Varmasti hyvä pohde, eikös jo höyryaikana ollut bonuksia kuljettajalle/lämmittäjälle jos ajoivat hiiltä/halkoja säästäen.
Tosin veikkaan, ettei kovin suuria säästöjä saada henkilöjunissa, joilla on varsin kiireinen aikataulu, sen sijaa raskaissa tavarajunissa säästöä varmasti voidaan saavuttaa paljonkin.
Se säästöraha oli kauan käytössä, mutta loppui jotain v.1940-50. Säästömiehet olivat yleensä kevytkätisiä, hyviä kuljettajia. Käytäntö johti jopa erilaisiin lieveilmiöihin toisten kustannuksella, joista kateus ei ollut vähäisin. Säästäminen nykyaikana voi olla välillä vähän vaikeaa, jos tiukassa aikataulussa aikoo pysyä. Vielä jos sattuu oikein hankala keli ja veturi on "syömäpäällä" niin yritä siinä sitten säästää. Muistaakseni Laajalahden Antsa sai Ylivieskan - Iisalmen välillä Deeverin kuluttamaan 600 l/ 100 km. Ja jos itse yrittää ajaa säästäen, niin samoja vaunuja siirretään pian kohta takaisin, josta juuri on ajettu ohi - onko se sitten oikeaa säästöä? Ehkä, jollain perusteella laskettuna.