Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ukkosmyrsky häirinnyt junaliikennettä myöhään sunnuntai-iltana  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Jouko Tapani
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #25 : Elokuu 10, 2010, 10:55:17 »

Lappeenrannassa oli ne perinteiset myöhästelyt. S8:lle en löytänyt ollenkaan kulkutietoja, olisikohan peruttu koko juna? Mitenköhän sitten S1, S2:sen runko kenties lähetetty takaisin vai? S7 tuli n. tunnin hitaassa ja kalustona oli Sm3 niinkuin pitikin, sitä en tiedä oliko kyseessä sitten S2:sen runko joka 'huilasi' Kouvolassa vai oikeasti Helsingistä lähtenyt juna joka olisi siten avustettu Lahti - Kouvola välillä? IC 10 oli kohtuu ajallaan, joskin siinä taisi olla IC 4:sen runko joka kääntynyt Kouvolassa IC3:ksi ja edeleen 10:ksi, ja mahdollisesti vielä kerran 9 ja/tai 11:seksi? 5:nen oli 1h40min hitaassa, runkona kaiketi 6:sen runko?

Olikohan ravintelissa enää mitään myytävää jäljellä kun ei pääse käymään täydennyksessä? Vai onkohan Avecra lähettänyt tavaraa Ilmalasta Kouvolaan kumipyörillä?

Mainitaan vielä havaintona, että Dv 12 2752:ssa kuului olevan lovipyörä jossain pyöräkerrassa. Hoituuko tuollainen sorvikäynnillä vaih vaihdetaanko telit?

Ic4 jatkoi numeroa vaihtaen Kouvolasta Kajaanin suuntaa.
tallennettu
Timo Leino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #26 : Elokuu 10, 2010, 13:20:34 »

Sellainen havainto su-ma yöltä, että Mäntsälän asemalla yöpyi Z-juna. Seisoskeli aikansa 1-raiteella valot päällä ja sitten jossain vaiheessa iltaa/yötä oli valot sammutettu. (Junan punaset valot paistoi etelään päin, eli oli siis ilmeisesti tullut etelästä? Poikkeuksellinen raidevalinta pohjoiseen matkaavalla junalla.)
Yksilön numeroista ja muista ei tarkempaa havaintoa, koska paloautolla matkatessamme oli muutakin tehtävää kuin tähyillä junia :-)
Ensimmäinen havainto yöpyjästä tapahtui n. 22.45.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #27 : Elokuu 10, 2010, 20:56:06 »

Vielä tänään vaikutukset heijastui rantaradalla IC135-junaan seuraavasti:

Vaunusto saapui junasta IC6 Helsinkiin noin 14:20, uusi veturi toiseen päähän ja samaan aikaan matkustajien vaihto, siivous, ravintolavaunun täydennys, jarrujentarkastus. Matkaan 14:29 kohti Turkua. Karjaalla 15:25 tuloraide 2, josta helpompi vaihto junaan H388 Hankoon. Ervelässä IC2-142 kohtaus 15:43, Salossa 15:58 tuloraide 1, Piikkiöstä ohi 16:17 (IC2-144 sivulla) ja perillä Turussa 16:29.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #28 : Elokuu 11, 2010, 07:59:26 »

Lainaus käyttäjältä: Lari Nylund
...oletteko muuten havainneet, että liikennöitsijän syyllistäminen julkisuudessa on ollut varsin maltillista - jos sitä on ollut ollenkaan? Olemmeko pikkuhiljaa Suomessakin ymmärtämässä, että näille ei vain voi mitään?
Mitä itsekin jutteli muutaman kanssamatkustajan kanssa sunnuntaisessa IC78:ssa, niin kukaan ei kyllä ollut suu mahdollisimman mutrulla vaan kaikki tuntuivat ymmärtävän, ettei tuollaiselle luonnonilmiölle voinut mitään. Ehkä matkustajat jopa juttelivat enemmän keskenään: ne keillä oli mobiili nettiyhteys, kertoivat auliisti meille muille uutisia muualta, mm.Helsingin keskustan sähköttömyydestä.
tallennettu
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #29 : Elokuu 11, 2010, 09:28:14 »

Mitä itsekin jutteli muutaman kanssamatkustajan kanssa sunnuntaisessa IC78:ssa, niin kukaan ei kyllä ollut suu mahdollisimman mutrulla vaan kaikki tuntuivat ymmärtävän, ettei tuollaiselle luonnonilmiölle voinut mitään. Ehkä matkustajat jopa juttelivat enemmän keskenään: ne keillä oli mobiili nettiyhteys, kertoivat auliisti meille muille uutisia muualta, mm.Helsingin keskustan sähköttömyydestä.

Varsin samanlaiseksi voi kuvata tunnelmaa sunnuntain IC 12:ssa. Pariin tuntiin venyneestä odottelusta huolimatta ystävällinen henki säilyi osastoissa, niin matkustajien kuin henkilökunnankin keskuudessa.

Täytyy mainita, että junassa olleen mieskonduktöörin hmm... kömpelöhkö yritys kuuluttaa poikkeusolosuhteista englanniksi oli osaltaan merkittävä; vaikka teon synnyttämä huumori olikin tahatonta, irrotti se ainakin omassa osastossani naurut matkustajista. Muuan rouva totesikin leppoisasti, että "ainakin hän yritti". Tapahtumalla saattoi olla matkustajille suurikin psykologinen vaikutus, mitä tulee turman aiheuttamaan stressiin.

Muuten kaikki kunnioitus kyseiselle kipparille ja hänen kollegoilleen junassa. Tiedotus toimi erittäin mallikkaasti, välillä käsikuulutuksin ja toisinaan vaunuosastoissa kiertämisen kautta. Ohjeistus oli hyvin selkeää ja tilannetietoja jaettiin sitä mukaa, kun uusia saatiin.

Osapuolien hienon toiminnan jälkeen tapahtuneelle voi jälkikäteen hymähdellä. Hymyilee Unohtamatta kuitenkaan, että paljon pahemminkin olisi voinut käydä...
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #30 : Elokuu 11, 2010, 09:31:58 »

Ehkä matkustajat jopa juttelivat enemmän keskenään...

Oli pakko etsiä esille Ihmebantun sketsi hissin pysähtymisestä, joka alkaa kohdasta 2:10.
http://www.youtube.com/watch?v=2urnnCi7wvg&feature=related

Älä ota sitä vakavasti  Virnistää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #31 : Elokuu 11, 2010, 09:48:50 »


Täytyy mainita, että junassa olleen mieskonduktöörin hmm... kömpelöhkö yritys kuuluttaa poikkeusolosuhteista englanniksi oli osaltaan merkittävä; vaikka teon synnyttämä huumori olikin tahatonta, irrotti se ainakin omassa osastossani naurut matkustajista. Muuan rouva totesikin leppoisasti, että "ainakin hän yritti".

Repesin taannoin kohtuullisen totaalisesti saapuessani Pendolla Turkuun, kun erillinen Pendolino-tiimi oli vielä hengissä ja matkustamohenkilökunnalle oli opetettu ns. "pakolliset" ruotsin- ja englanninkieliset spiikit. Turkuun saapumiskuulutus meni jotakuinkin näin:

- "Hyvä matkustajat, saavumme Turkuun. Laituri on kulkusuuntaan nähden junan vasemmalla puolella. Kiitämme kaikkia matkustajia, tervetuloa uudelleen."

och samma på svenska

- "Miina daamer ok herrar, vi kommer Oopu. Latvormen e venster. Tack vöör reessa, velkommen ootter"

and same in english

- "Leidiis änd kentlemen, next Turku. Tö lätvorm is left. Tänk juu änd velkam öken."

Tässäkin konduktööri ainakin yritti ja hyvä niin. Jossain määrin VR English päihittää jopa miltei legendaarisen Tommi Mäkisen rallienglannin.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #32 : Elokuu 11, 2010, 10:19:08 »

Sehän on selvä, että kielitaidoissa on eroa. Konduktöörikunnassa työskentelee tällä hetkellä 1950-1980-luvuilla syntyneitä, joten koulutustaustat ja maailman meno on muutenkin mennyt melkoisesti eteenpäin vuosien varrella. Yritys on tärkeintä.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #33 : Elokuu 11, 2010, 11:49:23 »

Sehän on selvä, että kielitaidoissa on eroa. Konduktöörikunnassa työskentelee tällä hetkellä 1950-1980-luvuilla syntyneitä, joten koulutustaustat ja maailman meno on muutenkin mennyt melkoisesti eteenpäin vuosien varrella. Yritys on tärkeintä.
Nooh, onhan Saksassa julkaistu viime vuosina kirja nimeltään "Senk juu vor trävelling viz Deutsche Bahn" (tjsp.). Kirjan nimi viittaa DB:n konduktöörien tyyliin kiittää matkustajia ainakin IC- ja ICE -junissa pääteasemalle saavuttaessa ja samalla irvaillaan niin tyypilliselle saksalaiselle korostukselle. Saammeko jossain vaiheessa myös kirjan, jonka otsikko on tommimäkis-englannin tyylillä tehty?  Hymyilee leveästi

Mutta vielä varsinaiseen aiheeseen palatakseni: myös IC78:n konduktöörin toiminta ansaitsee hatunnoston. Kyseinen konduktööri oli kuitenkin junassa ainakin jo Kuopiossa lähdettäessä ja oli junassa hamaan loppuun saakka. Hänen haasteellinen työpäivänsä piteni "vain" kolmella tunnilla...
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #34 : Elokuu 12, 2010, 00:28:01 »

Sehän on selvä, että kielitaidoissa on eroa. Konduktöörikunnassa työskentelee tällä hetkellä 1950-1980-luvuilla syntyneitä, joten koulutustaustat ja maailman meno on muutenkin mennyt melkoisesti eteenpäin vuosien varrella. Yritys on tärkeintä.

Höpsistä. Ei yritys ole tärkeintä, vaan tulos. Jokaisen junassa yleisöä palvelevan pitäisi osata edes auttavasti englantia.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #35 : Elokuu 12, 2010, 03:43:35 »

Höpsistä. Ei yritys ole tärkeintä, vaan tulos. Jokaisen junassa yleisöä palvelevan pitäisi osata edes auttavasti englantia.

Noh, sitä ei kuitenkaan virallisesti vaadita.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #36 : Elokuu 12, 2010, 17:15:42 »

Sehän on selvä, että kielitaidoissa on eroa. Konduktöörikunnassa työskentelee tällä hetkellä 1950-1980-luvuilla syntyneitä, joten koulutustaustat ja maailman meno on muutenkin mennyt melkoisesti eteenpäin vuosien varrella. Yritys on tärkeintä.

Höpsistä. Ei yritys ole tärkeintä, vaan tulos.

Väärin meni tämäkin. Tärkeintä ei ole hyvä yritys eikä hyvä tulos, vaan se, että asiakkaat kykenevät ymmärtämään, mitä heille yritetään sanoa. Jos viesti menee oikein perille, ääntämyksen oikeus on merkityksetöntä. Ja suomalainen aksentti on siitä kiva, että sitä ymmärtää sitä paremmin, mitä vahvempi se on.
Suomalaisten suurin ongelma (anteeksi: haaste) kielten oppimisessa on, että ei uskalleta puhua lainkaan, jos kielitaito ei ole täydellinen. Mutta kyllä se turisti huonosti äänetystä englannista enemmän tykkää kuin mykkyydestä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ukkosmyrsky häirinnyt junaliikennettä myöhään sunnuntai-iltana  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina