Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« : Heinäkuu 28, 2010, 15:10:28 » |
|
Ensi vuoden budjettiesityksen liikennehankkeita:
Valtiovarainministeriön tänään julkistamassa ensi vuoden budjettiesityksessä esitetään käynnistettäväksi kuusi uutta liikennehanketta. Listalla ovat Haminan ohikulkutie, Sepänkylän ohitustie, Seinäjoen itäinen ohikulkutie, Seinäjoki-Oulu-radan toinen vaihe, Kemijärven radan sähköistys ja Uudenkaupungin meriväylä. Lisäksi valtio osallistuu Länsimetron rakentamisen kustannuksiin.
Lähde: Yle Teksti-TV
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2010, 15:17:56 » |
|
Taas kohtaa ministeriön järki ja paikallistuntemus pohjoisesta. En edes kysy, mitä järkeä tuon baanan sähköistämisessa on? Miksei miltei samaan rahaan olisi voinut sähköistää vaikkapa Hy-Kr-Hnk-pätkää?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 28, 2010, 15:19:47 » |
|
Miksei miltei samaan rahaan olisi voinut sähköistää vaikkapa Hy-Kr-Hnk-pätkää?
Jos hankkeista olisi löytynyt Hy-Hnk-sähköistys, joku olisi taatusti kysynyt miksei Kemijärven rataa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2010, 15:34:05 » |
|
Nythän VR:lle on jäämässä agregaattivaunut toimettomiksi. Vaasan agregaatit vapautuvat sähköistyksen valmistuttua, samoin käy myös Kemijärven liikenteessä ja kun Sibeliuskin loppuu, niin sieltäkin vapautuu alligaattorit. Onko ideaa mitä niille tehdään?
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Heinäkuu 28, 2010, 15:48:06 » |
|
Kolarin juniin Edm-vaunujen kavereiksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti-Matti Hartikainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 40
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 28, 2010, 15:49:25 » |
|
Nythän VR:lle on jäämässä agregaattivaunut toimettomiksi. Vaasan agregaatit vapautuvat sähköistyksen valmistuttua, samoin käy myös Kemijärven liikenteessä ja kun Sibeliuskin loppuu, niin sieltäkin vapautuu alligaattorit. Onko ideaa mitä niille tehdään?
No laitetaan tottakai Vaasa-Joensuu ja Joensuu-Kontiomäki välin Intercityihin! Eh...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 272
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 28, 2010, 16:18:14 » |
|
Taas kohtaa ministeriön järki ja paikallistuntemus pohjoisesta. En edes kysy, mitä järkeä tuon baanan sähköistämisessa on? Miksei miltei samaan rahaan olisi voinut sähköistää vaikkapa Hy-Kr-Hnk-pätkää?
Tai Ylivieska-Iisalmi!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #7 : Heinäkuu 28, 2010, 16:52:58 » |
|
[Tai Ylivieska-Iisalmi!
Myös Yv - Ilm olisi sopivasti käynyt Ke-Pusta eli Keskustan Puumerkistä, mutta sitä kaivattiin nimenomaan pohjoiseen ehkä siksi, että hallitus sai sieltä moitteita Kemijärven sellutehtaan lopettamisen yhteydessä ja nyt piti osoittaa, että Itä-Lappia ei ole unohdettu. Jos kepu on seuraavassakin hallituksessa, sähköistys jatkuu varmaan Kelloselkään... Mielenkiintoinen kysymys on, olisiko Itä-Lappia voinut muistaa jotenkin mielekkäämmällä tavalla kuin esittämällä sähköjä melkein liikennöimättömälle radalle.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 28, 2010, 16:53:59 » |
|
Kemijärven radan sähköistys on päätetty jo jokunen vuosi sitten hallituksen linjatessa hallituskautensa liikennepoliittiset hankkeet. Ei tämä hanke mitenkään puuntakaa tullut, nyt vain aiemmin tehdyt päätökset konkretisoituvat käytännön toimiksi. Siis jos hallituksen esitys aikanaan hyväksytään. Hyviä hankkeita on jonoksi asti ahtaassa määrärahakehyksessä, nyt on Kemijärven radan vuoro.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pauli Kyllönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 95
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 28, 2010, 17:22:09 » |
|
Kolarin juniin Edm-vaunujen kavereiksi?
Uudet Edm vaunut näillä näkymin tulevat P266/273 yöpikajunapariin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 28, 2010, 18:35:59 » |
|
Mielenkiintoinen kysymys on, olisiko Itä-Lappia voinut muistaa jotenkin mielekkäämmällä tavalla kuin esittämällä sähköjä melkein liikennöimättömälle radalle.
Mikä se mielekkäämpi tapa olisi voinut olla? Matkailu on elinehto Itä-Lapille ja juna on elinehto matkailulle. Entä Sokli? Entä pohjoinen ratayhteys Venäjälle? Jälkimmäistähän norjalaiset ovat jo olleet omimassa kun Suomessa ei tapahdu mitään ilmiselvästi tarpeelliselle ja kannattavalle hankkeelle? Jos ihminen ei koskaan käy Kehä IV:n ulkopuolella, saattaa Kjä-radan sähköistys näyttää turhalta. Vain siinä tapauksessa. Jarkko Voutilainen minusta kiteytti asian erinomaisesti: juuri noin se menee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 28, 2010, 18:45:39 » |
|
Samat (routa)nopeusrajoitukset koskevat niin sähkö- kuin dieselpässiä. Ratojen parempi peruskunto voisi olla aika kova sana niin pohjoisen kuin etelän asukeille... Niitä hommia tosin ei mielletä muuksi kuin lisääntyviksi ratatöiksi, joista ei ole muuta seurausta kuin lisää myöhästymisiä ja bussikorvauksia - onhan se sähköpäkä sentään hiano.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 28, 2010, 21:32:03 » |
|
Samat (routa)nopeusrajoitukset koskevat niin sähkö- kuin dieselpässiä.
Okei, siis erityisesti museosuuntautuneiden harrastajien toivomus sähköraojen purkamisesta ja höyryyn palaamisesta onkin itse asiassa ihan asiallinen ja varteenotettava ehdotus?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #13 : Heinäkuu 29, 2010, 00:36:30 » |
|
Kolarin juniin Edm-vaunujen kavereiksi?
Mun mielestä tuo olis hyvä idea, mut luulen et Kolarin radalle tulee jossain vaiheessa sähköt. Kun malmi liikenne alkaa. Mutta oishan se hyvä nyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 29, 2010, 07:12:56 » |
|
Jos ihminen ei koskaan käy Kehä IV:n ulkopuolella, saattaa Kjä-radan sähköistys näyttää turhalta. Vain siinä tapauksessa.
Kaikentietävä Heikkinen tuntuu aina tietävän milloin mitäkin kaikkia muita paremmin, tällä kertaa sen, missä toiset käyvät ja eivät käy.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 29, 2010, 08:05:08 » |
|
Kemijärven (yö)junaliikennehän pelastettiin hallituksen toimesta. Jos ja kun se tulee jatkumaan maailman tappiin asti, niin sähköistys on järkevää. Silloin päärata ulottuu aivan oikeastikin Helsingistä Kemijärvelle eikä vain Rovaniemelle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #16 : Heinäkuu 29, 2010, 08:10:07 » |
|
Nyt tuosta Simon kommentista saa sen kuvan, että rataosa muuttuu pääradaksi sähköratapylväiden myötä. Kääntäen niin, että pääratojen lukumäärä on miltei tuplaantunut viimeisten 16 vuoden aikana sähköistyksen laajennuttua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #17 : Heinäkuu 29, 2010, 08:26:28 » |
|
Yhtä yöjunaparia varten ei liene sähköistys mielekästä. Sen sijaan, jos kaavailtu ja uneksittu tavaraliikenteen kasvu toteutuu, silloin siinä voi olla itua. Toteutuuko? Esimerkiksi itäisestä kauttakulkuliikenteestä on Suomessa elätelty suuria suunnitelmia viimeisimmät 140 vuotta, mutta hyvin pieni osa on muuttunut konkretiaksi.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #18 : Heinäkuu 29, 2010, 10:20:04 » |
|
Kaikentietävä Heikkinen tuntuu aina tietävän milloin mitäkin kaikkia muita paremmin, tällä kertaa sen, missä toiset käyvät ja eivät käy.
Niinkö? Enpä tiennyt tietäväni tuota. Joten ein tiedäkään ihan kaikkea, vaika luulin tietäväni. Harmi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #19 : Heinäkuu 29, 2010, 12:54:25 » |
|
Yhtä yöjunaparia varten ei liene sähköistys mielekästä. Sen sijaan, jos kaavailtu ja uneksittu tavaraliikenteen kasvu toteutuu, silloin siinä voi olla itua. Toteutuuko? Esimerkiksi itäisestä kauttakulkuliikenteestä on Suomessa elätelty suuria suunnitelmia viimeisimmät 140 vuotta, mutta hyvin pieni osa on muuttunut konkretiaksi.
Ja tuota kautta ei paljoa itäinen kauttakulkuliikenne kulje ennenkuin jotain 50 kilometriä rataa on rakennettu ja muutenkin perusparannettu. Itse olisin pitänyt suuremman liikenteen ratoja Ylivieskasta Iisalmeen ja Hyvinkäältä Hankoon tärkeämpinä sähköistettävinä, mutta koska sähköistäminen on selkeästi aluepolitiikkaa kuten tämä ja Seinäjoen Vaasan väli osoittaa niin ei voi mitään. On muuten kumma ettei liikennöitsijän tai radanpitäjän mielipide vaikuta tähän. Vai kysytäänkö aina vain pelkästään VR henkilöliikenteen mielipidettä? Itse olisin laittanut tämän radan sähköistyksen hold -tilaan siihen asti kunnes Soklin tilanteesta saadaan selvyys (avataanko, ja jos avataan niin missä malmi rikastetaan).
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #20 : Heinäkuu 29, 2010, 21:26:49 » |
|
Asia on esillä myös Pohjois-Suomen uutisissa tänään 29.07.2010: http://areena.yle.fi/video/1170886
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #21 : Heinäkuu 30, 2010, 14:28:04 » |
|
Kemijärven radan sähköistämisen syy on puhtaasti aluepoliittinen, jossakin kepun kesäpäivillä pikkutunneilla päätetty asia. En ymmärrä sanontaa , että "nyt on Kemijärven vuoro". Onko jossain nähtävillä jokin lista, missä ilmenee ko. vuorot. Milloin on Pieksämäki - Joensuun vuoro? Tai Joensuu - Kontiomäen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #22 : Heinäkuu 30, 2010, 15:12:08 » |
|
Kemijärven radan sähköistämisen syy on puhtaasti aluepoliittinen, jossakin kepun kesäpäivillä pikkutunneilla päätetty asia. En ymmärrä sanontaa , että "nyt on Kemijärven vuoro". Onko jossain nähtävillä jokin lista, missä ilmenee ko. vuorot. Milloin on Pieksämäki - Joensuun vuoro? Tai Joensuu - Kontiomäen?
On se ny jumavita jotta tää kiesuksen " itkuvirren veisuu " ei ota loppuakseen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #23 : Heinäkuu 30, 2010, 15:25:53 » |
|
Kemijärven radan sähköistämisen syy on puhtaasti aluepoliittinen, jossakin kepun kesäpäivillä pikkutunneilla päätetty asia. En ymmärrä sanontaa , että "nyt on Kemijärven vuoro". Onko jossain nähtävillä jokin lista, missä ilmenee ko. vuorot. Milloin on Pieksämäki - Joensuun vuoro? Tai Joensuu - Kontiomäen?
On se ny jumavita jotta tää kiesuksen " itkuvirren veisuu " ei ota loppuakseen Ei kannanottoni sisältänyt mitään "itkuvirttä". Ainoastaan yksinkertaisen kysymyksen, johon lienee turha odottaa vastausta. Lapin Kansan mukaan yöjunaparin matkustajamäärä oli ensimmäisenä vuonna n. 31000. Lehden tietojen mukaan se jopa ylitti odotukset. Määrä tarkoittaa, että keskimäärin junassa matkusti noin 43 ihmistä. Kyllähän tällaisen matkustajavirran takia kannattaakin sähköistää 83 kilometriä rataa. Varmasti järkevää toimintaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #24 : Heinäkuu 30, 2010, 15:36:48 » |
|
Kemijärven radan sähköistämisen syy on puhtaasti aluepoliittinen, jossakin kepun kesäpäivillä pikkutunneilla päätetty asia. En ymmärrä sanontaa , että "nyt on Kemijärven vuoro". Onko jossain nähtävillä jokin lista, missä ilmenee ko. vuorot. Milloin on Pieksämäki - Joensuun vuoro? Tai Joensuu - Kontiomäen?
On se ny jumavita jotta tää kiesuksen " itkuvirren veisuu " ei ota loppuakseen Ei kannanottoni sisältänyt mitään "itkuvirttä". Ainoastaan yksinkertaisen kysymyksen, johon lienee turha odottaa vastausta. Lapin Kansan mukaan yöjunaparin matkustajamäärä oli ensimmäisenä vuonna n. 31000. Lehden tietojen mukaan se jopa ylitti odotukset. Määrä tarkoittaa, että keskimäärin junassa matkusti noin 43 ihmistä. Kyllähän tällaisen matkustajavirran takia kannattaakin sähköistää 83 kilometriä rataa. Varmasti järkevää toimintaa. Kemijärveä on kuritettu sen verran kovaa työpaikkojen suhteen viime vuosina jotta tarvitsevat kaiken avun pystyäkseen seleviämään siellä. Sähköpaanan jatkaminen sinne on yks keino eikä eres kovin kallis. Joirenki on vaan niin kumman vaikia tajuta tollaasta asiaa. Ja mitä tulee tuohon ainaaseen kepuitkuun niin ilimeesesti kepu on sit puolueena vaan niin paljo muita tehokkaampi kotiappäin veros Sehän on poliitikon tärkein tehtävä jos ei ko asia vielä ole menny tajuntaan. Niin ja mulla ei sitte ko puolueen jäsenkirjaa ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|