Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Kalluppi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Helmikuu 19, 2009, 21:08:25 »

Nyt kun uusittu vorg on ehtinyt puolensadan päivän kunnioitettavaan ikään, lienee ajankohtaista tehdä pieni gallup sivustosta näin käyttäjän silmin. Mitä mieltä porukka mahtaa olla esimerkiksi kuvien kommentointimahdollisuudesta ja keskustelufoorumista?

Tein pienen tilaston ja hoksasin, että kommenttien määrä per päivä on huomattavasti aiempaa pienempi. Lisäksi tuntuu siltä, ettei porukka ole oikein tahtonut löytää keskustelufoorumia. Mahtaako syynä olla se, ettei vanhaa tuttua vihreää vorgin trademarkia enää ole muualla kuin archive.orgissa, tuskin sentään :-) Kertokaa mietteitänne. Veikkaisin, että ylläpitokin on niistä kiinnostunut. Palauteboksi tuolla toisaalla foorumin syövereissä voi joillekin olla ammattitermein ns. liian monen vaihdollisen yhteyden päässä, jotta liikkuminen olisi järkevää.

Omasta mielestäni vorgin uudistus meni nappiin, joskin uuden opettelussa meni hetkisen aikaa.

Mietin myös, onko VR:n vorkkiplokki vaikuttanut kommenttien määrään, mutta sitten tulin siihen tulokseen, että jengillä on kuitenkin jokaisella vähintään se yksi tietsikka käytössään muuallakin kuin töissä, joten siitä tuskin voi olla kyse.

Muistutettakoon vielä, että edustan rivikäyttäjää, eli en ole ylläpitäjä tai moderaattori, mutta tällaisen nyt kuitenkin rustasin. (edit: parit typot)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2009, 21:12:31 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2009, 21:26:51 »

Olen itsekin huomannut kommentoinnin vähentyneen, samoin kuvia tulee huomattavasti  entistä vähemmän (johtuisko osittain talvesta, kaikki eivät ehkä vaivaudu pakkaseen ja lumeen junia vartomaan?). Itse olen havainnut, että sivuston sisältöön vaikuttaa nyt niin ikään pienempi joukko harrastajia. Jotenkin minulla on sellainen fiilis, että tuo nimimerkin käyttömahdollisuuden poisto on yksi keskeinen syy tähän. Mututuntumalta sanoisin, että sivuston jättäneistä leijonanosa kuuluu juuri niihin, jotka esiintyivät nimimerkillä. Jos näin, niin ilmiö on rautatieharrastuksen kannalta erittäin valitettava. Olen tosin pannut merkille senkin, että eräs jo pitkään sivustolta poissa pysynyt henkilö palasi takaisin heti vuodenvaihteen jälkeen ja kartuttaa sisältöä nykyään aktiivisesti.

Ei minulla suoranaisesti ole mitään sivuston nykyistä ulkoasua tai käytettävyyttä vastaan, mutta omasta mielestäni entinen vihertävä vorg oli niin helppo ja rakenteeltaan ihanan yksinkertainen käyttää. Sitä kyllä jäin kaikesta huolimatta kaipaamaan.
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #2 : Helmikuu 20, 2009, 10:06:52 »

Samoilla linjoilla. Tosin nimimerkittömyys ei meikää haittaa, kuten olen aiemmin tuonut julki, ja jos joku ei halua omissa nimissään kuvia tänne ladata ja olla niistä siten ylpeä ja allekirjoittaa ne, niin olkoon kuvat hänen omassa pöytälaatikossaan.

Käytettävyydestä. Uusi on tuunattu, hieno, ja toimiva. OK. Mutta vanhempaa vaan oli yksinkertaisesti yksinkertaisempaa ja helpompaa käyttää noin ohimennen. Hakutoimintojen monipuolistuminen uudelle iso plussa. Kalpeasta ulkoasusta miinuksia. Tässä layoutissa ei ole "munaa". Minusta kuvia on mukava katsella, kun tausta on tumma (joo, turkoosinvihreä edusti minulle tummuutta) eikä lätkyn valkoinen. Oma vorgin käyttö on aikamoisen aaltoilevaa, joskus selailua useita kertoja päivässä, joskus viikon-parin tauko. En sanoisi, että uusiminen on ainakaan merkittävästi omaa käyttöäni vähentänyt, vaikka phpbb-softan lievä sekamelskaisuus keskustelun pääsivulla ja kommentteja kirjoitettaessa esim tuo hymiörivi saa otsasuonen sykkimään, mutta kaikkeen tottuu ja on totuttu jo eri foorumeilla vuosia. Eli, pääasiassa hyvillä mielin, joskus hammasta kiristellen eteenpäin omasta näkökulmastani maailman parasta kiskoliikennefoorumia käyttäen.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #3 : Helmikuu 20, 2009, 10:31:14 »

Muutos on yleensä aina hyvästä, vaikka aikaa menee että kaikki tottuvat klikkailemaan uusista paikoista ja valikoista jne.

Oma surffailukin on varsin vaihtelevaa ja näin ollen kommentointi/kirjoittelu tälle ja muillekin sivustoille riippuu fiiliksistä, kuun kierrosta, rastaan laulusta sekä muista käsittämättömistä tekijöistä Hymyilee.

Eiköhän Vorkki taas pikkuhiljaa vilkastu kun aurinko alkaa paistaa ja valoisien tuntien määrä lisäänny vuorokaudessa.

Oikein hyvää kevään jatkoa kaikille Vorkkilaisille ja muillekin tasapuolisesti!
tallennettu
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #4 : Helmikuu 20, 2009, 12:39:18 »

Saman havainnon olen tehnyt kuin joht. Nyman. Jotain "aneemista" on hiipinyt mukaan uuden vorgin myötä. Olisin samoilla linjoilla Sampon kanssa siitä, että nimimerkkitömyys voisi olla yksi syy kommentointien vähenemiseen. Mene ja tiedä onko... Minusta entinen nimimerkin salliva käytäntö oli hyvä, mutta siihen ei kai liene paluuta?   Epävarma (Ja minusta nämä hymiöt ovat OK, vaikka edustankin jo ns vanhempaa sukupolvea  Iskee silmää )
tallennettu

Dieselin ääni turrutti pääni!
Janne Ridanpää
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #5 : Helmikuu 20, 2009, 18:25:02 »

En tiedä, onko asialla vaikutusta käyttömääriin, mutta uuden vorgin ulkoasu on vanhaa huomattavasti tylsempi. Vaikka "turkoosikaan" ei ehkä kaikkein esteettisin ratkaisu ollut, oli vanha etusivu sekalaisine linkkeineen kuitenkin kiehtovampi - etusivun kautta pääsi lähes minne vain. Ainakin itse harrastin epämääräistä selausta ja tutkisekelua helpommin vanhan käyttöliittymän aikaan.

Keskustelufoorumin suosioon vaikuttaa varmastikin se, että alafoorumeita on huomattava määrä. Jos aihealueita olisi vain pari, olisi uusia keskusteluotsakkeita helpompi pystyttää sen kummemmin aihealuetta pohtimatta. Tämänhetkisistä keskusteluista osa, kaikella kunnoituksella, on jotenkin väkisin väännetyn oloista (ehkä itsenikin osalta).
tallennettu

Nosturi on nostotoiminnan keskus.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Helmikuu 21, 2009, 00:51:30 »

Silmäilin nopeasti esim. tätä havaintopalstaa ja huomasin, että noin joka 100...200. käyttäjä on kommentoinut ketjuihin mitään. Esim. tätä ketjua on luettu tähän mennessä reilu 800 kertaa ja tämä on ketjun 6. vastaus. Toki nettimaailmassa miltei kaikki käyttäjät vain lukevat foorumeita ja hyvin harva niihin kirjoittaa, mutta sitten taas toisaalta ainakin kirjoittajapotentiaalia löytyy, jos ei muuta.

Joka tapauksessa olisi nasta homma, jos porukka hieman aktivoituisi, sillä hyvät työkalut meille ainakin on nettipuolen harrastukselle annettu, joten miksi niiden käyttöä pitäisi säästellä - eihän vorgin uudistus mihinkään sitä pääasiaa, eli itse harrastusta ole muuttanut, lavasteet ovat vain erilaiset kuin aiemmin.
tallennettu
Markus Mälkönen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #7 : Helmikuu 21, 2009, 02:32:08 »

En sanoisi, että uusiminen on ainakaan merkittävästi omaa käyttöäni vähentänyt, vaikka phpbb-softan lievä sekamelskaisuus keskustelun pääsivulla ja kommentteja kirjoitettaessa esim tuo hymiörivi saa otsasuonen sykkimään, mutta kaikkeen tottuu ja on totuttu jo eri foorumeilla vuosia.
Täällä ei ole käytössä phpBB:tä, vaan joku SMF.
tallennettu
Osmo Kojo
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #8 : Helmikuu 21, 2009, 16:07:05 »

Vuoden 2008 syyskuusta lähtien orgissa vierailleena tuntuu, että hakutoiminnassa tulee turhan usein, ei löydy tuloksia. Liekö hakijan taidoissa vikaa, mutta ei löydy tuloksia on aikaisempaa useammin. Esim. asemahaussa ja veturien yms osalta tekstihaku on joskus parempi. Muutoin en ole huomannut ainakaan huononnusta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Kalluppi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry: