Mistä tuo otsikossa mainittu junien hitaus oikein on peräisin? Siitäkö, että nopeus on 200km/h sijaan kaksisataa kilometriä tunnissa?
Matka-aika Lontoon Paddington - Cardiff Central vuonna 1977: 1 h 45 min. Vuonna 2015 (-2045): 1 h 47 min.
Tarkaan ottaen IC125 kulkee 201,2 km/h. Sähköjuna IC225:n nopeus olisi ollut 225 km/h, mutta 90-luvun kulunvalvonnan opastinnäyttö ohjaamoon -projekti unohtui RailTracilta (kuten paljon muutakin...), ja junien nopeus sitten tulevaisuudessakin on tuo 200 km/h. Mielestäni olisi ollut järkevämpää viedä tuo projekti loppun, jolloin IC225:t ja Virginin Pendolinot saisivat kulkea 225 km/h.
Uusi juna on nykyaikataulua 15 min nopeampi, mutta viime vuonna kuljin kaksi kertaa Cardiffista Lontooseen, ja molemmilla kerroilla juna oli joitain minuutteja etuajassa Lontoossa. Ja kerran toiseen suuntaan, jolloin juna oli myös hieman etuajassa, vaikka Bristol Parkwayssa oli tavallista pidempi pysähdys ja Newportissa kuulutettiin, että juna seisoo ylimääräiset 15 minuuttia, jottei olisi Cardiffissa liian ajoissa. Taitavat olla uudet dieselit kiihtyvyydeltään aikataulujen laatijoita nopeampia.
Olisi hallitus voinut kertoa suunnitelmistaan First Great Westernille, joka modernisoi IC125:nsä 2007-8, uusille dieselmoottoreille tulee siten käyttöikää alle 10 vuotta. Kustannukset 63 milj. £ vaunuille ja 80 milj. £ "vetureille".
Mielestäni Pendolinoa mukavampi matkustaa ja etenkin valokuvata isojen ikkunoiden ja eteisten avattavien ikkunoiden ansiosta. Penkit, jalkatila ja laukkutila kuten ravintola mielestäni myös parempia (ykkösluokassa olisi vielä nahkapenkit)