Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kotimaanlentojen tilanne  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« : Elokuu 01, 2010, 22:11:56 »

Tämä aihe nyt ei välttämättä kuulu tänne, mutta kirjoitan kuitenkin, koska kotimaan lentoliikenne on päällekkäistä tarjontaa junaliikenteen rinnalla ja kilpailee ainakin osittain VR:n kanssa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen: Tiettyjen kotimaan lentoreittien ahdinko ei todellakaan ole mikään uusi asia. Itse asiassa on suoranainen ihme, miten pitkään niiden ylläpitämisen kanssa on sinnitelty ja vieläpä yksityisen toimijan avulla, kun otetaan huomioon reittien vähäiset matkustajamäärät. Esim. lennot Helsinki-Vantaalta Poriin, Savonlinnaan, Varkauteen ja Seinäjoelle eivät voi olla kovin tärkeitä, koska reitit ovat kesätauolla (Porin tauko 3.7.-8.8., Savonlinnan 9.8.-15.8., Varkauden 25.6.-15.8. ja Seinäjoen kesätauko 25.6.-8.8.). Tauot ovat seurausta alhaisesta kysynnästä, joka ei kyllä muina vuodenaikoinakaan voi olla olennaisesti suurempi. Liikenteen lopetus käy siten kätevästi, kun liikennettä ei vaan taukojen jälkeen käynnistetä uudelleen. Markkinat ovat jo vuosia sitten luoneet kulkumuotojen välille selvän työnjaon: Junaliikenteen nopeutuminen ja palvelutason parantumine eteläisessä Suomessa ovat vieneet monilta lyhyen matkan lennoilta matkustajat. Jäljelle ovat jääneet vain jotkin yksittäiset hyvissä ajoin halpalippuja ostavat sekä yritysten ja kuntien/valtion piikkiin kalliilla reissaavat matkustajat. Nyt sitten poliitikot itkevät, kun lennot ovat loppumassa ja ovat oitis pelastamassa ainakin puheiden tasolla liikennettä, jolle ei ole edes todellista tarvetta ja joille ei ole kysyntää. Mikseivät päättäjät nytten ole tyytyväisiä, kun markkinatalous itse karsii täysin epäekologista (lyhyen matkan) lentämistä? Voi olla järkevää lentää Helsingistä Ouluun tai Rovaniemelle, muttei tosiaankaan minnekään Keski-Suomeen. Poliitikkojen puheet siitä, että lentoyhteydet ovat elinkeinoelämän kannalta elintärkeitä ja välttämättömiä, ovat pötypuheita ja roskaa ja ovat osoitus siitä, ettei osata nähdä kokonaisuutta oikein ja halutaan vaan taata itselle ilmaiset (muka) nopeat matkat valtion piikkiin. Ei kaikkea liikkuvaa tarvitse olla pelastamassa: on aivan eri asia huolehtia siitä, että henkilöliikenteen rautatieverkko on kattava ja hyvin palveleva kuin että lentoliikennettä, joka on puhtaasti bisnestä, ruvettaisiin verovaroin pelastamaan. Sekin kansanedustaja, joka on uhannut luopua kansanedustajuudestaan, mikäli Porin lennot lakkaavat, saisi mennä itseensä ja tulla alas norsunluutornistaan ja miettiä, mikä on oikeasti tärkeätä! Jos eivät Porin ja Tampereen väliset taajamajunat kelpaa pendolinon jatkoyhteytenä, luulisi Porin suoran IC-junaparin kelpaavan. Ja kuka tarvitsee Seinäjoen lentoja, kun junayhteydet ovat niin hyvät. Kyllä eteläisimmässä Suomessa luulisi junilla ja busseilla pärjättävän. Kun muutaman vuoden kuluttua kehärata valmistuu, on junamatkustajille tarjolla kätevät vaihdolliset, mutta sujuvat yhteydet Helsinki-Vantaalle. Lentoyhtiöiden keskittyminen kilpailemaan entistä enemmän Pohjois-Suomen liikenteessä on asiakkaan etu, vaikka saattaa vähän verottaakin yöjunien matkustajamääriä, tosin ei varmaankaan merkittävästi. Pääasia on, että eteläisin Suomi saadaan entistä tukevammin raiteille. 
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Elokuu 02, 2010, 00:19:52 »

Erittäin asiallinen näkemys. Täsmälleen samaa mieltä! Minä olisin valmis vaikka verotuksen keinoin jopa rajoittamaan alle 500-600 kilometrin lentoja.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2517


« Vastaus #2 : Elokuu 02, 2010, 00:36:57 »

Erinomainen kirjoitus ja hyvät perustelut!
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1440


« Vastaus #3 : Elokuu 02, 2010, 06:10:30 »

Facebook-tyylisesti: tykkään! Eilen illalla Seinäjoelta (20:50) Helsinkiin (23:36) Pendolino S60-junalla 2 h 46 min pysähtyen Tpe, Tl, Hl, Ri, Tkl ja Psl. Kyytiä saivat myös Oulusta Helsinkiin perutun Blue1-lennon matkustajat.

Ymmärrän itsekin hyvin Hki-Ol/Roi lennot, mutta ei Seinäjoelta tosiaan ole mitään tarvetta junailuun. Nyt tarvitsisi vain tarkistaa kyseisiltä paikkakunnilta suorien junayhteyksien tarjontaa Helsinkiin, niin homma saataisiin hoidettua. Saa nähdä milloin raiteilla liikennöi ensimmäinen AY/FC/KF-vuoro, kuten Saksassa LH (Lufthansa).
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 02, 2010, 07:12:37 »

Tämä aihe nyt ei välttämättä kuulu tänne, mutta kirjoitan kuitenkin, koska kotimaan lentoliikenne on päällekkäistä tarjontaa junaliikenteen rinnalla ja kilpailee ainakin osittain VR:n kanssa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen: Tiettyjen kotimaan lentoreittien ahdinko ei todellakaan ole mikään uusi asia. Itse asiassa on suoranainen ihme, miten pitkään niiden ylläpitämisen kanssa on sinnitelty ja vieläpä yksityisen toimijan avulla, kun otetaan huomioon reittien vähäiset matkustajamäärät. Esim. lennot Helsinki-Vantaalta Poriin, Savonlinnaan, Varkauteen ja Seinäjoelle eivät voi olla kovin tärkeitä, koska reitit ovat kesätauolla (Porin tauko 3.7.-8.8., Savonlinnan 9.8.-15.8., Varkauden 25.6.-15.8. ja Seinäjoen kesätauko 25.6.-8.8.). Tauot ovat seurausta alhaisesta kysynnästä, joka ei kyllä muina vuodenaikoinakaan voi olla olennaisesti suurempi. Liikenteen lopetus käy siten kätevästi, kun liikennettä ei vaan taukojen jälkeen käynnistetä uudelleen. Markkinat ovat jo vuosia sitten luoneet kulkumuotojen välille selvän työnjaon: Junaliikenteen nopeutuminen ja palvelutason parantumine eteläisessä Suomessa ovat vieneet monilta lyhyen matkan lennoilta matkustajat. Jäljelle ovat jääneet vain jotkin yksittäiset hyvissä ajoin halpalippuja ostavat sekä yritysten ja kuntien/valtion piikkiin kalliilla reissaavat matkustajat. Nyt sitten poliitikot itkevät, kun lennot ovat loppumassa ja ovat oitis pelastamassa ainakin puheiden tasolla liikennettä, jolle ei ole edes todellista tarvetta ja joille ei ole kysyntää. Mikseivät päättäjät nytten ole tyytyväisiä, kun markkinatalous itse karsii täysin epäekologista (lyhyen matkan) lentämistä? Voi olla järkevää lentää Helsingistä Ouluun tai Rovaniemelle, muttei tosiaankaan minnekään Keski-Suomeen. Poliitikkojen puheet siitä, että lentoyhteydet ovat elinkeinoelämän kannalta elintärkeitä ja välttämättömiä, ovat pötypuheita ja roskaa ja ovat osoitus siitä, ettei osata nähdä kokonaisuutta oikein ja halutaan vaan taata itselle ilmaiset (muka) nopeat matkat valtion piikkiin. Ei kaikkea liikkuvaa tarvitse olla pelastamassa: on aivan eri asia huolehtia siitä, että henkilöliikenteen rautatieverkko on kattava ja hyvin palveleva kuin että lentoliikennettä, joka on puhtaasti bisnestä, ruvettaisiin verovaroin pelastamaan. Sekin kansanedustaja, joka on uhannut luopua kansanedustajuudestaan, mikäli Porin lennot lakkaavat, saisi mennä itseensä ja tulla alas norsunluutornistaan ja miettiä, mikä on oikeasti tärkeätä! Jos eivät Porin ja Tampereen väliset taajamajunat kelpaa pendolinon jatkoyhteytenä, luulisi Porin suoran IC-junaparin kelpaavan. Ja kuka tarvitsee Seinäjoen lentoja, kun junayhteydet ovat niin hyvät. Kyllä eteläisimmässä Suomessa luulisi junilla ja busseilla pärjättävän. Kun muutaman vuoden kuluttua kehärata valmistuu, on junamatkustajille tarjolla kätevät vaihdolliset, mutta sujuvat yhteydet Helsinki-Vantaalle. Lentoyhtiöiden keskittyminen kilpailemaan entistä enemmän Pohjois-Suomen liikenteessä on asiakkaan etu, vaikka saattaa vähän verottaakin yöjunien matkustajamääriä, tosin ei varmaankaan merkittävästi. Pääasia on, että eteläisin Suomi saadaan entistä tukevammin raiteille.  

Kumma jotta seuraavat lentopyrähdykset eivät kismitä kommentoijaa laisinkaan

AY3997 HEL TMP 13:35 14:15
Lento AY3997 Helsinki - Tampere ma 02.08.
Kokonaiskesto: 0t 40min
 
AY3979 HEL TMP 16:10 16:45
Lento AY3979 Helsinki - Tampere ma 02.08.
Kokonaiskesto: 0t 35min
 
AY3991 HEL TMP 23:40 00:15
Lento AY3991 Helsinki - Tampere ma 02.08.
Kokonaiskesto: 0t 35min
 
AY3992 TMP HEL 06:15 06:50 Näytä
Lento AY3992 Tampere - Helsinki ma 02.08.
Kokonaiskesto: 0t 35min
 
AY3998 TMP HEL 14:35 15:15
Lento AY3998 Tampere - Helsinki ma 02.08.
Kokonaiskesto: 0t 40min
 
AY3980 TMP HEL 17:05 17:40
Lento AY3980 Tampere - Helsinki ma 02.08.
Kokonaiskesto: 0t 35min

AY3955 HEL TKU 13:50 14:25 Näytä
Lento AY3955 Helsinki - Turku ma 02.08.
Kokonaiskesto: 0t 35min
 
AY3957 HEL TKU 16:15 16:50
Lento AY3957 Helsinki - Turku ma 02.08.
Kokonaiskesto: 0t 35min
 
AY3963 HEL TKU 23:40 00:15  
Lento AY3963 Helsinki - Turku ma 02.08.
Kokonaiskesto: 0t 35min

AY3960 TKU HEL 06:20 06:55
Lento AY3960 Turku - Helsinki ma 02.08.
Kokonaiskesto: 0t 35min
 
AY3956 TKU HEL 14:50 15:25
Lento AY3956 Turku - Helsinki ma 02.08.
Kokonaiskesto: 0t 35min
 
AY3958 TKU HEL 17:10 17:45
Lento AY3958 Turku - Helsinki ma 02.08.
Kokonaiskesto: 0t 35min
 
Ja niin ko näkyy nuo on tämän päivän pyrähtelyitä kaikki
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1754


« Vastaus #5 : Elokuu 02, 2010, 10:09:40 »

Rautateiden hinnoittelu vain on äärimmäisen kankeaa, ilmeisesti komiteavetoisen työn tulosta.

Olen kuluneena vuotena lentänyt useita kertoja Tampereelta Tallinnaan. Hintaa moiselle loikalle tulee 17 euroa, kunhan varaa lippunsa ajoissa.

Eihän tuolla 17 eurolla pääse junalla kuin hädin tuskin Toijalaan, ajasta puhumattakaan!

Miksei rautateillä voitaisi ottaa mallia (halpa)lentoyhtiöiden hinnoittelusta? Pientä yritystähän oli aikoinaan, kun oli halvempia vihreitä lähtöjä, mutta nekin lopetettiin. Ilmeisesti olivat liian halpoja.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2517


« Vastaus #6 : Elokuu 02, 2010, 10:33:47 »

.....Miksei rautateillä voitaisi ottaa mallia (halpa)lentoyhtiöiden hinnoittelusta?.....
Jos junat haluttaisiin täyttää, niin Ruotsin SJ:n hinnoittelu on yksi tehokkaimmista. Joka junalla eri hinta, joka halvimmillaan 6 viikkoa ennen lähtöä ja sitten tietokone nostaa hintaa sen mukaan kuin juna täyttyy. Jos jää vapaita istumapaikkoja, ne huutokaupataan pari päivää ennen lähtöä, lähtöhinta 1€. Jos ostat lipun junasta se on sitten kallis hinta. Harmina, että päälinjojen junat on aina lähes loppuunmyytyjä.
tallennettu
Aleksi Kallio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 13


« Vastaus #7 : Elokuu 02, 2010, 11:23:45 »

No jos miettii jotain Seinäjoen lentoja, niin helposti Helsinki Keskusta-Seinäjoki Keskusta menee nopeammin Pendolinolla kun Lentokoneella, jos otetaan huomioon kaikki turvatarkastuksiin kuluvat ajat, lähtöselvityksen teko, sitten matkat lentokentille keskustoista. En tiedä, että mitenkä lentokenttä Seinäjoella on, mutta en itse havainnut että se ihan keskustassa olisi kuitenkaan. Helsinki-Vantaa kahta vähemmän lähellä, menee väkisin yli puoli tuntia suuntaansa.

Nuo Helsinki-Tampere ja Helsinki-Turku lennot taitavat olla enemmän syöttöliikennettä Helsinkiin/Helsingistä. Joskus huvikseni katsoin, että menolippu Helsinki-Turku olisi maksanut noin 300 euroa..
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 02, 2010, 12:08:27 »

Rautateiden hinnoittelu vain on äärimmäisen kankeaa, ilmeisesti komiteavetoisen työn tulosta.

Olen kuluneena vuotena lentänyt useita kertoja Tampereelta Tallinnaan. Hintaa moiselle loikalle tulee 17 euroa, kunhan varaa lippunsa ajoissa.

Eihän tuolla 17 eurolla pääse junalla kuin hädin tuskin Toijalaan, ajasta puhumattakaan!

Miksei rautateillä voitaisi ottaa mallia (halpa)lentoyhtiöiden hinnoittelusta? Pientä yritystähän oli aikoinaan, kun oli halvempia vihreitä lähtöjä, mutta nekin lopetettiin. Ilmeisesti olivat liian halpoja.

"Vihreät lähdöt", joilla sai v. 2001-2004 15% alennuksen muiden mahdollisten alennusten lisäksi lopetettiin ”koska ne eivät olleet kovin suosittuja” ( VR:n Inari Rummukainen Turun Sanomissa 12.6.2004 ). 

On se äkkiseltään ajateltuna kuitenkin erikoista, että markkinaehtoisesti toimiva lentoyhtiö kykenee kuljettamaan Rovaniemeltä Tampereelle tai päinvastoin halvimmillaan 29 eurolla.

Erikoista on myös Antero Alun esimerkki tuolla joukkoliikennefoorumin puolella: http://jlf.fi/f19/444-sisamaan-yojunaliikenne-ajetaan-alas-vuodenvaihteessa/index6.html#post90386

Siis kilpailulla markkinalla toimiva lentoyhtiö kykenee kuljettamaan matkustajia käsittämättömän vähän ilman valtion tukea isolla henkilökuntamäärällä (samansuuntaisia omiakin kokemuksia on), samaan aikaan kiskoille tarvitaan valtion 100% omistamalle yhtiölle miljoonan tukea jotta liikenne kokonaisuudessaan kannattavalla yöjunareitillä Rovaniemelle olisi mahdollista loppuun asti Kemijärvelle. Toinen vastaava esimerkki olisi voinut tulla, tai voi toki vieläkin - Eduskuntahan lopulliset päätökset tekee, Kajaanin makuuvaunuyhteydestä. Tähänhän LVM varasi omassa budjettiesityksessään yli miljoonan, mutta VVM veti sen punakynällä ylitse.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« Vastaus #9 : Elokuu 02, 2010, 13:14:24 »

Kyllä minä luulen että Oulun eteläpuolelle ei jää kunnolla toimiviksi kuin Kuopion, Tampereen ja Turun kentät.

Taitaa Vaasan kentän laulut olla laulettu kun sähköistys on valmis. Siinä ei sitten auta enää poliittiset perustelut, kun niiden voimin saatiin sähköistys. Myös Jyväskylän kenttä on liikenteellisesti niin hankala että ei taida lentokoneet enää kauaa lentää sinne.

Porin lentoliikenteen lakkauttaminen saattaa nykäistä oikoratahanketta eteenpäin.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Elokuu 02, 2010, 13:24:54 »

.....Miksei rautateillä voitaisi ottaa mallia (halpa)lentoyhtiöiden hinnoittelusta?.....
Jos junat haluttaisiin täyttää, niin Ruotsin SJ:n hinnoittelu on yksi tehokkaimmista. Joka junalla eri hinta, joka halvimmillaan 6 viikkoa ennen lähtöä ja sitten tietokone nostaa hintaa sen mukaan kuin juna täyttyy. Jos jää vapaita istumapaikkoja, ne huutokaupataan pari päivää ennen lähtöä, lähtöhinta 1€. Jos ostat lipun junasta se on sitten kallis hinta. Harmina, että päälinjojen junat on aina lähes loppuunmyytyjä.

Äärimmäisen hyvä pointti. Tuo rapakko tuossa Ruotsin ja Suomen välissä pitää sisällään niin suuria ongelmia, että ikipäivänä vastaava systeemi ei voi tulla käyttöön Suomessa. Meillä kun todella lähdetään liikkeelle ongelmista ja vasta erikseen päästään ratkaisuun - jos ylipäätään edes päästään. Ruottin pojat kun lähtevät ensin liikkeelle ratkaisusta ja vasta lopuksi törmäävät ongelmiin - jos ylipäätään edes törmäävät. Siinä on slaavilaisuuden ja skandinaavisen ajattelutavan erot lyhyesti.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1754


« Vastaus #11 : Elokuu 02, 2010, 13:26:22 »

On se äkkiseltään ajateltuna kuitenkin erikoista, että markkinaehtoisesti toimiva lentoyhtiö kykenee kuljettamaan Rovaniemeltä Tampereelle tai päinvastoin halvimmillaan 29 eurolla.

Paino sanoilla markkinaehtoisesti toimiva.

Markkinaehtoisesti toimiva firma ymmärtää, ettei tyhjien tuolien lennättämisestä tienaa senttiäkään, mutta kulut juoksevat täysimääräisinä.

VR ei toimi markkinaehtoisesti, koska on monopoliasemassa.
tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #12 : Elokuu 02, 2010, 14:03:00 »

Pakko hivenen tuoda toisenkinlaista näkökulmaa...

Ongelman on annettu muodostua: Maakuntakenttien lentoliikenteen ongelmat ja ilmastopoliittinen kestämättömyys on ollut tiedossa 2000-luvun, mutta valtio ei silti priorisoinut Helsinki-Vantaan lentokenttärataa, vaan asetti Kehäradan sen edelle. Jos lentokenttärata olisi rakenteilla nyt Kehäradan sijaan, olisi ongelma pääosin ratkaistu. Mutta Vantaan hankkiman tonttimaan mahdollisimman nopea käyttöönotto pääosin valtion varoin ajoi edelle. Esim. Länsimetron valtion tuki 30%, kun Kehäradan 70%.

Tärkeintä nyt kuitenkin on että seuraava suuri hanke pääkaupunkiseudulla on Lentokenttärata. Sen tulee mennä metron laajennusten, Pisaran ja Espoon kaupunkiradan edelle. Näin siis koko Suomen näkökulmasta.

Suuri ongelma tuskin on jos joku haluaa ilman yhteiskunnan tukea lentää lyhyitä lentoja ja maksaa normaalin taksan lentokenttämaksuista yms. Mutta ongelma muodostuu kun tällaista toimintaa tuetaan yhteiskunnan varoilla suoraan tai epäsuoraan.

Seinäjoen osalta olenkin samaa mieltä ja kenttähän siellä on yksityinen kun valtio ei sitä suostunut rakentamaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Elokuu 02, 2010, 18:52:59 »

Perehtymättä perinpohjaisesti edellä käytyyn keskusteluun esitän pari omaa ajatustani. Ensinnäkin lennon nopeus lyhyillä matkoilla on harhaa, kun ensin tarvitaan matkustus kentälle ja sitten ne kaikki lähtöselvitykset sun muut. Kun joskus tuo Helsingin kentälle menevä rata tulee käyttöön, pääsee junalla lennolle nopeammin kuin monelta lähikentältä. Toisaalta on suorastaan tyhmää keskittää kaikki lentotoiminta yhteen paikkaan.
tallennettu
Timo Lähteenmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #14 : Elokuu 02, 2010, 19:15:11 »

Kiinnosti tuo nopeus sen verran että kaivelin Tervon aikatauluja käyttäen matka-ajan välille Helsinki - Tampere. Helsingin asemalta n. 40min. kentälle, 35min. lento ja Pirkkalasta n. 30min. Tampereen asemalle. Kaikkiaan siis 1h 45min. ilman vaihtoja ja jonotusaikoja ja julkisia kulkuneuvoja (junia ja busseja käyttäen). Junalla nopeimmillaan 1h 26min. Rautatieasemat lähtö- ja päätepisteinä siksi että saadaan sama matka ja rautatieasemat luontevasti molemmissa kaupungeissa keskustassa jolloin "kaupungin" kentän (toisessa kaupungissa) tuoma nopeuden harha paljastuu.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1754


« Vastaus #15 : Elokuu 02, 2010, 19:21:50 »

Rautatieasemat lähtö- ja päätepisteinä siksi että saadaan sama matka ja rautatieasemat luontevasti molemmissa kaupungeissa keskustassa jolloin "kaupungin" kentän (toisessa kaupungissa) tuoma nopeuden harha paljastuu.

Totta, mutta rautatieasemat on tuollaisessa vertailussa päätepisteinä vain siksi, että sattuvat olemaan junille optimaalisemmat.

Jos vertaillaan Espoossa omakotitalossa asuvan matkaa vaikkapa Kangasalle, niin henkilöauto on täysin ylivertainen verrattuna bussi-juna-bussi -yhdistelmään.

Helsinki-Tampere välille lentokonetta nyt tuskin mitenkään saa järkeväksi kulkuvälineeksi. Ainoa järki on siinä, että Vantaa on vain välietappi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #16 : Elokuu 02, 2010, 19:37:58 »

Tuskin todellakaan  kukaan matkustaa lentäen vain Tampereelta Helsinkiin, vaan kyse on liittymästä jatkoyhteydelle ja silloin laskelmat siirtymämatkoista tulevat monimutkaisemmiksi. Silti tässä nimenomaisessa tapauksessa Paunun bussi lienee nopein, ainakin ennen tuon kehäradan valmistumista.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Elokuu 02, 2010, 19:51:41 »

Lento on aina lento antaa sille sitten nimen liityntäliikenne tai vaikka kanan lento  Virnistää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Elokuu 02, 2010, 21:16:09 »

Taitaa Vaasan kentän laulut olla laulettu kun sähköistys on valmis. Siinä ei sitten auta enää poliittiset perustelut, kun niiden voimin saatiin sähköistys.

Kannattaas Korkeakoskenkin prehtyä Vaasan lentokentän liikenteeseen ennenko päästelöö taas tuota
samaa sähköstysahristuspälinää tuleen

Matkustajat kuluvan vuoden alusta

kotimaanliikenne        98 518    lärviä
ulkomaanliikenne        41 189    lärviä
yhteensä                  139 707   lärviä
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« Vastaus #19 : Elokuu 02, 2010, 23:01:55 »

Taitaa Vaasan kentän laulut olla laulettu kun sähköistys on valmis. Siinä ei sitten auta enää poliittiset perustelut, kun niiden voimin saatiin sähköistys.

Kannattaas Korkeakoskenkin prehtyä Vaasan lentokentän liikenteeseen ennenko päästelöö taas tuota
samaa sähköstysahristuspälinää tuleen

Matkustajat kuluvan vuoden alusta

kotimaanliikenne        98 518    lärviä
ulkomaanliikenne        41 189    lärviä
yhteensä                  139 707   lärviä
Helvetin hienoa että tuollaisesta tuppukylästä riittää noin paljon väkeä lentokoneisiin. Tai niin juu, vaasalaisethan onkin niin rikkaita että varmasti lentävät pelkästään. Sähkörata tuleekin varmaan vaan että saadaan Seinäjokelaisetkin lentokoneeseen kun sieltä loppuu kenttä.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #20 : Elokuu 02, 2010, 23:19:56 »

Helvetin hienoa että tuollaisesta tuppukylästä riittää noin paljon väkeä lentokoneisiin. Tai niin juu, vaasalaisethan onkin niin rikkaita että varmasti lentävät pelkästään. Sähkörata tuleekin varmaan vaan että saadaan Seinäjokelaisetkin lentokoneeseen kun sieltä loppuu kenttä.

Aloitetaan syöttöliikenne bussein Seinäjoen hiljentyneeltä lentoasemalta Vaasan flygfältelle. Eikös ongelma ole silloin ratkaistu.

Kysymys, joka ei liity mitenkään vorgiin, mutta mitä eroa suomenruotsiksi on substantiiveilla flygfälte ja flygplats? Rikssvenskassahan flygfälte on ehkä sellainen sana, jota käyttäisin flygplatsin sijaan snadimmista kentistä, kun taas mm. Malmin kenttähän on (Helsingfors-)Malm Flygplats (sulkeet tarkoituksella). Ts. voisiko flygfälte olla lähempänä suomenkielen yleistä lentokenttää ja flygplats sitten ehkä vähän isompaa lentoasemaa, kuten nyt vaikka juurikin jotain kokoluokkaa Malmi, Lappeenranta, Vaasa tms.? Sen sijaan sitten taas joku flygstation voisi olla kansainvälistä liikennettä välittävää lentoliikennettä oleva ställe? Joku varmaan ossoo ottaa kantaa tähän.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2922


« Vastaus #21 : Elokuu 02, 2010, 23:27:17 »

Joku varmaan ossoo ottaa kantaa tähän.

Kyllähän minä kantaa otan, jos sellaista toivotaan.

Väittäisin, että kyseessä on sellainen juttu, että riikinruotsi ei ole sama kuin suomenruotsi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #22 : Elokuu 02, 2010, 23:41:32 »

Helvetin hienoa että tuollaisesta tuppukylästä riittää noin paljon väkeä lentokoneisiin. Tai niin juu, vaasalaisethan onkin niin rikkaita että varmasti lentävät pelkästään. Sähkörata tuleekin varmaan vaan että saadaan Seinäjokelaisetkin lentokoneeseen kun sieltä loppuu kenttä.

Aloitetaan syöttöliikenne bussein Seinäjoen hiljentyneeltä lentoasemalta Vaasan flygfältelle. Eikös ongelma ole silloin ratkaistu.

Kysymys, joka ei liity mitenkään vorgiin, mutta mitä eroa suomenruotsiksi on substantiiveilla flygfälte ja flygplats? Rikssvenskassahan flygfälte on ehkä sellainen sana, jota käyttäisin flygplatsin sijaan snadimmista kentistä, kun taas mm. Malmin kenttähän on (Helsingfors-)Malm Flygplats (sulkeet tarkoituksella). Ts. voisiko flygfälte olla lähempänä suomenkielen yleistä lentokenttää ja flygplats sitten ehkä vähän isompaa lentoasemaa, kuten nyt vaikka juurikin jotain kokoluokkaa Malmi, Lappeenranta, Vaasa tms.? Sen sijaan sitten taas joku flygstation voisi olla kansainvälistä liikennettä välittävää lentoliikennettä oleva ställe? Joku varmaan ossoo ottaa kantaa tähän.

Finavian miestä kaikki kentät ovat  kyllä flygplatseja http://www.finavia.fi/forstasida
Mutta enpä ole kenenkään ruotsinkielisen nähny olevan ymmärtämättä mistä on kysymys
vaikka olen käyttänyt puheessa sikinsokin flygfälteä, flystationia tai flygplatsia
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #23 : Elokuu 03, 2010, 00:11:19 »

No kun minä pohdiskelin tuota samaa; kyllä synonyymeillä saa asiansa kerrottua, mutta miten itse asian saa järkevimmin perille rikssvenskan ja suomenruotsin välillä riippuen siitä, kummalle puolelle Perämerta on leirinsä vääntänyt? Oma ruotsinkielen taito on peruja sukulaissuhteiden vuoksi tuolta Pohjois-Ruotsista ja myöhemmin Smålandista, joten oon väärä kaveri kertomaan siitä, mikä on just oikea ja melkein oikea sana sanoa joku juttu suomalaisen korviin hyvältä kuulostavalla tavalla.

Jep, tappelin Martinlaakson pyhässä lukiossa kolme vuotta ruotsinmaikkamme Liisa Kukkosen kanssa siitä, kumpi on oikeampaa ruotsia, se mitä Martsarin pyhässä lukiossa opetetaan, vai se, jota puhuu natiivisti 8.000.000 ihmistä? Mun ruotsin keskiarvo ennen lukiota oli 10,0, lukiossa huonoin arvosanani oli 5 joltain kurssilta ja tämä johtui siitä, että tämä mainittu Kukkonen laittoi mut abivuoden viimeisen kurssin prelien aikaan suomentamaan lennosta luokan edessä ruotsinkirjasta kappaleen, jossa sivuttiin muita Pohjoismaita. Tämä kyseinen kappale oli kirjoitettu norjaksi tai islanniksi, en nyt enää muista. No anyway, eihän siitä rojektista tullut mitään. Jotenkin homma kuitenkin meni niin, että vedin homman tunteella läpi, luokka repesi nauramaan ja Kukkonen oli kahvilla ja hämmentynyt siitä, että mä tavallaan kävelin sen varpaille, kun pistin sitä 6.0. Tästä rangaistuksena Liisa sitten palkitsi mut ja antoi tästä kurssista mulle arvosanaksi lukion vikaan spettariin femman. "Maksoin velkani" ja vein Liisalle penkkaripäivänä kirjekuoressa mun kurssitodistuksen, josta olin ympyröinyt tuon ruotsin arvosanan ja ujutin samaan kuoreen viiden markan kolikon. Tämän episodin jälkeen emme enää edes tervehtineet koulun käytävillä niin harvoina kertoina, kun silloin keväällä 1996 vielä nähtiin.

On mulla lukioajoilta hauskoja juttuja kerrottavana, mm. sellainen että sain EHDOTTOMAN porttikiellon koululle juuri hankittujen videoedittivehkeiden käyttöön, vaikka olinkin koko koulun ainut heppu, joka niitä osasi käyttää. Tämän porttarin vuoksi meidän (tai siis koko maan) ekat digiavusteiset tietsikkaedittilaitteet olivat käyttämättöminä keväästä 1994 tammikuuhun 1995. Tämän tarinan tausta ja itse storykin on sen verran kovaa matskua, että sitä en kehtaa tänne kirjoittaa, mutta jokainen kynnelle kykenevä voi omassa päässään miettiä, mitä 17-vuotias kundi saa aikaiseksi saadessaan järjettömät vapaudet "luovaa työskentelyä varten"...  Hymyilee leveästi
tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #24 : Elokuu 03, 2010, 00:19:52 »

Kiinnosti tuo nopeus sen verran että kaivelin Tervon aikatauluja käyttäen matka-ajan välille Helsinki - Tampere. Helsingin asemalta n. 40min. kentälle, 35min. lento ja Pirkkalasta n. 30min. Tampereen asemalle. Kaikkiaan siis 1h 45min. ilman vaihtoja ja jonotusaikoja ja julkisia kulkuneuvoja (junia ja busseja käyttäen). Junalla nopeimmillaan 1h 26min. Rautatieasemat lähtö- ja päätepisteinä siksi että saadaan sama matka ja rautatieasemat luontevasti molemmissa kaupungeissa keskustassa jolloin "kaupungin" kentän (toisessa kaupungissa) tuoma nopeuden harha paljastuu.

Jos mietitään vaikkapa Porin lentomatkustajia: muistaakseni 2/3 on Helsinki-Vantaalta eteenpäin lentäviä, joten vertailu Keskusta-Keskusta on enemmistön osalta väärä.

Muuta ajatuksen virtaa:
Vaasa onkin hyvä kaupunki kokoisekseen, koska sieltä pääsee muuallekin kuin Helsinki-Vantaalle. Arlanda tarjoaa mukavasti lisävaihtoehtoja. Koskahan vaikkapa Oulun kaupunki tajuaa että olisi koko Pohjois-Suomen etu jos Oulunsalosta pääsisi suoraan vaikkapa Frankfurtiin tai Amsterdamiin? Nämä kun ovat todellisia lentoliikenteen solmukohtia Euroopassa.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kotimaanlentojen tilanne  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina