Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« : Heinäkuu 27, 2010, 20:57:40 » |
|
En jaksa tähän laittaa enempää selityksiä, lukekaa linkin kuvateksti: http://stadilainen.1g.fi/kuvat/Junakuvat/Kopio+IMG_0551.JPG
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2012, 16:26:01 kirjoittanut Jimi Lappalainen »
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 05, 2012, 18:44:15 » |
|
Tänään näin myös jonkun ihme tavarajunan Turun ratapihalla (lähtötunnelmissa?, ainakin jarruja tarkasteltiin) puoli viiden maissa. Kokoonpano oli Dv12 2557 + 2550 + 2731 + 2 Gbln + Sim + 2 Occ-y + Shimmn. En usko, että kyseessä oli juna 3513, lähtöajan puolesta. Samoja vaunuja on kyllä ko. junassa ollut. Sitä paitsi, tallilla oli vielä kolme deeveriä, joista kaksi oli kiinni toisissaan. Ne olen yleensä nähnyt lähtevän junaan 3513. Yhteenveto: Luultavasti ylimääräinen kulkija ollut. Turussahan on noilla hetkillä ollut ainakin yhdeksän deeveriä, junassa 3505 oli kolme, tallilla oli kolme ja tässä tuntemattomassa junassa kolme.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 05, 2012, 19:07:08 » |
|
Vieläkös Turussa riittää vaunujakin ylimääräiseenkin tavarajunaan? Eihän siellä kohta ole enää mitään tavaraliikennettä. Junalauttaliikenne loppu, Uudenkaupungin ammoniakkiliikenne loppu, Raision tavaraliikenne vähentynyt. Jäljellä on satamaan ja db terminaaliin liittyvä suht vähäinen liikenne, Pernon ja Naantalin teräskuljetukset, Viheriäisten liikenne, Uudenkaupungin nestekaasu, teräs ja happo/apatiitti/lannoiteliikenne sekä vähäiset Raision rehukuljetukset Venäjälle. Onko muuta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2012, 19:11:43 » |
|
Tänään näin myös jonkun ihme tavarajunan Turun ratapihalla (lähtötunnelmissa?, ainakin jarruja tarkasteltiin) puoli viiden maissa.
T 3515 TKU TPET 16:29 19:48 ma ti ke to pe 5.3.2012 1.4.2012 T 3515 TKU TPET 16:29 19:48 ma ti ke to pe 2.4.2012 8.4.2012 T 3515 TKU TPET 16:29 19:48 ma ti ke to pe 9.4.2012 15.4.2012 Katsoppas uusia "vakkareita", ovat tänään astuneet voimaan!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2012, 19:30:38 » |
|
Tänään näin myös jonkun ihme tavarajunan Turun ratapihalla (lähtötunnelmissa?, ainakin jarruja tarkasteltiin) puoli viiden maissa.
T 3515 TKU TPET 16:29 19:48 ma ti ke to pe 5.3.2012 1.4.2012 T 3515 TKU TPET 16:29 19:48 ma ti ke to pe 2.4.2012 8.4.2012 T 3515 TKU TPET 16:29 19:48 ma ti ke to pe 9.4.2012 15.4.2012 Katsoppas uusia "vakkareita", ovat tänään astuneet voimaan! Oho, katohan vaan! Vieläkös Turussa riittää vaunujakin ylimääräiseenkin tavarajunaan? Eihän siellä kohta ole enää mitään tavaraliikennettä. Junalauttaliikenne loppu, Uudenkaupungin ammoniakkiliikenne loppu, Raision tavaraliikenne vähentynyt. Jäljellä on satamaan ja db terminaaliin liittyvä suht vähäinen liikenne, Pernon ja Naantalin teräskuljetukset, Viheriäisten liikenne, Uudenkaupungin nestekaasu, teräs ja happo/apatiitti/lannoiteliikenne sekä vähäiset Raision rehukuljetukset Venäjälle. Onko muuta? Pansion vähäinen liikenne. Terästä menee BE Groupilta. Nyt talvella ei ole näkynyt liikennettä, kesällä joskus.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 07, 2012, 18:13:18 » |
|
Tämänpäiväisen junan 3515 kokoonpano oli: Dv12 2733 + 2543 + Shimmn + 4 Occ-y + Shmmn + Shmmn-t + 4 Occ-y + Sps + 4 Sp + Sps + 2 Sp. Rapuvaunut oli kuormassa.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 08, 2012, 15:03:50 » |
|
Jimin havaitsemat kaksi 3513:a kuvastavat hyvin Turun liikenteen nykytilaa. Ei häävisti mene. Tuo on siis ainoa Tampereelle menevä "sekuli"juna Turust. Oi sitä aikaa kun Saksankin junalautat oli hengissä. Tuli yhtenä iltana toukokuussa 2005 bongattua tautisen pitkä sekajuna 3511 Toijalassa. Vaunuja muistaakseni sarjoista Sis, Sins, Habis, Laans, Laais, Shimmns ja Snps.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 08, 2012, 15:34:51 » |
|
Parhaimmillaan niitä lähti useampi peräkkäin - ja jokunen vuos sitten Turusta lähti usein vielä samoihin aikoihin pari junaa eri suuntiin (kun 3528 kulki Karjaan suuntaan).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 08, 2012, 16:47:17 » |
|
...kaksi 3513:a... 3513 po. 3515. Entinen 3513 on lakannut tämän uuden 3515:n myötä kulkemasta.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 08, 2012, 17:37:12 » |
|
...kaksi 3513:a... 3513 po. 3515. Entinen 3513 on lakannut tämän uuden 3515:n myötä kulkemasta. Sori, ajatuskatkos 3515:tä tarkoitin jäi wanha numero pyörimään mieleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 08, 2012, 18:15:25 » |
|
Jep, eipä tuo mitään
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #11 : Elokuu 22, 2012, 15:17:52 » |
|
Tänään 3515 oli oikein lyhyt. 2 Dv12 + 5 avovaunua Naantalista.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #12 : Elokuu 29, 2012, 15:37:36 » |
|
3515 lähti juuri Turusta peräti neljällä koneella ( 2 siirrossa ). En ehtinyt nähdä numeroita. Vaunuina pelkkiä raakapuuvaunuja. Koskahan viimeksi Turusta lähti neljän koneen nippu?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 25, 2012, 21:36:03 » |
|
Tänään 3515 lähti taas lyhyenä. Dv12 2618 + 2736 + 3 Occ-y + 6 Sim-u.
Onkos 2618 lainassa jostain? Eipä ole paljoa näkynyt em. konetta täällä päin.
17.9 oli taas neljä konetta. Dv12 2542 + 2704 + 2738 + 2701.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 74
|
« Vastaus #14 : Syyskuu 26, 2012, 00:05:39 » |
|
Jimin havaitsemat kaksi 3513:a kuvastavat hyvin Turun liikenteen nykytilaa. Ei häävisti mene. Taitaa olla sama kehityssuunta monessa muussakin paikassa. Ei ole enää tullut tosin seurattua viimeaikaisia lakkautuksia tarkemmin. Suunnilleen vuonna 2010 itseltä loppui (ainakin toistaiseksi) aktiivinen rautatieharrastus ja sen jälkeen on käsittääkseni paljon kuljetuksia kadonnut kiskoilta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #15 : Syyskuu 26, 2012, 01:10:22 » |
|
Turussa oli vielä 10 vuotta sitten ainakin neljä tai viisi vemppua päivystäjinä ratapihalla ja lähialueen tavaraliikenteessä. Nykytilassa taitaa olla enää vain yksi "päivystysvuoro"?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 26, 2012, 08:45:15 » |
|
Jimin havaitsemat kaksi 3513:a kuvastavat hyvin Turun liikenteen nykytilaa. Ei häävisti mene. Taitaa olla sama kehityssuunta monessa muussakin paikassa. Ei ole enää tullut tosin seurattua viimeaikaisia lakkautuksia tarkemmin. Suunnilleen vuonna 2010 itseltä loppui (ainakin toistaiseksi) aktiivinen rautatieharrastus ja sen jälkeen on käsittääkseni paljon kuljetuksia kadonnut kiskoilta. Junien lukumäärissä on tultu alaspäin, mutta tonnit ovat käsittääkseni asia erikseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #17 : Syyskuu 26, 2012, 10:29:53 » |
|
Jimin havaitsemat kaksi 3513:a kuvastavat hyvin Turun liikenteen nykytilaa. Ei häävisti mene. Taitaa olla sama kehityssuunta monessa muussakin paikassa. Ei ole enää tullut tosin seurattua viimeaikaisia lakkautuksia tarkemmin. Suunnilleen vuonna 2010 itseltä loppui (ainakin toistaiseksi) aktiivinen rautatieharrastus ja sen jälkeen on käsittääkseni paljon kuljetuksia kadonnut kiskoilta. Junien lukumäärissä on tultu alaspäin, mutta tonnit ovat käsittääkseni asia erikseen. Lainauksessa mainitsemani Turun liikenne on menettänyt lähes kaiken. Tilannetta kuvastaa hyvin se, ettei useina päivinä ole ainoassa Turusta lähtevässä junassa ainuttakaan Turusta peräisin olevaa vaunua, vaan esim. Naantalista tulevat. Kovin tylsäksi on tavaraliikenne mennyt ihan oikeasti, ja ilonaiheet on kovin kovin vähissä. Viimeisen kahden vuoden aikana tainnut kohta 20 asiakasta kaikota kumipyörille, ja monet joilla vieläkin on rautatiekuljetuksia käyttävät yhä enenevässä määrin myös kumipyöriä. Esim. hyvin tuntemani Lahden liikenne on oikeasti todella TYLSÄÄ verrattuna menneeseen, jopa niin tylsää ettei Lahden junia oikeen huvita enää katsoaakaan. Lahden oma tavaraliikenne käytänössä kuollut, Myllyoja kuollut, Vierumäki kuollut, Heinolan konttiliikenne kuollut. Ja ei ne tonnimäärätkään ole suotuisasti kehittyneet, joka tosin on varmasti suurelta osin talouden taantumakin syytä. Vuodesta 2006 vuoteen 2011 laskua n. 10 miljoonaa tonnia! Vuodesta 2010 vuoteen 2011 on myös laskenut, osin tämä johtunee Vr Transpointin uudesta hienosta taktiikasta. Jippii ihanaa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #18 : Syyskuu 26, 2012, 10:45:14 » |
|
Jimin havaitsemat kaksi 3513:a kuvastavat hyvin Turun liikenteen nykytilaa. Ei häävisti mene. Taitaa olla sama kehityssuunta monessa muussakin paikassa. Ei ole enää tullut tosin seurattua viimeaikaisia lakkautuksia tarkemmin. Suunnilleen vuonna 2010 itseltä loppui (ainakin toistaiseksi) aktiivinen rautatieharrastus ja sen jälkeen on käsittääkseni paljon kuljetuksia kadonnut kiskoilta. Junien lukumäärissä on tultu alaspäin, mutta tonnit ovat käsittääkseni asia erikseen. Lainauksessa mainitsemani Turun liikenne on menettänyt lähes kaiken. Tilannetta kuvastaa hyvin se, ettei useina päivinä ole ainoassa Turusta lähtevässä junassa ainuttakaan Turusta peräisin olevaa vaunua, vaan esim. Naantalista tulevat. Kovin tylsäksi on tavaraliikenne mennyt ihan oikeasti, ja ilonaiheet on kovin kovin vähissä. Viimeisen kahden vuoden aikana tainnut kohta 20 asiakasta kaikota kumipyörille, ja monet joilla vieläkin on rautatiekuljetuksia käyttävät yhä enenevässä määrin myös kumipyöriä. Tarkoitin tonneja koko rataverkon osalta. Turun osalta tilanne on tosiaankin sangen ikävä. Asuin vuosituhannenvaihteen tienoilla useamman vuoden Turussa aivan ratapihan vieressä ja kyllähän siellä liikennettä oli runsaasti. Nyttemmin satunnaisilla käynneilläni ratapiha kumisee tyhjyyttään. Tilanne ei näytä lainkaan niin pahalta Savossa, jossa nykyisin työasioissa liikun paljonkin. Siilinjärveltä pohjoiseen ja Iisalmesta länteen kulkee junia täysin eri tahtiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa-Matti Turunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 65
|
« Vastaus #19 : Syyskuu 26, 2012, 13:14:37 » |
|
Lainauksessa mainitsemani Turun liikenne on menettänyt lähes kaiken. Tilannetta kuvastaa hyvin se, ettei useina päivinä ole ainoassa Turusta lähtevässä junassa ainuttakaan Turusta peräisin olevaa vaunua, vaan esim. Naantalista tulevat.
Mutta kulkeehan kyseisessä junassa Naantalin vaunut ja Salon raakapuut. Kovin tylsäksi on tavaraliikenne mennyt ihan oikeasti, ja ilonaiheet on kovin kovin vähissä. Viimeisen kahden vuoden aikana tainnut kohta 20 asiakasta kaikota kumipyörille, ja monet joilla vieläkin on rautatiekuljetuksia käyttävät yhä enenevässä määrin myös kumipyöriä.
Minun mielestäni tuota kuvattavaa ja liikennettä on Suomen rataverkolla vielä ihan mukavasti, se vain näyttää riippuvan alueesta. Ehkei Turussa ole enää miellyttävää liikennettä, mutta kyllä esim. Kouvolan ja Iisalmen seuduilla liikennettä on joka päivä. Täysin mielipideasia, mutta minusta on aika kumma "itkeä" ja narista jonkun liikenteen loppumiselle. Ei kannata ottaa tätä harrastusta liian tosissaan, kun emme harrastajina voi vaikuttaa mitkä yhtiöt käyttävät junakuljetuksia ja mitkä eivät. Tilanne ei näytä lainkaan niin pahalta Savossa, jossa nykyisin työasioissa liikun paljonkin. Siilinjärveltä pohjoiseen ja Iisalmesta länteen kulkee junia täysin eri tahtiin.
Niin, tuolla liikenne on jopa lisääntynyt ja itse tykkään kuvata siellä päin. Kuitenkin kohta joku nurisee, että liikenne on siellä liian yksitoikkoista ja Ilm-Yv-välin sähköistyksestä... Mutta mielipideasia tämäkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #20 : Syyskuu 26, 2012, 13:34:33 » |
|
Vähän menee ohi aiheen, mutta jos kerran tämän maan liikenne tympii, niin mites olisi vaikka harrastusretket Ruotsin puolelle? Juna-aikataulut (grafiikat) löytyy netistä, rajan ylitys käy helposti, junia riittää...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #21 : Syyskuu 26, 2012, 16:25:59 » |
|
Vähän menee ohi aiheen, mutta jos kerran tämän maan liikenne tympii, niin mites olisi vaikka harrastusretket Ruotsin puolelle? Juna-aikataulut (grafiikat) löytyy netistä, rajan ylitys käy helposti, junia riittää...
Korostin ehkä vähän liikaa, kyllähän tämänkin maan junatkin toki kelpaa, ja välillä ihan hyviä asioitakin tapahtuu. Mutta Juhani osui asian ytimeen! Ulkomaalainen tavaraliikennemeininki kiinnostaa kovastikin. Ruotsi ensiksi tavoitteena, muina kiinnostuksen kohteina Skandinavian lisäksi ainakin Saksa, Sveitsi, Itävalta, Puola ja Benelux-maat. Kaveri käynyt Ruotsin puolella ihmettelemässä, ja ei kuulemma vaatimatonta siellä meininki vaan junia riittää!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #22 : Syyskuu 26, 2012, 16:30:17 » |
|
Tarkoitin tonneja koko rataverkon osalta. Turun osalta tilanne on tosiaankin sangen ikävä.
Asuin vuosituhannenvaihteen tienoilla useamman vuoden Turussa aivan ratapihan vieressä ja kyllähän siellä liikennettä oli runsaasti. Nyttemmin satunnaisilla käynneilläni ratapiha kumisee tyhjyyttään.
Tilanne ei näytä lainkaan niin pahalta Savossa, jossa nykyisin työasioissa liikun paljonkin. Siilinjärveltä pohjoiseen ja Iisalmesta länteen kulkee junia täysin eri tahtiin.
Mainitsin aikasemmin, että tavaraliikenteen tonnit pienentyneet vajaalla 10 miljoonalla tonnilla 2006->2011. Ja Vesalle: Minun mielestäni ei ole kovin oikein, että jos yritys haluaa käyttää rautatiekuljetuksia, sille ei edes tehdä tarjousta. Ymmärrän että business on businesta, eikä kolmea vaunua viikossa kannata hakea hevonkuusesta, mutta puhutaan kuitenkin yrityksistä joiden kuljetustarpeet on useita kymmeniä vaunuja viikossa. Tuskin ne yritysten johtajat turhaan itkee Vr Transpointin politiikasta. En mielestäni ota harrastusta liian vakavasti, kyllä osaan nukkua yöni rauhaisasti. Hyviä asioitakin on tapahtunut. Talvivaaran liikenne, Yv-Ilm-välin liikenne yleensäkin, Kotkan lannoitediili mainitakseni. Vedetään Yv-Ilm välille langat, sehän tarkoittaa vaan liikenne kukoistaa, niin kivoja kun dieselit ovatkaan. Mutta en puhu enää sanallakaan mielipiteistäni täällä, ok?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #23 : Syyskuu 27, 2012, 20:58:42 » |
|
Mutta en puhu enää sanallakaan mielipiteistäni täällä, ok? Puhu vain, mielipiteetön keskustelu on yhtä tylsää kuin Lahden tavaraliikenne. Ruotsin (ja Norjan) liikenne kiinnostaa minuakin (muutenkin kuin pohjoisen osalta jossa olen vieraillut lähes joka kesä, Lapissa kun on mukava reissata. Täytynee ensi vuonna suunnata Bodenia etelämmäksin.) Osansa asiassa on sillä eksoottisuudella, kun tuttu kalusto ja infra muuttuu erilaiseksi heti rajaa ylittäessä. Mutta tuntuu että illuusion lisäksi liikenne olisi siellä oikeastikin monimuotoisempaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa-Matti Turunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 65
|
« Vastaus #24 : Syyskuu 28, 2012, 11:12:33 » |
|
Ei tarkoitukseni ollut tappaa keskustelua, päinvastoin. Harvemmin sitä keskustelua kuitenkin syntyy, jos ihmiset olisivat asioista samaa mieltä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|