Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Todellista asiakaspalvelua!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #100 : Marraskuu 04, 2010, 20:48:30 »

Jos kyseistä korttia hankittaessa rahalaitos lupaa, että kortti kelpaa maassa ja kuussa ja muillakin planeetoilla ja jos sitten osoittautuu, että näin ei olekaan, niin mielestäni kortinhaltijan pitäisi kohdistaa tyytymättömyytensä kyseistä rahalaitosta ja sen katteettomia lupauksia kohtaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #101 : Marraskuu 05, 2010, 00:01:48 »

Pitää taas kysyä,
Pitääpä sitten yrittää vastata.
Lainaus
että eikö Suomessa voi a) ostaa lippua kännykkään
Ei. Siis junalippua. Ja aika läheltä liippasi, etteivät fiksut virkamiehemme onnistuneet lopettamaan kaikkea kännykällä ostamista EU-direktiivin perusteella. Onneksi näin ei käynyt. Ainakin osaa kännykkämaksamisista rajoittaa lisäksi määräys (Ficoranko?) ostoksen 20 euron maksimihinnasta. Voi olla, että tähän on olemassa poikkeuksia. En tunne asiaa kaikilta kanteiltaan. Noista virkamiehistä puheenollen: ymmärtääkseni Ruotsissa ei vielä ole edes käsitelty ko. EU-direktiivin vaikutuksia kännykkämaksamiseen. Hakusana on "maksupalveludirektiivi". En tiedä mitä se on ruotsiksi.
Lainaus
b) veloittaa korttia numeroiden ja henkkarin avulla
Ei Electroneja (eikä EMV-korttejakaan jos ollaan tarkkoja). Eikä voida EMV-kotteja Ruotsissakaan. Erityisesti näitä Electroneja ja sukulaisiaan ei voida, koska niiden käyttöehdoissa on määräys online-terkistuksesta AINA. Tämän ehdon takia kortteja voidaan myöntää myös ei-täysi-ikäisille henkilöille.
Lainaus
c) vieläkään toimi nettiyhteys liikkuvaan junaan.
Toimii ja ei toimi. En tunne lainkaan koduktöörien päätteitä, mutta oletan, ettei niistä ole datayhteyttä ulos. Voisiko niistä olla on sitten kiintoisampi kysymys... Täällä on ehdotettu, että asemilla seistessa yhteys todennäköisesti toimisi. Riippuu asemasta, mutta oletetaanpa leikisti, että pitää paikkansa. Asemilla seistaan 2-3 minuuttia tyypillisesti. Sinä aikana siis konduktöörin pitäisi juosta etsimässä junasta ne pari-kolme Electron-asiakasta ja rahastaa heidän lippunsa. Ja hoitaa siinä ohessa muutkin hommansa, jotka asemilla on hoidettava?
Lainaus
Täydellisessä maailmassa tietysti pitäisi ostaa lippu etukäteen ja muistaa kaikki rajoitukset, mutta ei se vaan aina niin ole. Kiire tekee tepposensa.
Samalla perusteella voisi vaatia, että minun ei tarvitse noudattaa nopeusrajoitusta kun minulla on nyt kiire.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #102 : Marraskuu 05, 2010, 00:02:40 »

Jos kyseistä korttia hankittaessa rahalaitos lupaa, että kortti kelpaa maassa ja kuussa ja muillakin planeetoilla ja jos sitten osoittautuu, että näin ei olekaan, niin mielestäni kortinhaltijan pitäisi kohdistaa tyytymättömyytensä kyseistä rahalaitosta ja sen katteettomia lupauksia kohtaan.
Olen samaa mieltä. Ottaen huomioon tuon niin pienen, mutta merkittävän "jos"-sanan.
tallennettu
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #103 : Marraskuu 05, 2010, 00:18:27 »

Vielä kun skutsissa olis kenttää. Tai edes Hki-Psl-välillä Näyttää kieltä

Eli. Ei tuollaista järjestelyä voida ottaa käyttöön ennen kuin ne yhteydet pelaa. Se, että niitä lippuja sitten myytäisiin asemilla tai sitten kun on kenttää, on aivan älytön ajatus. Eihän se nyt vain toimi, että konduktööri juoksee edes takaisin näillä henkilöresursseilla.

Ja luuletteko, että sitä Electronia tyrkyttäisi maksuvälineeksi vain ne nykyiset pummit, jos se hyväksyttäisiin maksuvälineeksi? Ei todellakaan, jos se hyväksytään nyky- tai näköpiirissä olevalla tekniikalla, matkustaminen on käytännössä ilmaista siinä vaiheessa.

Vaikka VR on iso pulju, niin senkään rahat eivät riitä koko maan kattavaan GSM-verkkoon. Noh, eihän ne rahat ole riittäneet 15 vuodessa useammalla alan operaattorillakaan.

Kansan syvillä riveillä tuntuu olevan hieman ruusuinen kuva nykytekniikasta.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2533


« Vastaus #104 : Marraskuu 05, 2010, 01:58:14 »

Tuosta kännykkämaksamisesta tai sen kieltämisestä. Siitä oli Ruotsissa joskus puhetta (keväällä, viime talvena?) ja poliitikot lupasivat, ettei niin tyhmä direktiivi tule voimaan täällä. Samaan aikaan kännylippupalvelua lisättiin kovalla tohinalla. No voihan kännyllä mennä nettipankkiin, maksaa lipun sieltä ja ottaa sen vastaan kännykkään. En tiedä onko siinä alaikärajaa ja sitä ei ehkä kaikki vielä käytä. SJ:llä on myös oma kännykkälippupalvelu, jonne voi rekisteröidä valmiiksi maksukortin tiedot ja iPhonelle on vielä nopsempi oma lipunosto-app. (En tiedä mikä app on suomeksi)

Toinen on sitten mennä nettipankkiin läppärillä ja tilata lippu kännykkään. Ruotsissa on ehkä parempi verkko. Ainakaan minulla ei ole enää aikoihin ollut vaikeuksia olla netissä mobiililaajakaistalla junassa (yli puolet mun jutuista täällä+vorgissa on tehty junassa istuen). Kaistan nopeus riittää myös Skypessä chattailuun ja jutteluun.

Junassa maksaminen meni muuten Ruotsissa niin yleiseksi, että viikko sitten siihen tuli 100SEK:n lisämaksu. Sitä ne halvat hinnat teettää, ihmiset hyppää junamatkalle ihan vaan huvin vuoksi ilman ennakkosuunnitelmia.

Pertille: Minun käsittääkseni useammat ajavat ylinopeutta kuin yrittävät maksaa junassa Electronilla, joten se se vasta suosittua yrittämistä onkin. Jos nyt oletetaan kummankin tapahtuvan tahallaan. En tiedä mikä on EMV kortti, mutta ei kai niitä sitten ole Ruotsissa, jos sellaisella ei voi maksaa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #105 : Marraskuu 05, 2010, 02:31:07 »

Kummaa, että tässä on parikin kommentoijaa valittanut, ettei konduktööriä voi pistää juoksemaan. Miksi pitäisikään? Konduktööri ilmoittaa electroninkantajille, missä ja milloin heidän on konduktööri tavattava ja asiakkaat juoksevat konduktöörin luo.
Aivan kuten he nytkin ovat velvollisia tekemään esimerkiksi noustessaan yöjunaan ilman ennalta ostettua lippua.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #106 : Marraskuu 05, 2010, 13:04:36 »

Tuosta kännykkämaksamisesta tai sen kieltämisestä. Siitä oli Ruotsissa joskus puhetta (keväällä, viime talvena?) ja poliitikot lupasivat, ettei niin tyhmä direktiivi tule voimaan täällä.
Höpsis. Direktiivi on kyllä voimassa Ruotsissakin. Sitä ei tietenkään ole mitään syytä tulkita niin kuin Suomessa aluksi suunniteltiin. Itse asiassa se direktiivi on ihan järkevä ja kuluttajan kannalta hyödyllinenkin.

Lainaus
Ainakaan minulla ei ole enää aikoihin ollut vaikeuksia olla netissä mobiililaajakaistalla junassa (yli puolet mun jutuista täällä+vorgissa on tehty junassa istuen). Kaistan nopeus riittää myös Skypessä chattailuun ja jutteluun.
Se, että surffailet netissä 3G-mokkulalla on hiukan eri asia kuin jatkuva ja luotettava datayhteys, jolla pystyy kaikkialla varmentamaan maksutapahtuman online.

Lainaus
Pertille: Minun käsittääkseni useammat ajavat ylinopeutta kuin yrittävät maksaa junassa Electronilla, joten se se vasta suosittua yrittämistä onkin. Jos nyt oletetaan kummankin tapahtuvan tahallaan.
Niin? Pitäisikö sitten molemmat vain hyväksyä, ts. jättää seuraamuksitta?

Lainaus
En tiedä mikä on EMV kortti, mutta ei kai niitä sitten ole Ruotsissa, jos sellaisella ei voi maksaa.
Europay Master Visa (jos nyt oikein lyhenteen merkityksen muistan, sivuaa minua sen verran etäältä...). Sirullinen Euroopanlaajuinen kortti- ja maksuvälitysstandardi. Kyllä on Ruotsissakin käytössä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #107 : Marraskuu 05, 2010, 13:05:21 »

Kummaa, että tässä on parikin kommentoijaa valittanut, ettei konduktööriä voi pistää juoksemaan. Miksi pitäisikään? Konduktööri ilmoittaa electroninkantajille, missä ja milloin heidän on konduktööri tavattava ja asiakkaat juoksevat konduktöörin luo.
Ja kun eivät juokse? Saavat syntinsä anteeksi, vai?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2533


« Vastaus #108 : Marraskuu 05, 2010, 14:17:52 »

Pertti: Ahhaa, no se on hyvä, jos direktiivejä saa tulkita myös järkevästi (saa maksaa kännyllä  Hymyilee leveästi) tai järjettömästi (kännykkäliput pois). Itse direktiivistä en tiedä mitään, vain päättäjien lausunnot miten tulee käymään. Suomessa peloteltiin ja Ruotsissa rauhoiteltiin.

Jos minä pystyn maksamaan laskuja mokkulayhteydellä junassa, niin en ymmärtänyt, ettei sellainen yhteys riitä konduktöörin tarpeisiin. Varmaan ongelmana, että ne jotka tietää enemmän, ei aina osaa käyttää maallikon ymmärtämää kieltä (selitystä). Ihan kuin monet käyttöohjeet, joista ei ymmärrä mitään  Huh

Mokailuun (Electron tai ylinopeus) nähden pitää valvojalle tietty jättää joku mahdollisuus omaan harkintaan. Ei voi automaattisesti vaatia monon kuvaa persuksiin jos joku tarjoaa Electronia sen enempää kuin kilometrien jonoja rysällä, jos jonon vauhti on 5km/h liikaa.

Nyt katsoin EMV:n Wikistä, mutta en ymmärtänyt höykäsen pölläystä koko jutusta.  Nolostunut Siinähän minusta oli lueteltu kaikki maksukortit ja tuollaisilla chip korteilla maksetaan junassa ihan kuin kaupan kassalla. Mutta ei se mitään jos ymmärsin väärin, näin vanha pitää varalla jonkun setelin taskussa, vaikka ainakin täällä pankit mainostaa, ettei tarttis... Ja ainakin Malmössä se on nykyisin riskaabelia.

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #109 : Marraskuu 05, 2010, 14:36:35 »

Hyvä Eljas! Justiin niin:  käteistä rahaa taskuun niin kauan kun se ei ole rikollista! Minulla on käytännön kokemus tilanteesta kun edelläni kaupan kassajonossa oli eräs tunnettu kansanedustaja joka yritti maksaa alle neljän euron ostosta pankkikortilla. Yhteys pankkiin ei vain toiminut. ja siinä sitten seistiin. Tämä tarina on tosi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #110 : Marraskuu 05, 2010, 14:41:11 »

Ruotsissa rauhoiteltiin.
Ja naureskeltiin suomalaisille virkamiehille. Näinhän se meni.

Lainaus
Jos minä pystyn maksamaan laskuja mokkulayhteydellä junassa, niin en ymmärtänyt, ettei sellainen yhteys riitä konduktöörin tarpeisiin.
Jos sinun laskunmaksusi juuri ajan hetkellä H ei onnistu, yrität pienen hetken kuluttua uudelleen. Parhaimmillaan et edes huomaa kännykkäyhteytesi uudelleenyritystä. Konnareilla on vähemmän aikaa jäädä odottelemaan yhteyden palautumista. En tiedä kokemuksistasi läppäristä ja kännykkäyhteyksistä Pohjois-Ruotsissa. Voihan olla, että kansankoti on saanut yhteydet toimimaan Skånesta Kiirunan pohjoispuolelle. Pointti on kuitenkin, että ne yhteydet eivät toimi kaikkialla lähestulkoonkaan riittävän hyvin (joku maititsi Hki-Psl-välinkin) eikä oikein voida toimia niinkään, että luetellaan ne rataosat, joilla Elektronilla voi maksaa, se olisi vielä suurempi kaaos kuin nykyinen "Electron ei kelpaa junissa" -menetelmä aiheuttaa.

Oikeastihan näitä ongelmatapauksia on nykyisin hyvin vähän, tämäkin nyt keskusteltu insidentti on viime kesältä. Aina löytyy joku, joka ei tosiaan tiedä jostain säännöstä, yleisesti hyväksytystä käytännöstä tai edes laista. Ja sitten myös niitä, jotka yrittävät käyttää hyväkseen näitä rajoituksia.

Lainaus
Mokailuun (Electron tai ylinopeus) nähden pitää valvojalle tietty jättää joku mahdollisuus omaan harkintaan. Ei voi automaattisesti vaatia monon kuvaa persuksiin jos joku tarjoaa Electronia sen enempää kuin kilometrien jonoja rysällä, jos jonon vauhti on 5km/h liikaa.
Aivan samaa mieltä. Ja tässähän oli käytetty harkintaa eli päästetty matkustajat liputta seuraavalle junamaattiasemalle asti eikä poistettu heitä junasta jo Salossa, mikä olisi ollut ohjeiden mukaan mahdollista.

Lainaus
Nyt katsoin EMV:n Wikistä, mutta en ymmärtänyt höykäsen pölläystä koko jutusta.  Nolostunut Siinähän minusta oli lueteltu kaikki maksukortit ja tuollaisilla chip korteilla maksetaan junassa ihan kuin kaupan kassalla. Mutta ei se mitään jos ymmärsin väärin, näin vanha pitää varalla jonkun setelin taskussa, vaikka ainakin täällä pankit mainostaa, ettei tarttis... Ja ainakin Malmössä se on nykyisin riskaabelia.
EMV-korttti on aina sirullinen, mankkuraitaa ei saa¹ enää ensi vuoden alusta käyttää.

____
¹) lue: "saisi".
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #111 : Marraskuu 05, 2010, 14:54:10 »

Seli seli. Jos ihmiset pakotetaan käyttämään kaiken maailman kortteja ja automaatteja, pitää niiden korttien olla käypiä kaikessa maksuliikenteessä!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #112 : Marraskuu 05, 2010, 15:41:18 »

Seli seli. Jos ihmiset pakotetaan käyttämään kaiken maailman kortteja ja automaatteja, pitää niiden korttien olla käypiä kaikessa maksuliikenteessä!

Höpsis. Kortteja on erilaisia, erilaisille käyttäjäryhmille ja myös erilaisiin tilanteisiin. Visa Electron ja sukulaisensa on tehty niille, joille ei syystä tai toisesta (ikä, luottokelpoisuus, pankkitädin kuukautiset...) myönnetä pankkien tai Luottokunnan debit- tai kredit-korttia. Näiden korttien vaatimuksena on online tarkistus aina.

Palveluntarjoaja voi vapaasti päättää mitä kortteja hyväksyy ja mitä ei. Kukaan ei pakota ketään käyttämään Visa Electronia.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #113 : Marraskuu 05, 2010, 16:21:31 »

Aina joku ottaa asiakseen tarttua yhteen sanaan. Ei kukaan oikeasti PAKOTA käyttämään jotain korttia, mutta siihen ohjaus on voimakasta.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 812


« Vastaus #114 : Marraskuu 05, 2010, 18:41:38 »

EMV-korttti on aina sirullinen, mankkuraitaa ei saa¹ enää ensi vuoden alusta käyttää.
____
¹) lue: "saisi".

Siis käyttäminen tarkoittaa kaiketi sitä, että pankki ei saa enää antaa ensi vuonna sellaisia asiakkailleen. Tämän vuoden loppuun saakka niitä kaiketi jaellaan ja ovat voimassa tietenkin ensi vuoden loppuun. Sain nimittäin juuri pari päivää sitten eräältä pankiltani uusitun pankkikortin, jossa on vain perinteinen mg-nauha takana. Kortti on voimassa vuoden päivät.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #115 : Marraskuu 05, 2010, 18:58:22 »

Kummaa, että tässä on parikin kommentoijaa valittanut, ettei konduktööriä voi pistää juoksemaan. Miksi pitäisikään? Konduktööri ilmoittaa electroninkantajille, missä ja milloin heidän on konduktööri tavattava ja asiakkaat juoksevat konduktöörin luo.
Ja kun eivät juokse? Saavat syntinsä anteeksi, vai?

Lentävät ulos junasta sillä asemalla ja saavat haukut junan lähdön viivästyttämisestä? Jos on luvannut jotain tehdä, saisi sen sitten myös tehdä.
Jos pelätään yhden asemanvälin matkustajien yrittävän tämän avulla kusettaa, otetaan heiltä jokin pantti tai otetaan heidän henkilötietonsa ylös siitä electron-kortin päältä. Tosin, en usko että tällainen kusettaminen muodostuisi niin suureksi ongelmaksi, että varotoimille olisi tarvetta.

Mutta jos matkustaja jättää tulematta konduktöörin luo ostamaan lipun vaikka on juuri varttia aikaisemmin konduktöörille luvannut niin tehdä, kyse on aika selvästä pummilla matkustamisesta, jota tietysti kohdellaan aivan kuten pummilla matkustamista aina.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #116 : Marraskuu 05, 2010, 19:57:45 »

Minkä takia näissä tapauksissa ei sitten voi kirjoittaa LASKUA? Onhan kuluille maksaja kerran tiedossa, ja Henkilötunnukset olemassa, jonka lisäksi maksamattomat laskut saadaan ulosotettua, vaikka alihintaan huudetuilla irtaimistoilla, jonka jälkeen myynnillä päästään vieläpä voitolle ja RHK:n huuhaa edustajat jää ilman tippiä"huulipuna rahaa poikaystävälle".  Vihainen
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #117 : Marraskuu 06, 2010, 03:11:09 »

Aina joku ottaa asiakseen tarttua yhteen sanaan. Ei kukaan oikeasti PAKOTA käyttämään jotain korttia, mutta siihen ohjaus on voimakasta.

Noh-noh. Vastaukseni paino oli kuitenkin suunnattu ilmaisemaasi näkemystä, jonka mukaan kaikkien korttien tulee käydä kaikkialla, vastaan. Ei tule.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #118 : Marraskuu 06, 2010, 03:15:00 »

Siis käyttäminen tarkoittaa kaiketi sitä, että pankki ei saa enää antaa ensi vuonna sellaisia asiakkailleen. Tämän vuoden loppuun saakka niitä kaiketi jaellaan ja ovat voimassa tietenkin ensi vuoden loppuun.

Tarkennetaan nyt, että puhuin noista määräyksistä Suomessa. En tiedä missä aikataulussa siirtyminen Ruotsissa tapahtuu - mutta tiedän, että se tapahtuu. Onhan meilläkin täällä käytössä kortteja, joissa on vain mankkuraita ja jotka ovat voimassa pitempää kuin vuodenvaihteeseen. Uusia ei täällä ole tainnut saada enää jostain kesästä tai alkusyksystä.

Ei tämä ole huono muutos, todellakaan: mankkuraita on erittäin helppo kopioida, siru ei.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #119 : Marraskuu 06, 2010, 03:15:32 »

Minkä takia näissä tapauksissa ei sitten voi kirjoittaa LASKUA?
14-vuotiaalle pissikselle?
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #120 : Marraskuu 06, 2010, 03:38:36 »

Minkä takia näissä tapauksissa ei sitten voi kirjoittaa LASKUA?
14-vuotiaalle pissikselle?

Aivan! Sattuupahan maksaja näillekin jo löytymään ja se on nimittäin "vanhemmat".

Valheellisella propagandalla kasvatetut aivopesun jälkeen ovat sitä mieltä, että mikä tahansa on okei, mutta viimeistään parinkympin-kriisi jälkeen sen huomaavat, että asiat eivät ole aivan näin.

Varsinkaan jos ennen ovat kokoomusta, kepuleita, demareita, vihreitä jne. tohtineet yrittää edes äänestää uuden "superhypermultimegaeläintensuojelulakisuomeen" toivossa vaikka mummot jäisivät lanan alle.
tallennettu
Markku Huusko
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #121 : Marraskuu 06, 2010, 09:53:57 »

Taannoinhan oli vastaava esimerkki Lappohja-Hanko-välin epäonnisesta Visa Electronin käyttäjästä, joka oli menossa kesäduuniin Hankoon. En muista tarinaa nyt tarkasti miten se meni, mutta jotakuinkin tätä samaa kaavaa siinäkin toistettiin.

Ymmärrän, ettei Visa Electron käy junissa ja ymmärrän, että konduktöörit kuulevat jos jonkinmoisia selityksiä, mutta joskus voisi konduktöörikin ottaa maalaisjärjen ja sen soveltamisen käyttöön, eikä retuuttaa asiakasta niskaperseotteella suljetun aseman ulko-ovelle ja näyttää asiakkaalle tarraa "VISA ELECTRON EI KELPAA JUNISSA".

Itselle kävi paikallisdösässä jokin aika sitten niin, että taskussa ei ollut muuta kuin pankkikortti ja käteistä oli vissiin huikea euro, saattoi olla puolitoista euroa. Kerroin kuskille tilanteen ja sanoin, että voin toki nostaa tuolla jonkin matkan päästä rahaa, kunhan tulee pankkiautomaatti vastaan. Kuski sanoi, että "Anna olla, ei kun kyytiin vaan." Mulle tuli tuosta sen verran hyvä fiilis, että annoin palautetta HSL:lle. Tämä jälkimmäinen on palvelua ja tämä otsikonmukainen toimintatapa on asiakaspalvelun toista ääripäätä, oli sitten selitys VR:ltä aivan mikä tahansa.

Kuskin päivän olisit voinut pelastaa maksamalla tuplana hyvän palvelun jälkikäteen; sekä hösselille ja saföörille
tallennettu

Do not underestimate the power of dieselengine!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2533


« Vastaus #122 : Marraskuu 06, 2010, 11:37:28 »

Eikö Electron ole ainoa kortti, jonka alaikäinen saa? Vai vieläkö on pankkikortti tai joku muu vastaava maksukortti? Jos lippua ei saa kännykkäänkään, niin nuorella on oltava joko käteistä tai oltava hyvissä ajoin liikkeellä (jälkimmäinen taitaa tapahtua vain utopialandissa).

Totta kai myyjä saa päättää mikä on hyväksyttävä maksutapa, olkoon se kuinka rajoitettu tahansa. Vanhanaikainen persoona ei vain aina jaksa muistaa, että VR ei enää ole julkinen palvelulaitos, vaan bisnesfirma. Eihän suomalaiset lentoyhtiötkään hyväksy Electronia, mitä joskus ihmettelen, koska osto tapahtuu kiinteillä yhteyksillä (vai käsitelläänkö ostot Intiassa?). Jotkut toiset lentoyhtiöt taas antavat Electronilla tai Maestrolla maksavan ostaa ilman palvelumaksua, joten kyse lienee jostain periaatteesta. Joillekin liikenteenharjoittajille voi maksaa Paypalillä, joillekin suoraan pankkitililtä, toisille taas ei. Joku kelpuuttaa American Expressin, joku ei, joten eri variaatioita on liiankin kanssa. Tavallinen Visa taitaa olla käteisen jälkeen seuraavaksi varma kelvollinen, vaan kumpikaan ei käy Norrköpingin paikallisliikenteessä Virnistää. Kokenut matkaaja kyllä varautuu moniin maksutapoihin matkan varrella, mutta entä alaikäinen?

Kyllä Ruotsissakin on heikkoja kuuluvuusalueita, esim. Malmö-Tukholma-Gävle-välillä (ylivoimaisesti tutuin reitti) on noin 5-10 minuutin pätkä Smålannin ylängön metsätaipaleella, jossa tökkii aina. Ei se muuten ole hirveän poikkeuksellista, että konduktööri ei saa jonkun korttia heti toimimaan täälläkään. Ilmeisesti heidät on kaukojunissa ohjeistettu sanomaan, että yritetään uudestaan, kun hän kulkee seuraavan kerran ohi, koska 100% minun näkemistäni tapauksista on toimittu näin. Veoliassa taidettiin jollekin sanoa, että kokeillaan Bistro-vaunussa, jos siellä olisi parempi laite. Konduktöörejä tai lipuntarkastajia on 2-4 yhtä X2000-junaa kohti.

VR:n henkilöliikennejohto voisi tutustua Ruotsin juniin niissä matkustellen, niissä vain on leppoisampi tunnelma. "Heippa, juna on jäänyt myöhään, SJ/Veolia tarjoaa kahvit kaikille, pullakahvi niin monelle kuin riittää"-malliin. Kyse ei ole suomalaisista konduktööreistä, en ole vuosikymmeniin törmännyt töykeään persoonaan, vaan jostain muusta. Tukholman/Göteborgin/Malmön lähiliikennejunista en osaa sanoa mitään, käytän niitä niin harvoin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #123 : Marraskuu 06, 2010, 12:18:35 »

Olen kohta 40 vuotta ollut työssä tietotekniikan parissa enkä koe sen tehneen elämää yhtään autuaammaksi. Kun ikää tulee aistit ja motoriikka heikkenevät. Keskustele siinä sitten noitten kaiken maailman automaattien kanssa. On jo huoltoasemia joilta ei voi ostaa polttoainétta ja seuraavaksi tulevat puhelimet joilla ei voi soittaa.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #124 : Marraskuu 08, 2010, 11:52:36 »

Niin mä lähden siitä että yritys kertoo "ovellaan" mitkä kortit käy, ei tartte myyjän eikä ostajan ihmetellä sitten
. Näihän toimii kauppaliikkeetkin.  Visakortin kuva kertoo että visalla voi maksaa etc.
Se toinen tapa on sitten Vr:n Kun kävelet junaan niin missään ei ole merkintää maksuvälineestä.  Kenen etu on sitten tämä tiedottamattomuus? Halutaanko tarkoituksella draamaa konnareiden ja matkustajien elämään?:-)
Tämä ei ole kustannuskysymyskään, luottokorttien kuvat junien ovien ikkunoihin ja merkintä ruksattuna visa-electron. Se on sitten tämän jälkeen puhtaasti asiakkaan ongelma jos yrittää electronilla maksaa! Niin kauan kuin tätä ei tehdä, niin ongelmapallo on Vr:n sylissä. Saa nähdä löytyykö sen verran asiakaspalvelutahtoa että asiaan saadaan korjaus.
Toinen asia on sitten se että miksei Electronilla pysty maksaa, toimiihan se esim. taxeissa ja myös maakunnissa.. Maksupäätteitä saa gprs/Wlan-modeemilla varustettuina. Kyse on sitten laajemmasta kassajärjestelmän uudistamisesta. Pendossa on wlan-verkko,  joten sen puoleen ei ongelmaa. Loppupelissä yritys päättää mikä maksuväline sille käy. Tärkeintä että informaatio löytyy asiasta.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Todellista asiakaspalvelua!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina