Eli ne jotka tietävät ei-vakkarien numeroita hyvin --, ovat kuunnelleet linjaradiota tms. ? Kuunnelleet jotakin siis vai?
Ei liene sopivaa vihjailla nimellä, että joku kuuntelisi linjaradiota tai vastaavaa. Vaikka homma onkin täysin harmitonta, eikä se meikäläisen oikeustajulla aivan pahimmasta päästä ole, niin lain mukaan homma on kuitenkin yksiselitteisesti kiellettyä:
"Vuoden 2002 alusta voimaan tullut uusi radiolaki (1015/2001) kieltää tahallisesti kuuntelemasta toiselle tarkoitettua radioviestintää. Aikaisemmin kielto rajoittui kuunnellun viestinnän hyväksikäyttöön, tallentamiseen ja ilmaisemiseen. Luottamuksellisuuden suojan ulkopuolelle jäävät yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettu viestintä, kuten esimerkiksi salaamattomat televisio- ja yleisradiolähetykset, radioamatööriviestintä ja hätäkutsut"
Osa porukasta tuntee hyvin jonkun alalla työskentelevän. Osa työskentelee itsekin alalla. Junanumeroissa kun ei sinänsä mitään salaista ole, niin tuollaisista kontakteista niitä numeroita voi irrota. Osa varmasti tulee skannerikuuntelullakin.
Syitä voi olla monia, miksi porukka on vaitonainen saamiensa detaljitietojen lähteistä.
Jos joku sanoo "morjes joo, kuulin numeron skannerilla", se tarkoittaa "morjes joo, rikoin itse asiassa lakia".
Joku voisi sanoa "no terve, satuin olemaan se, joka tarkasti junan jarrut", sen tarkoittaessa "no terve, ei nyt ollut tarkoitus alleviivata, että olen alalla töissä, mukavampi olisi keskustella täällä 'yksityishenkilönä', höh".
Tai "moro, kuulin kuljettaja Seppo Taalasmaalta (keksitty nimi), että junan numero oli se ja se" on sama kuin "moro, tulinpa juuri sanoneeksi, että Seppo Taalasmaa (edelleen) tykkää levitellä alan sisäistä infoa kaiken maailman harrastelijoille, eikä Sepi taida tykätä sellaisen maineen saamisesta... katellaan vielä vinoon taukohuoneella".
On tietenkin myös mahdollista, että kyseessä on joidenkin "tiedonpimittäjien" kohdalla sellainen perinteinen ilmiö, että "hähää, minäpä tiedän ja sinä et, joten olen astetta parempi harrast... jätkä".