Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Taajamajunayhteys Tampere - Haapamäki - Keuruu suunnitteilla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 415


« Vastaus #25 : Syyskuu 29, 2010, 22:50:49 »


"Parempi olisi, jos koko Sk–Jy-henkilöliikenne lakkautettaisiin kerralla. Silloin muut yrittäjät pääsisivät apajalle."

Niin, hevoskauppiaat (sal(l)aperäiset kiskovarkaat, kokoomuksen kommandiitti yhtiö jne...)

Kannatan heti, jos keskiverto äo Helsingissä osoittautuu keskiverto saappaan kokoa suuremmaksi.  
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #26 : Syyskuu 30, 2010, 22:18:37 »

Kannatan heti, jos keskiverto äo Helsingissä osoittautuu keskiverto saappaan kokoa suuremmaksi.  

Arvioidaan keskiverron saappaan kooksi 42. Arvio on tuskin ainakaan liian alhainen, ja suuruusluokka joka tapauksessa oikea.
Wikipedian (http://fi.wikipedia.org/wiki/Älykkyysosamäärä) mukaan yleisimmin käytetään kolmea eri keskihajontaa. Mitä tahansa keskihajontaa käytetäänkin, 42 osuu alueelle "erittäin matala", jonka ylärajan ylittää 98 % väestöstä. Vaikka näin ei ole, niin oletetaan tässä, että nämä kaikki 2 % ovat äo:n 42 tai alle.

Pyöristetään Suomen väkiluvuksi 6 miljoonaa. Tässä käytetyin oletuksin keskivertosaapasosastoa löytyisi Suomesta siis noin 120000.

Helsingin väkiluku on pyöreästi n. 600000. Mikäli tämän väkimäärän keskimääräinen äo olisi saapastasoa, täytyisi mitä tahansa järkevästi perusteltua mediaania käyttäen saapastason yksilöitä olla useita satoja tuhansia. Tämä on enemmän, kuin mitä äo:n määritelmän mukaisesti koko Suomessa heitä olisi.

Lisäksi, noin äo 40 tarkoittaa määritelmällisesti keskivaikeaa kehitysvammaa. Suomessa arvoidaan olevan 30000 ihmistä, jotka luokitellaan kehitysvammaisiksi. Tämä sisältänee myös lievät tapaukset. Vaikka ei sisältäisi, niin tuo 30000 tapausta on paljon vähemmän, kuin vaadittavat sadat tuhannet (pelkästään) helsinkiläiset.

Näin katson, että on tullut näytetyksi toteen, että kannatat Seinäjoki—Jyväskylä-välin henkilöliikenteen lakkauttamista.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #27 : Syyskuu 30, 2010, 23:11:18 »

Parempi olisi, jos koko Sk–Jy-henkilöliikenne lakkautettaisiin kerralla. Silloin muut yrittäjät pääsisivät apajalle.

Eivät pääsisi, liikenne vain loppuisi.

Perustelehan. Mielenkiintoinen väite Hymyilee

No kuka sitä liikennettä sitten alkaisi hoitaa?
Kovin nopeasti en usko minkään toimijan pystyvän rakentamaan tarvittavaa organisaatiota ja hankkimaan soveltuvaa kalustoa. Lisäksi uskon, ettei juurikaan ketään kiinnosta moista väliä alkaa liikennöimään, tai että kukaan pystyisi sitä kannattavasti edes tekemään. Turhan vähän varsinaista "tuottavaa" toimintaa, verrattuna hallinto yms. kuluihin. Esim. varakalustonkin arvo nousee suhteellisesti liian suureksi.

Proxionin tilanne lienee siten erilainen, että yhtiöllä oli alasta ennestään hieman  tietoa ja kokemusta. Lisäksi aikoo näillä näkymin harjoittaa vain tavaraliikennettä.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #28 : Lokakuu 01, 2010, 01:47:29 »

No kuka sitä liikennettä sitten alkaisi hoitaa?
Kovin nopeasti en usko minkään toimijan pystyvän rakentamaan tarvittavaa organisaatiota ja hankkimaan soveltuvaa kalustoa. Lisäksi uskon, ettei juurikaan ketään kiinnosta moista väliä alkaa liikennöimään, tai että kukaan pystyisi sitä kannattavasti edes tekemään. Turhan vähän varsinaista "tuottavaa" toimintaa, verrattuna hallinto yms. kuluihin. Esim. varakalustonkin arvo nousee suhteellisesti liian suureksi.

Proxionin tilanne lienee siten erilainen, että yhtiöllä oli alasta ennestään hieman  tietoa ja kokemusta. Lisäksi aikoo näillä näkymin harjoittaa vain tavaraliikennettä.

Yksityisistä firmoista tulevat mahdollisina heti mieleen Veolia ja Arriva.
Sen lisäksi esimerkiksi Seinäjoen ja Jyväskylän kaupungeilla saattaisi olla mielenkiintoa. Voisihan vaikka Jyväskylän Liikennekin laajentaa toimintaansa. Halpiskiskobusseja Kabusin tehtaalta Iskee silmää
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #29 : Lokakuu 01, 2010, 13:08:49 »

Kyselin LVM:stä Seinäjoki-Jyväskylä -välin aikatauluista 12.12. 2010 alkaen. Tiedossa oli, että yksi junapari jää pois liikenteestä, mutta Suur-Keuruu -lehdessä oli poistuvista junavuoroista osittain virheellistä ja epäloogista tietoa. Liikenneneuvos Tuomo Suvanto LVM:stä kertoo, että Seinäjoen ja Jyväskylän välisestä liikenteestä poistuu yksi junapari. Pois jäävät:
-juna nro H 450 Seinäjoki-Jyväskylä, lähtöaika Seinäjoelta klo 16:34, saapumisaika klo 19:27
-juna nro H 445 Jyväskylä-Seinäjoki, lähtöaika Jyväskylästä 10:33, saapumisaika 13:25
tallennettu
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #30 : Lokakuu 01, 2010, 14:44:25 »

   Seinäjoki-Haapamäki-Jyväskylä -liikenteeseen jää siis kaksi junaparia. Poistuvan junaparin takia kahden Tampere-Haapamäki -junaparin reittiä pidennetään Keuruulle. Mielestäni kompensaatioratkaisu on oikein hyvä, kun se lyhentää Tampereen ja Keuruun välistä matka-aikaa tuntuvasti: enää ei Haapamäellä tarvitse vaihtaa junaa ja kärsiä ylipitkistä vaihtoajoista. Näillä toimenpiteillä "Haapamäen kolmion" vähäliikenteisten ratojen henkilöliikenteen palvelutaso sailyy kyllä vielä ihan kohtuullisena ja hyväksyttävänä vuonna 2011. Seinäjoki-Haapamäki-Jyväskylä välin tuleva aikataulurakenne mahdollistaa järkevän liikennöinnin yhdellä junarungolla. Nähtäväksi jää, tullaanko väliä jatkossa liikennöimään Dm12 -kiskobussikalustolla. Päivän ensimmäinen junapari ko yhteysvälillä varmaan hoituisi yhden yksikön kiskobussijunalla ja toiseen tarvittaisiin mielestäni kahden yksikön kiskobussijuna, joka ehkä riittäisi, jos matkustajat saataisiin matkustamaan entistä enemmän Tampereen kautta.
   Myös Savon radalla karsitaan saamani tiedon mukaan pari ostovuoroa, toinen lopetetaan kokonaan ja yhden junan reittiä lyhennetään. En tiedä tarkemmin, mistä vuoroista on kyse, mutta epäilisin, että lakkautukset kohdistuisivat aamun ensimmäiseen Kouvola-Pieksämäki -yhteyteen ja päivän viimeiseen vastakkaisen suunnan yhteyteen, tiedä häntä.
tallennettu
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #31 : Lokakuu 01, 2010, 16:06:34 »

Lakkautukset johtuvat riittämättömistä kaukoliikenteen ostoliikennemäärärahoista, kun liikennöinnin kustannukset ovat kasvaneet ja määrärahat kuitenkin säilyneet ennallaan. N. 4 miljoonan euron vaje katetaan näillä mainituilla supistuksilla, muita ostoliikennevuorojen supistuksia ei pitäisi ensi vuodelle tuleman, Lahden oikoradan Z-junavuorojen tilanne onkin sitten asia erikseen, kun kyse on eri määrärahoista. Onneksi Haapamäen liikennöintikuvio säilyy lakkautuksista huolimatta edelleen ihan järkevänä eivätkä Savon radan pari lakkautustakaan käytännössä tunnu missään (ainakaan, mikäli kyse on epäilemistäni junavuoroista), kun kyse on junavuoroista, jotka eivät liity millään tavalla Helsingin yhteyksiin (jotka ovat tärkeimmät).
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #32 : Lokakuu 02, 2010, 21:27:24 »

   Myös Savon radalla karsitaan saamani tiedon mukaan pari ostovuoroa, toinen lopetetaan kokonaan ja yhden junan reittiä lyhennetään. En tiedä tarkemmin, mistä vuoroista on kyse, mutta epäilisin, että lakkautukset kohdistuisivat aamun ensimmäiseen Kouvola-Pieksämäki -yhteyteen ja päivän viimeiseen vastakkaisen suunnan yhteyteen, tiedä häntä.

Jos aamun ensimmäinen Kouvola-Pieksämäki -junayhteys lakkaa, niin Mäntyharjun taajamasta ei pääse enää joukkoliikenteellä maakuntakeskukseen Mikkeliin aamukahdeksaksi. Ensimmäinen linja-autoyhteys saapuu Mikkeliin vasta 8.50 ja se kulkee vain koulupäivinä. Tuleeko junan tilalle bussiyhteys?
tallennettu
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #33 : Lokakuu 04, 2010, 22:24:46 »

Uudet aikataulut ovat tänään päivittyneet VR-matkahakuun. VR:n liikennesuunnittelusta sain tiedot myös siitä, että jäljelle jäävät Jyväskylän ja Seinäjoen väliset suorat junat H 443, H 444, H 451 ja H 452 liikennöidään myös ensi vuonna veturivetoisina taajamajunina ns. sinisillä vaunuilla ja Savon radalla junan 701 Kouvola-Rovaniemi uusi lähtöasema on Pieksämäki eli juna ei kulje välillä Kouvola-Pieksämäki klo 6.32-8.35 vaan lähtee Pieksämäeltä pohjoiseen klo 8.46, toisessa suunnassa tarjonnasta poistuu P 714 Pieksämäki-Kouvola klo 21.08-23.13. Lisäksi olen juuri tarkistanut VR-matkahausta, että Tampere-Haapamäki -kiskobussien reitti tosiaankin pitenee Keuruulle eli jatkossa Keuruun ja Tampereen välillä on 2 suoraa päivittäistä junaparia.   
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 162


« Vastaus #34 : Lokakuu 04, 2010, 23:14:32 »

Keuruulta kulkeekin sitten illalla Haapamäelle henkilöjunia oikein ruuhkaksi asti. H451 lähtee 17:27 ja H424 heti perään klo 18:10. Myös puolenpäivän aikaan on samanlainen junatiheys Haapamäen suunnasta kaupungin keskustaan. Keuruun kaupungin sisäinen lähiliikenne pelaa kuin ruuhka-Suomessa konsanaan  Hymyilee leveästi
tallennettu
Pekka Laakso
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 37


« Vastaus #35 : Joulukuu 04, 2010, 11:03:18 »

Valtiovarainvaliokunta on tehnyt päätöksen lisäysesityksestä vuoden 2011 budjettiin korvamerkittynä 2,2 miljoonaa euroa taajamajunaliikenteen ostoihin. Näin ollen taajamajunaliikennettä rataosalla Vaasa-Haapamäki-Jyväskylä ei supisteta ja aiottu taajamajunayhteys Tampere-Haapamäki-Keuruu jäänee toteutumatta.

Kansanedustaja Lauri Oinonen luonnehtii lisäysesitystä junasodan voitoksi. "Junat jatkavat, vaikka painettuihin aikatauluihin myönteinen päätös ei enää ennätä" sanoo Oinonen 3.12.2010 ilmestyneessä SuurKeuruu-lehdessä.

Syksyn aikana radanvarsikunnat ja Suomenselän rautatieliikennetyöryhmä puolustivat aktiivisesti junaliikenteen kokonaisuutta, jossa supistukset olisivat vaikuttaneet kielteisesti myös muuhun yhteysvälien ja kaukoliikenteen junayhteyksiin. Erityisesti supistukset olisivat koskeneet opiskelijoiden käyttämiä junavuoroja. Junavuorojen supistuksia vastustavaan nettiadressiin tuli 2600 nimeä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 10, 2010, 18:12:06 kirjoittanut Pekka Laakso » tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 176


« Vastaus #36 : Joulukuu 04, 2010, 15:30:42 »

Mäntyharjulla on vielä epävarmuutta aamuyhteyden katkeamattomasta jatkumisesta Mikkeliin.
Pitäjänuutiset: "Aamujunavuoro Mäntyharjulta Mikkeliin eli pikajuna P701 Kouvolasta Pieksämäelle saattaa sittenkin säilyä."
http://www.pitajanuutiset.fi/page.php?page_id=26
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #37 : Joulukuu 06, 2010, 18:42:57 »

VR voisi harkita Vankkojen käytön laajennusta tällaiseen tarpeeseen, mistä Savonradalla nyt keskustellaan. Kouvolassa jatkoyhteydetön juna tuskin on niin suosittu, ettei matkustajamäärän kuljetukseen hiljaisempina päivinä riittäisi yksi Dm12 vaunu. Sen sijaan, että Vankka-vaunu seisoisi yön hallissa Pieksämäellä, se lähtisi klo 21 yökeikalle Kouvolaan, josta palaisi taas aamuyhdeksäksi Pieksämäelle.

Omat heikot perspehmikkeet omaavat valittaisivat luonnollisesti kovista penkeistä. Olennaisempaa kuitenkin on, että henkilöjuna kulkee kuin millä kalustolla se kulkee.
tallennettu
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 369


« Vastaus #38 : Joulukuu 08, 2010, 17:39:05 »

Eipä hyvältä näytä "kehitys". Surullinen

Keuruulla, siis sen nimisessä asemakylässä, asustanee noin 4500 ihmistä. Tarkan tiedon saaminen on vain kiven alla, kun "Keuruun" alla on koko laaja pitäjä. Keuruu taipuu maakuntansa mukaisesti Jyväskylään päin, jonne paikallisliikenne pitää hoitaa kunnolla. Huomaahan sen tuosta bussiliikenteen määrästä.

Haapamäki on yksi Keuruun kylistä ja asukkaita lienee runsaat 1300. Lähin liikennetarve on keskustaan Keuruulle ja maakuntakeskukseen Jyväskylään.

Suomen ympäristökeskuksen vuoden 2005 taajamamääritelmän mukaan Keuruun keskustaajamassa oli 6 407 ja Haapamäellä 1 005 asukasta 31.12.2009.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 415


« Vastaus #39 : Joulukuu 08, 2010, 19:06:55 »


Jyväskylästä pääsee puolestaan Seinäjoelle todellakin nopeammin Tampereen kautta, mutta paljonkos se maksaakaan, ja kuka tämän taloudellisen hyödyn tästä pääkulkuväylille keskittämisestä korjaa.. Jy-Tpe-Sk pendolinolla 35.20e ja Jy-Hpk-Sk taajamajunalla 23.60e. Tästä syystä se vähäinenkin liikenne aikanaan loppui mm. Hyvinkään ja Karjaan välillä - eikä tule palaamaan ainakaan VR Yhtymän operoimana, päinvastoin.

Tämäkös sen tappoi? Mä kun olen aina luulut, että vr:n oma hinnoittelupolitiikka sen teki. Eli olisi siis vielä halvempi mennä Lahdesta Riihimäen kautta Karjaalle ja siitä eteenpäin vaik turkuun jos uskaltaa.

Hinnoittelupolitiikka, joka pohjautuu xxxkm lyhin reitti, jonka mukaan lipun hinta lasketaan. Mutta totta on se,että nopeus on hyvä lopettaja (elämän).
tallennettu
Pekka Laakso
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 37


« Vastaus #40 : Joulukuu 10, 2010, 18:32:37 »

Taajamajunayhteys Tampere - Haapamäki - Keuruu toteutuu sittenkin. Ensi sunnuntaista lähtien jatkavat Tampereelta Haapamäelle klo 11.24 ja 17.34 tulevat taajamajunat matkaansa Keuruulle. Vastaavasti Keuruulta pääsee suoralla junayhteydellä Tampereelle klo 11.57 ja 18.10 lähtevillä taajamajunavuoroilla. Nämä uudet yhteydet pysyvät voimassa myös 10.1.2010 kun lakkautettaviksi ilmoitetut taajamajunavuorot Jyväskylän ja Seinäjoen välillä palaavat takaisin liikenteeseen. Vr on ilmoittanut n. kuukauden mittaisesta katkoksesta ko junien kulkuun.

Kiskobussiliikenne maksaa Seinäjoen ja Jyväskylän välillä 1,4 milj. euroa vuodessa kun taas linja-autolla hoidettuna kustannuksia kertyisi vain 200 000 euroa, toteaa Liikenneviraston johtaja Pekka Rintamäki. Hänen mielestään Seinäjoen ja Jyväskylän välinen junaliikenne sujuisi kohtuullisen hyvin Tampereenkin kautta.

Kansanedustaja Lauri Oinonen jätti torstaina 9.12.2010 eduskunnassa kirjallisen kysymyksen tästä kuukauden mittaisesta junayhteyksien katkoksesta. Katkos osuu juuri joulun ajan ruuhkaan, jolloin erityisesti opiskelijat matkustavat jouluksi kotiin ja vieraisille. Oinonen pitää liikennekatkosta outona menettelynä, koska kalusto ja henkilökunta ovat olemassa ja järjestelyt liikenteen jatkamiseksi olisivat jääneet pieniksi. Aikaa asian järjestämiseen olisi ollut riittävästi.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #41 : Joulukuu 14, 2010, 22:40:31 »

Kiskobussiliikenne maksaa Seinäjoen ja Jyväskylän välillä 1,4 milj. euroa vuodessa kun taas linja-autolla hoidettuna kustannuksia kertyisi vain 200 000 euroa, toteaa Liikenneviraston johtaja Pekka Rintamäki.

Taajamajuna ajaa Jyväskylän ja Seinäjoen välin kolmessa tunnissa, kun taas olemassaolevat linja-autovuorot kuluttavat samalla välillä yleensä nelisen tuntia. Aika on rahaa?
tallennettu
Tero Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 21


« Vastaus #42 : Joulukuu 16, 2010, 21:30:43 »

Kiskobussiliikenne maksaa Seinäjoen ja Jyväskylän välillä 1,4 milj. euroa vuodessa kun taas linja-autolla hoidettuna kustannuksia kertyisi vain 200 000 euroa, toteaa Liikenneviraston johtaja Pekka Rintamäki.

Taajamajuna ajaa Jyväskylän ja Seinäjoen välin kolmessa tunnissa, kun taas olemassaolevat linja-autovuorot kuluttavat samalla välillä yleensä nelisen tuntia. Aika on rahaa?
Eli samalla rahalla saataisiin vuorotarjonta seitsenkertaistettua jos junien sijaan ostettaisiinkin bussiliikennettä. Eiköhän odotusaikojen lyheneminen korvaa matka-ajan pitenemisen, ainakin useimpien käyttäjien kannalta.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #43 : Joulukuu 17, 2010, 16:10:46 »

Eli samalla rahalla saataisiin vuorotarjonta seitsenkertaistettua jos junien sijaan ostettaisiinkin bussiliikennettä. Eiköhän odotusaikojen lyheneminen korvaa matka-ajan pitenemisen, ainakin useimpien käyttäjien kannalta.

Samalla rahalla ei saataisi seitsenkertaista bussiliikennettä, koska tarjonnan 7-kertaistaminen ei 7-kertaistaisi matkustajamääriä ja lipputuloja. Arvaan, että matkustajamäärä enintään kaksinkertaistuisi.
tallennettu
Tero Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 21


« Vastaus #44 : Joulukuu 23, 2010, 20:40:46 »

Samalla rahalla ei saataisi seitsenkertaista bussiliikennettä, koska tarjonnan 7-kertaistaminen ei 7-kertaistaisi matkustajamääriä ja lipputuloja. Arvaan, että matkustajamäärä enintään kaksinkertaistuisi.
Niin varmaankin. Minä vain ymmärsin että kun johtaja Rintamäki puhui kustannuksista, hän tarkoitti liikenteen kustannuksia eikä liikennöitsijälle maksettavia korvauksia.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #45 : Marraskuu 09, 2014, 14:12:55 »

Matkustin eilen välin Tampere-Haapamäki-Jyväskylä. Hieman erikoista, että juna jatkoi Haapamäeltä Keuruulle, kun 40 minuutin päästä tuli toinen juna Seinäjoelta ja ajoi Keuruun kautta Jyväskylään. Mutta saivat kiskobussin matkustajat istua samassa junassa ilman odottelua Haapamäellä. Samoin päivällä menee kaksi junaa välillä Keuruu-Haapamäki melkein peräkkäin, vaikka muuten vuoroja on vähän.

Haapamäen asemarakennus on taidettu maalata, vai näyttikö se vain pimeässä katuvalojen loisteessa eriväriseltä. Huh

Joka tapauksessa matkustajia oli kaksivaunuinen kiskobussi täynnä, joten ainakin viikonloppuisin junavuoroille on tarvetta.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Taajamajunayhteys Tampere - Haapamäki - Keuruu suunnitteilla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina