Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2533
|
« Vastaus #75 : Heinäkuu 28, 2010, 16:57:18 » |
|
Onhan se ihan sairasta heittää alaikäinen junasta keskellä korpea. Eikö Suomessa muka voi ostaa matkapalvelusta lippua niin, että se toimitetaan kännykkään? Jos kännykästä ostaminen ei suju, niin kundi soittakoon kotiin, josta ostavat lipun, jonka toimitusosoite on pojan kännykkä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #76 : Heinäkuu 28, 2010, 18:08:36 » |
|
Olisivat pistäneet kaverin rautoihin ja seuraava juna olisi vienyt ilmaiseksi sinne mistä lähtikin tms. Siis tyypillä oli toimiva "teinivisa" joka toimii myös taksissa ja Vihtarista ei saa taksia? Joku tässä mättää Voin kyllä kertoa, että Vihtarin asemalle saa taksin ihan soittamalla. Bussejakin siellä ainakin joskus on kulkenut!
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #77 : Heinäkuu 28, 2010, 18:40:18 » |
|
Siis tyypillä oli toimiva "teinivisa" joka toimii myös taksissa ja Vihtarista ei saa taksia? Joku tässä mättää Tyypillä oli toimiva teinivisa ja toimiva matkapuhelin, mutta se ei osannut soittaa sillä kuin äitylille, ja äityli soitti sitten sen taksin. Ja sitten äityli soitti iltapäivälehtiin, poika sai oman viisitoistaminuuttisensa kuuluisuutta, ja tässä sitä nyt keskustellaan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #78 : Heinäkuu 28, 2010, 18:56:23 » |
|
Ja etenkään, kun se juna ei mene koko aikaa 200km/h, vaan myös pysähtyy välillä.
Jos X:n luvataan toimivan junassa, sen pitää toimia junassa. Eikä "ajoittain ehkä" junassa. Häh? Miksi? Siis jos on lipunmyynnistä kyse. Miksi lippuja on voitava ostaa millä tahansa ratametrillä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #79 : Heinäkuu 28, 2010, 18:58:55 » |
|
Kyllähän nykyään kännyköiden ja internetin aikakaudella lipun ostaminen onnistuu monella tavalla, kuten tuossa yllä Eljas kirjoitti. Pelkän Visa Electronin varassa ei pitäisi kenenkään lähteä kovin kauaksi kotoa. Uutisessa mainittu seikka kuluneesta kortista poissulkee senkin mahdollisuuden, että poika olisi vasta hiljattain hankkinut kortin, eikä siksi olisi tiennyt kyseisen kortin toimintaongelmista ja rajoituksista. Tulee sellainen vaikutelma, että reissuun on lähdetty vähän puutteellisesti varustautuneena - ja kiireellä. Tämä on hyvä pointti, osoittaa että konduktööri on toiminut oikein erityisen tökerösti. Ehkä tämän ehdottaminen olisi kuitenkin ollut asiallisempi veto kuin matkustajan heittäminen ulos junasta siihen mahdollisimman huonosti sopivalla asemalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #80 : Heinäkuu 28, 2010, 19:16:58 » |
|
Joku voisi kertoa OIKEAN syyn miksi Visa Electron ei kelpaa missään junassa koskaan.
Jotain investointejahan se vaatisi, joten syynä lienee raha tai viitseliäisyys. Kyllä se toimimaan saataisiin jos haluttaisiin. Ihmiselle, joka on käynyt kuussa, löytänyt neutriinon, laskenut maailmankaikkeuden massan ja keksinyt Coca-Colan, EI ole mahdotonta luoda idioottivarmaa datayhteyttä 200 km/h liikkuvasta vehkeestä liikkumattomaan verkkoon. Valitettavasti voin kertoa, että syynä on raha, ei viitseliäisyys. Mahdotontahan se ei ole. Suomessa (pohjoisessa/harvaanasuttu) idioottivarman datayhteyden rakentaminen maksaa hyvin paljon, erityisesti jos @450 verkko ajetaan oikeasti alas. Tällä hetkellä yritetään päästä siihen >90% idioottivarmuuteen. Toivottavasti se riittää myös vorgilaisille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #81 : Heinäkuu 28, 2010, 21:28:47 » |
|
Häh? Miksi? Siis jos on lipunmyynnistä kyse. Miksi lippuja on voitava ostaa millä tahansa ratametrillä?
Koska ainakin minusta on aika hemmetin hölmöä juoksuttaa konduktööriä muutaman minuutin välein kokeilemassa josko se asiakkaan pelle-electrin täässä sattuisi toimimaan. Olettaisin, että po. virkamiehellä on muutekin tekemistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #82 : Heinäkuu 28, 2010, 22:15:26 » |
|
Häh? Miksi? Siis jos on lipunmyynnistä kyse. Miksi lippuja on voitava ostaa millä tahansa ratametrillä?
Koska ainakin minusta on aika hemmetin hölmöä juoksuttaa konduktööriä muutaman minuutin välein kokeilemassa josko se asiakkaan pelle-electrin täässä sattuisi toimimaan. Olettaisin, että po. virkamiehellä on muutekin tekemistä. Silloin juoksutetaan asiakasta. Jos electron ei laakista toimi, sovitaan tapaaminen jonkin oven edustalle seuraavalla asemalla. Ei tarvitse konduktöörin juosta, eikä kertoa asiakkaalle että hän voisi saada lipun soittamalla vanhemimilleen joilla on netti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #83 : Heinäkuu 29, 2010, 01:06:28 » |
|
Ja mitä vielä. Aina voi keksiä toinen toistaa mutkikkaampia ratkaisuja kun se ainoa ja oikea (nykytilanteessa) ei muka ole mielestä validi: VISA ELECTRON EI KELPAA JUNASSA. Ei tämä ole mitään poikkeuksellista eikä kamalaa. Maailmassa on vaikka kuinka paljon paikkoja, joissa MIKÄÄN kortti ei kelpaa. Piste. Olen lähdössä yhteen sellaiseen muutamaksi päiväksi ensi viikolla. Nettisivuilla sanotaan useampaan kertaan sopivissa paikoissa: MAKSUKSI KELPAA VAIN KÄTEINEN. Minusta se on ookoo kun se sanotaan. Ja VR:n asemilla ihan oikeasti sanotaan, että Visa Electron ei kelpaa junissa. JUNISSA!!! Se kelpaa asemilla olevissa automaateissa. Se kelpaa (yleensä vaan ei aina) erilaisilla kioskeilla.
Minä en kertakaikkiaan kykene ymmärtämään sellaisen lajitoverin ääretöntä typeryyttä, joka vain jankkaa ja jankkaa, että on se niin väärin kun... Kun Visa Electron ei kelpaa junassa, kun Kossua ei voi ostaa jäätelökioskista, kun tulossa olevalla Tku-Uki-Tku matkalla lippua ei voi ostaa MILLÄÄN KORTILLA. Siis MILLÄÄN KORTILLA, HUOM!!! Mitä minulle tehdään jos museolätässä tarjoan lipunmyyjälle Visa Electroina ja sanon viattomalla naamalla, että ai eiks tää käy, voi sori ku mull ei oll käteistä? Lupaattekoo vastata, että "oo ei se mitään kyl me ymmärrteään sua, matkusta vaan ilmaiseksi". Jos, niin kiitos etukäteen: en varaa käteistä matkalle.
On se niin väärin, ettei Visa Electron kelpaa lätässä!!!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #84 : Heinäkuu 30, 2010, 00:21:51 » |
|
Ja mitä vielä. Aina voi keksiä toinen toistaa mutkikkaampia ratkaisuja kun se ainoa ja oikea (nykytilanteessa) ei muka ole mielestä validi: VISA ELECTRON EI KELPAA JUNASSA. Ei tämä ole mitään poikkeuksellista eikä kamalaa. Maailmassa on vaikka kuinka paljon paikkoja, joissa MIKÄÄN kortti ei kelpaa. Piste.
Mutta onneksi maailmassa on myös ihmisiä, jotka eivät jätä asiaa tuohon mainitsemaasi pisteeseen vaan laittavat sen tilalle pilkun. Nämä samat ihmiset keksivät myös niitä (mutkikkaampia) ratkaisuja. Nämä samat ihmiset eivät tyydy vallitsevaan nykytilanteeseen. Tätä sanotaan kehitykseksi, eikä kehityksessäkään ole (aina) mitään poikkeuksellista tai kamalaa. Nimenomaan TEKNIIKAN kehitykselle on vielä ominaista, että se menee aina eteenpäin. Eli, jos OnLine-maksukortit toimivat nykyään tietyllä tavalla (omasta mielestäni jo nyt hyvin ja tarpeeksi monessa paikassa), voimme olla varmoja, että lähitulevaisuudessa ne voivat toimia vain vielä paremmin, ja myöhäisemmässä tulevaisuudessa vielä sitäkin paremmin. Todennäköisesti joskus jopa junissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #85 : Heinäkuu 30, 2010, 14:38:30 » |
|
Viittaan ensimmäiseen kannanottooni. On päivän selvää, että ao. konduktööri toimi törkeästi ja ammattitaidottomasti ko. asiassa. Usein puhutaan kuinka konnareilla on psykologista silmää erottaa pinnarit rehellisistä matkustajista. Monilla sitä onkin, kuten minun aikaisemmin kertomassani tapauksessa. Olisi myös varsin mielenkiintoista tietää, miten esim. Lari Nylund olisi toiminut puheena olevassa asiassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #86 : Heinäkuu 30, 2010, 15:10:18 » |
|
On päivän selvää, että ao. konduktööri toimi törkeästi ja ammattitaidottomasti ko. asiassa. Kaikki tämä ketjun pohdinta perustuu lehtijuttuun, joka kaikesta päätellen on Vihtariin jätetyn osapuolen näkökulma ja versio asiasta. En kyllä pitäisi missään mielessä "päivän selvänä", että konduktööri olisi toiminut sen törkeämmin, kuin omaa typeryyttään tai jopa tahallaan ilman lippua tai kelpaavaa maksuvälinettä matkustavaa kohtaan pitäisikään toimia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #87 : Heinäkuu 30, 2010, 17:18:18 » |
|
Olisi myös varsin mielenkiintoista tietää, miten esim. Lari Nylund olisi toiminut puheena olevassa asiassa. Tällaiset tapaukset on aina yksilöllisiä, enkä siitä syystä lähde täällä spekuloimaan kuinka itse olisin toiminut. Totean vain, että luetun perusteella: 1) Asiakas ei ole selvittänyt maksuvälineiden toimivuutta ennen matkaa. Olisi varmasti kannattanut soittaa vaikka VR:n puhelinpalveluun tai käydä netissä ennen matkaa ja selvittää asia, niin ei olisi tullut tarvetta soittaa Iltalehden toimitukseen. 2) Toiminta on täyttänyt VR:n kuljetusehdot: "Konduktöörillä on oikeus tarkastaa liput missä matkan vaiheessa hyvänsä. Jos matkustajalla ei ole esittää voimassa olevaa asianmukaista lippua, eikä hän lipuntarkastuksen yhteydessä osta lippua, katsotaan hänet liputtomaksi matkustajaksi. Liputon matkustaja voidaan poistaa junasta." http://www.vr.fi/fin/junaliput/lippuehdot/kuljetusehdot.shtml. Tällaiset tapaukset ovat toki ikäviä molemmille osapuolille. Ei niistä nauti maksamaton asiakas, eikä junahenkilökunnan jäsen. Säännöt ja ohjeet ovat tehty noudatettaviksi, vaikka toki mukavan maineen saisi päästämällä jokaisen maksutta (Visa Electroniin vedoten) kulkemaan junissa. Tässäkin tapauksessa oli kerrotun mukaisesti yritetty joustaa pyrkimällä kirjoittamaan ns. JUKO-kuitti eli lasku junasta poistamisen sijaan, mutta asiakkaan kortin käyttökelvottomuuden (numerot eivät näkyneet) sitäkään ei voitu tehdä. Konduktöörit työskentelevät kuitenkin tiettyjen pelisääntöjen mukaan, niiden rajoissa ja noudattamista valvomassa. Aiheesta Visa Electron ollaan käyty keskusteluja hyvässä hengessä täällä niin usein aiemminkin, että eiköhän tämä jälleen riitä ainakin omalta osaltani. Vastasin nyt tällä kertaa, kun Juha asiasta näkemystäni kysyi. Vastaus ei varmasti miellytä kaikkia, mutta sääntöjen mukaan on toimittu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #88 : Heinäkuu 30, 2010, 18:13:17 » |
|
Tuota Electronin toimimattomuuteen liittyvää tiedotusta olen tässä tutkiskellut, pyrkien etenkin löytämään tarroja tai vastaavia, joissa asiasta kerrotaan. Tuomarilan asemalla olin jalkaisin, en onnistunut sieltä tarraa löytämään. Pasilassa vaihtaessa oli sen verran kiire, että jäi sielläkin löytämättä, vaikka uskon sen jossain olevan. Se ei ollut ainakaan missään näissä paikoista: * iso aikataulunäyttö * pienet aikataulunäytöt * lipunmyynnin ovi * lipunmyynnin ikkuna * rantaradan kaukoliikennelaiturin aikataulukaapit ja tolpat * laiturin 3/4 aikataulukaapit ja tolpat * lipunmyyntiautomaatit * matkatavaransäilytyslokerot * asemahallissa oleva opastaulu, se jonka yläosassa on kello Junan ikkunasta väleillä Tuomarila-Pasila ja Pasila-Tikkurila yritin katsella tarkasti kaikkia mahdollisia paikkoja, joissa tarra voisi olla. En nähnyt mitään tiedotusta. Usealla asemalla oli aikataulukaapin yläreunassa muita tarroja, joilla esimerkiksi kerrottiin RHK:n (!) yhteystiedot sekä kerrottiin, että alueen <TästäSanastaEnSaanutSelvää> vastaa SOL. Tietoa Electronin kelpaamattomuudesta en kuitenkaan nähnyt. Tikkurilassa tarkistin sen laiturin, jolle H-junani saapui, eteläpään, sekä kullekin laiturille eteläpään tunnelista johtavien portaiden alapään ja tunnelissa olleet 7 aikataulu-/tiedotus-/mainostuskaappia. Tikkurilankin tarra jäi löytämättä. Illemmalla oli sitten luppoaikaa, jota käytin käymällä rautatieaseman täikammalla läpi. Tarkistin kaikki mahdolliset paikat, joissa tiedotusta olisi loogista toteuttaa. Tarkistin saman kaavan mukaan kuin aiemmin Pasilan asemalla, lisäksi tarkistaen kaikkien uloskäyntien kaikki ovet, asematunnelista johtavien liukuportaiden yläpään, kaikkien lipunmyyntitiskien ympäristöt, Helsingin turistitiedotuspisteen ikkunat, VR-konserniin kuuluvien ravintoloiden kyltit, lipunmyynnin odotusalueen ja mitä lie muuta vielä. Olin jo luovuttaa, kun keksin vielä yhden paikan. Lipunmyynnin ovi, joka on aina auki. Ja siinähän se seisoi näkyvillä, kun osasi hieman oviaukosta sivuun katsoa! Otin tiedotuksesta myös pari valokuvaa, jotka ovat tämän tekstin liitteinä. Ensimmäisessä kuvassa näkyy itse tiedotus. Koska se voi olla hankala keksiä kuvasta, olen merkinnyt sen punaisella nuolella. Toisessa kuvassa on kauempaa otettu kuva alueesta yleiskuvaksi, josta näkee, miten valittu tiedotuspaikka suhtautuu asemakokonaisuuteen. Kaiken kaikkiaan tästä tutkimuksesta on tullut sellainen olo, että asia ei ole VR:lle kovin tärkeä. Suomen kaltaisessa maassa, jossa maksukortteja voi käyttää häkellyttävän monessa paikassa, on tapana ilmoittaa erikseen, mikäli electron-maksaminen ei ole mahdollista. Tällaisia ilmoituksia näkee esimerkiksi useissa pienemmissä baareissa ja kaupoissa. VR:llä ilmeisesti on alunperin ollut ajatus, että asia on aina jotenkin järkevästi ratkaistavissa tapauskohtaisesti, joten siitä voi poikkeuksellisesti jättää tiedottamatta ilman, että siitä seuraa kenellekään mitään ikävää. Olen myös kysellyt kouralliselta kavereita seuraavat kysymykset: * Tiedätkö, voiko junassa maksaa konduktöörille visa electronilla? * Mistä olet sen saanut tietoosi? Ensimmäiseen kysymykseen vastaus on ollut kaikilta: "Ei voi". Toiseen kysymykseen vastaus on ollut kaikilta: "Olen yrittänyt." Yksi vastasi lisäksi perään: "lisäksi varmistin asian sen jälkeen äidiltäni, joka on VR:llä töissä." Muiden kuin junaharrastajien ja VR:n työntekijöiden en tiedä saaneen asiaa tietoonsa muuten kuin kantapään kautta. Varmaan sen nyt jo moni keltaisen lehdistön lukijoista on sisäistänyt, siitä pisteet sille, joka lehdelle asiasta kertoi. Näin välttynee moni vastaavalta ongelmalta. Jos itse olisin konduktööri, olisin luultavasti poistanut matkustajan junasta, mutta en Vihtarissa, vaan ensimmäisellä sellaisella asemalla, jolla matkustajan on mahdollista tehdä jotain päästäkseen seuraavalla junalla eteenpäin sääntöjä rikkomatta. Ilmeisesti Varkaus olisi ollut tähän sopiva paikka ja kun asiakas lienee lippua ostaessaan kertonut määräasemansa, olisin tiennyt, että matkustaja ei silloinkaan pääse määräasemalleen maksamatta. Varkautta ennenkin on mahdollisesti jotain sopivia paikkoja. Niistä en kuitenkaan tiedä, kun en aluetta tunne, enkä konduktööri ole.
|
tarra.jpg (40.3 kilotavua, 640x512 - tarkasteltu 1305 kertaa.)
tarra2.jpg (31.28 kilotavua, 640x512 - tarkasteltu 1269 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Seppo Hiltunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 22
|
« Vastaus #89 : Heinäkuu 30, 2010, 19:18:15 » |
|
Ihmiset hei,
sallittaneen muisto omalta kouluajalta:
Silloin ratikoissa ja busseissa maksettiin käteisellä ja olinpa ratikasta saanut vaihtorahaa rahastajalta juuri bussilipun verran. Silläpä pikku-Seppo (10v.) maksamaan. Kuinka ollakaan, ratikan rahastajatäti olikin laittanut joltakin ulkomaalaiselta saamansa väärän kolikon lapselle periaatteella "vahinko kiertämään". Eipä se kolikko kelvannut bussikuskille ja käsky koulupojalle ulos pakkaseen.
Silloin bussin loukosta, herrasmiesten joukosta, nousee tuntematon ja antaa puuttuvan kolikon kuljettajalle. Sitä kiitollisuuden määrää ei voi rahassa mitata ja vieläkin, reilun 40 vuoden päästä tapahtumasta, muistan antajaa kiitollisuudella.
Siispä; eikö junassa ollut yhtään lähimmäistä, oliko vain sivustakatsojia ja "ei kuulu minulle" -pelkureita. Nykyisin kahden teinin isänä en ko.tilanteessa epäröisi nousta esiin ja maksaa pojan matkaa, sillä jos lehtitiedot tällä kertaa edes vähän kertovat todellisesta tapahtumasta, niin urheilijapojasta ei ensimmäisenä tule mieleen elektron-ym-pummit. Kylmää ajatella, jos omat lapset joskus joutuisivat samaan tilanteeseen eikä edes yhtä auttajaa löydy.
Seppo Hiltunen
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2010, 23:06:42 kirjoittanut Seppo Hiltunen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #90 : Heinäkuu 30, 2010, 22:51:16 » |
|
Tuota Electronin toimimattomuuteen liittyvää tiedotusta olen tässä tutkiskellut, pyrkien etenkin löytämään tarroja tai vastaavia, joissa asiasta kerrotaan. Tuomarilan asemalla olin jalkaisin, en onnistunut sieltä tarraa löytämään. Pasilassa vaihtaessa oli sen verran kiire, että jäi sielläkin löytämättä, vaikka uskon sen jossain olevan. Se ei ollut ainakaan missään näissä paikoista: * iso aikataulunäyttö * pienet aikataulunäytöt * lipunmyynnin ovi * lipunmyynnin ikkuna * rantaradan kaukoliikennelaiturin aikataulukaapit ja tolpat * laiturin 3/4 aikataulukaapit ja tolpat * lipunmyyntiautomaatit * matkatavaransäilytyslokerot * asemahallissa oleva opastaulu, se jonka yläosassa on kello Junan ikkunasta väleillä Tuomarila-Pasila ja Pasila-Tikkurila yritin katsella tarkasti kaikkia mahdollisia paikkoja, joissa tarra voisi olla. En nähnyt mitään tiedotusta. Usealla asemalla oli aikataulukaapin yläreunassa muita tarroja, joilla esimerkiksi kerrottiin RHK:n (!) yhteystiedot sekä kerrottiin, että alueen <TästäSanastaEnSaanutSelvää> vastaa SOL. Tietoa Electronin kelpaamattomuudesta en kuitenkaan nähnyt. Tikkurilassa tarkistin sen laiturin, jolle H-junani saapui, eteläpään, sekä kullekin laiturille eteläpään tunnelista johtavien portaiden alapään ja tunnelissa olleet 7 aikataulu-/tiedotus-/mainostuskaappia. Tikkurilankin tarra jäi löytämättä. Illemmalla oli sitten luppoaikaa, jota käytin käymällä rautatieaseman täikammalla läpi. Tarkistin kaikki mahdolliset paikat, joissa tiedotusta olisi loogista toteuttaa. Tarkistin saman kaavan mukaan kuin aiemmin Pasilan asemalla, lisäksi tarkistaen kaikkien uloskäyntien kaikki ovet, asematunnelista johtavien liukuportaiden yläpään, kaikkien lipunmyyntitiskien ympäristöt, Helsingin turistitiedotuspisteen ikkunat, VR-konserniin kuuluvien ravintoloiden kyltit, lipunmyynnin odotusalueen ja mitä lie muuta vielä. Olin jo luovuttaa, kun keksin vielä yhden paikan. Lipunmyynnin ovi, joka on aina auki. Ja siinähän se seisoi näkyvillä, kun osasi hieman oviaukosta sivuun katsoa! Otin tiedotuksesta myös pari valokuvaa, jotka ovat tämän tekstin liitteinä. Ensimmäisessä kuvassa näkyy itse tiedotus. Koska se voi olla hankala keksiä kuvasta, olen merkinnyt sen punaisella nuolella. Toisessa kuvassa on kauempaa otettu kuva alueesta yleiskuvaksi, josta näkee, miten valittu tiedotuspaikka suhtautuu asemakokonaisuuteen. Kaiken kaikkiaan tästä tutkimuksesta on tullut sellainen olo, että asia ei ole VR:lle kovin tärkeä. Suomen kaltaisessa maassa, jossa maksukortteja voi käyttää häkellyttävän monessa paikassa, on tapana ilmoittaa erikseen, mikäli electron-maksaminen ei ole mahdollista. Tällaisia ilmoituksia näkee esimerkiksi useissa pienemmissä baareissa ja kaupoissa. VR:llä ilmeisesti on alunperin ollut ajatus, että asia on aina jotenkin järkevästi ratkaistavissa tapauskohtaisesti, joten siitä voi poikkeuksellisesti jättää tiedottamatta ilman, että siitä seuraa kenellekään mitään ikävää. Olen myös kysellyt kouralliselta kavereita seuraavat kysymykset: * Tiedätkö, voiko junassa maksaa konduktöörille visa electronilla? * Mistä olet sen saanut tietoosi? Ensimmäiseen kysymykseen vastaus on ollut kaikilta: "Ei voi". Toiseen kysymykseen vastaus on ollut kaikilta: "Olen yrittänyt." Yksi vastasi lisäksi perään: "lisäksi varmistin asian sen jälkeen äidiltäni, joka on VR:llä töissä." Muiden kuin junaharrastajien ja VR:n työntekijöiden en tiedä saaneen asiaa tietoonsa muuten kuin kantapään kautta. Varmaan sen nyt jo moni keltaisen lehdistön lukijoista on sisäistänyt, siitä pisteet sille, joka lehdelle asiasta kertoi. Näin välttynee moni vastaavalta ongelmalta. Jos itse olisin konduktööri, olisin luultavasti poistanut matkustajan junasta, mutta en Vihtarissa, vaan ensimmäisellä sellaisella asemalla, jolla matkustajan on mahdollista tehdä jotain päästäkseen seuraavalla junalla eteenpäin sääntöjä rikkomatta. Ilmeisesti Varkaus olisi ollut tähän sopiva paikka ja kun asiakas lienee lippua ostaessaan kertonut määräasemansa, olisin tiennyt, että matkustaja ei silloinkaan pääse määräasemalleen maksamatta. Varkautta ennenkin on mahdollisesti jotain sopivia paikkoja. Niistä en kuitenkaan tiedä, kun en aluetta tunne, enkä konduktööri ole. Kertomasi vaihtoehto em. tapauksessa olisi tietenkin ollut parempi kuin heittää ILMEISEN TIETÄMÄTÖN ALAIKÄINEN ns. jumalan selän taakse. Vihtarin ja Varkauden välillä junat pysähtyvät vain Heinävedellä, jonka asema sijaitsee käytännöllisesti katsoen asumattomalla seudulla useita kilometrejä kirkonkylästä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 333
|
« Vastaus #91 : Heinäkuu 31, 2010, 09:51:51 » |
|
Ja mitä vielä. Aina voi keksiä toinen toistaa mutkikkaampia ratkaisuja kun se ainoa ja oikea (nykytilanteessa) ei muka ole mielestä validi: VISA ELECTRON EI KELPAA JUNASSA. Ei tämä ole mitään poikkeuksellista eikä kamalaa. Maailmassa on vaikka kuinka paljon paikkoja, joissa MIKÄÄN kortti ei kelpaa. Piste.
Miksi tälläisiä huuhaa-kortteja on ylipäätään olemassa? Ko. kortissa voisi olla vain mahdollisuus käteisen nostoon automaateilta, jolloin myös rahan arvostus voisi nousta sen konkretisoitumisen myötä. Mitä itse asiaan tulee, matkalle lähtiessä täytyy etukäteen selvittää erinäisiä asioita ja luulisi matkan maksamisen olevan siellä listan kärkipäässä. Eihän näissä tapauksissa konduktööri ole syyllinen mihinkään, jos on toiminut ohjeiden mukaan, vaan ilman lippua matkustava henkilö.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #92 : Heinäkuu 31, 2010, 11:22:20 » |
|
Ja mitä vielä. Aina voi keksiä toinen toistaa mutkikkaampia ratkaisuja kun se ainoa ja oikea (nykytilanteessa) ei muka ole mielestä validi: VISA ELECTRON EI KELPAA JUNASSA. Ei tämä ole mitään poikkeuksellista eikä kamalaa. Maailmassa on vaikka kuinka paljon paikkoja, joissa MIKÄÄN kortti ei kelpaa. Piste.
Miksi tälläisiä huuhaa-kortteja on ylipäätään olemassa? Ko. kortissa voisi olla vain mahdollisuus käteisen nostoon automaateilta, jolloin myös rahan arvostus voisi nousta sen konkretisoitumisen myötä. Mitä itse asiaan tulee, matkalle lähtiessä täytyy etukäteen selvittää erinäisiä asioita ja luulisi matkan maksamisen olevan siellä listan kärkipäässä. Eihän näissä tapauksissa konduktööri ole syyllinen mihinkään, jos on toiminut ohjeiden mukaan, vaan ilman lippua matkustava henkilö. Ensisijainen syyllinen ovat toki konduktöörille annetut ohjeet ja tiedotus. Konduktöörilläkin kuitenkin lienee oikeus soveltaa järkeä, joten säännöt eivät ainakaan minun tietojeni mukaan ole häntä pakottaneet poistamaan alaikäistä henkilöä nimenomaan tuollaiselle korpiasemalle. Sikäli siis myös konduktööri on osasyyllinen. Sille on syynsä, että alle 18-vuotiaita ei lasketa aikuisiksi. Monella tavalla he ovat aikuismaisia, mutta monella tavalla myös vielä lapsia. Täysin avuttomaksi ei 16-vuotiasta voi sanoa, mutta häneltä ei silti voi vaatia kaikkia niitä valmiuksia, jotka aikuisella on. Tietysti tässä on 16-vuotias tehnyt tavalla tai toisella virheen, se on selvää. Mielenkiintoinen kysymys kuitenkin on, onko todella oletettavissa, että tällainen virhe on kohtuullisellakaan vaivannäöllä vältettävissä. Jos ihmisen arkikokemus on, että visa electron käy käytännössä kaikkialla (niin kuin hänellä lienee, koska hän ei ilmeisesti ole vasta aivan viime kuukausina maahan muuttanut), ei ole järkevää odottaa hänen käyvän jokaisen mahdollisen paikan nettisivuilla tarkistamassa, käykö se electron kyseisessä paikassa. Nuoren suomalaisen näkökulmasta sen tarkistaminen erikseen etukäteen, käykö electron maksuvälineenä siellä ja täällä on yhtä tarpeellista kuin sen tarkistaminen, käykö kyseisessä paikassa käteinen. Jos nyt vaikka lasken pitkällä pyörälenkillä syömiseni jonkun kioskin varaan, jonka olen nähnyt ja jonka syystä tai toisesta voin satavarmasti tietää olevan auki, ei minulla tulisi pieneen mieleenkikään soittaa heille etukäteen ja tarkistaa, että käykö heillä kortin lisäksi myös käteinen. Asia on arkikokemukseni valossa itsestäänselvä, joten sitä ei tarvitse sen erityisemmin selvittää. Tällä klopilla kuitenkin näyttäisi arkikokemuksen tuottama tieto olleen virheellistä. Mikä on teiniltä vielä ihan hyväksyttävää, hänellä kun ei vielä ole kerääntynyt sitä elämänkokemusta, joka muilla on. Hän kun ei oikeastaan ole elänyt sitä aikaa, jona korttimaksaminen olisi ollut jotain erikoista. Se, että VR ei hyväksy kortteja, on minulle ihan OK. Siitä pitäisi kuitenkin tiedottaa jotenkin muutenkin kuin sijoittamalla yksi (1) kämmentä pienempi tarra kokonaisen rautatieaseman kokoiseen rakennukseen paikkaan, jonne silmä ei eksy muuten kuin nimen omaan kyseistä tarraa etsiessään. Tässä viestiketjussa on vaadittu, että tuon lapsen olisi pitänyt selvittää electronin (ja ehkä sitten käteisenkin?) kelpaavuus etukäteen. Mistä tämä asia olisi pitänyt selvittää? Käymällä asemarakennus täikammalla läpi mahdollisten tärkeiden matkustusoikeutta koskevien tiedotteiden varalta ennen jokaista junamatkaa? Yksi tarra yhdessä nurkassa, toinen toisessa. Tiedotus hoidettu, älä valita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #93 : Heinäkuu 31, 2010, 16:45:52 » |
|
Tässä viestiketjussa on vaadittu, että tuon lapsen olisi pitänyt selvittää electronin (ja ehkä sitten käteisenkin?) kelpaavuus etukäteen. Mistä tämä asia olisi pitänyt selvittää? Käymällä asemarakennus täikammalla läpi mahdollisten tärkeiden matkustusoikeutta koskevien tiedotteiden varalta ennen jokaista junamatkaa? Yksi tarra yhdessä nurkassa, toinen toisessa. Tiedotus hoidettu, älä valita.
16v nuori on matkalla viikoksi(?) leirille, eikä mukana ole kuin puhelin ja Visa Electron? Jos näillä oli tarkoitus edetä, niin netistä olisi voinut ennen matkaa kurkata http://www.vr.fi/fin/junaliput/lippujen_ostopaikat/index.shtml. Tietysti jos nettiä ei ollut, tai ei tullut mieleen tarkistaa tätä, niin sitten ollaan vähän voi voi tilanteessa. Konduktöörin toimintaa on jo kait kommentoitu riittävästi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #94 : Elokuu 01, 2010, 02:37:54 » |
|
Tässä viestiketjussa on vaadittu, että tuon lapsen olisi pitänyt selvittää electronin (ja ehkä sitten käteisenkin?) kelpaavuus etukäteen. Mistä tämä asia olisi pitänyt selvittää? Käymällä asemarakennus täikammalla läpi mahdollisten tärkeiden matkustusoikeutta koskevien tiedotteiden varalta ennen jokaista junamatkaa? Yksi tarra yhdessä nurkassa, toinen toisessa. Tiedotus hoidettu, älä valita.
16v nuori on matkalla viikoksi(?) leirille, eikä mukana ole kuin puhelin ja Visa Electron? Jos näillä oli tarkoitus edetä, niin netistä olisi voinut ennen matkaa kurkata http://www.vr.fi/fin/junaliput/lippujen_ostopaikat/index.shtml. Tietysti jos nettiä ei ollut, tai ei tullut mieleen tarkistaa tätä, niin sitten ollaan vähän voi voi tilanteessa. Konduktöörin toimintaa on jo kait kommentoitu riittävästi. Minä en ole väittänyt, että konduktööri olisi toiminut vastoin saamiaan ohjeita. Sen sijaan väitän, että toiminta ei ole ollut lainkaaan asiallista. Tuskinpa ko. nuorukaisesta tulee vastaisuudessa helposti junamatkustaja. Vilpillistä matkustamista en myöskään puolusta. Toisaalta en ymmärrä, miksi tällaisesta tapauksesta ei olisi saanut tehdä julkista. Ei enää olla tsaarin ajassa. Käsitän, että isoon taloon kuuluu väkeä, jotka pilaavat toisten hyvän maineen. Palveluammatissa pitää osata PALVELLA asiakasta, eikä viilailla pilkkuja. Heikosti on asia, jos tällainen tapaus aiheuttaa VR:lle tappiota. Varsinkin sesonkiaikoina voisi kaukojuniin järjestää sellaisia konduktööreja, jotka osaavat edes auttavasti englantia. Kesäisin kun on liikkeellä paljon ulkomaalaisia matkustajia. Se olisi todellista PR:ää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #95 : Elokuu 01, 2010, 03:10:54 » |
|
Kyllä nyt on hätä siitä, onko asiallinen nuori kaveri varmasti maksamassa lippuaan. Ei ole ollenkaan sama asia, kun jonkun lumisateen takia ilmoitetaan, ettei juna nyt kuljekaan. Silloin ihmiset saavat vapaasti kärvistellä laitureilla. Ei tule konduktööri ohjesääntöä esittelemään. Kemijärven radan 43 ihmistä (keskimäärin) mahtuisivat bussiin. Sähköistys on tarpeeton, varsinkin kun tavaraliikenne lopettettaneen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #96 : Elokuu 01, 2010, 13:07:37 » |
|
Ensisijainen syyllinen ovat toki konduktöörille annetut ohjeet ja tiedotus.
Anteeks tuota... siis syyllinen mihin? Tässä viestiketjussa on vaadittu, että tuon lapsen olisi pitänyt selvittää electronin (ja ehkä sitten käteisenkin?) kelpaavuus etukäteen. Mistä tämä asia olisi pitänyt selvittää? Käymällä asemarakennus täikammalla läpi mahdollisten tärkeiden matkustusoikeutta koskevien tiedotteiden varalta ennen jokaista junamatkaa?
Ei vaan ostaa lippu asemalta. Vaikka Electron olisi junassa kelvannutkin, kaveri olisi joutunut maksamaan lipustaan ylimääräistä, joska Joensuun asemalta olisi sen lipun voinut ostaa. Vai eikö siellä ihan oikeasti ole Junamaattia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #98 : Marraskuu 04, 2010, 19:14:06 » |
|
Ja siellä tulee taas tota ”ei onnistu liikkuvassa junassa” -nillitystä. Eikö junat enää Suomessa pysähdy asemilla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2533
|
« Vastaus #99 : Marraskuu 04, 2010, 20:23:10 » |
|
Pitää taas kysyä, että eikö Suomessa voi a) ostaa lippua kännykkään b) veloittaa korttia numeroiden ja henkkarin avulla c) vieläkään toimi nettiyhteys liikkuvaan junaan. Oli kyllä tosi nolo taksikin, kun VR:n konduktööri hoiti tilanteen olosuhteisiin katsoen hyvin. Sääli joutua lukemaan tällaisia juttuja, kun ne eivät ainakaan innosta satunnaisia matkaajia valitsemaan junaa. Vielä kauheampaa tietysti asianosaisille ja etenkin sille, jonka laukku jäi junaan.
Täydellisessä maailmassa tietysti pitäisi ostaa lippu etukäteen ja muistaa kaikki rajoitukset, mutta ei se vaan aina niin ole. Kiire tekee tepposensa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|