Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 106
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 11, 2010, 14:03:31 » |
|
Tämä on taas niitä uutisia, jotka putkahtavat aina tietyin väliajoin julkisuuteen. Aina ei onneksi lakkkautusuhka realisoidu, kiitos valppaiden kotiinpäin vetävien poliitikkojen. 1980-luvun lopun hulluina vuosina lopetettiin vuonna 1988 viimeksi suuri määrä junavuoroja kerralla, kun silloisesta vanhasta kiskoautokalustosta luovuttiin eikä haluttu hankkia uusia tilalle. Viimeksi taisi olla suurempi lakkautusuhka päällä 90-luvun alun laman aikana ja senkin jälkeen ovat tietyt yhteydet aina välillä olleet katkolla, mutta onneksi on onnistuttu säilyttämään henkilöliikenteen rautatieverkko järkevän laajuisena, eikä lakkautuksia ole paljonkaan toteutettu, vaan on voitu keskittyä liikenteen kehittämiseen. Olisi erittäin mielenkiintoista tietää, mikä on se taho Valtiovarainministeriössä tai kuka on se henkilö, kehen junien ostoliikenteen määrärahaleikkausesitykset henkilöityvät eli minne jäljet johtavat. Kyseinen virkamies tai pikkuvirkamies saisi tulla ulos julkisuuteen ja kertoa vahvat??? argumenttinsa (jos niitä on), miksi hän kannattaa kehitystä, joka huonoimmassa tapauksessa olisi alkusoittoa rautateiden henkilöliikenneverkon kattavuuden olennaiselle heikentymiselle. Jos kaikki kaukojunien ostot kokonaaan lopetettaisiin (mitä pidän epärealistisena), luuleeko joku, että kaikki nykyisin itsekannattava tai oikeammin VR:n omalla taloudellisella riskillä hoitama liikenne pyörisi (maailman tappiin asti) ongelmitta eikä vähenisi ajan oloon. Joka näin luulee, ei tunne asioita ja erehtyy pahanpäiväisesti. Vai onko esityksen takana jokin anonyymi virkamies, jolla on asennevamma tai antipatioita raideliikennetta kohtaan tai joka ei tunne alaa lainkaan? Sitä vaan ehkä ajellaan katumaasturilla vai mitä virkamies? Tällainen toiminta ei ole todellakaan omiaan lisäämään virkamieskunnan arvostusta. TYöpöydän ääressä on niin helppo käyttää punakynää tai tehdä asiantuntija-aseman turvin hulluja suunnitelmia ja visioita, kun ei tarvitse miettiä budjettileikkausten vaikutuksia eikä tarvitse vastata itse päätöksistä, kun virallinen päätöksenteko on ulkoistettu poliitikoille, jotka kuvittelevat olevansa kaikkien alojen asiantuntijoita. Onneksi tässä junavuorokysymyksessä poliitikot ymmärtävät junavuorojen säilyttämisen tärkeyden tai ovat ainakin tähän asti enimmäkseen niin tehneet. Tietysti on asioita, joissa virkamieskunta vedättää ja vetää poliitikkoja kuin pässejä narusta ja päätökset ovat sitten mitä ovat: kaikkea muuta kuin järkeviä ja tarkoituksenmukaisia. Hyvä veli -verkosto toimii ja mitään tehtyjä virheitä ei myönnetä, ei missään oloissa, esimerkkejä kyllä löytyy läheltä ja kaukaa! Tai sitten tässä junavuorojen vähentämisasiassa VM laskee sen varaan, että mikäli junavuorot katsotaan kyllin tärkeiksi, vähentämiset kyllä onnistutaan seuraavan hallituksen ja eduskunnan toimesta torpedoimaan.
|