Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: Jim klo 21:00 Tavarajunan kyydissä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 184


« : Elokuu 25, 2010, 14:59:10 »

Jim - tv kanava näyttää tänään kello 21:00 Jimd - dkkarisarjassa amerikkalaisen dokumentin Tavarajunan kyydissä.

21:00 JIM D: Tavarajunan kyydissä
Tavarajunan kyydissä. Tavarajunien tarina alkoi vaunuista, joita hevoset vetivät kiskoja pitkin. Ohjelmassa tutustutaan veturien ja vaunujen historiaan ja kehitykseen sekä Yhdysvaltain valtavaan rautatieverkostoon. Amerikkalainen dokumenttisarja.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2010, 17:07:30 kirjoittanut Jape Ruotsalainen » tallennettu
Risto Itkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #1 : Elokuu 26, 2010, 06:31:03 »

Oli todella hyvä ohjelma! Tavarat kulkevat todella kiskoilla USA:ssa! Suomen tavaraliikenne on vielä lapsenkengissä verrattuna USA:n, jossa viinit ja hedelmätkin kulkevat kiskoilla konteissa. Suomessa konttiliikenne on vielä minimaalista.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 26, 2010, 07:14:30 »

Katsottavissa: http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=247373
tallennettu
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #3 : Elokuu 26, 2010, 16:14:01 »

Mahtuiskohan tuollainen 2-kerroskonttivaunu kulkemaan Suomessa sähkölangan alla? Konttiliikenteen kannattavuus perustui siihen, että saatiin 2 konttia päällekkäin.
tallennettu
Jouni Ijäs
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #4 : Elokuu 26, 2010, 16:24:04 »

Olikohan suomennos joka kohdassa aivan kohdillaan, kun 2,4km pitä juna painoi 5400 tonnia Huh. Vartiuksen malmijunathan olisi painavempia. Joka tapauksessa hienoa oli katsoa, kun tavaraliikenne hoidetaan 100% diesel kalustolla.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #5 : Elokuu 27, 2010, 08:09:14 »

Mahtuiskohan tuollainen 2-kerroskonttivaunu kulkemaan Suomessa sähkölangan alla? Konttiliikenteen kannattavuus perustui siihen, että saatiin 2 konttia päällekkäin.

Konttien korkeudet näyttää vaihtelevan noin 1,9-2,8 m välillä, joten hankalaa tulisi ajolangan alla - ei toki mahdotonta, mutta epäileväinen olisin.

Lähde www.scandiccontainer.fi.
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #6 : Elokuu 27, 2010, 08:44:34 »

Perusyksikkökontti (1 TEU) on 8,5 jalkaa eli n. 2,59m korkea. Kun kuormaulottuman korkeudesta 5,3m vähennetään kaksi sellaista, kiskonharjaan jää matkaa alle 12cm. KU:n mukaan pitäisi olla 33cm, ja jos vielä huomioidaan että KU antaa tarvittavan 8 jalan leveyden vasta n. 4,6m kiskonharjasta, konttien pohja putoaisi n.58cm kiskonharjan alapuolelle.

Näin ollen edes amerikkalaistyylinen syväkuormauskonttivaunu ei auta nykyulottumilla täyskorkeiden konttien pinoamiseen. Kun käsittääkseni suurin osa konteista on tuota korkeutta, niin ei liene kannattavaa hankkia erikoisvaunuja vain satunnaisesti onnistuvaa pinoamista varten.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Elokuu 27, 2010, 09:49:41 »

Tuli katottua juu tuo ohjelma ja samalla tallennettua se kiintolevylle. Onpahan mahtava paikka tuo North platte  Järkyttynyt
tallennettu
Heikki Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #8 : Elokuu 27, 2010, 12:30:16 »

Näytti olevan myös sielläkin käytössä tuo RFID-tunnistus jota meilläkin aletaan syksyn kuluessa kokeilemaan.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #9 : Elokuu 27, 2010, 20:14:25 »

Heikoimpana lenkkinä oli taas kerran suomennos.

Itse pidin heikoimpana lenkkinä amerikkalaista TV ohjelmien tekotapaa. Tehty vähän samalla lailla kuin kaikki "Suurimmat koneet" yms sarjat.

Tosin suomennoksessa oli kyllä omituisuuksia kuten kolmeosainen laskumäki (three story).
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #10 : Elokuu 28, 2010, 02:38:02 »

Tämänkaltaisia teknisiä aiheita lienee melko mahdoton suomentaa virheettömästi. Kääntäjän olisi oltava teknisesti koulutettu ja lisäksi vielä perehtynyt aiheena olevaan tekniikkaan.

Tuo ohjelma kyllä minun luokittelussa menee viihteen puolelle, eli ei nuo käännösvirheet sinänsä pahoja olleet.

Itsellä tuo kielitaito on suht huono, mutta jopa minä huomaan usein tekniikka käsittelevien ohjelmien käännöksissä virheitä. Elikkä äänet vaan päälle ja kuunteleepi sitä juontoa.

Yhdessä kohtaa oli vaunujen välinen kytkentä irti ja jarruletku irtosi itsekseen, eli millainen letkuliitin tuolla ameriikassa on käytössä?
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #11 : Elokuu 28, 2010, 09:29:05 »

Samanlaiset jarrujohdon liittimet suomessa on.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: Jim klo 21:00 Tavarajunan kyydissä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina