Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« : Elokuu 26, 2010, 08:24:33 » |
|
Jukusta poimittuja kulkutietoja 26.8.2010:
Lähtö Oulusta 8:17 (22 min myöhässä), saapuminen Kemiin 9:08 (1 min edellä)
Ajettu siis 106 km 51 minuutissa, eli keskinopeudeksi tulee 124,7 km/h.
Voiko olla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #1 : Elokuu 26, 2010, 09:05:51 » |
|
No nykyään Vr venyttänyt matka-aikoja niin paljon jottei tule niitä myöhästymisiä. Eiks se Oulu-Kemi väli ole sn140, joten pelivaraa on reippaasti jos normaalisti menee 106km:n matkaan 1h 14 minuttia. Vaikka olis sn200 niin tuskin päästäis alle yhden tunnin, pitäähän vaikka veturi ehtiä vaihtamaan jos tarve vaatii ja silti ollaan aikataulussa määränpäässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Elokuu 26, 2010, 09:29:13 » |
|
Jukusta poimittuja kulkutietoja 26.8.2010:
Lähtö Oulusta 8:17 (22 min myöhässä), saapuminen Kemiin 9:08 (1 min edellä)
Ajettu siis 106 km 51 minuutissa, eli keskinopeudeksi tulee 124,7 km/h.
Voiko olla?
Tähän vaikuttaa myös sellainen, että jos P273:n oikea lähtöaika on ollut Oulusta klo 8:17:59 ja tuloaika Kemiin on ollut klo 9:08:59, on matka-aika käytännössä ollut 53 minuuttia, jolloin keskinopeus onkin "enää" 120 Km/h, eli 4% vähemmän. Junien lähtö- ja tuloajat kirjataan JUKUun sen mukaan, millä minuutilla lähtö- tai tuloaika on toteutunut, eikä niitä siis pyöristetä lähimpään minuuttiin. Toisin sanoen Vantaankosken lähtöaika ja Martinlaakson tuloaika voivat olla samalla minuutilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #3 : Elokuu 26, 2010, 09:39:55 » |
|
mutta eikös 273:n sn ole 120, johtuen CEmt vaunujen kiskojarruttomuudesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Elokuu 26, 2010, 09:59:05 » |
|
mutta eikös 273:n sn ole 120, johtuen CEmt vaunujen kiskojarruttomuudesta.
Sillä ei ole väliä, jos yksittäisistä vaunuista puuttuu ankkurit. Sen sijaan koko junasta 1/4 vaunuissa pitää olla kiskojarrut, jotta junan sn on 140 Km/h.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Elokuu 26, 2010, 10:17:23 » |
|
Oulusta klo 8:17:59 ja tuloaika Kemiin on ollut klo 9:08:59, on matka-aika käytännössä ollut 53 minuuttia, jolloin keskinopeus onkin "enää" 120 Km/h, eli 4% vähemmän.
No mutta Mikko! Tämähän on matomatikkaa. Lisäsit molempiin :59 ja matka-aika piteni? Noh, noh. Heh, hyvä pointti. Oikeat ajat siis 8:17:00 ja 9:08:59.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Miikkulainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 49
|
« Vastaus #6 : Elokuu 26, 2010, 11:47:21 » |
|
Jukusta en osaa sanoa, mutta Jusea (vastaava, kattavampi järjestelmä) on tullut seurattua, ja kyllä niissä on reilusti heittoa. Tyypillisin virhe tulee siinä, että "tuloajaksi" merkitään monesti aika, jolloin juna ohittaa liikennepaikan tulo-opastimen (tai viimeisen opastimen ennen laituria, esim. Helsingissä). Tulo-opastimelta pysähdyspaikalle voi matkustajajunallakin kestää muutama minuutti, pitkällä makuujunalla varsinkin. Tavarajunalla voi mennä pitkällä ratapihalla helposti vartti tai enemmän. Lisäksi Mikon mainitsema minuuttipyöristys vaikuttaa asiaan. Pelkästään sinisistä vaunuista koostuvissa makuujunissa jarrulaji on P ja sn 120. Kiskojarrujakaan tuskin olisi riittävästi. Lisäyksenä vielä kiskojarruvaatimuksiin, 130 km/h:een riittää jos kiskojarruja on 1/6 vaunuista. No nykyään Vr venyttänyt matka-aikoja niin paljon jottei tule niitä myöhästymisiä. Eiks se Oulu-Kemi väli ole sn140, joten pelivaraa on reippaasti jos normaalisti menee 106km:n matkaan 1h 14 minuttia. Vaikka olis sn200 niin tuskin päästäis alle yhden tunnin, pitäähän vaikka veturi ehtiä vaihtamaan jos tarve vaatii ja silti ollaan aikataulussa määränpäässä. En ole kuljettajana huomannut, että kovin monessa junassa olisi minuuttikaupalla pelivaraa. Pendoissa sitä on jonkin verran, IC:ssäkin vähän. Yllättäen juuri makuujunilla tuntuu ainakin Hki-Tpe välillä olevan tiukimmat aikataulut, paria poikkeusta lukuunottamatta. Sitten jos (kun) pelivara ei aina riitä, valitetaan kun juna on myöhässä. Luulisin asiakkaidenkin arvostavan enemmän täsmällisyyttä kuin muutaman minuutin nopeampaa kyytiä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Härkönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #7 : Elokuu 26, 2010, 13:09:22 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2010, 13:22:41 » |
|
Jukusta en osaa sanoa, mutta Jusea (vastaava, kattavampi järjestelmä) on tullut seurattua, ja kyllä niissä on reilusti heittoa. Tyypillisin virhe tulee siinä, että "tuloajaksi" merkitään monesti aika, jolloin juna ohittaa liikennepaikan tulo-opastimen (tai viimeisen opastimen ennen laituria, esim. Helsingissä). Tulo-opastimelta pysähdyspaikalle voi matkustajajunallakin kestää muutama minuutti, pitkällä makuujunalla varsinkin. Tavarajunalla voi mennä pitkällä ratapihalla helposti vartti tai enemmän.
Tämä onkin kiintoisa juttu näiden henkilöliikenteen myöhästymiskorvausten kannalta. Kysymys on ehkä "akateeminen", mutta ajatellaanpa tilannetta jossa juna ohittaa liikennepaikan tulo-opastimen aikataulunmukaiseen tuloaikaan nähden ei korvattavat 59 minuuttia myöhässä ja järjestelmään kirjautuu tämä aika. Laituriin juna kuitenkin pysähtyy ja ovilukitukset aukeavat vaikkapa korvaukseen oikeuttavat 61 minuuttia myöhässä. Asiakas on tietenkin mielestään oikeutettu 25% korvaukseen lipun hinnasta, mutta mikä lienee liikennöitsijän korvauskäsittelyn näkemys asiaan? Heidän nähdäkseen juna on tietenkin ollut "liian vähän" myöhässä, tuskinpa he muuta tietoa tietojärjestelmistä saavat?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #9 : Elokuu 26, 2010, 15:24:29 » |
|
Onkohan tuo lähtöaika Oulusta oikein, jotenkin minulla on muistikuva aamulta että se olisi reippasti ennen tuota aikaa matkannut jo 5km päässä Oulun rautatieaseman pohjoispuolella (äänihavainto). ihan varmuudella en voi sanoa, mutta tämmöinen muistikuva on. Muutenkin aamun junissa Oulun lähtöaika merkittiin melko myöhään vasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #10 : Elokuu 26, 2010, 17:49:52 » |
|
= n. 53 min? Njet, Mikkoseni, Njet.
No kyllä se nyt vaan on n. 53 min. Jos tuota n.:ää ei olisi välissä, niin toki silloin voitaisi puhua 52 minuutista (minuutin tarkkuudella pyöristyssäännöt huomioiden). Nyt joka tapauksessa sotkeuduin omaan näppäryyteeni, se myönnettäköön. Mutta tuon tasaminuuttitarkkuuden vuoksi saattaa esiintyä kummallisuuksia, kuten esim. Asema, Saapumisaikataulu, Lähtöaikataulu, saapui, lähtiVantaankoski N/A, 9:31, N/A, 9:31Martinlaakso 9:32, 9:32 9:31, 9:32
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Itävuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 66
|
« Vastaus #11 : Elokuu 26, 2010, 18:16:28 » |
|
Kyllä kai tuo on mahdollista. Seuraava muistikuva talvelta 1975-6: Päiväpikajuna pääsi lähtemään reilusti (15 minuuttia?) myöhässä kahden deeverin vetämänä. Alle tunnissa oltiin Kemissä hiukan ennen aikataulun mukaista aikaa. Lähtö Oulusta sivusta oli jo vauhdikas, viimeiset vaunut kallistuivat pohjoispään vaihteissa niin, että arvelutti, pysyvätkö pystyssä. Siitä muistan tämän. Kaipa sähköllä pystytään nopeampaankin ajoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #12 : Elokuu 26, 2010, 19:42:22 » |
|
Itse asiassa matkakin taitaa olla vain 105km. Ennen se oli 105,522km, mutta sen jälkeen siellä on tehty rataoikaisuja ainakin Haukiputaalla, Olhavassa ja Kuivaniemellä.
Nopein kellotettu höyryajo äkkiseltään selaten oli 2.7.1960, kun Hv1 560 veti 16-akselista junaa P61. Lähtö Oulusta 5:50.09 (15min myöhässä) ja tulo Kemiin 94min 4s myöhemmin lievässä etuajassa. Eipä sillä nykyisin pitkälle pötkittäisi, vaikka matkalla oli yhteensä n. 4km:n matkalla 60km/h rajoitus, Kuivaniemen (vanhalla) ratapihalla oli sn35 ja Simossa sillalla rajoitus 45km/h. Suurin nopeus oli n.100km/h (Viantie-Horsma 3,08km = 1min 53s = 98,1km/h)
Sähkön kyydissä olen ollut vain kerran ja senkin etelään päin: 1.12.2004 Sr2 3233 juna P68 (4 teräsvaunua+10 makuuvaunua+2 autovaunua). Lähtö Kemistä 23:07 (21min myöh), matka-aika Ouluun 60min 14s (taisi tulla alle myöhästymisrajan). Matkalla lyhyehkö hiljennys Haukiputaan eteläpuolella verotti jonkun sekunnin. Tämä oli muuten ensimmäinen sähkövetoinen yöpikajuna Rovaniemeltä Helsinkiin.
30.11.2004 juna P69 lähti Oulusta 20min myöhässä 8:08.50, tulo Kemiin 3min myöh, ajoaika 65min 4s. Kalusto Dr16 2802+7 makuuvaunua+4 teräsvaunua+1 autovaunu. Viimeiset kilometrit hyvin hiljaa (opastin?).
Kyllä siellä on monenlaisella kalustolla otettu se varttitunti aikaa kiinni ja jollei siellä ole paikallisia rajoituksia niin kyllä joku 51-52min pitäisi olla Sr2+sn140 junalle ihan mahdollista.
Petri Miikkulaisen kysymykseen minä sanoisin että aivan totta, täsmällisyys on tärkeämpää kuin jonkun minuutin nopeampi kulkuaika, johon ei voi luottaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #13 : Elokuu 26, 2010, 20:59:08 » |
|
Esimerkiksi tässä kuussa Kemi-Oulu väli on ajettu ainakin yhden kerran Dr16 vetoisella yöjunalla 59min joka on jo ihan hieno suoritus dieselille...
|
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #14 : Elokuu 27, 2010, 09:21:22 » |
|
Kyllä siellä on monenlaisella kalustolla otettu se varttitunti aikaa kiinni ja jollei siellä ole paikallisia rajoituksia niin kyllä joku 51-52min pitäisi olla Sr2+sn140 junalle ihan mahdollista.
Nyt puheena olevassa tapauksessa minulla ei ole tietoa, oliko Sr1 vai Sr2. Yleensä tuo juna on Sr1-vetoinen, mutta on siinä Sr2 ollut hyvin satunnaisesti joskus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|