksaminen ei millään välineellä onnistuisi. Tarkoitan siis normaalia asiakaspalvelua muualla kuin VR:llä.. Itselleni on kerran käynyt niin, ettei kaupan korttiyhteydet toimineet ja pankkikorttia ei voitu höylätä edes käsipelissä, kun ei löytynyt "höyläpaperia". Koo-kauppias totesi, että ostokseni ovat ilmaiset ja toivotti hyvää kesän jatkoa. Eihän se nyt asiakkaan vika ollut, ettei kauppiaalla ollut toimivia koneita. Onnekseni olin K-kaupassa enkä VR-kaupassa. VR:llä olisin varmasti joutunut asettelemaan ostokseni takaisin hyllyyn kauppiaan sättiessä ja sen jälkeen haukkujen kera pihalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #42 : Heinäkuu 23, 2010, 13:24:59 » |
|
Mites jos VR tarjoaisi poikkeustapauksissa matkan laskulla lisättynä vaikka kympin laskutuslisällä? Voiskos siinä olla idistä?
Ei, ei täältä pääkaupunkiseudulta lähdettäisi joukolla maakuntiin ajamaan junalla sillä ajatuksella, että "kaiken minkä saa laskulla, on kotiinpäin". Jälleen kerran tässä on kyse siitä, että miksi lähdetään ensin liikkeelle ongelmasta, miksei sitä ongelmaa ratkaista ennen syntyä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa Leskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 60
|
« Vastaus #43 : Heinäkuu 23, 2010, 13:26:55 » |
|
Mitä tapahtuu sitten se päivä kun VR lupaa että electron kelpaa junissa ja konnari ei jostain syystä saa yhteyttä verkkoon? Silloin voisi kokeilla normaalia asiakaspalvelua eli asiakas saisi matkansa ilmaiseksi, jos maksaminen ei millään välineellä onnistuisi. Tarkoitan siis normaalia asiakaspalvelua muualla kuin VR:llä.. Eli asiakkaan pitää saada palvelu ilmaiseksi, jos hän ei halua/viitsi/voi maksaa käteisellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Nousiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 66
|
« Vastaus #44 : Heinäkuu 23, 2010, 13:29:55 » |
|
Kauan sitten Hesassa käydessäni sporassa kysyttiin "eikö olis pienempää", otin sitten kolikkopussini matkakassista joka oli osin auki ja kolikot levisi sporan lattialle, osa niistä vieri ulos asti ja kiskoillekin poimin niitä jonkun aikaa kunnes kuljettaja kehoitti "tule nyt kyytiin" .. varmaan meni pidempään kuin vaihtorahaa setelistä annettaessa. Siitä oppineena olen etukäteen varannut matkustessani lyhyitä matkoja sopivan kokoisen summan käteistä valmiiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #45 : Heinäkuu 23, 2010, 13:51:52 » |
|
Olosuhteet:
-Alaikäinen asiakas -Ilmeisesti maksuhalukas eikä lähtökohtaisesti pummi -Jättäminen hevonpersiiseen (joo älkää loukkaantuko Vihtarissa asuvat vaan matkustajan kannalta)
==> Jos ylläolevat ovat faktaa, niin selkeä palveluvirhe VR:ltä, koska kuten täällä todettiinkin, asiat olisi voinut hoitaa toisin vaikka ei olisikaan noudatettu pilkulleen VR:n pykäliä.
Tosin me emme tiedä kun olemme lukeneet yksipuolisen selostuksen lehdistä, kuinka monta v*ttua osineen on saatu junassa kuulla, open ammatissa tiedän tämänkin puolen ko. ikäisiä opettaessa. Mutta 95% niistä on siedettäviä, rehellisiä ja mukavia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #46 : Heinäkuu 23, 2010, 14:05:11 » |
|
Mitä tapahtuu sitten se päivä kun VR lupaa että electron kelpaa junissa ja konnari ei jostain syystä saa yhteyttä verkkoon? Silloin voisi kokeilla normaalia asiakaspalvelua eli asiakas saisi matkansa ilmaiseksi, jos maksaminen ei millään välineellä onnistuisi. Tarkoitan siis normaalia asiakaspalvelua muualla kuin VR:llä.. Eli asiakkaan pitää saada palvelu ilmaiseksi, jos hän ei halua/viitsi/voi maksaa käteisellä. Jos kauppias oveen liimaamillaan luottokorttitarroilla kertoo, että maksun voi hoitaa korteilla, niin ei kai se asiakkaan murhe ole, jos korttikone on tiltissä? Tiesitkö muuten, että normaalikokoiselle ruokakaupalle tulee reilusti halvemmaksi hoitaa valtaosa rahaliikenteestä korteilla kuin käteisellä maksaen. Käteisen rahan käsittely ja kuljetus tulee kauppiaalle turkasen kalliiksi. Tiesitkö vielä senkin, että kuluttajan hallussa oleva luottokortti on varma merkki luottokelpoisuudesta ja muutenkin elämänhallinnasta. Siksi esim. auton vuokraaminen ei tahdo ilman kortteja onnistua. Ulkomaillla ei välttämättä pääse edes hotelliin jne. Siinä niitä syitä, miksi raha on muuttunut sähköiseksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa Leskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 60
|
« Vastaus #47 : Heinäkuu 23, 2010, 14:20:06 » |
|
Mitä tapahtuu sitten se päivä kun VR lupaa että electron kelpaa junissa ja konnari ei jostain syystä saa yhteyttä verkkoon? Silloin voisi kokeilla normaalia asiakaspalvelua eli asiakas saisi matkansa ilmaiseksi, jos maksaminen ei millään välineellä onnistuisi. Tarkoitan siis normaalia asiakaspalvelua muualla kuin VR:llä.. Eli asiakkaan pitää saada palvelu ilmaiseksi, jos hän ei halua/viitsi/voi maksaa käteisellä. Jos kauppias oveen liimaamillaan luottokorttitarroilla kertoo, että maksun voi hoitaa korteilla, niin ei kai se asiakkaan murhe ole, jos korttikone on tiltissä? Jos VR oviin ja lipunmyyntitiskeihin liimaamillaan viesteillä selkeästi ilmoittaa, että Visa Electron ei kelpaa junissa, niin ei kai se konduktöörin vika ole, että viesti ei mene perille. Järkeään voi aina käyttää ja käteiselläkin voi maksaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ak
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 39
|
« Vastaus #48 : Heinäkuu 23, 2010, 14:39:59 » |
|
Jos kauppias oveen liimaamillaan luottokorttitarroilla kertoo, että maksun voi hoitaa korteilla, niin ei kai se asiakkaan murhe ole, jos korttikone on tiltissä? Mutta kauppiaalla ei ole millään tasolla minkäänlaista velvollisuutta antaa tuotteita ilmaiseksi asiakkaalle jos laitteet eivät toimi. Tiesitkö muuten, että normaalikokoiselle ruokakaupalle tulee reilusti halvemmaksi hoitaa valtaosa rahaliikenteestä korteilla kuin käteisellä maksaen. Käteisen rahan käsittely ja kuljetus tulee kauppiaalle turkasen kalliiksi. Tyylipuhdas valhe. Korttimaksamisesta tulee nykyään paljon suuremmat kulut kun kauppojen pitää jokaisesta korttiostoksesta maksaa tietty provisio-osuus pankille. Periaatteessa esim. K-Supermarket kokoisessa kaupassa korttimaksamisesta tulee parissa päivässä isompi lasku kuin käteisestä koko kuukauden aikana. Tästä syystä kaupat suunnittelevat, että kortilla maksaville tulisi lisämaksuja verrattuna käteismaksajiin. Tällä hetkellä odottavat, että kuka uskaltaa avata tämän pelin ensimmäisenä. Veikkaan, että tuo lisämaksu tullee käyttöön vuoden vaihteessa isojen ketjujen yhteispäätöksellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #49 : Heinäkuu 23, 2010, 15:04:33 » |
|
Tiesitkö vielä senkin, että kuluttajan hallussa oleva luottokortti on varma merkki luottokelpoisuudesta ja muutenkin elämänhallinnasta. Siksi esim. auton vuokraaminen ei tahdo ilman kortteja onnistua. Ulkomaillla ei välttämättä pääse edes hotelliin jne. Siinä niitä syitä, miksi raha on muuttunut sähköiseksi.
Tiesitkö, että tässä on koko ajan ollut kyse Visa Electronista, joka ei ole luottokortti, ja sen saa käytännössä kuka tahansa, oli sitten luottokelpoisuus ja elämänhallinta mitä tahansa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|