Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« : Elokuu 12, 2010, 16:23:42 » |
|
Mikä on maksimi skaala mikä lasketaan pienoisrautatieksi? Olen vain pähkäillyt, kuinka hassulta näyttäisi esim. 1:2 Dr16? Tai vaikka 1:3:kin.
Ja jos joku päätyy liioittelemaan, niin se olen minä. Ajatelkaas 2:1 skaalan veturia!
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 353
|
« Vastaus #1 : Elokuu 12, 2010, 17:22:14 » |
|
Mikä on maksimi skaala mikä lasketaan pienoisrautatieksi? Olen vain pähkäillyt, kuinka hassulta näyttäisi esim. 1:2 Dr16? Tai vaikka 1:3:kin.
Ja jos joku päätyy liioittelemaan, niin se olen minä. Ajatelkaas 2:1 skaalan veturia!
Tu4 2091 on varmaan lähin versio kokoluokassa 1:2 verrattuna Dr16:sta http://vaunut.org/kuva/64534?s=1 eli kyseessä taitaa olla silloin kapearaiteinen Erään määritelmän mukaan raideleveydessä mitattuna alle 63,5mm olevat raideleveydet on pienoisrautatietä, 63,5mm-381mm Puutarharadat, 381mm-1434mm kapearaiteiset radat, 1435mm normaaliraiteiset radat ja yli 1435mm menevät on leveäraiteisia ratoja. Korjatkoon joku muu jos meni väärin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2010, 17:41:48 » |
|
Pelkkä 1435mm normaaliraideleveytenä on liian niukka raja. Esimerkiksi Ranskassa ja Italiassa käytettiin 1. maailmansotaan saakka raideleveyksiä 1440 ja 1445mm, ja niitä sitten kavenneltiin seuraavat vuosikymmenet kiskonvaihtojen yhteydessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #3 : Elokuu 12, 2010, 17:56:11 » |
|
Kiitokset Jyrki kuvasta! 1:2 tai 1:3 sähkäri voi olla vaikeampi kuvata, ei sellaisia kai ole?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #4 : Elokuu 12, 2010, 18:32:10 » |
|
Pelkkä 1435mm normaaliraideleveytenä on liian niukka raja. Esimerkiksi Ranskassa ja Italiassa käytettiin 1. maailmansotaan saakka raideleveyksiä 1440 ja 1445mm, ja niitä sitten kavenneltiin seuraavat vuosikymmenet kiskonvaihtojen yhteydessä.
Tämä on totta! Esimerkiksi Italian raitiotiet (Rooma, Milano, Torino jne.) ovat nykyäänkin valtaosaltaan raideleveyttä 1445 mm, vaikka ne mielletään normaaliraiteisiksi - ja siltä tietenkin näyttävätkin. Tässä on linkki Italian raitioteihin, Scartamento = raideleveys. http://it.wikipedia.org/wiki/Elenco_di_linee_tranviarie_italiane"Metrin" raideleveys on puolestaan tarkoittanut myös 950 mm tai 1100 mm.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 353
|
« Vastaus #5 : Elokuu 12, 2010, 18:34:54 » |
|
Kiitokset Jyrki kuvasta! 1:2 tai 1:3 sähkäri voi olla vaikeampi kuvata, ei sellaisia kai ole?
Tämä http://vaunut.org/kuva/23976?m=1&t=forssa taitaa mennä lähimmäksi Suomessa käytetystä kalustosta, nykyään kyseinen veturi on säilötty Minkiön hallissa. Kyseistä veturia ei tällähetkellä voi käyttää ajolankojen puuttumisen takia, lisäksi perusteellinen huolto voisi tehdä terää. Tämän lisäksi Minkiöllä on toinenkin sähköveturi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #6 : Elokuu 12, 2010, 20:26:10 » |
|
Olisiko pienoiskalustoa sellainen, johon ei kuskit enää mahdu.. Jos pitää tenderin päällä istua....vrt. Salorannan Truman.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #7 : Elokuu 13, 2010, 11:44:15 » |
|
Itse pitäisin yhtenä määritelmärajana sitä, onko vekotin tehty tarkoituksella esikuvaansa pienemmäksi pienennökseksi, vai onko kyseessä tarkoituksenmukaisesti pienehköksi tehty kalusto, jolla ei ole suurempaa esikuvaa (esim. kaivosten kuuppaveturit). Täten pidän vaikkapa Linnanmäen vesisäiliötä kiertävää junaa ajettavana pienoisrautatienä, mutta Robert Sandin kuuppajunia "oikeina" junina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Heikkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 21
|
« Vastaus #8 : Elokuu 15, 2010, 00:48:13 » |
|
Romney, Hythe and Dymchurch Railway Englannissa taitaa olla pienoisrautatie. Niiden veturit on 1/3-mittakaavaisia kopioita isoista linjahöyryvetureista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #9 : Elokuu 15, 2010, 03:03:09 » |
|
Tai sitten ei... Englannissa on muutama muukin vastaava 'mini'-rautatie jotka eivät ole ihan puistoratoja mutteivat enään kuulu kapsujenkaan sarjaan. Tuo yllämainittu ei oikein sovi pienoisrautatieksi koska vaunut on tehty ihmisten kuljetukseen kun pienoisrautatiellä nekin olisivat kopioita aidoista vaunuista kuten veturitkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #10 : Elokuu 15, 2010, 10:39:56 » |
|
Voi minkä näköisiä junia. Suunnilleen tällaisia ajattelin. Söpöjä.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #11 : Elokuu 15, 2010, 14:23:33 » |
|
Italialaiset erikoisuudet 1445 mm ja “Italian metri” 950 mm perustuvat lakiin vuodelta 1879, jonka mukaan Italiassa raideleveys määriteltiin kiskojen keskipisteistä, ei sisäreunasta, toiseen. Näin metrin raideleveys onkin 950 mm ja 1500 mm vastaavasti 1445 mm. Samalla logiikalla italialainen 750 mm on 700 mm jne.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|